Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Univelkaako

Vierailija
22.09.2019 |

Kävin viime yönä klo 2-3 aikaan nukkumaan ja juuri sain "aamukahvin" juotua eli pääsin sängystä ylös vasta n. kuuden aikaan iltapäivällä. Kello oli soimassa puoli kaksi iltapäivällä ja muutamakin hälytys mutta en vaan jaksanut mitenkään nousta sängystä. Vieläkin tuntuu että olen ihan unessa vaikka nukkunut jotain 14-15 tuntia viime yönä.

Eilen oli pakollinen meno ja jouduin heräämään n. kymmenen tunnin unien jälkeen, nukahdin sitten iltapäivällä uudelleen muutamaksi tunniksi päiväunille, sama oli perjantaina töiden jälkeen. Normaalisti nukun viikolla 6-7 tuntia ja usein nukun töiden jälkeen tunnin-parin päiväunia. Voiko olla vain normaalia univelkaa viikolta vai jotain muuta tämä että on näin väsynyt?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukut liikaa ja siksi oot väsynyt.

Vierailija
2/10 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon välillä niin väsynyt etten jaksa nukkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea? Silloin ihminen heräilee tietämättään paljon nukkuessaan eikä siksi saa tarpeeksi unta, ja näin ollen kokee jatkuvasi suurta väsymystä ja saattaa nukahdella päivisin.

Vierailija
4/10 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea? Silloin ihminen heräilee tietämättään paljon nukkuessaan eikä siksi saa tarpeeksi unta, ja näin ollen kokee jatkuvasi suurta väsymystä ja saattaa nukahdella päivisin.

Mulla on aktiivisuusranneke ja sen mukaan ei ole kuin maksimissaan 1-2 awake kertaa yössä, lopun aikaa heiluu light sleep ja deep sleep välillä, normaalisti aina tuossa light sleep ja välillä hetken aikaa deep sleep.

Eli en usko että olisi enkä muutenkaan ole kuin vasta 27v niin ei luulisi olevan uniapneaa näin nuorena.

Ap

Vierailija
5/10 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. viime yön / tämän päivän nukkumista tiedot aktiivisuusrannekkeesta

nukahtaminen klo 03:45

ensimmäinen herääminen klo 05:00

awake 22min

seuraava herääminen 13:54

uudelleen nukkumaan klo 14:34

herääminen klo 17:13

yhteensä

total sleep 12h 23min

deep sleep 1h 59min

light sleep 10h 24min

awake 1 times

Ap

Vierailija
6/10 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. viime yön / tämän päivän nukkumista tiedot aktiivisuusrannekkeesta

nukahtaminen klo 03:45

ensimmäinen herääminen klo 05:00

awake 22min

seuraava herääminen 13:54

uudelleen nukkumaan klo 14:34

herääminen klo 17:13

yhteensä

total sleep 12h 23min

deep sleep 1h 59min

light sleep 10h 24min

awake 1 times

Ap

No eipä kannata paljon ihmetellä väsymystään jos yöt kuluu noin. Käyt nukkumaan aamuneljältä ja nukut suunnilleen "koiranunta" kun syvän unen osuus on noin alhainen. Aivot ei pääse lepäämään missään välissä kunnolla vaan koko ajan jonkinlainen hälytystila päällä. 

Mitäpä jos kokeilisit ensin tehdä elintaparemontin, unirytmi kuntoon ja klo 22-23 viimeistään nukkumaan joka päivä ja päivisin liikuntaa raittiissa ilmassa, ylimääräinen kahvin litkiminen ym. piristeet pois jos sellaisia käytät, älypuhelimet ja tietokoneet ym. ruutujen tuijotus pois viimeistään klo 20 ilalla ja puhelin pois makuuhuoneesta jne. 

Jos omat keinot ei auta niin sitten varmaankin on syytä mennä käymään lääkärissä. 

Vierailija
7/10 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aktiivisuusranneke ja sen mukaan ei ole kuin maksimissaan 1-2 awake kertaa yössä, lopun aikaa heiluu light sleep ja deep sleep välillä, normaalisti aina tuossa light sleep ja välillä hetken aikaa deep sleep.

Eli en usko että olisi enkä muutenkaan ole kuin vasta 27v niin ei luulisi olevan uniapneaa näin nuorena.

Ap

En nyt lähtisi aktiivirannekkeisiin luottamaan tälläisissä asioissa.

Ja kyllä uniapneaa voi olla "nuorillakin". Kannattaa tarkistuttaa, jos tuota ongelmaa jatkuu pitkään, eikä ole kyse muutamasta yöstä.

Vierailija
8/10 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistutus että ne aktiivirannekkeet eivät voi mitata sun aivojen toimintaa, eli ne deep sleep light sleep tekstit rannekkeissa on vain suuntaa antavia, mutta ei mitään sellaista, mitä voi käyttää ihan diagnoosin antamiseen tai vastaavaa. Et siis oikeasti tiedä kuinka paljon saat esim REM unta, koska tuo aktiiviranneke ei sitä mittaa.

Vierailija
9/10 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon välillä niin väsynyt etten jaksa nukkua.

Mulla käy näin jos univelkaa on ihan hirveästi. Kuten työuupumuksen tai vauvan kohdalla. Olen niin väsynyt etten jaksa tai osaa edes nukkua vaikka tilaisuus olisi.

Vierailija
10/10 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

27v ei muuten ole enään mikään "ihan nuori", vaan aletaan pikkuhiljaa lähestyä keski-ikää. Kannattaa ruveta totuttelemaan että kohta ikä alkaa kolmosella ja siitä ei ole kuin hetki siihen että olet nelikymppinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan