Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jätekeskus nielee vuosittain satoja tonneja roskaa: ”Yksikin banaaninkuori riittää pilaamaan sekajätekassin lämpöarvon”

Jäte on kaunis.
23.09.2019 |

Mielenkiintoista ja hyödyllistä yölukemista:

https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/jatekeskus-nielee-vuosittai…

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puukolla vääntämällä lähtee se muovisuutin pois siitä aerosolipullon päästä, ihan itse olen todennut ja tehnyt. Ei mikään leipäveitsi, vaan kunnon mora täytyy olla. Ihmeen uusavutonta porukkaa.. siitä vaan vääntää sen pois.

Jos minä alkaisin irrottelemaan niitä muoviosia puukolla, niin voisinkin sitten samalla roskienvientireissulla heitellä siinä irronneet sormeni biojätteeseen.

Vierailija
42/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puukolla vääntämällä lähtee se muovisuutin pois siitä aerosolipullon päästä, ihan itse olen todennut ja tehnyt. Ei mikään leipäveitsi, vaan kunnon mora täytyy olla. Ihmeen uusavutonta porukkaa.. siitä vaan vääntää sen pois.

Jos minä alkaisin irrottelemaan niitä muoviosia puukolla, niin voisinkin sitten samalla roskienvientireissulla heitellä siinä irronneet sormeni biojätteeseen.

Ei käy! Jos jäniksen raatokin kuuluu muovipussissa sekajätteeseen, niin ehkä sormesikin kuuluvat sinne? Kuulostaa aika hankalalta nämä kierrätysohjeet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi muovi on kyllä hankala. En tiedä mikä muovi on mitäkin kun kaikkea muoviahan sinne ei voi laittaa. Myös muovien pesemiseen kuluu vettä. Pesuainepullot vaahtoaa ja ne pitäisi huuhdella monta kertaa, samoin voipurkit vaatii kuumaa vettä ja tiskiainetta puhdistuakseen.

Miksei tehdä selkeää opasta missä olisi kuvina kaikki yleisimmät muovit ja mihin ne kuuluvat. Sellainen keittiön seinällä olisi hyvä.

Sitten biojäte on myös vaikea, koska asun omakotitalossa eikä missään lähistön pisteistä kerätä biojätettä. Omaa kompostia en ole vielä hankkinut kun ne talvikäyttöön sopivat maksavat paljon. Mihin siis biojäte kuuluisi viedä jos ei ole omaa kompostia?

Vierailija
44/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Meillä ei kerätä erikseen biojätettä, kaikki menee sekajätteeseen (poislukien sanomalehdet, lasi ja panttipullot). Hankala uskoa, että banaaninkuori pilaa sekajätettä, koska se nimenomaan sekajätteeseen on ohjeistettu laittamaan. Toinen vaihtoehto on pilkkoa se palasiksi ja vetää viemäristä alas.

Serlat vedän pöntöstä alas,paino vaikuttaa jätelaskuun ja on uusi luistava viemäri.

Mitä?? Heitätkö jonkun muun merkkiset vessapaperit sitten roskiin vai mitä ihmettä?

Vierailija
45/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis omakotitaloasujien ei tarvitse lajitella, mutta yksi banaaninkuori pilaa silti kaiken? Miten meidän kerrostaloasujien banaaninkuoret eroavat muista?

Vierailija
46/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan rupee puukoilla mitään vääntelemään. 

Mun näkemys insinöörinä on, että sitten tehdään siihen vaikka kierrekorkki, jonka saa auki. 

Mulle kun ei kelpaa se, että tehdään idioottimaisia pulloja, joita sitten kaivellaan puukoilla auki.

Tyhmyyttä.

Sinccis

Ensimmäinen kerta ikinä kun näen sinun kirjoittavan tänne jotain järkevää!

Vierailija
47/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energialaitoksissa kymmenien jäteautojen päivittäin tuomien tuhansien sekajätekuormien polttamisen lämpöarvoihin roskapussisi banaaninkuorilla ei ole minkäänlaista vaikutusta.

Vierailija
48/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä pk-seudulla noi kaikki vaan poltetaan ja sit saadaan lämpöä. 

Ilmeisesti ei ole ollut tarpeeksi poltettavaa viime aikoina kun tääl kerrostalos sisällä on älyttömän kylmä ...

Vierailija
49/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan yritetty kierrättää ja paperi, pahvi ja biojäte onkin vielä helppoa. Mutta seka, metalli, lasi ja muovi työlästä. Aina ei jaksa tarkistella paperista, mitä ei saanut laittaa metalliin, lasiin ja muoviin. Miksi lajittelukeskuksessa ei voida vielä lajitella roskia tarkemmin, jos kierrätys on muka sydäntä lähellä...

Vierailija
50/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pekka Kilpeläinen ehdottaa motivaation lisäämiseksi yksinkertaista kikkaa.

– Jokaisen jäteastian kylkeen kannattaisi merkitä, mitä kyseisestä jätteestä tulee kierrätettynä. Se auttaisi ymmärtämään lajittelua.

Metallista tehdään uusia osia polkupyörän runkoihin ja autoihin. Paperista saa uutta sanomalehti-, wc- ja talouspaperia. Kartongista valmistetaan hylsykartonkia ja pakkauksia.

Erityinen hohtonsa on lasipakkauksilla, joita voidaan kierrättää lähes loputtomiin uusien pullojen ja purkkien valmistukseen. Tosin esimerkiksi kristallilasi ja uunivuoka ovat uusiokäyttöön liian kovaa ainetta."

Vierailija
51/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan yritetty kierrättää ja paperi, pahvi ja biojäte onkin vielä helppoa. Mutta seka, metalli, lasi ja muovi työlästä. Aina ei jaksa tarkistella paperista, mitä ei saanut laittaa metalliin, lasiin ja muoviin. Miksi lajittelukeskuksessa ei voida vielä lajitella roskia tarkemmin, jos kierrätys on muka sydäntä lähellä...

"Kotitalouksissa joudutaan pähkäilemään, mikä on kierrätykseen kelpaava lasipurkki. Sellainen ei ole kosmetiikkapurkki, joka on valmistettu opaalilasista. Juomalasi, kristallilasi tai kattiloiden lasinen kansi eivät myöskään käy. Koristelasi tai peililasi eivät sovi kierrätykseen, eivät myöskään posliini, kiviaines tai keramiikka."

Lasinkeräykseen vain elintarvikkeita sisältäneet lasipurkit ja lasipullot! Esim. lasinen hillopurkki, lasinen mehupullo jne.

Lähde:

https://yle.fi/uutiset/3-7966040

Vierailija
52/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti lisää intoa kierrättää tällaisten juttujen lukeminen. Jos kaiken pilalle meneminen on kiinni noin pienestä, niin eikö minun huolellinen lajittelemiseni ole ihan turhaa, kun aivan varmasti joku muu sen yhden banaaninkuoren laittaa sinne poltettavaan jätteeseen kuitenkin?

Vierailija
53/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätteiden lajittelusta pitäisi olla enemmän juttuja mediassa.

Vierailija
54/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kierrätys tulee pakolliseksi omakotitaloihinkin.

Vierailija
55/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silloin tällöin Kujalan portista ajaa kuormuri, jonka lavalla keikkuu kokonainen kuolinpesä. Sekava röykkiö henkilökohtaisia aarteita ja muistoja, joita kukaan ei ole kiinnostunut setvimään. Murskaamon kitaan vaan koko eletty elämä."

Aika surullista...

Kannattaa itse kunkin aloittaa "kuolinsiivous". Itse saan tästä motivaatiota siivota. Koskaan ei voi tietää, milloin lähtö tulee, vaikka olisi nuori ja terve.

Vierailija
56/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä pk-seudulla noi kaikki vaan poltetaan ja sit saadaan lämpöä. 

Ilmeisesti ei ole ollut tarpeeksi poltettavaa viime aikoina kun tääl kerrostalos sisällä on älyttömän kylmä ...

höpö höpö

Vierailija
57/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä löytyy ruskeaa paperikassia paperinkeräyksestä kuin myös lahjapapereita sekä valkoisia pahvikasseja jossa muoviset/kankaiset kahvat, miten vaikeaa on irrottaa ne?

Lasinkeräykseen tungetaan kahvikannuja, puristelasia esim tuikkuja, mikron aluslautasia, kristallia sekä uunivuokia että ikkuna ja peililasia. Kaikki väärin, kun sinne lasinkeräykseen kelpaa vain (ruoka)pakkauslasi eli pullot ja purkit.

Pahin oli kun lasinkeräykseen oli laitettu loisteputkilamppu, otin sen pois kun oli ehjä. Ne sisältää elohopeaa, joten joku on täysin tyhmä ja haluaa myrkyttää luontoa tahallaan.

Pahvikeräyksessä on pizzalaatikoita joissa pizzan reunat jäljellä, ja kenkälaatikoita ei osata litistää vaan sisältöineen( myös muovipussit) tukkii pahvinkeräyksen.

Kunnon arggggghgh meininki kun menee keräysastioille, kun toisten törttöily tuhoaa muiden vaivannäön.

Muovikeräykseen laitettu öljykanistereita, niistä sitten muka tehdään turvallisia uusiomuovikamaa??

Monelle se on vaikeaa, itsellenikin.

Henneksen värikkäitä lasisia tuoksukynttilöitäkään ei saa ilmeisesti laittaa lasinkeräykseen.

No sekajätteisiin vaan. Niitä tulee kymmeniä vuodessa meillä.

Vierailija
58/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvinporot, kananmunankuoret parasta lannoittta kasveille. Amerikassa sain kahvinporoja kahvilasta ämpärillisiä. He itse niistä ilmoittivat haettavaksi. Kahvinporot on ilmavuutta lisääviä ja hyvää lannoitetta. Kananmunan kuorissa kalkkia. Maihin siis ei jätteeseen.

Turhauttaa, kun ihmiset ei lajittele lainkaan. Yksikin nuori isä sanoi et sekajätteeseen vaan siellä ne palaa kaikki. Huhu. Itse näen kaiken jätteen uudelleen käytettävänä jos se on mahdollista. Hienoa esim. muovijäte josta tehdään kangasta, ja muovikasseja mattoja ym. Kangasjäteet kuten villa, puuvilla, pellava ihmetyttää eniten sekajäteessä. Niitähän voi käyttää tekstiili teollisuus loputtomasti uudestaan. Vaatekeräyspisteestä ne kulkeutuvat teollisuudelle. Opiskellaan enemmän jätteistä jolloin olemme oikealla tiellä.

Ei täällä mitään kangaskeräystä ole. Enkä todellakaan ala vanhoja lakanoita autolla ajelemaan johonkin jätekeskukseen.

Vierailija
59/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ne lasiset tuoksukynttilöiden jämät on valitettavasti laitettava sekajätteeseen eikä lasinkeräykseen. Olisiko kynttilöiden polttamista mahdollista edes vähän vähentää? Pystyisittekö siirtymään tuikkuihin? Tuikkujen alumiiniset kuorethan saa laittaa metallinkeräykseen. Jatkuva kynttilöiden, etenkin tuoksukynttilöiden, polttaminen on tutkitusti epäterveellistä.

Vierailija
60/116 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä purkin kyljessä sanotaan selvästi että "EI SAA PUHKAISTA TYHJÄNÄKÄÄN!". Oletan että se avaaminenkaan ei ole suositeltavaa. Pamahtaa vielä näpeille.