Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Voisithan sä lähteä aikuisopiskemaan"

Vierailija
22.09.2019 |

Noin mulle on moni lapsen kaverin vanhempi sanonut. Yritän aina vastata jotain ympäripyöreää, kun en kehtaa puhua oppimisvaikeuksista ja siitä, miten en kovasta yrittämisestä huolimatta ole koskaan valmistunut ja saanut ammattia. Olisiko hyvä vaan sanoa suoraan, että on niin tyhmä ettei opiskelut onnistu?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voisi opiskella kun lukio ja kaupalliset aineet ei onnistu ja fyysisten sairauksien takia ei voi mitään fyysistä alaa opiskella? Varmaan miljoonalla eri ammatinvalintapsykologilla käynyt ja ne aina patistaa tällaista vajaakuntoista opiskelemaan kaupallisia aineita eli entistä kauppaoppilaitosta. No, en koskaan pärjää niissä, niitä yritetty nin monta kertaa kuten myös lukiota. Ap

Vierailija
22/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä voisi opiskella kun lukio ja kaupalliset aineet ei onnistu ja fyysisten sairauksien takia ei voi mitään fyysistä alaa opiskella? Varmaan miljoonalla eri ammatinvalintapsykologilla käynyt ja ne aina patistaa tällaista vajaakuntoista opiskelemaan kaupallisia aineita eli entistä kauppaoppilaitosta. No, en koskaan pärjää niissä, niitä yritetty nin monta kertaa kuten myös lukiota. Ap

Mikä niissä konkreettisesti on se ongelma? Matematiikkako? Lukuaineissa ilmeisesti sanoit pärjääväsi?

Aikuislukiossa kursseja on vähemmän eikä kaikesta tarvitse saada hyviä arvosanoja, läpipääsy riittää eikä sitäkään kaikille kursseille tarvita. Oppimisvaikeuksiin sinulöa on oikeus saada apua ja helpotusta, joten hanki diagnoosi matemaattisista oppimisvaikeuksista jos sinulla sellaisia on.

Suosittelen myöskin etsimään jonkun puolitutun erityisopettajan (koska et ole oppilaitoksessa jossa voisit häntä tavata) ja jutella hänen kanssaan. Ammatinvalintapsykologilla ei ole välttämättä todellista käsitystä sinun oppimisen haasteistasi.

18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä konkreettisesti on se ongelma? Matematiikkako? Lukuaineissa ilmeisesti sanoit pärjääväsi?

Aikuislukiossa kursseja on vähemmän eikä kaikesta tarvitse saada hyviä arvosanoja, läpipääsy riittää eikä sitäkään kaikille kursseille tarvita. Oppimisvaikeuksiin sinulöa on oikeus saada apua ja helpotusta, joten hanki diagnoosi matemaattisista oppimisvaikeuksista jos sinulla sellaisia on.

Suosittelen myöskin etsimään jonkun puolitutun erityisopettajan (koska et ole oppilaitoksessa jossa voisit häntä tavata) ja jutella hänen kanssaan. Ammatinvalintapsykologilla ei ole välttämättä todellista käsitystä sinun oppimisen haasteistasi.

18

Mä kävin 2,5v aikuislukiota. Reaaliaineet meni hyvin mutta en vaan millään päässyt lyhyen matematiikan kursseista läpi. Otin niihin yksityisesti jatkuvasti lisäopetusta, mutta mikään ei auttanut. Siihen se koulu loppui.

Vierailija
24/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mä omasta mielestä kaikea yrittänyt. Lähihoitaja, kokki, kampaaja tms opintoihin en pääse tuki ja liikuntaelin sairauksien takia. Ap

Vierailija
25/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vielä mitä olet opiskellut koska aika monessa ei tarvitse kuin osata Wordille kirjoittaa ja se onnistunee kun tännekin sait tekstiä aikaiseksi. Matikkaa tarvitaan jossain keittiöapulaisen tms. opinnoissa niin marginaalisen vähän että siitä pääsee kaikki läpi, yrittämättä.

Vai onko sulla peruskoulukin suorittamatta? JA tämmöset lisääntyy...

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä opiskelussa on sinulle niin vaikeaa?

Matematiikka, tietotekniikka, monet asiat. Tuollaiset tavalliset lukuaineet menee hyvin.

Vierailija
26/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä mitä olet opiskellut koska aika monessa ei tarvitse kuin osata Wordille kirjoittaa ja se onnistunee kun tännekin sait tekstiä aikaiseksi. Matikkaa tarvitaan jossain keittiöapulaisen tms. opinnoissa niin marginaalisen vähän että siitä pääsee kaikki läpi, yrittämättä.

Vai onko sulla peruskoulukin suorittamatta? JA tämmöset lisääntyy...

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä opiskelussa on sinulle niin vaikeaa?

Matematiikka, tietotekniikka, monet asiat. Tuollaiset tavalliset lukuaineet menee hyvin.

Peruskoulu on suoritettu ihan normaalisti. Eikä keskiarvokaan ole kovin huono. Olen yrittämyt opiskella lukiota ja kauppaoppilaitosta, nykyään kaupallista puolta ammattikoulussa. En voi lukuisten fyysisten sairauksien takia opiskella mitään fyysistä ammattia. Lapseni pärjää koulussa hyvin ja hänen isänsä on opiskellut paljon mm lukion ja ammattikorkeakoulun.

Vierailija
27/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mä omasta mielestä kaikea yrittänyt. Lähihoitaja, kokki, kampaaja tms opintoihin en pääse tuki ja liikuntaelin sairauksien takia. Ap

Entäs joku ammattitutkinto? Vaikka myyjän.

Kassalla voit sitten istua Prismassa tappiin asti.

