Ystäväni mies on ihastunut minuun, apua!
Olen ollut naimisissa mieheni kanssa yli 10 vuotta ja meillä on läheinen ystäväpariskunta, jotka hekin ovat olleet jo useamman vuoden yhdessä. Näemme usein ja meillä on hauskaa yhdessä, ovat siis eräitä lähimpiä ystäviämme. Nyt on kuitenkin niin, että tämän pariskunnan mies on selkeästi ihastunut minuun, tai on ollut jo pidemmän aikaa. Hän ei ole suoraan sanonut mitään, mutta huomaan miten hän katselee, suorastaan tuijottaa, minua välillä ja kahdenkeskisissä tilanteissa hän on tullut liian lähelle ja yrittänyt jopa koskettaa, jolloin olen tuntenut vain lamaantuvani ja yrittänyt hienovaraisesti siirtyä kauemmas. Tämä pariskunta on edennyt monen vuoden jälkeen kihloihin, mutta uskon, että sekin on enemmän ystäväni, eli tämän miehen kihlatun, painostuksen takia.
Olen itse kiltti ja ystävällinen yleensä kaikille, ja luulen, että hän on tulkinnut tämän jonakin kiinnostuksena juuri häntä kohtaan. Olen yrittänyt ottaa etäisyyttä häneen, en katso häneen päin jne., mutta ilmeisesti hän ei osaa tulkita näitä vihjeitäni. Itseäni tämä tilanne ahdistaa ja ärsyttää, kun joudun kontrolloimaan käytöstäni, ikään kuin vika olisi minussa. Olen myös kertonut asiasta miehelleni, joka hänkin on tämän jälkeen myöntänyt huomanneensa miehen kiinnostuksen minua kohtaan.
Olen siis yrittänyt hoitaa asiaa niin, ettei siitä syntyisi suurta numeroa, ja että tämä mies ymmärtäisi jättää minut rauhaan. Siinä kuitenkaan selkeästi onnistumatta... Onko siis ainut keino vain sanoa tälle miehelle suoraan, että lopettaa typerän käytöksensä? En ole tehnyt tätä, sillä en haluaisi mitään draamaa, tai että meidän neljän ystävyytemme kärsisi, tai ystävyys hänen kihlattuunsa kärsisi, mikäli tämä asia tulisi hänen tietoonsa. Toisaalta ajattelen myös, että hänen kihlatulla olisi kaikki oikeus tietää, mitä hänen miehensä puuhaa hänen selän takanaan, mutta en tiedä uskoisiko hän edes minua, koska mitään konkreettista ei toisaalta ole tapahtunut. Kaiken lisäksi heillä on muista syistä johtuen tällä hetkellä todella stressaava elämäntilanne (tämä ihastus on alkanut jo ennen sitä), ja luulen, että tämä asia ja mahdollinen ero murskaisi ystäväni. En siis tiedä mitä tehdä. Auttakaa!
Kommentit (35)
Vähennät kanssakäymistä, et jää kahden tämän miehen kanssa. Oikeastaan sama mitä teet, välinne menevät poikki joka tapauksessa.
P.s säästä ystävääsi, älä kerro hänelle.
Jaa minulla on ollut vähän baarisutinaa ystäväni miehen kanssa. Elämä on.
Snot miehelle että "Elä viitti tehdä noin, en tykkää". Puolisolleen ei ehkä mitään, kääntäis asian kuitenkin niin, että sinä muka lähentelet.
Vierailija kirjoitti:
Vähennät kanssakäymistä, et jää kahden tämän miehen kanssa. Oikeastaan sama mitä teet, välinne menevät poikki joka tapauksessa.
P.s säästä ystävääsi, älä kerro hänelle.
Minä kyllä haluaisin tietää mikäli mieheni käyttäytyisi noin. Ja mikäli ystäväni ei siitä kertoisi, ei hän olisi oikeasti ystäväni.
Pane miehen kanssa kerran. Sen jälkeen sulla on salaisuus jonka hän tahtoo sun pitävän hinnalla millä hyvänsä ja hän tottelee kaikkia toiveitasi.
Anna sille persettä niin kyllä se siitä rauhottuu.
Niih. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P.s säästä ystävääsi, älä kerro hänelle.Minä kyllä haluaisin tietää mikäli mieheni käyttäytyisi noin. Ja mikäli ystäväni ei siitä kertoisi, ei hän olisi oikeasti ystäväni.
Jos ystäväsi kertoisi tuollaisesta ja mies kiistäisi ja sanoisi, että ystävä itse taitaa olla ihastunut kun tuollaisia kuvittelee, niin kumpaa uskoisit? Kävisikö niin että ystävä olisikin entinen ystävä? Jos mitään kovin konkreettista ei ole tapahtunut niin miehen olisi todella helppoa kiistää kaikki ja sanoa, että mitään ei ole tapahtunut.
Haluaisinpa kuulla tämän miehen version tästä tarinasta. Kumpi on ihastunut ja kumpaan... Ap:n tarina haiskahtaa.
Jos olet oikeassa, niin en keksi muuta mahdollisuutta kuin vähentää kanssakäymistä. Itse olin melkein samanlaisessa tilanteessa, paitsi että ystävän mies sitten lopulta ihan suoraan sanoi rakastaneensa minua jo vuosia. Olinkin ihmetellyt joitain asioita hänen käytöksessään kuten lahjoja minulle tai muuta vastaavaa liiallista.
Todella ällöttävää, koska en ole ikinä ollut hänestä yhtään kiinnostunut ja olin ajattelut olevan vain ystävä. Kaikki asettui vähän uuteen asentoon kaikessa mitä olimme tehneet (saunoneetkin mökillä), tuntui todella epämiellyttävältä. Kerroin tästä miehelleni ja päätimme katkaista suhteen tähän pariskuntaan. Jotenkin olisi tuntunut hyvin kierolta jatkaa tuollaista outoa asetelmaa.
Jos nainen on ystäväsi, niin tapaa pelkästään häntä, ei miestä enää ollenkaan.
Eiköhän naisystäväsikin ole huomannut asian, tuskin hän on mikään puusilmä.
Hän on varmasti myös huomannut, että sinä et provosoi äijää? Vähän kuulostaa, siltä, että nainen on hieman heikko ihminen, joka ei uskalla tehdä tai sanoa yhtään mitään, vaan yrittää vain hengata teidän mukana, jotta ei jäisi yksin. Katsoisin, että teidän ystävyys alkaa olla nyt loppusuoralla ja on aika lähteä pariskuntina eri suuntiin toistiseksi ainakin.
Itse olen ollut tilanteessa, jossa minä ja silloinen miesystäväni vietimme paljon aikaa minun ystäväni ja hänen miesystävänsä kanssa. Olimme jo puhuneet miesystäväni kanssa kihloihin menemisestä ja molempien pariskuntien suhteet olivat aika vankalla pohjalla, mutta minun miesystäväni oli täydellisen lääpällään ystävääni. Ystäväni oli ihmeissään tämän asian takia. Hänen miesystävänsä ei ilmeisesti asiaa noteerannut.
Miesystäväni järjesti järjestämälläkin tekemistä tämän toisen pariskunnan kanssa, soitteli heille, järjesti treffejä, näki heitä ilman minua ja puhui ystävästäni hyvin innostuneesti. Oli normaalia, että hän oli myös hyvin herrasmies ystävälleni, pyysi häntä ravintolassa tanssimaan kanssaan ja otti aina istumapaikan ystäväni vieressä. Ystäväni oli lähes kauhuissaan tilanteesta jo silloin ja ajatteli, että ei uskalla sanoa minulle asiasta. Mielestäni hän ei provosoinut miesystävääni.
Katson touhua liian kauan ja sitten sanoin ystävälleni, että minulle riittää, minä poistun tästä porukasta ja että hän saa tehdä ihan mitä haluaa. Jätin miesystävän ja rikoin nelikkomme. Ystäväni pisti heti sen jälkeen välinsä poikki tähän minun miesystävääni, paransi välejään omaansa ja me juttelimme asiasta. Olemme yhä vieläkin ystäviä, vaikka tästä on aikaa jo yli 20 vuotta. Miesystävääni en ole kaivannut ja nähnyt kertaakaan.
Kiitos asiallisista kommenteista, muihin en viitsi vastata. Olen myös itse pohtinut tuota, että jos mieheni käyttäytyisi samalla tavalla, niin haluaisin kyllä tietää. Mutta ystävälläni on tarpeeksi kuormaa tällä hetkellä, joten en halua lisätä hänen taakkansa juuri nyt. Tämän miehen välttely tosiaan tuntuu tällä hetkellä ainoalta ratkaisulta, tai hänelle suoraan sanominen, että ei kiinnosta ja loppu on sitten hänestä kiinni, kuinka kypsästi hän osaa asiaan suhtautua. En halua lopettaa ystävyyttäni hänen puolisoonsa. En kyllä ymmärrä miksi joku pilaa noin ajattelemattomalla toiminnalla mahdollisesti kaikkien osapuolten välit. -AP
Hankalaa tuossa on se, ettei mies ole sanonut mitään, jolloin voi tarvittaessa kiistää kaiken. Joko sanot hänelle aika tiukasti sopivassa tilanteessa, että älä tule lähemmäksi ja olet muutenkin tyly tai sitten tapaat vain tätä ystävääsi jatkossa. Sinuna en kertoisi ystävälle mitään, koska asia ei oikeastaan sinulle kuulu. Ainakaan niin kauan kuin hänen miesystävänsä ei ole tehnyt tai sanonut mitään konkreettista ihastumisestaan.
Vaarana näissä on juuri se, että osa naisista ajattelee, että nainen on jotenkin provosoinut. Kai totuutta omasta miehestä on vaikea hyväksyä. Mutta se ei ole sinun vikasi millään tavalla, jos joku ihastuu, joten ei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä.
Itse vastaavassa tilanteessa sain niskaani epäilyt, että olisin asiassa jotenkin osallinen, vaikka tosiasiassa ko. mies oli mielestäni todella vastenmielinen ja muutenkaan moraaliini ei sovi ollenkaan muiden miesten kanssa flirttailu. Pariskunnan nainen on luultavasti kuitenkin levittänyt pahoja puheita minusta, koska joidenkin yhteisten tuttujen suhtautuminen minuun muuttui, kun katkaisin välit. Tosiasiassa pariskunnan nainen itse harrasti sellaista, että vikitteli muita miehiä, minkä olen nähnyt omin silmin.
Joka tapauksessa et ole tehnyt mitään väärää, joten älä anna uhkakuvien vaikuttaa ratkaisuihin. Ystävällesi on parempi erota miehestä, joka ei välitä hänestä riittävästi, vaikka se kipeää tekisikin. En arvosta pätkän vertaa miehiä, jotka vikittelevät naisia oman puolisonsa läsnäollessa ja jopa vaimonsa ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa minulla on ollut vähän baarisutinaa ystäväni miehen kanssa. Elämä on.
Mitä on baarisutina?
Helppoa, ette enää tapaa tuon pariskunnan kanssa.
Alatte elämään omaa aikuista elämäänne ja jätätte muut elämään omaansa. Jos tyyppi yrittää vielä treffejä, niin et lähde niihin.
Ap pyytää palstalta lupaa pettämiseen. Selittelee että sillä toisella pariskunnalla ei mene nyt hyvin jne. Toivoo että tsempataan panemaan sitä. On itsekin siis ihastunut eikä saa mielestään.
Etäisyyttä, tapaat vain kaveriasi kahdestaan. Ei enää tupladeittejä!
Vierailija kirjoitti:
Haluaisinpa kuulla tämän miehen version tästä tarinasta. Kumpi on ihastunut ja kumpaan... Ap:n tarina haiskahtaa.
Samaa mietin. Taitaa olla oma lehmä ojassa.
Tämä on av-homo.