Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: "Liian laiha" Anna ei saanut töitä

Vierailija
21.09.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006246048.html

Potkuja ootellessa. T. 170/40

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ap mutta sun painoindeksi on sitä luokkaa että pakkohoito ei oo lähellä. 13.8. Sairaalloinen alipaino eikä edes ihan siinä rajoilla.

Mun vähän alle 150 senttinen poika painaa 35 kiloa ja hänkin on todella laiha.

Miten jaksat tehdä töitä tai pysyt ylipäänsä tolpillasi?

Paha anorexia?

Miksi laihat pukataan pakkohoitoon mutta reippaasti ylipainoisia ei?

Vierailija
22/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli erittäin laiha työkaveri. Asiakkaat jatkuvasti antoivat palautetta hänen laihuudestaan, käytännössä lähes jokainen mainitsi työkaverini "anoreksiasta", vaikka hän vain oli kovin hoikka. Tärkeimpien asiakkaiden caseja ei hänelle voinut antaa, koska tuo laihuus nousi niin isoksi asiaksi aina. Selän takana järjestelimme paljon asiakkiden vaihtoja, kun tiesimme että työkaverille tuo laihuus oli herkkä asia, eikä halunnut siitä koko ajan kuulla kun ei sille luonnolliselle hoikkuudelleen mitään voinut.

Eli ymmärrän kyllä, että joskus laihuus on iso ongelma työnantajalle.

Tuo työkaverini muuten lopulta kuoli anoreksiaan. Ne kaikki asiakkaat olivat olleet oikeassa.

Miksi sitten kirjoitit lainausmerkeissä "anoreksia" ja ikäänkuin hänellä ei olisi anoreksiaa, jos kuitenkin kuoli siihen.

Eivät asiakkaat tai me sitä silloin tiedetty. Tuntui tosi pahalta kuulla asiakkaiden valitusta muka anorektisesta työntekijästä, kun uskoimme vakaasti, että hän oli vain muuten luonnostaan kovin hoikka. Eli uskoimme, että hänellä ei ole anoreksiaa. Vasta kuoleman jälkeen kuulimme perheeltä tuosta sairaudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä, että aspa on ulkonäöltään "huomaamaton", eli asiakas voi keskittyä palveluun, eikä aspan ulkonäköön. Monet esimieheni ovat sanoneet, ettei työssä saa olla isoja koruja, kynsiä joilla ei voi toimia normaalisti tai bilemeikkiä. Ymmärrän täysin, koska kyllä itsekin asiakkaan roolissa saatan katsoa aspaa vähän pitkään, jos irtoripset ja tekokynnet viuhuvat niin, että keskittymiseni herpaantuu. Harvoin asiakkaat myöskään pitävät, jos aspa haisee tupakalle tai voimakkaasti hajusteille. Eräs työkaverini oli todella hoikka, söi lounaaksi aina vain omenan ja porkkanan. Paleli kesälläkin ja näytti surkealta. Sairasteli paljon. Ikävää, jos ihminen ei ole työkykyinen.

Vierailija
24/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää käytöstä työnantajilta. Kyllä ihmisten pitää kyetä sietämään erilaisuutta!

Vierailija
25/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini oli "luontaisesti laiha", 160 cm/39 kg. Väitti siis syövänsä kunnolla ym. Hän pääsi töihin, mutta oli saikulla joka vuosi pätkissä niin, että oli yhteensä saikulla noin 7 kk vuodessa. Hän sai aina kaikki taudit, kun vastustuskyky oli nolla. Usein hän ei jaksanut vain nousta sängystä. Pakkohoitoon 20-vuotiaana..Kuoli 21-vuotiaana anoreksiaan.

Vierailija
26/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää käytöstä työnantajilta. Kyllä ihmisten pitää kyetä sietämään erilaisuutta!

Pakkohoitoon anoreksian vuoksi lähetettävää ei kannata palkata. Pitäisikö työnantajan ottaa riski että anorektikko kuolee sydänpysähdykseen töissä?

Vierailija
27/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todettakoon nyt että jos pituutta on 170cm ja paino laskee 49kg:hen (saati sen alle) niin kyseessä on hoitoa vaativa aliravitsemus.

No ei kyllä minulla ole ollut. Olen juuri 170cm pitkä ja painoni oli 20 vuotta 48-49kg ja ihan normaalisti syön ja herkut vielä päälle, olen semmoinen läpipasko. Ja todellakin syön normaalisti, ehkä enemmänkin, en vain luule niin. Noissa mitoissa tulin raskaaksikin 34-vuotiaana helposti. Nyt kahden lapsen jälkeen painan 52kg.

Meitä ihan oikeasti, tahtomattaan laihojakin on.

Vierailija
28/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todettakoon nyt että jos pituutta on 170cm ja paino laskee 49kg:hen (saati sen alle) niin kyseessä on hoitoa vaativa aliravitsemus.

Olet oikeassa, mutta kaikilla ei "laske", ei ole koskaan korkeampi ollutkaan. T. 170 / 45 säännölliset menkat

Vierailija
29/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, älä naurata! Olen 170cm pitkä ja painan alle 50 kiloa. Ihan vasta kävin lääkärintarkastuksessa, jossa mun vartaloa kehuttiin niin ihanteelliseksi, ettei sellaista yleensä enää näe. Lääkäri ei epäillyt mulla syömishäiriötä, eikä todellakaan sanonut mun kärsivän aliravitsemuksesta.

Vierailija
30/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla laihoilla anoreksia kuitenkaan ole. Törkeä työnantaja. 

Minäkin olin nuorena tosi laiha ja sain jatkuvasti kuulla siitä työkavereilta. Haukkumista ja voivotteluja. En kuitenkaan kuollut mihinkään vaan menin naimisiin ja sain 2 lasta. Jotka ovat möskin hoikkia. Sukuvika varmaan. Ihmeellistä, että yhä nykyaikana ihmiset eivät siedä minkäänlaista erilaisuutta,

Vierailija
31/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli erittäin laiha työkaveri. Asiakkaat jatkuvasti antoivat palautetta hänen laihuudestaan, käytännössä lähes jokainen mainitsi työkaverini "anoreksiasta", vaikka hän vain oli kovin hoikka. Tärkeimpien asiakkaiden caseja ei hänelle voinut antaa, koska tuo laihuus nousi niin isoksi asiaksi aina. Selän takana järjestelimme paljon asiakkiden vaihtoja, kun tiesimme että työkaverille tuo laihuus oli herkkä asia, eikä halunnut siitä koko ajan kuulla kun ei sille luonnolliselle hoikkuudelleen mitään voinut.

Tuo työkaverini muuten lopulta kuoli anoreksiaan. Ne kaikki asiakkaat olivat olleet oikeassa.

Miksi sitten kirjoitit lainausmerkeissä "anoreksia" ja ikäänkuin hänellä ei olisi anoreksiaa, jos kuitenkin kuoli siihen.

Eivät asiakkaat tai me sitä silloin tiedetty. Tuntui tosi pahalta kuulla asiakkaiden valitusta muka anorektisesta työntekijästä, kun uskoimme vakaasti, että hän oli vain muuten luonnostaan kovin hoikka. Eli uskoimme, että hänellä ei ole anoreksiaa. Vasta kuoleman jälkeen kuulimme perheeltä tuosta sairaudesta.

Ja pulskat peukuttaa intopinkeänä sun valheita:D

Vierailija
32/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin nuorena tosi laiha ja sain jatkuvasti kuulla siitä työkavereilta. Haukkumista ja voivotteluja. En kuitenkaan kuollut mihinkään vaan menin naimisiin ja sain 2 lasta. Jotka ovat möskin hoikkia. Sukuvika varmaan. Ihmeellistä, että yhä nykyaikana ihmiset eivät siedä minkäänlaista erilaisuutta,

Jännä muuten, miten kehopositiivisuus on edennyt siihen pisteeseen, että hoikkien pitää selitellä anteeksipyydellen omaa solakkaa olemustaan. Mun puolesta jokainen saa olla niin paksu kuin haluaa, ei se multa pois ole. Mutta myös mun pitää saada olla hoikka. Enkä halua kuulla haukkumasanaa laiha, koska en minäkään nimittele ketään läskiksi.

Vierailija
33/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä muuten, miten kehopositiivisuus on edennyt siihen pisteeseen, että hoikkien pitää selitellä anteeksipyydellen omaa solakkaa olemustaan. Mun puolesta jokainen saa olla niin paksu kuin haluaa, ei se multa pois ole. Mutta myös mun pitää saada olla hoikka. Enkä halua kuulla haukkumasanaa laiha, koska en minäkään nimittele ketään läskiksi.

170cm ja 40 kg painava ei ole hoikka, vaan sairas.

Vierailija
34/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pulskat peukuttaa intopinkeänä sun valheita:D

Olisikin vale. Tuo kuollut työkaveri oli paras työkaverini. Oikein luottoystävä. Ajattelen häntä edelleen usein. Minulla on työhuoneessa häneltä saatuja lahjoja, usein törmään hänen kirjoittamiin asiakirjoihin. Ei olisi vaan pitänyt tässä syömisasiassa luottaa hänen sanaansa.

Vierailija
35/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, onhan tuo sairaalloisen laiha. Eikä tosiaan hyvä julkisivu kahvilayrittäjälle. Kyllä kai yrittäjällä pitäisi olla joku oikeus vaikuttaa julkisuuskuvaansa, eikä esim kampaajaksi olisi pakko palkata ihmistä, joka ei ikinä pese ja harjaa hiuksiaan.

Onkin oikeus, mutta yrittäjä oli idiootti, kun sanoi nuo ajattelemansa asiat ääneen ja vielä todella törkeästi. Olisi voinut vain todeta että "et ole hakemamme henkilö" ja se siitä.

Ei tuo ole asiallista, ei ollenkaan, toisen ulkonäön kommentointin ja sairauksien arvailu ei kuulu työhaastatteluun, toivottavasti Anna haastaa oikeuteen tuon työnantajan, kunnianloukkauksesta.

T: Ylipainoinen.

Vierailija
36/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoista aika helposti näkee onko ihminen luonnostaan laiha vai tarkoituksella näännytänyt itseään. Jälkimmäisessä tapauksessa iho on värittömän kalvakka ja luut erottuu selvästi. Etenkin leukaperät saattaa näyttää isoilta kun kasvoissa ei ole tarpeeksi rasvaa. Samoin pää näyttää isolta muuhun kroppaa nähden.

On täysin mahdollista, että tuo työnantaja on oikeassa. Kun on itse sairastanut anoreksian niin osaa kyllä nähdä varoitusmerkit. Kyse ei ole pelkästään ulkonäöstä, vaan ihan koko olemuksesta. Ja voihan olla, että tämä "Anna" on itse siinä vaiheessa, että kieltää sairautensa tai uskottelee itselleen, että sen kanssa on mahdollista elää täysin normaalia elämää. Niin minäkin tein, kunnes kroppa petti.

Vierailija
37/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se taitaa olla. Ois jännä tietää miksi alapeukkuja satelee hoikkien viesteihin. Ei ole tämä ketju ainoa joissa tämä ilmenee. Toiset on hoikka ja silti terveitä. Se on ominaisuus jolle ei voi mitään. Miksi se niin kismittää toisia. Toki jokainen luonnostaan hoikkakin varmasti lihoiksi jos vaikka joisi joka päivä pullollisen rypsiöljyä tms. Mutta miksi pitäisi väkisin epäterveellisesti lihottaa itsensä jos on hoikkana terve ja hyväkuntoinen. Hoikkuus on toisilla ihan luonnollinen, geneettinen ominaisuus kuten vaikka silmien tai hiusten väri.

Vierailija
38/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noni. Nyt sitten odotellaan, milloin tulee ensimmäinen läskivihamielinen kommentti tähän ketjuun. Voin ennustaa sen olevan jokin seuraavista:

"työnantaja on ite läski ja kateellinen normaalipainoisille"

"tähän tää on sitten mennyt kun läski on nyky-yhteiskunnassa uusi normaali"

"miksi laihoja aina sorretaan ja läskit sen kun mennä porskuttaa"

"suomi on täynnä läskejä, jolloin meitä normaalipainoisia sorretaan jo jokapaikassa koko ajan"

"pitäisi olla läski että kelpaisi"

jne. 

Ehdit ensimmäisenä.

Vierailija
39/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse painanut koko aikuisikäni alle 45kg, olen 160cm pitkä. Tulin raskaaksi painaessani 39kg, eikä ikinä yksikään lääkäri ole sanonut painostani mitään. Olen perusterve, lääkäretä olen tavannut vain äitiys- ja lastenneuvolassa, mutta kai siellä oltaisiin jotain sanottu jos ammattilaisen mielestä olisin liian hoikka.

Vierailija
40/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se taitaa olla. Ois jännä tietää miksi alapeukkuja satelee hoikkien viesteihin. Ei ole tämä ketju ainoa joissa tämä ilmenee. Toiset on hoikka ja silti terveitä. Se on ominaisuus jolle ei voi mitään. Miksi se niin kismittää toisia. Toki jokainen luonnostaan hoikkakin varmasti lihoiksi jos vaikka joisi joka päivä pullollisen rypsiöljyä tms. Mutta miksi pitäisi väkisin epäterveellisesti lihottaa itsensä jos on hoikkana terve ja hyväkuntoinen. Hoikkuus on toisilla ihan luonnollinen, geneettinen ominaisuus kuten vaikka silmien tai hiusten väri.

Ehkäpä taustalla on jotain tämänkaltaista:

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006245274.html

Jutun kehopositiivinen nainen tahtoo sulkea silmänsä hoikilta, sillä heistä tulee hänelle paha mieli. Samasta syystä hän on myöskin lakannut seuraamasta hoikkia ystäviään netissä. Kenties hoikkien alapeukuttaminen ja anoreksiakortin jatkuva esiintuonti on jonkinlainen kehopositiivisten henkilöiden defenssi. Eli sinussa hoikka on oltava jotain vikaa, koska et ole samanlainen kuten minä.