Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen hiilijalanjälki koulun kotitehtävänä.

Vierailija
22.09.2019 |

Perjantaina oppilaille annettu 5 kysymystä liitttyen perheen hiilijalanjäljen kokoon. Kysyttiin autoista, lomista, ruuasta, kierrätyksestä ja vielä perheen koko.
Eikö tämä ole jo törkeää urkkimista? Huomenna ope saa Wilmaviestin asiasta ja kielsin lastani vastaamasta. Muutama muu vanhempi samaa mieltä.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen toimittaja kirjoitti:

Köyhillä on alhaiset hiilaripäästöt kun taas hyväosaisilla ne on korkeita. Alhainen hiilaritaso kertoo kodin köyhyydestä.

Taivaan tosi. Meillä on hyvin alhainen hiilijalanjälki. Alle puolet keskivertosuomalaiseen verrattuna. Asutaan kerrostalossa, ei autoa, ei matkoja. Mun lapsi on ylpeä siitä ja miettii lisäkeinoja energian säästämiseen. Mua ei kyllä kiinnosta pätkääkään, mitä mieltä opettaja on asiasta. Pienet on murheet, jos tuollaista joutavaa ehtii miettiä.

Meillä kyllä on kaksi isoa autoa ja kulutetaan reippaasti. Talossa on takka ja puusauna joka lämpiää joka toinen päivä. Lapset viedään autolla harrastuksiin. Ulkomailla käydään koko perhe ainakin neljä kertaa vuodessa lentäen. EI silti kiinnosta vitttuakaan mitä joku opettaja ajattelee! Itse oon tienannut mitä kulutankin toisin kuin köyhät jotka saa avustuksia.

Vierailija
42/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tosiaan, mitä niillä tehtävien vastauksilla tehdään. Olen minäkin tehnyt koulussa jos jonkinlaista omaan elämääni liittyvää selvitystä eikä opettaja niistä suurinta osaa ole edes lukenut, vilkaissut korkeintaan. Liikunta- ja ruokapäiväkirjasta muistan, että se annettiin opettajalle, mutta ei niitä todellakaan muille oppilaille esitelty eikä opettaja kommentoinut kerättyä dataa mitenkään vaan päinvastoin etukäteen korosti, ettei se vaikuta mitenkään arvosanaan tai mihinkään muuhunkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan ovat kaikki sellaisia asioita, joista lapset (ja normaalit aikuiset) kertovat todennäköisesti joskus ohimennen ihan tavallisen keskustelunkin yhteydessä. Vai oletatteko, että esim. perheenne koko on asia, jota lapsenne ei koskaan paljasta koulussa? Tai jos työpaikan kahvipöydässä keskustellaan kierrättämisestä, niin ilmoitettako, että ette halua puhua näin henkilökohtaisista asioista? Ymmärtäisin, jos koulu suorittaisi jonkinlaisen tiedonkeruun jostain oikeasti arkaluontoisista asioista, mutta tuollaiset tehtäväthän ovat vain sellaista ajatusten herättelyä, jonka avulla yritetään opettaa lapset hoksaamaan omassa elinpiirissään opetettavaan asiaan liittyviä juttuja. Itseään varten siis noita listaavat, eivät opettajan uteliaisuutta. 

Ja te, jotka pelkäätte että kiusaajat tarttuvat perheen kokoon/autojen määrään/lomamatkoihin: olen pahoillani lastenne puolesta, että opetatte heidät pienestä pitäen tuollaiseen nöyristelyyn.

Vierailija
44/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin siellä koulussa tiedetään perheen koko ja muuta mutta ettekö ymmärrä että yksitoistavuotiasta voi alkaa pelottaa jos niitä hiilijalanjälkien kokoja verrataan tai puhutaan koulussa. Hän voi ottaa sen henkilökohtaisesti eikä opetusasiana.

Tämän ikäiselle riittäisi vähempi vouhotus ja opastus. Oli meilläkin aikonaan raittiuskilvat mutta,ei kyselty polttiko joku tai joiko kotona, vanhempi siis.

Vierailija
45/45 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että koulussa opetetaan näitä.

Joo, matkustus, autoilu, mökit, elektroniikka, liharuoka, lemmikit, lämmitystapa (öljy, kivihiili kaukolämpö), kulutustottumukset (vaatteet, elektroniikka, kodinkoneet), no huh.

Ne pitäis laittaa kaikki pannaan.

Hyvä ope!

Kannusta lapsia siihen, ekologiseen elämäntapaan.

Kierrätystä on jo joka koulussa.

Ja riisi, liha pois kouluista.

Maito soijamaidoksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän