Ystäväni mies on ihastunut minuun, apua!
Olen ollut naimisissa mieheni kanssa yli 10 vuotta ja meillä on läheinen ystäväpariskunta, jotka hekin ovat olleet jo useamman vuoden yhdessä. Näemme usein ja meillä on hauskaa yhdessä, ovat siis eräitä lähimpiä ystäviämme. Nyt on kuitenkin niin, että tämän pariskunnan mies on selkeästi ihastunut minuun, tai on ollut jo pidemmän aikaa. Hän ei ole suoraan sanonut mitään, mutta huomaan miten hän katselee, suorastaan tuijottaa, minua välillä ja kahdenkeskisissä tilanteissa hän on tullut liian lähelle ja yrittänyt jopa koskettaa, jolloin olen tuntenut vain lamaantuvani ja yrittänyt hienovaraisesti siirtyä kauemmas. Tämä pariskunta on edennyt monen vuoden jälkeen kihloihin, mutta uskon, että sekin on enemmän ystäväni, eli tämän miehen kihlatun, painostuksen takia.
Olen itse kiltti ja ystävällinen yleensä kaikille, ja luulen, että hän on tulkinnut tämän jonakin kiinnostuksena juuri häntä kohtaan. Olen yrittänyt ottaa etäisyyttä häneen, en katso häneen päin jne., mutta ilmeisesti hän ei osaa tulkita näitä vihjeitäni. Itseäni tämä tilanne ahdistaa ja ärsyttää, kun joudun kontrolloimaan käytöstäni, ikään kuin vika olisi minussa. Olen myös kertonut asiasta miehelleni, joka hänkin on tämän jälkeen myöntänyt huomanneensa miehen kiinnostuksen minua kohtaan.
Olen siis yrittänyt hoitaa asiaa niin, ettei siitä syntyisi suurta numeroa, ja että tämä mies ymmärtäisi jättää minut rauhaan. Siinä kuitenkaan selkeästi onnistumatta... Onko siis ainut keino vain sanoa tälle miehelle suoraan, että lopettaa typerän käytöksensä? En ole tehnyt tätä, sillä en haluaisi mitään draamaa, tai että meidän neljän ystävyytemme kärsisi, tai ystävyys hänen kihlattuunsa kärsisi, mikäli tämä asia tulisi hänen tietoonsa. Toisaalta ajattelen myös, että hänen kihlatulla olisi kaikki oikeus tietää, mitä hänen miehensä puuhaa hänen selän takanaan, mutta en tiedä uskoisiko hän edes minua, koska mitään konkreettista ei toisaalta ole tapahtunut. Kaiken lisäksi heillä on muista syistä johtuen tällä hetkellä todella stressaava elämäntilanne (tämä ihastus on alkanut jo ennen sitä), ja luulen, että tämä asia ja mahdollinen ero murskaisi ystäväni. En siis tiedä mitä tehdä. Auttakaa!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Helppoa, ette enää tapaa tuon pariskunnan kanssa.
Alatte elämään omaa aikuista elämäänne ja jätätte muut elämään omaansa. Jos tyyppi yrittää vielä treffejä, niin et lähde niihin.
Kyseessä ei siis ole ollut treffit, vaan tilanteet, joissa olen hetkeksi jäänyt kahden kyseisen miehen kanssa. Ja välejä en halua hänen puolisoonsa täysin katkaista, sillä takana on kuitenkin vuosien ystävyys, jo ajalta ennen kuin kyseinen mies tuli mukaan kuvioihin.
Harrastatte seksiä. Siitä sen tietää että onko toinen ihastunut vai ei. Jos haluaa harrastaa vielä toisenkin kerran seksiä niin sitten on. Ihastunut Jos taas haluaa jättää sen siihen yhteen kertaan niin ei ole ihastunut ja voitte jatkaa neljästään kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa, ette enää tapaa tuon pariskunnan kanssa.
Alatte elämään omaa aikuista elämäänne ja jätätte muut elämään omaansa. Jos tyyppi yrittää vielä treffejä, niin et lähde niihin.
Kyseessä ei siis ole ollut treffit, vaan tilanteet, joissa olen hetkeksi jäänyt kahden kyseisen miehen kanssa. Ja välejä en halua hänen puolisoonsa täysin katkaista, sillä takana on kuitenkin vuosien ystävyys, jo ajalta ennen kuin kyseinen mies tuli mukaan kuvioihin.
Eli et halua katkaista välejä mieheen, sitähän tässä tarkoitat. Ei kukaan ole sanonut, että naiseen pitäisi katkoa välit, vaan pariskuntaan. Mutta jos haluat kerran jatkaa samalla linjalla ja vikitellä miestä, niin sitten sinun pitää tehdä se.
Ei tuo nyt oikeasti olisi kenellekään vaikeaa lopettaa neljän kimpoa ja jatkaa vain oman ystävän kanssa, mutta itsetuntoasi miehen kiinnostus ilmeisesti lisää paljonkin ja yrität selittellä muille asiaa.
Tosin on epätodennäköistä, ettei ystäväsi olisi huomannut miesidioottinsa typerää käytöstä.
Ystäväni on kyllä sen verran temperamenttinen, että en oikeasti usko hänen huomanneen mitään. Jos ja kun hän huomaa, niin viimeistään siinä vaiheessa tämä koko asia leviää käsiin. Toisaalta harmittaa myös se, että jos en sano mitään hänen miehensä käytöksestä, niin tämä mies pääsee kuin koira veräjästä. Mutta niin kuin tuossa joku aiemmin totesi, niin heidän välinsä ei edes minulle oikeasti kuullu. Kantani voin kuitenkin tehdä tälle miehelle selväksi. Tuo kovaan ääneen esimerkin omaisesti paheksuminen kuulostaa hyvältä idealta! -AP
Sun pitää nyt antaaa sille persettä aina kun se haluaa joka päivä monta kertaa.
Ota rennosti. Noita tulee ja menee. Pointti on siinä, että sinä et ole tehnyt mitään väärää. Jatka samaa rataa, niin kuin nytkin on mennyt.
Joihinkin vain ihme kyllä ihastutaan. Onko se imartelevaa vai ei, riippuu ihmisestä. Itse olen vähän ruma pallinaama, mutta jostain syystä noita kosiskelijoita on aina piisannut. Nytkin mulla on kolme noita asiansa tunnustaneita ihastuneita (joiden kanssa siis on aivan täysin kaverilliset suhteet, ei muuta, eikä muuksi muutu) ja sitten pari epäilystä. Mitä minä voin tehdä? Kuitenkin haluan elää normaalia elämää ja toimia normaalisti arjessa. Tottakai ymmärrän tuskan ja kyllähän nuo mutkistaa asioita siltä osin, että sopivuuden rajaa joskus joutuu vähän terävöittämään. Joskus noista poikii syviä ystävyyksiä, joskus nuo laimenee, joskus jotkut jaksavat olla vuosia tuossa tilanteessa.
En tiedä muuta sanoa, että jatka omaa elämääsi normaalisti. Ohita asia ja toisaalta, pidä raja selkeänä. Kai se siitä sitten. Noin minäkin olen pärjännyt, vaikka joskus vähän surettaa nämä tilanteet.
Jos näyttö mahdollisesta ihastumisesta on pitkät katseet ja lähellä seisominen eikä mitään muuta, niin väärin tulkitsemisen riski on melkoinen. Toiset katsovat intensiivisesti silmiin keskustelussa, toiset ei. Toiset seisoo hyvin lähellä. Mulla on pari työkaveria jotka jotain asiaa selittäessään tulevat niin lähelle, että mä otan askeleen taaksepäin. Ja ollaan samaa sukupuolta olevia heteroita, joten uskallan väittää että eivät ole muhun ihastuneita.
Anna ap asian olla. Jos tulee jotain konkreettisempaa, tee heti selväksi kantasi ja kerro silloin asiasta myös ystävällesi. Muussa tapauksessa unohda koko juttu.
Jestas... Minä sanoisin tuolle miehelle suoraan, että hän ahdistaa ja pitää näppinsä erossa! Sinäkö annat hänen tulla liian lähelle!?
Itse tuossa tilanteessa valmistautuisin jo välien rikkoutumiseen. En pystyisi enää koskaan olemaan ystäväpariskunnan seurassa "normaalisti" kaikkien noiden flirttiyritysten jälkeen. Hyvä että olet kertonut tilanteesta jo miehellesi ja hänkin on noteerannut asian. Ymmärrän että asia on vaikea tuoda toisille osapuolille esille ottaen huomioon ystäväsi haastavan elämäntilanteen. On kuitenkin hyvä, jos saisit juteltua ystävällesi asiasta rauhallisesti. Uskoisin, että heidän parisuhteessa on muitakin ongelmia, sillä sitä miehen käytös ainakin kielii. Valitettavasti elämässä kaikki suhteet niin pari- kuin ystävyyssuhteet eivät ole luotuja kestämään ikuisuuksiin. Itse tilanteessasi tapaisin ystävääsi kahden kesken ja kertoisin kokemukseni hänelle hienovaraisesti enkä syyttäen. "Minulla on viime aikoina ollut miehesi seurassa omituinen olo" tms..
Vierailija kirjoitti:
Jos näyttö mahdollisesta ihastumisesta on pitkät katseet ja lähellä seisominen eikä mitään muuta, niin väärin tulkitsemisen riski on melkoinen. Toiset katsovat intensiivisesti silmiin keskustelussa, toiset ei. Toiset seisoo hyvin lähellä. Mulla on pari työkaveria jotka jotain asiaa selittäessään tulevat niin lähelle, että mä otan askeleen taaksepäin. Ja ollaan samaa sukupuolta olevia heteroita, joten uskallan väittää että eivät ole muhun ihastuneita.
Anna ap asian olla. Jos tulee jotain konkreettisempaa, tee heti selväksi kantasi ja kerro silloin asiasta myös ystävällesi. Muussa tapauksessa unohda koko juttu.
Mies ei muiden läsnäollessa tule niin lähelle, ja heti, kun hän on huomannut muiden taas tulevan takaisin huoneeseen, hän hyppää kauemmas minusta. Eihän hän tekisi noin, jos hänen käytöksensä olisi täysin vilpitöntä! Lisäksi on tilanteita, että esim. pöydän ääressä istuessa hänen jalkansa osuu minun jalkaani "vahingossa", eikä hän siirrä jalkaansa pois. Meillä on myös paljon yhteisiä kavereita, joten en voinut puhua tästä muille kuin miehelleni. Ja nyt kun olen tänne tätä purkanut, niin ärsyttää ja vihastuttaa kyseinen tyyppi vain entistä enemmän. Kiitos kaikille asiallisesti kommentoinneille! -AP
Vierailija kirjoitti:
Jestas... Minä sanoisin tuolle miehelle suoraan, että hän ahdistaa ja pitää näppinsä erossa! Sinäkö annat hänen tulla liian lähelle!?
Valitettavasti tähän asti en ole vielä uskaltanut sanoa mitään, sillä olen vain toivonut, että hän ymmärtäisi lopettaa käytöksensä. Niinkuin sanoin, en ole halunnut tehdä asiasta numeroa ja olen vain odottanut, että hänen kiinnostuksensa hälvenisi. Olen kyllä aina yrittänyt hivuttautua kauemmaksi ja esittänyt, että ihan kuin en huomaisi koko asiaa ja muutaman kerran olen myös keksinyt syyn poistua paikalta. Mutta joo, ei kovin tehokasta tämä taktiikka ja vaikuttaa siltä, että konfliktia hänen kanssaan ei vain voi välttää. -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa minulla on ollut vähän baarisutinaa ystäväni miehen kanssa. Elämä on.
Mitä on baarisutina?
Tämän minäkin haluaisin tietää.
Älä jää koskaan kaksin mihinkään sen ukon kanssa sekunniksikaan. Älä istu viereen/niin lähelle että voi "vahingossa" koskea sinuun. Jos tuijottaa niin kysy suoraan miksi tuijottaa että onko jotain vialla. Jos tunkee liian lähelle niin sano että menee kauemmaksi että voit liikkua ja hengittää.
Jos ystäväpariskuntina haluaisitte jatkaa, voit ottaa puheenaiheeksi jonkun julkkiksen vastaavan kaltaisen tapauksen ja samalla tehdä selväksi, miten suunnattomasti halveksit tuollaisia kieroja pettureita.
Kun näennäinen aihe on tuo julkkistapaus, voit sitten ilmaista inhosi niin liioitellusti, ettei tarkoitus jää asianomaiselle k-päälle vahingossakaan epäselväksi.
Itse en kyllä jaksaisi mokomaa lurkkia kestitä kahvipöydässäni. Joko etäisyyttä heihin pariskuntana tai alat pikkuhiljaa tapailla vain tätä ystävääsi, eikä hänen äijäänsä kuin harvoin.
Tosin on epätodennäköistä, ettei ystäväsi olisi huomannut miesidioottinsa typerää käytöstä.