Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: "Liian laiha" Anna ei saanut töitä

Vierailija
21.09.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006246048.html

Potkuja ootellessa. T. 170/40

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole noin laihoissa mitoissa, mutta hoikka kuitenkin (168/50). Olen töissä hoitoalalla, ja potilassiirroissa työkaverit lähtevät etsimään jotakuta toista vaikka olisin siinä vapaana ja ilmaissut haluni auttaa. Potilaatkin kommentoivat "jaksaakohan noin hento tyttönen mua auttaa". Olen aiemmin tehnyt hoitotyötä yksin. Olen myös kaupassa työskennellessäni nostellut painavia lavoja. Tiedän oikeat siirtotekniikat ja selviän ihan hyvin. Ärsyttää ennakkoluulot.

Vierailija
42/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei "kehopositiivusuus" kata hoikka ihmisiä? Sairaalloinen lihavuuskin on sairaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän työnantaja, ainakin yksityisellä sektorilla, saa itse valita työntekijät, jotka palkkaa. En ymmärrä lainkaan, minkälaisissa tapauksissa työnantajan voidaan katsoa syrjineen työnhakijaa. Eihän se, että joku rehellinen sanoo ääneen ajatuksensa työnhakijan ulkoisesta habituksesta, tarkoita sitä, etteivätkö muutkin työnantajat tekisi valintaansa täysin samanlaisin perustein. Ei mikään laki velvoita yksityistä työnantajaa palkkaamaan sellaista henkilöä, jota hän ei itse halua palkata.

Vierailija
44/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli erittäin laiha työkaveri. Asiakkaat jatkuvasti antoivat palautetta hänen laihuudestaan, käytännössä lähes jokainen mainitsi työkaverini "anoreksiasta", vaikka hän vain oli kovin hoikka. Tärkeimpien asiakkaiden caseja ei hänelle voinut antaa, koska tuo laihuus nousi niin isoksi asiaksi aina. Selän takana järjestelimme paljon asiakkiden vaihtoja, kun tiesimme että työkaverille tuo laihuus oli herkkä asia, eikä halunnut siitä koko ajan kuulla kun ei sille luonnolliselle hoikkuudelleen mitään voinut.

Eli ymmärrän kyllä, että joskus laihuus on iso ongelma työnantajalle.

Tuo työkaverini muuten lopulta kuoli anoreksiaan. Ne kaikki asiakkaat olivat olleet oikeassa.

Miksi sitten kirjoitit lainausmerkeissä "anoreksia" ja ikäänkuin hänellä ei olisi anoreksiaa, jos kuitenkin kuoli siihen.

varmaan koska aluksi kuvittelivat että kyse oli luontaisesta hoikkuudesta ja vasta lopulta selvisi että kyse oli anoreksiasta.

Vierailija
45/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinänsä työnantajaa joka ei halua palkata mahdollisesti vakavasti sairasta tai fyysisesti huonokuntoista ihmistä, jo ihan työturvallisuudenkin takia. Esimerkiksi sydänkohtaukset on vakavasti alipainoisilla todella yleisiä. Toki kannattaisi miettiä miten asian ilmaisee tahdikkaasti tai ilmaiseeko ollenkaan.

Vierailija
46/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei "kehopositiivusuus" kata hoikka ihmisiä? Sairaalloinen lihavuuskin on sairaus.

Niin on eikä kehopositiivisuuden pitäisi kattaa sitäkään. Ja nyt ei puhuta parin kilon ali- tai ylipainosta vaan oikeasti terveydelle vaarallisesta tilasta.

Vierailija
47/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään palkkaisi asiakaspalveluun henkilöä, jonka olemus viestii elämänhallinnan ongelmista. Se on minun oikeuteni. Emme me muutenkaan ole työnhakijoina kaikki samalla viivalla: osalla on heikompi ulosanti, häiritseviä maneereja, änkytystä, ujoutta, pahanhajuinen hengitys, huonot hampaat, yli- tai alipainoa, huono ryhti jne.. Kaikki nämä ovat asioita, jotka vaikuttavat useimpien työnantajien valintaan, vaikka niihin on työnhakijan vaikea vaikuttaa, eivätkä ne suoraan kerro hänen työkyvystään. Niin se vain on, ja pahemmaksi menee, kun kaikkea ollaan yksityistämässä. 

