Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

E-pillereiden päätön haukkuminen pitää loppua. On lukemattomasti naisia, joille ne sopivat aivan hyvin

Vierailija
22.09.2019 |

Iho parantunut, rinnat kasvaneet, kuukautiset vain murto-osa entisistä ärsyttävyydeltään (kivut ja runsaus). Saa päättää milloin kuukautiset tulee. Hinta noin 4e/kk. Lisäksi mm kohtu-ja munasarjasyövän sekä ovariokystien riski pienenee. Monet syyttävät e-pillereitä oireista joihin ne ei liity millään tavalla.

En vaihtais pois.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mitäpä sillä on väliä, että kuseskelee estrogeenia vesistöön. Kunhan iho pysyy hyvänä niin mitä väliä, että juomavesi menee pilalle.

Oletko sinä sitten luonnonmukaisuuden nimissä valmis synnyttämään lapsia sitä tahtia kun luonto niitä suo? Vai vaaditko mieheltä kondomin käyttöä yhdynnässä? Kai sinä vastavuoroisesti käytät sitten välillä naisten kondomia kun puuhailette?

Minun ei ole kyllä koskaan tarvinnut vaatimalla vaatia mieheltä tuota. Ihan riitti kun sain veritulpan oireita pillereiden käytön aikana. Miehestä on tosi mukava etten saa veritulppaa.

Eri

Arvoisa alapeukuttajako on sitä mieltä, että henkeni ei ole niin tärkeä, kunhan mies saa seksiä ilman kumia?

Lähinnä kiinnostaa enemmän se, että jos mies ei joku kerta haluakaan käyttää kondomia, niin toivotatteko uuden perheenjäsenen tervetulleeksi vai laitatko itse naisten kondomin päälle...vai pitäisikö sanoa sisään?

Mitä vikaa pessaarissa on? Se on superhelppo kun oppii käyttämään. Eikä tunnu ollenkaan.

Pessaaria ei Suomessa juurikaan määrätä naisille, koska sen ehkäisyteho yksinään ei ole yhtä korkea kuin pillereillä tai kierukalla. Pessaarin kanssa pitäisi käyttää aina siittiöitä tuhoavaa voidetta tai vaahtoa, mikä tahtoo hankaluutensa takia "unohtua" monelta.

Vierailija
82/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mitäpä sillä on väliä, että kuseskelee estrogeenia vesistöön. Kunhan iho pysyy hyvänä niin mitä väliä, että juomavesi menee pilalle.

Oletko sinä sitten luonnonmukaisuuden nimissä valmis synnyttämään lapsia sitä tahtia kun luonto niitä suo? Vai vaaditko mieheltä kondomin käyttöä yhdynnässä? Kai sinä vastavuoroisesti käytät sitten välillä naisten kondomia kun puuhailette?

Minun ei ole kyllä koskaan tarvinnut vaatimalla vaatia mieheltä tuota. Ihan riitti kun sain veritulpan oireita pillereiden käytön aikana. Miehestä on tosi mukava etten saa veritulppaa.

Eri

Sinulla ei varmaankaan ylipainoa, korkea verenpaine etkä tupakoi? Nuo myös altistavat veritulpille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette taida hormoonilääkkeiden puolustajat tajuta kuinka paljon ihmisen hormoonit kehossa säätelee. Pysyvät, peruttamattomat muutokset tapahtuvat ajan myötä, eikä niitä välttämättä huomaa. Esimerkiksi pitkään pillereitä käyttävillä naisilla on moninkertainen syöpäriski. Lisääntynyt lapsettomuus on esimerkiksi yksi asia, mitä ei tule nuorena pohtineeksi. Miehetkin kärsivät näistä hormonipilleirstä, koska niitä saa jo siinä määrin vedestä, että miestenkin hedelmällisyys ja libido ovat laskeneet.

Kannattaa tehdä laajaa tutkimusta pillereistä, ennenkuin niitä alkaa puolustamaan. Se että saa määrätä kuukautisten ajankohdan tai että iho on kirkkaampi on laiha lohtu silloin, kun selviää ettei voi enää saada lasta tai sairastaa syöpää. 

N35

Miksi iso osa näistä hormnikammoisista kiljuen vaatii itselleen kilpirauhashormonia vaikka arvot kohdillaan? Se minua on ihmetyttänyt. Varsin paljon omista mt ongelmista laitetaan hormoniehkäisyn piikkiin.

Vierailija
84/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Sinulla ei varmaankaan ylipainoa, korkea verenpaine etkä tupakoi? Nuo myös altistavat veritulpille.

Hyvin sanottu. Kyllä ylipainon ja tupakoinnin lisäksi kannattaa alkaa käyttämään pillereitä.

Vierailija
85/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette taida hormoonilääkkeiden puolustajat tajuta kuinka paljon ihmisen hormoonit kehossa säätelee. Pysyvät, peruttamattomat muutokset tapahtuvat ajan myötä, eikä niitä välttämättä huomaa. Esimerkiksi pitkään pillereitä käyttävillä naisilla on moninkertainen syöpäriski. Lisääntynyt lapsettomuus on esimerkiksi yksi asia, mitä ei tule nuorena pohtineeksi. Miehetkin kärsivät näistä hormonipilleirstä, koska niitä saa jo siinä määrin vedestä, että miestenkin hedelmällisyys ja libido ovat laskeneet.

Kannattaa tehdä laajaa tutkimusta pillereistä, ennenkuin niitä alkaa puolustamaan. Se että saa määrätä kuukautisten ajankohdan tai että iho on kirkkaampi on laiha lohtu silloin, kun selviää ettei voi enää saada lasta tai sairastaa syöpää. 

N35

Tuo on juuri sitä pelon lietsomista. Laajoja tutkimuksia on nimenomaan tehty.  

Kohdunkaulan- ja rintasyövän riski kohoaa tosiaan jonkin verran. Riski liittyy erityisesti pillereihin, joissa on paljon estrogeenia, eli ei siis kaikkiin pillereihin. Lisäksi riski pitää osata suhteuttaa, eli vaikka riski voi olla kaksinkertainen pillereitä syövillä naisilla verrattuna niihin jotka eivät syö pillereitä, absoluuttinen riski voi silti olla hyvin alhainen (tyyliin alle 5%). 

Toisaalta kohtu- ja munasarjasyövän riski vähenee pillereitä syovillä naisilla, ja tämä suojavaikutus on pitkäkestoinen. 

Gyne sanoi minulle, etta ikäni vuoksi minulle sopii nyt paremmin matalahormoninen pilleri (olen nelikymppinen), mutta rintasyövän riskitekijoistä alkoholi, liikunnan puute ja lihavuus, sekä geenit ovat kuitenkin huomattavasti merkittävämpiä kuin pillerit. Koska elän terveellisesti eikä suvussani esiinny  rintasyöpää, henkilökohtainen riskini on matala.

Näitä riskejä täytyy tietysti jokaisen pohtia itsensä kohdalla, mutta aivan turha vaahdota pillereiden vaaroista jos ei viitsi tarkistaa alkoholin käyttöä ja muita elintapoja. 

Vierailija
86/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten, että veritulppariski on erilainen eri e-pillerimerkeissä? Suosittelen ottamaan tästä selvää ja valitsemaan pienemmän riskin pillereitä jos vaan mahdollista, ero on valmisteiden välillä merkittävä. Lääkärit tosiaan saattavat ilman mitään ilmeistä syytä määrätä korkeamman riskin valmisteita.

Täällä lisää:

https://www.rapport.fi/journalistit/jani-kaaro/pyhat-e-pillerinpyoritta…

https://yle.fi/uutiset/3-5385657

On hyvä huomioida myös, että e-pillereitä käyttäessä ei saisi olla pidemmässä vuodelevossa, ja että tupakoinnin ym. lisäksi myös kova stressi erittäin todennäköisesti lisää tukosriskiä. Nestevajaus myös. Omega-kapselit voisivat olla hyvä lisä monille e-pillereiden käyttäjille, koska ne vähentävät veren hyytymistä.

Lisäksi e-pillereillä luultavasti on joitain vielä tutkimattomia ja siksi tuntemattomia vaikutuksia kehoon.

https://www.terve.fi/artikkelit/80649-tutkimus-e-pilleri-voi-muuttaa-ai…

Mutta jos pillereillä saa lääkittyä elämää merkittävästi haittaavia oireita ja ne aidosti sopivat, hyvä! Yksinomaan ehkäisyn vuoksi en ole itse halunnut niitä syödä. Osalle ihmisistä ne ovat kuitenkin selvästi fiksu valinta.

Vierailija
87/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Hyvin sanottu. Kyllä ylipainon ja tupakoinnin lisäksi kannattaa alkaa käyttämään pillereitä.

... tai sitten tajuta, että hormoniehkäisy on vain yksi pieni lisä muiden, paljon tärkeämpien riskien joukossa - joihin voi vaikuttaa itse ihan samalla lailla kuin hormonien käyttämiseen (ylipaino, tupakointi, alkoholi...).

Vierailija
88/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mikään pillerimerkki ei auttanut siirtämään kuukautisia, ne tulevat kun haluavat. Kärsiikö kukaan muu samasta? :D Nyt minipillereillä kierto saattaa olla 12 päivää tai 60 päivää, kun taukoviikkoja ei ole. Muita haittoja ei ole, paitsi halujen väheneminen.

Vierailija
89/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että me, joille pillerit sopivat, tiedämme asiasta kyllä. Itsellenikin ovat olleet hyvä ratkaisu, etenkin siksi, että ilman pillereitä oksentaisin kaksi päivää kuukaudesta kylppärin lattialla - ennen pillerin saantia tämä ehti vaikuttaa osin ylioppilaskirjoitusten tuloksiin ja muutamiin tärkeisiin työmatkoihin.

Mulla on kyllä käytössä pillerimerkki, joka maksaa yli 10€ enemmän kuussa. Silti olen sitä ieltä, että hintansa väärti.

Aika paljon plasebosta. 

Vierailija
90/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikean endometrioosin takia en itse voisi elää normaalia kivutonta elämää ilman e-pillereitä. Tosin aika surullista, ettei endometrioosiin ole keksitty muuta hoitokeinoa kuin leikkaukset ja e-pillerit..

Vierailija
91/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen seurassa ap. liikut, kun on noin päätöntä haukkumista?

Ja kyllä, e-pillereissä on sivuvaikutuksia ja ongemia esim. veritulppariski ja nyt yhteys aivosyöpään.

https://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva-olo/terveys/tutkimus-e-pillerit-…

Vierailija
92/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit piti kuukautiskivut aisoissa ja luulin minäkin, että niitä oli ihan vaaratonta syödä. Kymmenen vuoden käytön jälkeen maksassa todettiin kasvain ja Meilahden maksakirurgin mukaan aiheuttaja oli e-pillerit. Iso leikkaus tehtiin ja pitkä toipuminen seurasi. Harvinaista, mutta tosi paska tsägä kun omalle kohdalle osuu. En kyllä suosittele pillereitä kenellekään. Niiden turvallisena pitäminen on suuri harha. Kukaan ei voi tietää mikä sivuvaikutus osuu omalle kohdalle. Enpä minäkään olisi ikinä uskonut tuollaisessa lotossa voittavani. Mitään viitteitä tällaisesta sivuvaikutuksesta ei ollut ennen kuin kasvain löytyi, enkä kuulu mihinkään riskiryhmään pillereiden näkökulmasta. Sairaalassa oli toinenkin vastaava tapaus, tosin ehkäisynä ollut hormonikierukka. En enää muista kuinka monta tapausta kirurgin mukaan näitä vuosittain Suomessa todetaan, mutta ei ole kuitenkaan täysin poikkeuksellinen ilmiö.

Vierailija
93/96 |
22.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pillereitä voi luulla itselleen sopiviksi vuosikaudet. Sitä ei voi tietää, vaikka mitä hyötyjä ensin kokisikin.

Vierailija
94/96 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillereistä ei saisi sanoa täällä mitään huonoa, mutta masennuslääkkeistä ei saa sanoa mitään hyvää.

OK... 

Vierailija
95/96 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle e-pillerit sopivat täydellisesti. Ei sivuvaikutuksia, saan säädeltyä menkkoja, ehkäisyteho hyvä.

Tiedostan siitä huolimatta pillereiden huonot puolet mainiosti. Veritulppariski nyt ensimmäisenä, puhumattakaan vesistöön kulkeutuvien hormonien vaikutuksista vesieliöihin ja muihin eläimiin. Jos olisi joku muu yhtä hyvä ehkäisykeino olemassa niin vaihtaisin välittömästi.

Vierailija
96/96 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan teille kerrottu, että e-pillert ja tupakointi eivät sovi yhteen, kuten ei myöskään suvussa perityvä taipumus veritulppiin. Itselläni pillereillä oli todella negatiivinen vaikutus mielialaan. Lopetin niiden syönnin noin vuoden jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi