VALMISMATKOJEN MUISTOLLE: Kerätään tähän kokemuksia possujuhlista, ostosretkistä jne.
Tänne muisteloita!
Itse en koskaan unohda, kun ekalla oikealla ulkomaanmatkalla opas pälätti taukoamatta matkalla lentokentällä ja kuuntelin haltioissani.
Kommentit (30)
Älkää opiskelko matkaoppaaksi, sillä he ovat tulevia työttömiä. Muistakaa tämä, kun syötte viatonta possuparkaa possufestareilla. 😭
Tenuriffa 1986. (Hassen) Juoppomatkat. Eräskin suomalainen tenukeppi (oma ukko) ei todistettavasti poistunut hotellista koko aikana! Lentokentällä lähtiessä änäytti olevan "kiva" kohmelo. Mm. valkoisten shortsien persuuksissa iso ruskea läikkä. Otin valokuvan. Oli meidän perheen ainoa foto koko matkalta.
En ole koskaan ollut ainoallakaan retkellä. possujuhlista nyt puhumattakaan, enkä edes tunne ainoatakaan ihmistä, joka niissä olisi ollut. Olen aina ihmetellyt, että kuka niitä oikein käyttää ja miksi. Valmismatkoilla on ihan riittävästi valmista siinä, että joutuu kuuntelemaan bussissa kentältä hotellille oppaitten lätinää.
No en tosin ole enää vuosikausiin valmismatkoilla käynytkään ja olikin lievä yllätys, että noin moni niitä yhä vieläkin käyttää, vaikka nettitarjonnan myötä niitä ei enää tarvita.
Vierailija kirjoitti:
R. I. P valmismatkat.
Miten niin? Saahan niitä vielä vaikka mistä.
Vappupäivänä lento Turkkiin ja samalla lennolla tuli iloinen wt-porukka. Viikon päästä näin tämän saman porukan paluulennolla, jokainen oli oikein helakan punainen väritykseltään :)
Nuorena halveksuin pakettimatkoja, mutta nyt olen tajunnut niiden mahtavuuden. Kielitaidotonkin pääsee turvallisesti kurkkaamaan miltä maailmassa näyttää.
Teneriffa -98. Juopunut setämies tuli jututtamaan minua, 13-vuotiasta vihjaillen seksijutuilla. Äiti kertoi asiasta matkaoppaalle, joka huokasi syvään ja sanoi että tuttu tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
R. I. P valmismatkat.
Miten niin? Saahan niitä vielä vaikka mistä.
Vaan kohta et koska ilmastofasismi.
Ikinä en ole ymmärtänyt suomalaisia pultsareita Espanjassa. Ovat siellä viikon räkä poskella ja sandaaleissa, muisti pois.
Kyproksella vuonna nakki. Tervetulo-tilaisuus lähihotellissa ja tervetuliaisjuomat, appelsiinimehua. Tilaisuudessa kerrottiin että taskuvarkaita kannattaa varoa ja että vessapaperia ei saa heittää vessan pönttöön. Vesijohtovettä ei kannata juoda. Pari kertaa viikossa opas päivysti hotellilla ja sai ilmoittautua retkille. Opas oli tosi kiva, nuori mies. Myöhemmin luin Seurasta tms. hänen haastattelun kun oli jäänyt tsunamin alle 2006 Thaimaassa. Selvisi siitä kuin ihmeen kaupalla.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut ainoallakaan retkellä. possujuhlista nyt puhumattakaan, enkä edes tunne ainoatakaan ihmistä, joka niissä olisi ollut. Olen aina ihmetellyt, että kuka niitä oikein käyttää ja miksi. .
Minä olen ollut Lanzarotella retkellä, jossa käytiin Timanyafan kansallispuistossa katsomassa tulivuorenpurkauksen jälkeensä jättämää maisemaa. Minusta se oli upea kokemus. Ja olihan se kätevää, kun bussi haki suoraan hotellin vierestä ja samassa bussissa saattoi tehdä kansallispuistokierroksen. Jos olisin tullut paikalle omin avuin, olisi pitänyt joka tapauksessa siirtyä kansallispuiston tarjoamaan kyytiin.
Olen kyllä retkeillyt ihan omin avuin niin Japanissa kuin USAssa, mutta joissakin kohteissa tällaiset järjestetyt retket ovat kätevin tapa tutustua johonkin paikkaan.
Olin edellisen kerran pakettimatkalla vuonna 2004 ollessani 14-vuotias. Hauskoja lapsuudenmuistoja, mutta enää en lähtisi, ellei tosi hyvä tarjous tulisi vastaan. Yleensä nämä pakettimatkat suuntautuvat tylsiin turistirysiin, joissa ei ole mitään elämää sesongin ulkopuolella, eikä semmoiset kohteet enää kauheasti kiinnosta. Lapsena oli kivaa kun sai Aurinkomatkojen lippalakin muistoksi. Pidin omaani monta kesää kotimaassakin, mutta sitten se tippui mökillä huussiin...
Toivon todella ettei valmismatkoja "lopeteta", koska en ole koskaan ollut ulkomailla ja minulla ei ole ketään seuraksi sinne lähtemään, joten olen välillä miettinyt valmismatkaa ainakin aluksi. Olen vasta nuori ja moni varmaan sanoisi, että mene yksin, mutta en taida kuitenkaan uskaltaa lähteä yksin. Joku valmismatka voisi rohkeasti ja oppisi käytännöt miten ulkomailla toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut ainoallakaan retkellä. possujuhlista nyt puhumattakaan, enkä edes tunne ainoatakaan ihmistä, joka niissä olisi ollut. Olen aina ihmetellyt, että kuka niitä oikein käyttää ja miksi. .
Minä olen ollut Lanzarotella retkellä, jossa käytiin Timanyafan kansallispuistossa katsomassa tulivuorenpurkauksen jälkeensä jättämää maisemaa. Minusta se oli upea kokemus. Ja olihan se kätevää, kun bussi haki suoraan hotellin vierestä ja samassa bussissa saattoi tehdä kansallispuistokierroksen. Jos olisin tullut paikalle omin avuin, olisi pitänyt joka tapauksessa siirtyä kansallispuiston tarjoamaan kyytiin.
Olen kyllä retkeillyt ihan omin avuin niin Japanissa kuin USAssa, mutta joissakin kohteissa tällaiset järjestetyt retket ovat kätevin tapa tutustua johonkin paikkaan.
Kuitenkaan et itse voinut päättää retken aikataulusta ja hintakin moiselle retkelle suolainen. Olisi tullut monin verroin helpommaksi ja halvemmaksi, jos olisit tehnyt retken ominpäin, ilman valmisretken aikatauluja ja ennen kaikkea kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tenuriffa 1986. (Hassen) Juoppomatkat. Eräskin suomalainen tenukeppi (oma ukko) ei todistettavasti poistunut hotellista koko aikana! Lentokentällä lähtiessä änäytti olevan "kiva" kohmelo. Mm. valkoisten shortsien persuuksissa iso ruskea läikkä. Otin valokuvan. Oli meidän perheen ainoa foto koko matkalta.
Siinä esimerkki miten vakka kantensa valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Lomamatkavero kiitos
Ilmastohysterisointivero kiitos. Ja jos ei suostu veroa maksamaan niin nirri pois.
Ibizalla 80-luvulla hu*rissa elämäni ensimmäisen ja sen ainoan kerran. Kaveri houkutteli ja täytyy kyllä sanoa, että vaikka se nykyrahassa noin 10 euroa maksanut sessio ei mikään hekuman huippu ollutkaan, niin ei siitä kyllä morkkistakaan jäänyt, toisin kun samaisella reissulla erään suomalaisnaisen kanssa viettämästäni yöstä.
Matkaoppaat-sarjaa katsoessa tuli aina ikävä reissuja. Tehdäänkö ohjelmaa enää?