Vierailija
48/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan tavallisessa toimistotyössä kaksi anoreksiasta "parantunutta", painavat noin 40 kg edelleen. Ovat ainakin viikon pois töistä jokaisen kuukauden aikana, kipeinä. En oikein usko, että ovat oikeasti parantuneita, ja ainakin sairastavat todella paljon. Meillä on myös yksi 58-vuotias nainen töissä, joka painaa 140 kg, ja joka ei ole ollut yhden yhtä päivää pois töistä koko 30 vuoden aikana, jotka olen talossa ollut. Ei siis kannata aina hokea sitä mantraa, että vain lihavat saikuttavat, enemmän se näihin sairaalloisen laihoihin iskee, kun eivät saa tarpeeksi vitamiineja ym, niin taudit tarttuvat

Vierailija
49/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvoista aika helposti näkee onko ihminen luonnostaan laiha vai tarkoituksella näännytänyt itseään. Jälkimmäisessä tapauksessa iho on värittömän kalvakka ja luut erottuu selvästi. Etenkin leukaperät saattaa näyttää isoilta kun kasvoissa ei ole tarpeeksi rasvaa. Samoin pää näyttää isolta muuhun kroppaa nähden.

On täysin mahdollista, että tuo työnantaja on oikeassa. Kun on itse sairastanut anoreksian niin osaa kyllä nähdä varoitusmerkit. Kyse ei ole pelkästään ulkonäöstä, vaan ihan koko olemuksesta. Ja voihan olla, että tämä "Anna" on itse siinä vaiheessa, että kieltää sairautensa tai uskottelee itselleen, että sen kanssa on mahdollista elää täysin normaalia elämää. Niin minäkin tein, kunnes kroppa petti.

Tämä on totta. Yhdellä koulukaverilla oli anoreksia peruskoulun ja lukion ajan. Oli pitkiä jaksoja sairaalassa ja yhden vuoden kokonaan hoidossa. Kasvot oli juuri tuollaiset, että näytti että on pääkallon päälle kiristetty nahka ja kaikkialta puuttui lihakset. Kun tapasin hänet jonkin viisi vuotta koulun jälkeen ,hän oli päässyt kuntoon ja vaikka edelleen oli hoikka, kasvot oli pyöristyneet ja oli muutenkin hyväkuntoisen näköinen. En ollut tunnistaa häntä.

Vierailija
50/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ap mutta sun painoindeksi on sitä luokkaa että pakkohoito ei oo lähellä. 13.8. Sairaalloinen alipaino eikä edes ihan siinä rajoilla.

Mun vähän alle 150 senttinen poika painaa 35 kiloa ja hänkin on todella laiha.

Miten jaksat tehdä töitä tai pysyt ylipäänsä tolpillasi?

Paha anorexia?

Miksi laihat pukataan pakkohoitoon mutta reippaasti ylipainoisia ei?

Koska alipainoisuus tappaa nopeammin. Ylipainoiselta kestää vuosikymmeniä saada elimensä siihen kuntoon, että ne brakaa.

Vierailija
51/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla laihoilla anoreksia kuitenkaan ole. Törkeä työnantaja. 

Minäkin olin nuorena tosi laiha ja sain jatkuvasti kuulla siitä työkavereilta. Haukkumista ja voivotteluja. En kuitenkaan kuollut mihinkään vaan menin naimisiin ja sain 2 lasta. Jotka ovat möskin hoikkia. Sukuvika varmaan. Ihmeellistä, että yhä nykyaikana ihmiset eivät siedä minkäänlaista erilaisuutta,

Jännä muuten, miten kehopositiivisuus on edennyt siihen pisteeseen, että hoikkien pitää selitellä anteeksipyydellen omaa solakkaa olemustaan. Mun puolesta jokainen saa olla niin paksu kuin haluaa, ei se multa pois ole. Mutta myös mun pitää saada olla hoikka. Enkä halua kuulla haukkumasanaa laiha, koska en minäkään nimittele ketään läskiksi.

Näinhän se taitaa olla. Ois jännä tietää miksi alapeukkuja satelee hoikkien viesteihin. Ei ole tämä ketju ainoa joissa tämä ilmenee. Toiset on hoikka ja silti terveitä. Se on ominaisuus jolle ei voi mitään. Miksi se niin kismittää toisia. Toki jokainen luonnostaan hoikkakin varmasti lihoiksi jos vaikka joisi joka päivä pullollisen rypsiöljyä tms. Mutta miksi pitäisi väkisin epäterveellisesti lihottaa itsensä jos on hoikkana terve ja hyväkuntoinen. Hoikkuus on toisilla ihan luonnollinen, geneettinen ominaisuus kuten vaikka silmien tai hiusten väri.

Ehkäpä taustalla on jotain tämänkaltaista:

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006245274.html

Jutun kehopositiivinen nainen tahtoo sulkea silmänsä hoikilta, sillä heistä tulee hänelle paha mieli. Samasta syystä hän on myöskin lakannut seuraamasta hoikkia ystäviään netissä. Kenties hoikkien alapeukuttaminen ja anoreksiakortin jatkuva esiintuonti on jonkinlainen kehopositiivisten henkilöiden defenssi. Eli sinussa hoikka on oltava jotain vikaa, koska et ole samanlainen kuten minä.

Jutun nainen on sairaalloisen ylipainoinen. Ulkonäöstä viis, mutta salaa pistää vihaksi, että toiset kohtelevat kroppaansa tuolla tavalla. Aivan kuin eivät arvostaisi itseään lainkaan.

Vierailija
52/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ulkonäkö pitää saada ottaa huomioon työpaikkaa täyttäessä. Nälkää näkevän näköinen ihminen ravitsemusliikkeen keulakuvana?

Vierailija
53/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ap mutta sun painoindeksi on sitä luokkaa että pakkohoito ei oo lähellä. 13.8. Sairaalloinen alipaino eikä edes ihan siinä rajoilla.

Mun vähän alle 150 senttinen poika painaa 35 kiloa ja hänkin on todella laiha.

Miten jaksat tehdä töitä tai pysyt ylipäänsä tolpillasi?

Paha anorexia?

Ei ole totta, valehteli mittansa. Noilla luvuilla häilyy jo toden ja tarun rajamailla.

168/ 54 ja hoikaksi aina sanottu

Vierailija
54/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

170/40 ja ihan terveenä porskuttaa menemään? Vegaani?

Itsellä joskus ollut 165/40 ja olo oli kaikkea muuta kun työkykyinen...

160/40 se oli

Se on näköjään korjattu. Aamulla  se kyllä oli 170/40. 

Vierailija
55/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anorektikko on sairas, ja ymmärrän jos sairasta ei haluta töihin.

Mutta toki pitää olla varma, että on oikeasti anorektikko eikä muuten vain tosi hoikka, koska heitäkin on.

Vierailija
56/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

160/40 se oli

Kyllä ap:n (!) mitat ovat edelleen 170/40.

Vierailija
57/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin olin ihan terve, tosin pituuteni vain 160. Terkkari koulus valitti ja kysyi olenko laihduttanut?! Miksi olisin kun en ollut lihavakaan?

Nyt vanhempana olen ylipainoinen, enkä edelleenkään tunne syyllisyyttä syömisistäni.

Vierailija
58/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noni. Nyt sitten odotellaan, milloin tulee ensimmäinen läskivihamielinen kommentti tähän ketjuun. Voin ennustaa sen olevan jokin seuraavista:

"työnantaja on ite läski ja kateellinen normaalipainoisille"

"tähän tää on sitten mennyt kun läski on nyky-yhteiskunnassa uusi normaali"

"miksi laihoja aina sorretaan ja läskit sen kun mennä porskuttaa"

"suomi on täynnä läskejä, jolloin meitä normaalipainoisia sorretaan jo jokapaikassa koko ajan"

"pitäisi olla läski että kelpaisi"

jne. 

Olet selvästi ajatellut näitä.

Vierailija
59/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 157cm ja painoin aikanaan ortoreksiassa 40kg. Painoindeksi tuolloin luokkaa 16 ja vaa'alla tuli ravattua useita kertoja päivässä kontrolloiden että paino pysyisi neljässäkympissä. Liikuin koko ajan kun mahdollisuus ja selvitin jokaisen syötävän ruoan kalorimäärän. Uutisen Anna jokusen sentin pidempi ja painoindeksi tätäkin pienempi. Ja kyllä, syömishäiriö kyseessä. Itsellänikin meni aikaa myöntää asia, vasta suhteeni ruokaan ja liikuntaan muututtua entiselleen olen avoimesti myöntänyt syömishäiriötaustani, silloin kiistin puolustellen olevani muka vain hoikkarakenteinen ilman syömishäiriötä

Vierailija
60/89 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

160/40 se oli

Kyllä ap:n (!) mitat ovat edelleen 170/40.

Ahaa, joo sori. Pitäisi olla tarkempi. Mutta tosiaan myös tuon Annan mitat oli aamulla IS 170/40.