En vaan tajua muoteja. Yhtäkkiä ihmisillä näkee paljon niitä ihan vuorittomia perussadetakkeja, ei siis gore, vaan
sitä perinteistä sadetakkikangasta. Ja pidetään, vaikka ei edes olisi satanut vähään aikaan. Meidän teinityttökin halusi sellaisen puolipitkän mallin, vaikka ihan hyvät gorekamppeetkin on. Ja ei käytä sitä niin, että tavallinen takki ja tuo sateen ajaksi päälle, vaan se on sitten sen päivän ajan ainoana takkina päällä. Onhan ne jollain minimalistisella tavalla tyylikkäitä joo, mutta miten epämukavia käyttää vähänkään pidempää aikaa! Ei tällaiset vanhukset pysy muodissa perässä. No onhan tämä nyt sentään järkevä muoti jos vertaa siihen, että joskus oli muotia esim. se, että ei laitettu pipoa, vaikka oli kuinka kova pakkanen. Niin ja ne paljaat nilkat...
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Ultra bra muotia ja gore texit on aivan yhtä hiostavia.
Mulla on sekä 300 euron gore-tex active -takki että tuollainen keltainen Rukkan takki; Rukkaa ei kuvittelisikaan käyttävänsä lenkillä, toisen rotsin käyttö on silkkaa nautintoa. Tavallinen gore-tex on toki melkoista muovisäkkikangasta sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sekä 300 euron gore-tex active -takki että tuollainen keltainen Rukkan takki; Rukkaa ei kuvittelisikaan käyttävänsä lenkillä, toisen rotsin käyttö on silkkaa nautintoa. Tavallinen gore-tex on toki melkoista muovisäkkikangasta sekin.
Hengittääkö mikään goretakki niin, että sen kanssa voi mennä lenkille? Mulla on joku ihan ohut (ja kallis) goretakki ja eipä siinä kovin ilmava olo ole. Kyllä se helposti hiostaa ihan kävelyvauhdillakin.
Kaikista muovit ovat mikromuoviongelma. Moni asia on muovia, vaikka sellaiseksi sitä ei ihmiset yleensä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengittääkö mikään goretakki niin, että sen kanssa voi mennä lenkille? Mulla on joku ihan ohut (ja kallis) goretakki ja eipä siinä kovin ilmava olo ole. Kyllä se helposti hiostaa ihan kävelyvauhdillakin.
Gore-tex Active hengittää hyvin (mun takki on Tierra-merkkinen), käytän sitä usein myös poutasäällä ihan vain siksi, että takki on niin mukava. Mulla on myös tavallista Gore-Texiä oleva edullinen takki (merkkiä en muista, Peak?) mutta se hiostaa niin paljon, ettei tule käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Goret ja muut vastaavat ovat mikromuovien lähde. Kun niitä pestään pyykkikoneessa, irtoavat mikromuovit joutuvat viemäreistä vesistöihin. Mieluummin siis villapaita ja sadetakki.
Onko ympäristötietoisuus tosiaan levinnyt noin? Goret pannassa? Mutta eikö normisadevehkeistä lähde mitään irti pesussa?
Meidän teini otti käyttöön isovanhemmalta jääneet Rukan keltaisen sadetakin ja haalarihousutkin. Nehän puhdistuvat ihan pyyhkimällä. Niiden alla pidetään vaatteita, joita sitten pestään koneessa. Sateisena päivänä jo pääsee pitkälle kun laittaa silkkivillaiset alusvaatteet välikerroksen vaatteiden alle ja villasukat jalkaan koska kumikengät ovat sinällään aika kylmät kengät vaikka niihin laittaisi lämpöpohjalliset.
Mutta aloituksessa ei tainnut olla kyse tästä vaan siitä että sitä sadetakkia pidetään normaalina takkina vaikka ei sataisi ja ilma sopivia kerrastoja eli epäkäytännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista muovit ovat mikromuoviongelma. Moni asia on muovia, vaikka sellaiseksi sitä ei ihmiset yleensä tajua.
Mutta lähteekö sellaisesta kangasmaisesta/kudotusta tms. muovista herkemmin mikromuovia kuin sadetakkimuovista, joka on tasainen/kiinteä? Jos haluaisi mahdollisimman ekologisesti pukea, olisiko se villapaita + kestävä tavallinen sadetakki paras?
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä sitä, että 90-luvulla oli toppahaalarit muodissa, niin että niitä oli isoilla lapsilla ja aikuisilla naisillakin. Itsestäni olen nähnyt kuvia vielä 12-vuotiaanakin nykymittapuun mukaan hyvinkin lapselliset toppahaalarit päällä ja ihan julkisella paikalla (muistan, että niissä mentiin kouluunkin).
Joskus pipoa ei saanut teineille päähän millään, sitten jossain vaiheessa pipoa ei saanut pois päästä sisälläkään! :O
No muodilla ei yleensä ole järjen kanssa tekemistä.
Goretakki on monessa mielessä parempi valinta kuin sadetakki; vedenpitokyky saattaa olla jopa parempi kuin tavallisessa sadetakissa, materiaali on hengittävämpi, ovat paremman näköisiä (toki mielipidekysymys) ja monikäyttöisempiä kun voi käyttää sekä sateella mutta kuitenkin myös kuivallakin kelillä.
Mikromuovit on toki ongelmallisia, en tiedä kuinka paljon enemmän goreistä niitä lähtee pesussa kuin perinteisestä sadetakista. Mutta gorevaatteitahan ei pääosin edes kuulu pestä paljon, vaan ne pyyhitään puhtaaksi, pestään vain satunnaisesti.
t. paljon ulkoileva ja ulkotyötä tekevä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta laadukas goretakki. Kyllä voi.
En näe mitään vikaa sellaisissa muoti-ilmiöissä, jotka pitävät ihmiset lämpimänä ja kuivana. Niitä typeriä muoti-ilmiöitä on ihan riittävästi, tämmöiset terveet ovat ihan tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lähteekö sellaisesta kangasmaisesta/kudotusta tms. muovista herkemmin mikromuovia kuin sadetakkimuovista, joka on tasainen/kiinteä? Jos haluaisi mahdollisimman ekologisesti pukea, olisiko se villapaita + kestävä tavallinen sadetakki paras?
Olisi. Kalvovaatteista irtoaa muutakin kuin mikromuovia, eikä niiden valmistaminen ole ihan yksinkertaista. Silkkaa mikromuovia irtoaa eniten softshellistä
Ai miksi teinit haluaa keltaisen sadetakin?
Googlettakaa Greta Thunberg kuvahaussa ja tsekatkaa millainen takki hänellä on hyvin usein päällä.
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään vikaa sellaisissa muoti-ilmiöissä, jotka pitävät ihmiset lämpimänä ja kuivana. Niitä typeriä muoti-ilmiöitä on ihan riittävästi, tämmöiset terveet ovat ihan tervetulleita.
Juurikin näin! Itse kun olin yläasteiässä niin mitään järkevää ei voinut pukea, kastuttiin, paleltiin, oli tosi cool... juuei.
Kiva katsoa, kun tuo nykyinen yläastetyttö ihan oma-aloitteisesti haluaa pukeutua järkevästi. Täällä on nyt 8 astetta ja kosteaa. Äsken lähti ulos ja laittoi villasukat, kumpparit, sadetakin, pipon, lapaset.
Käytän polviin asti ulottuvaa sadetakkia koiralenkillä. Minusta gore-texistä menee kyllä läpi, se tuntuu kostealta sisäpinnasta. Sadetakki on mukavampi ihan oikeassa sateessa. Ja pitkä malli suojaa jalatkin ilman että tarvii sade/gorehousut. Lisäksi se kuivaa nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi. Kalvovaatteista irtoaa muutakin kuin mikromuovia, eikä niiden valmistaminen ole ihan yksinkertaista. Silkkaa mikromuovia irtoaa eniten softshellistä
Eikö mikromuovia irtoa eniten fleecestä.
Vierailija kirjoitti:
Googlettakaa Greta Thunberg kuvahaussa ja tsekatkaa millainen takki hänellä on hyvin usein päällä.
Aika liikuttavaa jos Greta on nyt teinien idoli... eikä enää jotkut rokkitähdet tms!
Mulla on varmaan 20 v vanha Rukan sadetakki. Katsoin lapusta: 84% PVC. Onko tämä vaarallista ??
Vierailija kirjoitti:
On noita ollut jo muutaman vuoden ja myös kalliita kumppareita. Esim. vaaleanpunaisia Huntereita.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä sitä, että 90-luvulla oli toppahaalarit muodissa, niin että niitä oli isoilla lapsilla ja aikuisilla naisillakin. Itsestäni olen nähnyt kuvia vielä 12-vuotiaanakin nykymittapuun mukaan hyvinkin lapselliset toppahaalarit päällä ja ihan julkisella paikalla (muistan, että niissä mentiin kouluunkin).
80-luvun loppu ennemmin, niitä oli neonväreissä, pastelleja ym. 90-luvun alussa piti jo olla kaksiosainen jos seurasi muotia.
Keltaisia sadetakkeja näkyi tänään junassa pks. Kivoja ovat. Rehellisen näköistä on pitää keltaista sadetakkia. Ja ne punaiset hai saappaat kanssa. Niitäkin näkyy.