IS: "Liian laiha" Anna ei saanut töitä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006246048.html
Potkuja ootellessa. T. 170/40
Kommentit (89)
Anoreksia on psyykkinen sairaus. Itse olen 170/49. Aikasemmin painoin 47kg mutta olen saanut vähän painoa lisää aloitettuani kilpirauhaslääkityksen. Haluaisin olla painavampi mutta en vain liho. Olen aina ollut hoikka eikä raskaudetkaan jättäneet kiloja vaikka olisin toivonut. Tämä on todellakin geeneissä. Koko perheemme on hoikkia. Veljeni esimerkiksi on 180/60 hänkin on yrittänyt lihottaa itseään mutta mikään ei tartu.
Alipainoinen ihminen voi olla huonossa kunnossa eikä jaksa käydä töissä, mutta se ei ole rekrytoijan arvioitava asia, vaan terveydenhuollon. Olisi pitänyt arvioida soveltuvuus työterveystarkastuksessa eikä rekrykonsultin epäammattimaisessa pärstäkerroinarviossa. Lisäksi jos olisi huolittu töihin joissa ei ole asiakaspalvelua, niin ei ole mistään jaksamisarviosta silloin kysymys. Outo tapaus. Ja ketjun kaikkia "luonnollisesti hoikkia" reilusti alipainoisia ihmisiä, jotka omasta mielestään kuitenkin syövät ihan normaalisti, kehottaisin käymään lääkärissä!
Täällä on kahvila, jossa on sairaan laiha nainen töissä. Kohtalaisen kaunis muuten. Ollut monia vuosia siellä töissä. Ei ilmeisesti haittaa asiakkaita. Jos vaikka ajattelevat, että näitä herkkuja syömällä et lihoa. Itse en siellä käy, näen hänet usein, koska viereisestä ovesta mennään lounaspaikkaan.
No sinähän olet sitten jo sairaalloisn alipainoinen...
Vierailija kirjoitti:
Miksikäs muuten laihuudesta huomauttelu on ihan ok ja sitä pidetään jopa oikeutettuna, mutta lihavuudesta huomauttelu on hirveä rikos?
Eräs ystäväni on luonnostaan hoikka (huom: ei sairaalloisen laiha, vaan hoikka) ja saa aina osakseen huomauttelua ja nälvimistä. Pari kertaa häntä on jopa tylytetty kuntosalin pukukopissa, että mitä hittoa sä täällä enää käyt kun olet jo noin laiha. Kiusaamista tuo on ihan yhtä lailla kuin ylipainosta kuittailu.
Ei se ole ok. Kiusaaminen, tai tässä tapauksessa vit*uilu, ei ole koskaan ok.
Sinä selvästi haluat haukkua ja kiusata lihavia, kun olet saanut palautetta, että lihavuudesta huomauttelu on hirveä rikos.
Anoreksian yleensä tunnistaa, olemus on ihan eri kuin terveellä ja muuten vain hoikalla. Kun sairastin 17-vuotiaana vuonna -99, päät kääntyi ja suut loksahti auki joka puolella. Pituutta 164cm ja paino kävi noin 35kg. Oli hiuskarvan varassa elämä siinä kohtaa. En ole koskaan ollut sen jälkeen enää täysin terve.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole mitään uutta. Itse olen joskus miettinyt, miksi yksikään Stockmannin nuori kassa ei ole esimerkiksi ylipainoinen tai aknenaamainen. Olisi aika naiivia ajatella, että ne hoikat hyvin meikkaavat tytöt sattuivat kaikki pärjäämään haastattelussa parhaiten ja olemaan parhaita aspoja. Mutta Stockalla nyt keskitytään yleisestikin paljon epäolennaiseen nykyään ja koko lafka on alamäessä.
Jaa, kyllä minä olen nähnyt Stockalla Helsingissä pyöreämpiäkin myyjiä työssä, eivät kyllä ylilihavia olleet mutta isokokoisia.
Läheinen tuttuni on 165cm ja n. 43 kg ja ei sairasta mitään. Eivät kaikki laihat ole syömishäiriöisiä tai muutenkaan sairaita.
Jos sillä painoindeksillä pakkohoito ei ole lähellä niin millä sitten on?