Äitiyslomalla töiden teko vanhassa työpaikassa. Pomo haluaa tehdä määräaikaisen sopimuksen 4h/kk loman ajaksi, kumoaako toistaiseksi voimassa sopparin?
Su ja arkipyhät saa tehdä töitä, sovittiin 1-2 vuoroa kuussa töitä kun olen äippälomalla. Pomo sanoi etten voi tehdä töitä ellei tehdä uutta sopparia äitiysloman ajaksi, ehdotti määräaikaista sopparia, 4h/kk, nykyinen josta olen lomalla on 24h/viikko ja toistaiseksi voimassa oleva. Mitään en ole vielä kirjoittanut, mutta huononnanko omaa tilannettani jos allekirjoitan tuon määräaikaisen?
Kommentit (21)
Korvaa, ja sillä on myös vaikutusta sun kertyviin lomapäiviin. En menis allekirjoittamaan ainakaan noilla spekseillä.
Voinko sitten tehdä lainkaan töitä? Nykyisessä (mistä olen lomalla) on liikaa tunteja viikkoon. Ma soittelen pamiin, mutta olisi kiva tietää voiko nykyistä sopparia keventää loman ajaksi?
Tuohsn on työnantajalle hyvä diili, saa sut pois vakityöstä kun sait lapsen
Vierailija kirjoitti:
Korvaa, ja sillä on myös vaikutusta sun kertyviin lomapäiviin. En menis allekirjoittamaan ainakaan noilla spekseillä.
Hyvä että mulla edes vähän leikkasi ennen kun kirjoittelin nimeäni mihinkään.
Miksi et pidä lomaa kun on äitiysloma?
Järkevintä olisi niin että sinun tietoihin merkitty äitiysloma keskeytyy niiltä päiviltä kuin olet töissä? Ihan kuten jos sairastut syystä x niin ettet voit hoitaa vauvaa ja miehesi hoitaa vauvaa sen aikaa, sinut kirjataan sairaslomalle siksi aikaa. Ensisijaisesti ota yhteyttä ammattiliittoosi että miten kuuluisi menetellä.
Vierailija kirjoitti:
Voinko sitten tehdä lainkaan töitä? Nykyisessä (mistä olen lomalla) on liikaa tunteja viikkoon. Ma soittelen pamiin, mutta olisi kiva tietää voiko nykyistä sopparia keventää loman ajaksi?
Voit tehdä, jos se sopii teille molemmille. Olethan sä äitiyslomalla sen 24 tuntia viikossa.
Mitä te horisette?
Itsellä ollut monia määräaikaisia sopimuksia toistaiseksi voimassa olevan päällä, kun olen esimerkiksi tuurannut esimiehiäni lomilla tms.
Ei se toistaiseksi voimassa oleva sieltä mihinkään katoa.
Ole tarkka ja varmista ja tuplavarmista ja vielä sittenkin varmista, mitä teet. Voi olla, että menetät moninkertaisesti sen, mitä tuosta tienaat.
https://www.ttl.fi/tyopiste/voiko-aitiyslomalla-tehda-toita-osa-aikaise…
Tällaisen löysin. Eli nykyisen sopparin ehtoja voisi muuttaa määräajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te horisette?
Itsellä ollut monia määräaikaisia sopimuksia toistaiseksi voimassa olevan päällä, kun olen esimerkiksi tuurannut esimiehiäni lomilla tms.
Ei se toistaiseksi voimassa oleva sieltä mihinkään katoa.
Mutta pitää siinä sopimuksessa lukea, että toistaiseksi voimassa oleva sopimus jatkuu. Jos sitä ei lue, niin voimassa oleva sopimus on vain se määräaikainen sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te horisette?
Ei se toistaiseksi voimassa oleva sieltä mihinkään katoa.Mutta pitää siinä sopimuksessa lukea, että toistaiseksi voimassa oleva sopimus jatkuu. Jos sitä ei lue, niin voimassa oleva sopimus on vain se määräaikainen sopimus.
Aivan tottakai. Mietinkin että onko mua kusetettu mutta tuollainhan se on merkattu aina. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan mulla julkisella puolella korvautunut, eikä vaikuttanut lomapäiviin. Täydet lomat ja toistaiseksi voimassaoleva soppari oli taustalla koko ajan.
Ap, mieluummin keikkatyötä eikä mitään viikkotuntimäärää. Selvästi eka lapsi kyseessä. Et voi tietää omaa jaksamistasi. Parasta olisi keskittyä ensin synnytyksestä toipumiseen ja töitä miettiä sitten kun oma vointi sen sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan mulla julkisella puolella korvautunut, eikä vaikuttanut lomapäiviin. Täydet lomat ja toistaiseksi voimassaoleva soppari oli taustalla koko ajan.
Kuten kirjoitit, "toistaiseksi voimassa oleva soppari taustalla koko ajan"
AP:n esimerkissä muutetaan toistaiseksi voimassa oleva 24 tunnin soppari määräaikaiseen 4 tunnin soppariin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et pidä lomaa kun on äitiysloma?
Olen kaupassa töissä, itse haluan sen vauva-arjen ohelle vähän muutakin elämää. Kela sallii työskentelyn sunnuntaisin ja arkipyhisin, sillä niiltä päiviltä ei makseta äitiys/vanhempainpäivärahaa. Lisäraha tulisi tarpeeseen, eikä 1-2 päivää kuussa ole minusta liikaa töitä vaikka kotona onkin pieni vauva. Lisäksi isäkin saa kahdenkeskistä aikaa lapsemme kanssa, varmasti vahvistaisi heidänkin sidettään nykyisestään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n esimerkissä muutetaan toistaiseksi voimassa oleva 24 tunnin soppari määräaikaiseen 4 tunnin soppariin.
Niin oli mullakin määräaikainen soppari siinä päällä, ja siinä oli normaalia pienempi viikkotuntimäärä.
Teen määräaikaisesti lyhennettyä viikkoa lapsen takia. Uudessa sopimuksessa lukee, että 40h työ jatkuu päivämäärän xx jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin käy, jos se toistaiseksi voimassa oleva soppari irtisanotaan. Muuten se on voimassa.
Ota yhteys liittoon, täältä saat liian kirjavaa tietoa.
Tietenkin uusi työsopinus korvaa edellisen.