Vierailija
28/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voisi olla vaihtoehto, koska se varmaan olisi helpompi kuin liiketalouden perustutkinto.

Vierailija
29/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voisi olla vaihtoehto, koska se varmaan olisi helpompi kuin liiketalouden perustutkinto.

Mä oon suorittanut molemmat tai toinen oli erikoisammattitutkinto ja 100×järkevämpi kuin merkonomi.

Suosittelen ap:lle. Siinä tutkinnossa oli jonkun verran matikkaa, ihan peruskatelaskua ja palkka-asioita. Jos kuitenkin uskot, ettet esimiestehtäviin tule suuntautumaan, niin ei haittaa vaikka ei osaakaan. Ei munkaan ole tarvinnut ikinä laskea katteita mutta on hyvä tietää mistä se muodostuu.

Kesti 7 kuukautta.

Vierailija
30/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata sanoa suoraan. Ihmiset ovat tyytyväisempiä, kun heille tarjoilee heidän itse haluamansa valheen. Nielaisevat sen oikein mielellään. Heidän pieni täydellinen kuplansa ei joudu ottamaan kolhua vastaan ja kaikki on hyvin. 

Nuo kommentit ja ehdotuksetkin pyrkivät vain säilyttämään ihmisen mielikuvan itsestään hyvänä, ystävästään kiinnostuneena ja tämän parasta ajattelevana ihmisenä. Sellainen yleisesti hyväksytty kommentti, joka ei vaadi todellista ajattelua ystävän tilanteesta. Ja kaikki pienessä kuplassa edelleen hyvin.

Voiko tämän laskea jonkinlaiseksi halveksunnaksi?

Vierailija
31/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut mitään oppisopimusjuttua? Nykyään niitä toki on vähemmän kuin ennen, mutta kuitenkin on. Joku tutkinto on hyvä olla, vaikka tekisikin toisen alan töitä. Kannattaisiko sun mennä johonkin neuropsykologisiin tutkimuksiin (ellet ole jo ollut)? Se voisi antaa osviittaa että mikä sitä oikeasti vaivaa ja sitä kautta voisi löytyä joku kunnollinen ratkaisu oppimiseen.

Vierailija
32/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomin opinnoissa riittää, jos osaa laskea yhteen ja miinuslaskuja, joten se, ettei ole merkonomiksi valmistunut kertoo tasan laiskuudesta, etenkin jos on peruskoulun kuitenkin suorittanut. Merkonomin opintojen laskutoimitukset vastaa n. alakoulun 3 tai 4 luokan opintoja.

Merkonomin tutkinto kuitenkin on täysin turha tutkinto, eli ei semmoiseen kuitenkaan kannata aikaansa tuhlata.

Vierailija
33/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut mitään oppisopimusjuttua? Nykyään niitä toki on vähemmän kuin ennen, mutta kuitenkin on. Joku tutkinto on hyvä olla, vaikka tekisikin toisen alan töitä. Kannattaisiko sun mennä johonkin neuropsykologisiin tutkimuksiin (ellet ole jo ollut)? Se voisi antaa osviittaa että mikä sitä oikeasti vaivaa ja sitä kautta voisi löytyä joku kunnollinen ratkaisu oppimiseen.

Olen mä yrittänyt mutta en ole löytänyt oppisopimuspaikkaa. Neuropsykologilla en ole koskaan ollut mutta monenlaista olen kokeillut, kun olen jo melkein viisikymppinen.

Vierailija
34/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehoita ehdottajalle suomen kielen kurssia. " Voisitko, näin aikuisena, ajatella vielä  lähteväsi opiskelemaan  ?'' olisi paremmin sanottu . 

Vierailija
35/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla on se että ei ole motivaatiota opiskella ja mitä edes opiskelisin, ei hajuakaan.

Vierailija
36/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs lapsen kaverin äiti, opiskelee ensihoitajaksi. Ihan vähän mua nuorempi. Kyllä se kirpaisee, kun muut menee elämässä eteenpäin ja saavat töitä jossa tienaavat. Itse melkein viisikymppisenä vieläkin tässä tilanteessa. Ap

Vierailija
37/39 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustutkinto on alempi kuin ammattitutkinto joka myös vaativampi ja supistetumpi asioiltaan lyhyempään aikatauluunn.t ihminen joka ei päässyt opiskelemaan ammattitutkintoa mutta suositeltiin ja pääsi perustutkintoa.

Vierailija
38/39 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla saattaa olla visuaalisen hahmotuksen häiriö. Itsellä todettiin vasta yli 30-vuotiaana neuropykologisissa testeissä. Matematiikka mahdotonta, nelosia vaan tuli yläasteella ja lukiossa, lukuaineet aina sujuneet suht hyvin. Hahmotushäiriö haittaa matematiikan lisäksi kaikessa hahmotuksessa, esim. autolla ajo. Kannattaa ap hakeutua perusteellisiin tutkimuksiin, joissa selvitettäisiin asiaa!

Vierailija
39/39 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkonomin opinnoissa riittää, jos osaa laskea yhteen ja miinuslaskuja, joten se, ettei ole merkonomiksi valmistunut kertoo tasan laiskuudesta, etenkin jos on peruskoulun kuitenkin suorittanut. Merkonomin opintojen laskutoimitukset vastaa n. alakoulun 3 tai 4 luokan opintoja.

Merkonomin tutkinto kuitenkin on täysin turha tutkinto, eli ei semmoiseen kuitenkaan kannata aikaansa tuhlata.

Kerrotko missä alakoulussa opetetaan mm. korkoa korolle-laskukaava? Meidän piti kyllä hallita sekin, kaava on tosi pitkä mutta merkonomin koulutukseen se kuuluu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi