Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen hiilijalanjälki koulun kotitehtävänä.

Vierailija
22.09.2019 |

Perjantaina oppilaille annettu 5 kysymystä liitttyen perheen hiilijalanjäljen kokoon. Kysyttiin autoista, lomista, ruuasta, kierrätyksestä ja vielä perheen koko.
Eikö tämä ole jo törkeää urkkimista? Huomenna ope saa Wilmaviestin asiasta ja kielsin lastani vastaamasta. Muutama muu vanhempi samaa mieltä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole väittänyt, että pitää vastata rehellisesti. Tässä kritisoidaan sitä, että koulu kysyy asiaa.

Vierailija
22/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole väittänyt, että pitää vastata rehellisesti. Tässä kritisoidaan sitä, että koulu kysyy asiaa.

Kysytäänhän koulussa sitäkin, montako omenaa äidillä oli, jos nyt on 3 ja hän antoi omistaan lapsille 4. Ihan samanlainen kysymys, yhtä henkilökohtainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetytti jo vuosia sitten sukupuu, johon piti merkata ammatti ja syntymäajat sukulaisilta. Samoin oli outo tehtävä jossa piti raportoida mitä ohjelmia perheessämme tv:stä katsellaan.

Näistäkin saa hyviä kiusan aiheita jos poikkeaa jollakin tavalla " normeista" tai luokan kingin mielestä asiat on vääriä.

Vierailija
24/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kyselyitä tuskin opettaja keksii itse, olettaisin ohjeen tulevan ylempää.

Vierailija
25/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetytti jo vuosia sitten sukupuu, johon piti merkata ammatti ja syntymäajat sukulaisilta. Samoin oli outo tehtävä jossa piti raportoida mitä ohjelmia perheessämme tv:stä katsellaan.

Näistäkin saa hyviä kiusan aiheita jos poikkeaa jollakin tavalla " normeista" tai luokan kingin mielestä asiat on vääriä.

Siitä huomasi sen, että iso osa alimpien sosiaaliluokkien lapsista ei tiennyt isovanhempiensa nimiä. Ne oli jotain Katri-mummoja ja Pena-pappoja, sukunimestä ei mitään aavistusta.

Vierailija
26/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa meillä on 3 autoa, lomaillaan aika usein muualla kuin Suomessa, sekajätteeseen menee kaikki muu paitsi panttipullot ja lasipurkit, lihaa syödään melkein päivittäin eikä käy edes mielessä, että pitäisi palella talvella.

Kunnon sikailua. Pyyhittekö edes p*skalla käynnin jälkeen?

Vierailija
27/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein puuttuu eli kodin lämmitystapa. Jos kyseessä on helsinkiläinen neukkukuutio, niin se hiilivoimalla lämmittäminen nostaa ihan järkyttävästi hiilijalanjälkeä.

Vierailija
28/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin 26, just siksi niitä ei pitäisi kysyä.

Muita lapsia aletaan syrjiä ja pilkata, kun eivät tiedä, jotain isoisoisäänsä.

Lapset ovat julmia, jos jostakin saa aiheen kiusata, niin kiusataan..

Elämä on erilaista jokaisessa perheessä, ne alemmatkin sosiaaliluokat saavat olla ja elää tässä maailmassa.

Näkee selvästi, että köyhempien elämän syrjintä lähtee jo kotikasvatuksesta.

Vierailija
29/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapset pitää ahdistaa jo pieninä hiilijalanjäljille? Lapsi ei voi paljoa vaikuttaa perheen kokonaisvalintoihin. Turhaa murhetta pienille. Ylemmillä luokilla voisi olla parempi.

Vierailija
30/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lapseni rehelliseksi ja vähän ikävä perustella että nyt vastauksiin valehdeltas. Lapsi alkaisi pelätä että opettaja rankaisee valehtelusta jos jää kiinni. Pieni koulu, pienet ympyrät. Sanoin lapselle että me ei vastata näihin mitään koska ne on henkilökohtaisia asioita. Se riittää.

Vierailija
31/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut lapseni rehelliseksi ja vähän ikävä perustella että nyt vastauksiin valehdeltas. Lapsi alkaisi pelätä että opettaja rankaisee valehtelusta jos jää kiinni. Pieni koulu, pienet ympyrät. Sanoin lapselle että me ei vastata näihin mitään koska ne on henkilökohtaisia asioita. Se riittää.

Mutta lapsi ei pelkää nyt sitten sitä, että opettaja ihmetteee, kun tehtävä ei ole tehtynä?

ei niitä vastauksia lueta, tai se opettaja spekuloi teidän elämää, saati, että se häntä kiinnostaisi. Tarkoituksena on opettaa lapsia näkemään miten tuollainen lasketaan. Jotenkin itsekäs ajatus kuvitella, että opettaja jaksaisi olla kiinnostunut lasten elintasosta. TOki sitä seuraa, että lapsilla on asiat ok.

