Asiantuntijat: ÄLÄ ASU VUOKRALLA! Lue jäätävän selvät syyt.
https://yle.fi/uutiset/3-9402687
Siinä vielä asumisen prinsiipit. Omistusasunto on käytännössä ainoa keino, jolla tavis voi nostaa elintasoaan ja varallisuuttaan merkittävästi.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mut jos ei oo varaa omistusasuntoon?
Mutta on varaa maksaa vuokraa?
Parin vuoden takainen artikkeli. Kahdessa vuodessa on pienten paikkakuntien asuntojen hinnat romahtaneet, ainoastaan suurissa kasvukeskuksissa arvo säilyy. Mutta jos on mahdollisuus muuttaa pienelle paikkakunnalle, on asuminen halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-asiakkailla ja luottotietonsa menttäneillä on harvemmin omistusasuntoja. Ja esim. kunnan vuokrat on usein hyvinkin halvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa et oot vieraantunut oikeasta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei, kyllä yhteiskunta tukee! (vuokranantajaa).
Asunnon ostaminen on aika iso riski. Ei yhtään tiedä mitä saa. Ilmanvaihto voi olla huono, vesivaurioita voi olla tai ylipäätään rakennettu huonosti. Monesti viat ilmenee vasta kun on kauemmin asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä hullua onkin. Joku ihminen ei saa pankista lainaa asunnon ostoa varten, kun ei ole muka riittävästi varoja. Sitten hän joutuu maksamaan vuokraa, joka saattaa olla jopa suurempi, kuin lainan lyhennys.
Vuokralaisena lihottaa toki vuokranantajan kukkaroa eikä saa mitään ns. pysyvää hyötyä niistä maksamistaan rahoista. Vuokralaisena ei kuitenkaan ole riskiä menettää omaisuuttaan/jäädä turhaan velkavankeuteen hometalon muodossa tai jäädä nalkkiin muuttotappiopaikkakunnalle kun asuntoa ei saa enää myytyä eteenpäin.
Tässä tilanteessa pitää aika pitkään miettiä onko se vuokralla asuminen oikeasti huonoin vaihtoehto.
Palkkaa saan toistaiseksi joka kuu. Työpaikka ei ole tae että loppuelämän kilahtaa tilille. Säästöjä ei ole tarpeeksi, ei takaajia, ei omistusta. Pankki ei myöntänyt lainaa kuin muutaman kymppitonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kuule,kun jää tonniviissataa tilistä verojen jälkeen,pankki nauraa selällään jos menet yksin hakemaan lainaa,ei onnistu!
Senkin rahanlopun sijopitin nuoreni koulutukseen.
Eikä sitä muuten mukaansa saa kun täältä lähdetään! Kuolinpaidassa ei o taskuja!
En halua omistusasuntoa. Minulla on varaa maksaa vuokraa. Haluan hyvän, toimivan asunnon keskustasta. Haluan että joku muu on vastuussa asunnosta ja sen korjauksista ja koneista. Haluan maksaa siitä että voin vain soittaa vuokraisännälle jos joku on vialla, ja hän hoitaa homman. Haluan myös päästä eroon asunnosta nopeasti ja vaivatta silloin kun haluan. En kiinny seiniin, en halua asua samassa paikassa vuosikausia, minun ei tarvitse kerryttää perintöä kenellekään.
Mitä minä kuollessani teen sillä tiedolla että asunnon papereissa ja jossain tietokannassa on minun nimi omistajan kohdalla?
Vielä en ole yhtäkään hyvää selitystä kuullut, ja olen 62-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi varaa vuokraan? Omavastuuni on 260e ja siihen sisältyy vesi ja sauna, tilavasta kolmiosta. Millaisen omistusasunnon tuolla rahalla saisi? Jonkun läävän perähikiällä. Ei kiitos.
Eipä ole kyllä opiskelijana varaa ostaa asuntoa, tuskin saisi edes lainaa.
Kyllä omistusasunnossa asuminenkin maksaa. Omat asumiskustannukseni kuukaudessa (sähkö, vesi, jätehuolto, vakuutus, kiinteistövero) on jopa 380-400 euroa. Oletettavasti tuolla summalla saisin tämmöisellä pienellä maalaispaikkakunnalla vuokra-asunnon samalla hinnalla, ja samankokoisen.
Vaikka asuntojen hinnat tippuisivat maltillisesti, omistusasuminen on tällä korkotasolla halpaa. Asun kehyskunnassa rivarissa, alle 30 km Helsingin keskustasta. Vuokrattuna tämä olisi noin 1500 E/kk. Omistusasuntona kokonaisasumiskulu noin 1100 E/kk, josta lainapääoman lyhennys voidaan vielä lukea säästöksi (noin 650 E/kk). Ei minulla eronneena olisi varaa asua vuokralla.
Nykypäivänä en ikinä ostaisi omaa.Hirveät riskit joutua jonkun rakennusvirheen/kosteusvaurion vuoksi vararikkoon ja menettää kaupan päälle vielä terveys.
Jos olisi niin paljon rahaa,että itse rakennuttaisin alusta loppuun ja oikeiden ammattilaisten valvomana oman talon niin sen voisin tehdä muuten pysyn vuokralla josta pääsee kuukaudessa pois jos tarve niin vaatii.
Artikkeli on vanha. Tällä hetkellä maailman tilanne (myös Suomen) hyvin kriittinen. Pankit ei helpolla anna lainoja. Rakennuttajat ja sijoittajat eivät uskalla tehdä mitään suuntaan tai toiseen.
Nyt kannattaa katsoa mihin tilanne etenee. Meille tuttu pankkivirkailija sanoi että odottakaa vuosi ja katsokaa tilannetta.