Ruokahävikin pienentäminen - puuronloput-
Jääkö teillä aamupuurosta loppuja käyttämättä ja heitättekö mahdolliset puuron loput biojätteeksi? Meillä on mennyt loput aamupuurot aina roskikseen ja se on vähän harmittanut.... Tuntunut haaskaukselta, tuhlaukselta.
Tänään teimme kuitenkin poikkeuksen. Loppu puuro sekoitettiin maidon, kananmunan ja vehnäjauhojen kanssa, leivinjauheen kera pellille ja päälle pakastemarjoja. Tuli marjapiiras. Lapset olivat innoissaan. Mies teki ja keksi idean....
Kaikki lisävinkit puuronloppujen hyötykäyttöön ovat tervetulleita.
Kommentit (19)
Meillä kaikki syö puuroa. Aamulla keitän puuroa ja jaan sen kulhoihin. Ei ongelmaa
Jos jää, jämät voi paistaa pannulla.
En heitä puuronloppuja roskiin. Teen pannuleipiä usein ja siihenhän ne puuronloput käy mainiosti.
Viikonlopun puuronjämät käytän viikolla pitsanpohjaan tai teen rieskoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen puuronjämistä sämpylöitä.
Aikanaan olin töissä eräässä aamupalaa tarjoavassa ruokapaikassa ja siellä leivottiin lisäkeleivät itse. Jos aamupuuroa jäi, niin se laitettiin sämpylöihin. Viimein homma karkasi sille mallille, että sämpyläleipuri alkoi kitistä, että puuroa on liian vähän ja jauhoja menee liikaa. Sitten piti keittää puuroa aivan liikaa ja kaikesta siitä piti leipoa sämpylöitä, joita oli aina vaan enemmän ja aivan liikaa....
T: kokki evp
Puuroa ei jää yli, koska keitän vain sen verran mitä syömme.
Tehdään yleensä rieskaa. Kiva saada iltapalalle lämmintä leipää.
Lettuja, pannukakku, sämpylöitä, piirasta,,,
Miten hiivan määrä arvioidaan sämpylöihin, jos käyttäisi puurinloppua sämpylän tekoon? Ja "sokerin" määrä?
Kiitos, hyviä vinkkejä puuron lopun käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Miten hiivan määrä arvioidaan sämpylöihin, jos käyttäisi puurinloppua sämpylän tekoon? Ja "sokerin" määrä?
Et ole tosissasi!!
Paistettu puuro on varsin suosittua, joskus myös tehdään sämpylöitä tai lettuja puuronjämistä.
Minulla ei tule hävikkiä käytännössä ollenkaan. Syön sen mukaan mikä olisi menossa vanhaksi.
Suolainen pannukakku puuronjämistä.
https://www.is.fi/ruokala/resepti/art-2000001062331.html
Heittelen päälle leikkeleitä ja kaikkia jämiä mitä kaapista löytyy. Löytyyhän netistä reseptejä paljon puuronjämien käyttöön. Teen puuroa vähän ylimääräistä että jää leivontaan kun tulee paremman makuista jos on vähän puuroo juureksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissasi!!
Joo, kyllä tuo hiivan määrän arvioiminen on ongelma meillä sämpylän leipomisessa puuron lopusta (ei olla koskaan ees yritetty). Joskus koetin etsiä ohjetta, mutta en löytänyt. Eikä suvussa ole leipojia elossa, vanhempaa sukupolvea.
Eikö tuossa puurossa siis itsessään ole nestettä?, lämmitetäänkö se puuro ensin, jos leivotaan? Ja mitataanko puuton määrä (dl), niin kuin nestemäärä hiivalle?
Liukeneeko hiiva lämpimään puuroon, vai sekoitetasnko se ensin nesteeseen, niin kuin esim. Kiisselin valmistuksessa sekoitetaan perunajauhot?
Teen peltileipää. On hyvää ja helpompaa kuin sämpylöiden teko. Puuroon sekoitetaan hiukan vehnäjauhoja ja öljyä ja taikina levitetään leivinpaperin päälle pellille.
Voiko puuronlopusta tehdä pullaa?
Mä teen puuronjämistä sämpylöitä.