Vierailija
32/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta lapsi ei pelkää nyt sitten sitä, että opettaja ihmetteee, kun tehtävä ei ole tehtynä?

ei niitä vastauksia lueta, tai se opettaja spekuloi teidän elämää, saati, että se häntä kiinnostaisi. Tarkoituksena on opettaa lapsia näkemään miten tuollainen lasketaan. Jotenkin itsekäs ajatus kuvitella, että opettaja jaksaisi olla kiinnostunut lasten elintasosta. TOki sitä seuraa, että lapsilla on asiat ok.

Ei pelkää, koska sanoin laittavani wilmaan asiasta. Lisäksi lapseni luottaa minuun, ja sanoin että hän voi opettajalle sanoa että ei halua vastata yksityistietoihin. Mikäli ope kysyy.

Vierailija
33/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli päiväkodista kysely, että miten perheissä halutaan, että päiväkodissa otetaan esille ilmastonmuutos, ilmastoviikko ja kestävä kehitys. Lapset kunnallisessa päiväkodissa, 3- ja 5-vuotiaat.

Vastasin, että enemmän leikkiä ja vähemmän viheraivopesua.

Vierailija
34/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te olette keksineet, että näihin on pakko vastata rehellisesti?

Lapsi vastasi samantapaiseen tehtävään viime viikolla ja yhdessä päätettiin, että meillä kierrätetään kaikki mahdollinen ja lajitellaan ihan hurjasti, kompostorikin löytyy. Äiti käy bussilla töissä, isä fillarilla. Lomalla mennään junalla mummolaan. Ruoka on tietenkin kasvatettu itse ja erityisherkku on riisijauhossa paneroitu tofu!

Todellisuudessa meillä on 3 autoa, lomaillaan aika usein muualla kuin Suomessa, sekajätteeseen menee kaikki muu paitsi panttipullot ja lasipurkit, lihaa syödään melkein päivittäin eikä käy edes mielessä, että pitäisi palella talvella.

Lapsille olen kertonut, että koulutehtävä on koulutehtävä, ei mikään virallinen dokumentti. Omasta perheestä kertoessaan vastaukset saa todellakin keksiä ihan itse, myös terveyskyselyissä.

Sinähän kasvatat oikein rehellistä mallikansalaista. Voisi tuon öyhöttämisen seassa miettiä, millaisia arvoja/työmoraalia lapset meiltä oppivat.

35/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä on alhaiset hiilaripäästöt kun taas hyväosaisilla ne on korkeita. Alhainen hiilaritaso kertoo kodin köyhyydestä.

36/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkein puuttuu eli kodin lämmitystapa. Jos kyseessä on helsinkiläinen neukkukuutio, niin se hiilivoimalla lämmittäminen nostaa ihan järkyttävästi hiilijalanjälkeä.

Mitä olen kahvipöydissä kuunnellut niin hesalaiset välittävät kaikkein vähiten ilmastosta.

Vierailija
37/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, luuleeko jotkut ettei niiden mukulat höpötä koulussa kodin asioita kavereille ja opettajille jo ihan ilman koulutehtäviäkin? Kyllä siellä yllättävän hyvin tiedetään lasten asioista ja osataan kysyä, jos jotain huolestuttavaa ilmenee.

The more you know...

Vierailija
38/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on niin salaista ettei voi vastata?

Koska koululaitos on viherstalinistien hallinnassa. Siksi. Lapsia aletaan koulussa painostaa perheen kulutuksen takia. Me opetamme lapsellemme, että ilmastonmuutos EI OLE totta! Ja että koko vouhotus on pelkkää vasuripropagandaa!

Vierailija
39/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen toimittaja kirjoitti:

Köyhillä on alhaiset hiilaripäästöt kun taas hyväosaisilla ne on korkeita. Alhainen hiilaritaso kertoo kodin köyhyydestä.

Taivaan tosi. Meillä on hyvin alhainen hiilijalanjälki. Alle puolet keskivertosuomalaiseen verrattuna. Asutaan kerrostalossa, ei autoa, ei matkoja. Mun lapsi on ylpeä siitä ja miettii lisäkeinoja energian säästämiseen. Mua ei kyllä kiinnosta pätkääkään, mitä mieltä opettaja on asiasta. Pienet on murheet, jos tuollaista joutavaa ehtii miettiä.

Vierailija
40/45 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika mitä soopaa! Luuletteko te, että jos luokanopettajalla on 25 lasta, niin jokaisen perheen hiilijalanjälki a.kiinostaisi häntä henkilökohtaisesti ja b. hän muistaisi jokaisen perheen?! Aloittaja on vai oharjainen persu, jota muut komppaavat. Eikö täällä ole enää yhtään täysjärkistä paikalla?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan