2kk ikäisellä vauvalla kuumetta ja meidät lähetettiin sairaalasta kotiin
2kk ikäisellä vauvallani on kuumetta ja nuhaa, joten kävimme aamulla päivystyksessä, tietenkin, näin pienen ollessa kyseessä. Lyhyen monitoroinnin jälkeen meidät lähetettiin kuitenkin kotiin, ohjeita tulla takaisin jos kuume nousee korkeaksi tai jos hengittäminen käy selkeästi vaikeaksi. Menikö tämä nyt ihan oikein? Olen aivan stressistä uupunut täällä kotona kun mietin vauvan vointia, vauva vain nukkuu nukkuu ja nukkuu, mitä nyt herännyt pari kertaa syömään :(
Kommentit (51)
Onko supooja jälleen markkinoilla?
2 vastaajaa puhuu supoista.
Ainoa testi mitä meillä otettiin oli nenästä ja nielusta näyte, että kyse ei ole RS-viruksesta.
Unohdin aloituksessa mainita että itse olin siis flunssassa aiemmin tällä viikolla ja lapsen isä on nyt tällä hetkellä... ehkä se vaikutti lääkärin arvioon?
Päätin että jos lämpö ei uudestaan nouse yli 38 (nyt 37,8) niin sitten en soittele/vie lasta näytille uudestaan, mutta jos nousee uudestaan niin sitten vien kyllä heti.
Meidät tarkisti siis lastenlääkäri eikä perus tk-lääkäri...
Ap
Tarkkailisin vointia, en syöksyisi takaisin. Äkkiä sairaalasta voi saada jonkun kunnon pöpön matkaan. Niin paljon maitoa vaan kun jaksaa ottaa ja herättelee tasaisin väliajoin syömään. En laittaisi noin pienelle särkylääkettä ellei ole pakko, samalla näkee mihin kuume oikeasti nousee niin osaa itsekin herkemmin reagoida?
Luulisin että kaikki on kuitenkin ok. Kyllä lastenlääkäri on nähnyt siellä kuumeisia vauvoja ennenkin. Ja nimenomaan RS-virus on se paha flunssatauti vauvalla. Mutta SOITA vielä päivystykseen tai päivystysapu-numeroon jos kovasti huolettaa. Mainitse vielä nuo kuumelukemat.
On tottakai tosi kurjaa nähdä pieni vauva kipeänä ja ymmärrän huolesi. Mutta jos häneltä on RS poissuljettu niin en lähtisi sairaalaan. En oikein näe syytä miksi vauvan pitäisi olla sairaalassa. Jos teiltä on kuitenkin sinne kohtuullinen matka, niin varmasti on mukavampaa olla kotona ja tarkkailla vauvan vointia. Eipä siellä sairaalassakaan muuta tuollaisessa ”tilassa” tehtäisi.
Nestemäistä panadolia voi antaa vauvalle ohjeen mukaan.
Alle kolmen kuukauden ikäisen lapsen yli 38 asteen kuume on lääkärin hoidettava, annettava resepti ja ohjeet. Tähän ei voi itsehoitopuolella myydä lääkettä, kun lääkeneuvonta käydään läpi. T. farmaseutti
Jos on tyttövauva otettiinko virtsanäyte?
Vierailija kirjoitti:
Onko supooja jälleen markkinoilla?
2 vastaajaa puhuu supoista.
Korjaan : onko *suppoja jälleen markkinoilla
Vierailija kirjoitti:
MItä ihmettä! Ja ihme kommentteja.
Keskimmäiselle lapsellemme nousi juuri tuolla tavalla kuume ja oli myös vähän nuhainen. En pitänyt sitä juuri minään, olinhan tottunut esikoisen kanssa että vauvoilla kuume tulee ja menee ihan hampaiden saamisesta rokotuksiin. Mutta kun rupesin lukemaan Panadol suppojen ohjetta, ei siitä löytynyt annosta niin pienelle. Ajattelin varmuuden vuoksi soittaa neuvolaan. Terkka oli hyvin huolissaan ja pyysi meidät saman tien sinne.
Neuvolassa mitattiin kuume ja konsultoitiin lääkäriä, joka käski lähettää meidät Keskussairaalaan lasten polille,
Kaikki ammattilaiset joiden kanssa juttelin, olivat huolissaan - noin pienen vauvan kuume ei ole kuulemma millään tavalla normaalia. Meidät otettiin sisään ja vauvalta otettiin verikokeet, virtsakoe (ei mikään kiva toimenpide kun se otetaan jotenkin punkteeraamalla), muistaakseni keuhkoröntgen. Tutkittiin siis todella huolella ja aloitettiin heti antibiootti suoneen. Olimme osastolla neljä päivää seurannassa, mitään syytä kuumeelle ei lopulta löytynyt. Muutamia kertoja imettiin limaa.
En voi uskoa että noin vaan olisi laitettu kotiin ilman kunnollisia hoito-ohjeita. Alle 3 kk ikäisen vauvan kuume on sen verran erikoista, että yleensä tutkitaan tarkkaan ettei taustalla ole mitään vakavampaa.
Jos lapsi syö, ei kouristele jne., niin miksi ihmeessä halusit aiheuttaa lapsellesi epäinhimillistä kärsimystä? Antibioottia en mitenkään voi uskoa, koska sitä ei aloiteta ilman syytä ja pelkkä kuume ei syyksi riitä ennen kuin se kohoaa 41 asteeseen, vaikka vauvaa viilennetään.
Taisit osua lääkärille, joka tekee väitöskirjaa ja tarvitsi aineistoa.
Seuraa vaippoja. Jos pissaa ei tule normaalia määrää niin lapsi alkaa kuivua.
Ai, eikö nykyään saa antaa suppoja alle 2kk:n ikäiselle vauvalle? Ei siitä montaa vuotta ole kun lääkäri kehotti antamaan niitä kuumeiselle vauvalle.
Siis ainakin KAIKKI mulle annetut ohjeet - jo ennen tätä sairastumistakin - sanoo että näin pienelle ei anneta itse mitään lääkettä.
Edelleen lämpö noin 37,8 eli ei ole aamun jälkeen ollut päälle 38, pissavaippoja tullut tänään 9 eli mielestäni hyvä määrä kyllä.
Höyryhengitystä ajattelin kokeilla kun toisen nenä on tukossa, miten sen voisi pienellä vauvalla toteuttaa turvallisesti? Ap
Itse suihkuun ja vauva jossain kopassa yms. sinne samaan tilaan myös pötkötteleen? Samalla saisit itse vähän rentouduttua lämpimässä suihkussa :)
Nuha on noin pienellä aina pelottavaa, mutta kyllä vauvatkin siitä selviää. Ja tuo kuumehan ei ole selvittämätön kuume vaan selvästi (lääkärin toteamakin) flunssa. Itse olen lääkärin ohjeesta antanut jo 2kk ikäiselle Panadolia, mutta se täytyy tietysti varmistaa aina terveydenhuollosta, vauvat kun ovat niin eri kokoisia.
Höyryhengitys, pitkä suihku, nenäfriida ja suolatipat on hyviä. Myös pilkottu sipuli sängyn vieressä auttaa nuhaan. Nuhattomia se tosin voi kirvellä. Ulkoilmakin auttaa, tietysti riittävällä vaatemäärällä.
Tuo 37,5-38 ei ole paljon vauvalle. Heidän normaali ruumiinlämpönsäkin on jo lähemmäs 37 astetta. Useilla lapsilla nousee kuume helposti 40 asteeseen joka virustaudissa. Tietysti kannattaa seurata tilannetta ja vointia, mutta kuulostaa siltä, että ap voi hieman rentoutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimmäiselle lapsellemme nousi juuri tuolla tavalla kuume ja oli myös vähän nuhainen. En pitänyt sitä juuri minään, olinhan tottunut esikoisen kanssa että vauvoilla kuume tulee ja menee ihan hampaiden saamisesta rokotuksiin. Mutta kun rupesin lukemaan Panadol suppojen ohjetta, ei siitä löytynyt annosta niin pienelle. Ajattelin varmuuden vuoksi soittaa neuvolaan. Terkka oli hyvin huolissaan ja pyysi meidät saman tien sinne.
Neuvolassa mitattiin kuume ja konsultoitiin lääkäriä, joka käski lähettää meidät Keskussairaalaan lasten polille,
Kaikki ammattilaiset joiden kanssa juttelin, olivat huolissaan - noin pienen vauvan kuume ei ole kuulemma millään tavalla normaalia. Meidät otettiin sisään ja vauvalta otettiin verikokeet, virtsakoe (ei mikään kiva toimenpide kun se otetaan jotenkin punkteeraamalla), muistaakseni keuhkoröntgen. Tutkittiin siis todella huolella ja aloitettiin heti antibiootti suoneen. Olimme osastolla neljä päivää seurannassa, mitään syytä kuumeelle ei lopulta löytynyt. Muutamia kertoja imettiin limaa.
En voi uskoa että noin vaan olisi laitettu kotiin ilman kunnollisia hoito-ohjeita. Alle 3 kk ikäisen vauvan kuume on sen verran erikoista, että yleensä tutkitaan tarkkaan ettei taustalla ole mitään vakavampaa.
Jos lapsi syö, ei kouristele jne., niin miksi ihmeessä halusit aiheuttaa lapsellesi epäinhimillistä kärsimystä? Antibioottia en mitenkään voi uskoa, koska sitä ei aloiteta ilman syytä ja pelkkä kuume ei syyksi riitä ennen kuin se kohoaa 41 asteeseen, vaikka vauvaa viilennetään.
Tarkistin vielä asian, meidän vauva oli tuossa vaiheessa siis itse asiassa reilusti alle 2 kk, 6 viikkoinen. Ja kyllä ihan jokainen terveydenhoitajasta kaikkiin hoitaviin lääkäreihin olivat todella huolissaan. Virtsanäyte on yleinen ja ensimmäinen juttu RS-viruksen ohella joka tutkitaan. Tuskin meitä olisi pidetty sairaalassa turhan takia, kyllä sieltä mielummin kotiutetaan. Kuten varmaan tiedät, lastenosastolla lääkärit vaihtuvat vuoroissa, ei ollut kyse mistään yksittäisestä lääkäristä. Ja jokainen oli sitä mieltä ettei kannata lähteä sairaalasta mihinkään. Vauvalla oli siis neuvolaan soittaessani 38,3 kuumetta ja neuvolassa 38,5. En siis ollut itse huolissani, ihmettelin vaan kun en löytänyt särkylääkkeestä annostusta ja siksi soitin varmuuden vuoksi neuvolaan. Ammattilaisten huolen jälkeen olin tietty itsekin huolissani ja halusin tietenkin että syy saadaan selville.
Ja antibiootti aloitettiin kyllä todellakin, kuulemma aina varuiksi näin pienellä, koska heihin iskee herkemmin bakteeritulehdukset ja voivat pienillä olla kohtalokkaita. Tästä on muutama vuosi, käytäntö on voinut muuttua.
Mutta tosiaan erehdyin iästä, vauva oli 1,5 kk vanha kun tämä tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin vielä asian, meidän vauva oli tuossa vaiheessa siis itse asiassa reilusti alle 2 kk, 6 viikkoinen. Ja kyllä ihan jokainen terveydenhoitajasta kaikkiin hoitaviin lääkäreihin olivat todella huolissaan. Virtsanäyte on yleinen ja ensimmäinen juttu RS-viruksen ohella joka tutkitaan. Tuskin meitä olisi pidetty sairaalassa turhan takia, kyllä sieltä mielummin kotiutetaan. Kuten varmaan tiedät, lastenosastolla lääkärit vaihtuvat vuoroissa, ei ollut kyse mistään yksittäisestä lääkäristä. Ja jokainen oli sitä mieltä ettei kannata lähteä sairaalasta mihinkään. Vauvalla oli siis neuvolaan soittaessani 38,3 kuumetta ja neuvolassa 38,5. En siis ollut itse huolissani, ihmettelin vaan kun en löytänyt särkylääkkeestä annostusta ja siksi soitin varmuuden vuoksi neuvolaan. Ammattilaisten huolen jälkeen olin tietty itsekin huolissani ja halusin tietenkin että syy saadaan selville.
Ja antibiootti aloitettiin kyllä todellakin, kuulemma aina varuiksi näin pienellä, koska heihin iskee herkemmin bakteeritulehdukset ja voivat pienillä olla kohtalokkaita. Tästä on muutama vuosi, käytäntö on voinut muuttua.
Mutta tosiaan erehdyin iästä, vauva oli 1,5 kk vanha kun tämä tapahtui.
Siis antibioottia vaikkei tiedetty yhtään että mikä vaivaa? Oudolta kuulostaa tuokin
Yli 38,5 huolestuisin. Nyt ei teillä onneksi kamalan korkea kuume. Omalla sylivauvallani oli 39,9
Eli mikä on Panadol-paketin ohje 2 kk ikäiselle vauvalle? Jos siis ohjeen mukaan mennään?