Refluksi- tauti, mitä oireita teillä on ollut?
Kommentit (5)
Alkoi nikotuksella, eli pitkään aina ruuan päälle nikottelin. Ja noilla oireilla sain lähetteen mahan tähystykseen ja tuloksena oli refluksitauti ja mahaportti oli löystynyt. Kun sain lääkkeen oli tauti jo niin pitkällä, että ylämäkeä noustessani oli polttava rintakipu seurana, mutta se polte oli vain hengästyessä. Lääke vei pahimmat kivut ja vähitellen vaivat hävisivät. Joskus tuntuu, että täyttää rinnan alta ja se on merki, että kohta voi närästää ja silloin otan heti rennien liukenemaan suuhun ja se auttaa. Eli on hyvässä jamassa kun ei syö vatsaansa täyteen, että maha ei veny ja mahaportti aukea ja päästä höyryjään ruokatorveen.
En voi syödä rasvaista ruokaa ilman närästystä. En voi syödä paljoa kerralla ilman närästystä. En voi syödä yhtä nopeasti kuin muut ilman närästystä.
Mulla oli koko ajan karhea kurkku. Takahampaita vihloi. Limaisuutta. En muista tarkalleen, mitä kaikkia oireita just silloin oli. Mulle jäi refluksi toisen raskauden jälkeen. Mahanportti on löystynyt raskauden aikana. Nyt tuosta raskaudesta on yli viisi vuotta, ja pärjään enimmäkseen ilman lääkkeitä. Viimeisen vuoden aikana olen voinut jättää lääkkeet pois. Välillä joudun syömään lääkekuurin.
Nukun sängynpääty kohotettuna, syön yleensä klo 19, sen jälkeen vain joskus harvoin. Liha aiheuttaa mulla närästystä, samoin kahvin ja lehmänmaidon yhdistelmä. Lohi aiheuttaa joskus.
Yleensä ensin oireet ja vasta sitten diagnoosi.