Tutkimus: inhotuimmat ruoka-aineet
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000006244247.html
En tajua? Voiko suomalaiset olla näin nirsoja? Laitan selleriä joka päivä kahdesti smoothien sekaan eikä edes maistu. Raakana se on paras dippikasvis ikinä!
Kommentit (44)
Ajattelin selleriä heti otsikon nähtyäni.
Vuohenjuustosiivuja paistettuna kevyesti paistinpannulla omassa rasvassaan niin, että pinta karamellisoituu makeaksi ja samalla voi myös paahtaa esim auringonkukansiemeniä. Sitten pilkotaan hunaja- , pile de sapo tai cantlaoupemeloni ja lisätään lämpimät vuohenjuustot ja paahdetut siemenet niiden päälle, lorautetaan juoksevaa hunajaa juuston pintaan ja jos on, niin lisätään tuoreita yrttejä esim basilikaa tai minttua vähän mausteeksi ja koristeeksi. On aivan ihanan makuista! Vuohenjuuston happaamuus vaati paistamista ja esim hunajaa!
Myös mustikoita voi lisätä em reseptin koristeluksi ja antamaan makuvivahteita. Kokeilkaa ja tulkaa kertomaan, että vieläkö inhoatte vuohenjuuston makua! Minä inhosin niin kauan, kun en osannut tehdä siitä mitään hyvää!
23.
Rakastan korianteria, oliiveja ja selleriäkin syön lähes päivittäin.
Ihme lista. Oliivit inhokkilistalla? Huutista
En syö riistaruokia ja inhoan riistanmakua. Naudanlihaa vähän ja sekin mielellään antibiootti vapaata. Leikkeleitä vähän vaikka ne eivät varmasti ole ihan terveellisemmistä päistä.
En ymmärrä mikä oliiveissa niin monia hiertää, mutta toisaalta en itse siedä oikeastaan mitään meren eläviä, sieniä tai kananmunaa. Korianteri maistuu saippualta, mutta ei epämiellyttävällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vuohenjuustosiivuja paistettuna kevyesti paistinpannulla omassa rasvassaan niin, että pinta karamellisoituu makeaksi ja samalla voi myös paahtaa esim auringonkukansiemeniä. Sitten pilkotaan hunaja- , pile de sapo tai cantlaoupemeloni ja lisätään lämpimät vuohenjuustot ja paahdetut siemenet niiden päälle, lorautetaan juoksevaa hunajaa juuston pintaan ja jos on, niin lisätään tuoreita yrttejä esim basilikaa tai minttua vähän mausteeksi ja koristeeksi. On aivan ihanan makuista! Vuohenjuuston happaamuus vaati paistamista ja esim hunajaa!
Olen samaa mieltä että vuohenjuuston maku pääsee parhaimmaksi kypsentäessä.
Outoa, että niin moni inhoaa oliiveja! Minusta ihan hirveän hyviä ja meidän perheessä kaikki tykkää niistä. Ainoa tuon listan ruoka-aineista on selleri, joka ei oikein maistu, mutta kyllä sekin menee. Ja mitä olisi intialaiset ja nepalilaiset ruuat ilman korianteria?
Minun inhokit: sianliha kaikissa muodoissaan, munuaiset, veri. En usko, että pystyisin syömään myöskään esim. rapuja, ostereita tai aivoja. En ole koskaan iljennyt kyllä maistaakaan. Kauhea ajatus, että ravut keitetään eläviltään ja osterit syödään elävänä.
jännä että osterit inhottaa vaikka simpukat ym nilviäiset on useimmille ok
sashimi on ihaninta. raakaa kalaa so what? nam
Anjovis on pahinta D: jotku tunkee pizzaanki hyi karmeus
Anjovis
Selleri
Korianteri
Silli
Oliivit
Minä olen kuulemma hyvin nirso, mutta tuolta listalta täysin no no on anjovis ja silli, muut menevät, vaikka oliiveista en pidä, ja selleri raakana haukkaamalla on jotain aivan karmeaa. Selleri(varsiselleriä tässä kai tarkoitetaan?) on kuitenkin maustekasvi, ja maustekäyttö on ok, vaikka selleriä ei mausteeksi mihinkään tarvikaan ikinä koskaan laittaa.
Korianterihan on ns. saippuakasvi, joka toisten suussa maistuu aivan saippualta nauttijan geenistön vuoksi. Itsellä ei tätä geeniä ole, joten korianteri maistuu kyllä.
Sen sijaan "nirsoilulistallani" kun olen niin kamalan hirveä nirso kuulemma, on seuraavat ruokaraaka-aineet.
Kaikki nilviäiset ja äyriäiset.
Selleri(kyllä, silleen raakana jossain muussa kuin maustekäytössä)
Kaikki raaka kala ja liha(myös graavatut)
Listassa jo olevat anjovkiset ja sillit ja kaikki muu vastaava.
Kaikki tulinen kuten chili esim, jossain muussa kuin pienimuotoisessa maustekäytössä
Sisäelimet ja veri, poislukien maksalaatikossa tai piheveissä oleva maksa, ja joskus menee mustamakkara tai verilätyt.
Kaikki liha jossa on jotain nitkuvaa, löllöä, rustoista, tai muuta mitä pitää jauhaa tai neileskellä useaan kertaan.
Hyytelöt. Marjahyytelöitä ja ja hyydytettyä juustokakkua voin syödä, mutta kaikki lihahyytelöt aladobit ovat pannassa.
Sienet jossain määrin. Pitsassa, tai jossain wokissa muutama sienenpala ei haittaa, mutta grillattuja sieniä, joissa sisällä mitä tahansa, tai sienikastike, ylipäätään tuoka jossa sieni on pääosassa jää syömättä.
Itse kun teen ja syön ruokaa, on siinä paljon erilaisia kasviksia, jotain filettä, tai jauhelihaa, joskus makkaraa, ja juustoja. Koen paljon hankalammaksi tehdä ruokaa jossa ei saa olla sipulia, valkosipulia, pippuria, porkkanaa, kesäkurpitsaa, sinihomejuustoa, tai tomaattia, koska nuo ovat minulle niitä normaaleja aineita joita ruokaan vaan kuuluu käyttää, kuin olla tekemättä sillianjovissellerikeittoa aladobilla ja simpukkaetanamoussella, joten hyvin olen pärjännyt :)
Minäkin ihmettelin listaa. Selleri ja oliivit ovat hyviä tai vähintäänkin neutraaleja. Missä ovat esim. maksa ja munuaiset? Eikö niistä tiedetä enää voitavan tehdä ruokaa...?
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän anjovista enemmänkin mausteena. En ole ajatellutkaan sitä sellaisenaan syödä. Antaa mukavan suolasen maun ruokiin.
Suolakin antaa mukavan suolaisen maun ruokaan. Mistä muuten ajattelit sen suolan anjovikseen tulevan? Geeneistään?
Vierailija kirjoitti:
Omia inhokkeja:
-kypsennetty kaali (esim keitossa ja kääryleissä), raakana tai hyvin kevyesti wokattuna syön
-kypsennetyt herneet (esim. keitettynä), syön kuin kaalia
-läskipalat,
-sinihomejuusto
-Osterit
En pidä myöskään mämmistä, mutta kaikkia niitä jutun viittä numeroitua syön hyvällä ruokahalulla ja esim. sipulia rakastan. Inhoavatkohan ne jotka eivät pidä anjoviksesta myös caesar-salaattia? Siihen kastikkeeseenhan tulee anjovista.
Kyllä. Inhoan myös kastikkeita joihin on tungettu anjovista. Caesarsalaatin pystyn kyllä syömään, mutta ilman kastiketta.
Vierailija kirjoitti:
En tajua sitä että lampaan sanotaan maistuvan villalta. Oikein tehtynä ihan parasta.
Minä pidän eniten ihan elävästä lampaasta. Niillä on kauniit/hauskat kasvot ja ihanan pehmeän näköinen villa. Paras lammas on elävä lammas.
Kaikki eivät nyt ymmärrä mikä on ruoka-aine.
Mämmi ei ole ruoka-aine.
Ruoka-aine on yksittäinen raaka-aine, jota myös ruuissa käytetään. Esim. viili ei ole ruoka-aine - maito on.
Olen huono vastaaja kysymykseen. Ei ole mitään yksittäistä ruoka-ainetta, joka ei miellyttäisi oikein laitettuna. Syön sisäelimiä, riistaa ja ihan kaikkea periaatteessa.
Mutta valkosipulia lykätään liikaa ihan joka paikkaan mielestäni. Se on toki vain minun mielipiteeni. Ja sitähän kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että niin moni inhoaa oliiveja! Minusta ihan hirveän hyviä ja meidän perheessä kaikki tykkää niistä. Ainoa tuon listan ruoka-aineista on selleri, joka ei oikein maistu, mutta kyllä sekin menee. Ja mitä olisi intialaiset ja nepalilaiset ruuat ilman korianteria?
Minun inhokit: sianliha kaikissa muodoissaan, munuaiset, veri. En usko, että pystyisin syömään myöskään esim. rapuja, ostereita tai aivoja. En ole koskaan iljennyt kyllä maistaakaan. Kauhea ajatus, että ravut keitetään eläviltään ja osterit syödään elävänä.
Sama. En nykyään syö enää ollenkaan lihaa, koska siihen on joku pitänyt tappaa. Enkä ymmärrä, miksi rapuja syödään, kun valmistus tapa on niin barbaari. Sitten vielä sanotaan, että äkkiähän se siellä kiehuvassa vedessä kuolee, mutta niin kuolisi ihminenkin ja silti kaikista olisi epäinhimillistä pudottaa ihminen kuolemaan kuumaan veteen(esim kuolemaan tuomitut) . Aasiassa keitetään koiria eläviltä ja se tuntuu kamalalta. En usko, että ravusta on sen miellyttävämpää päättää päivänsä palamalla kuumassa vedessä.
Omia inhokkeja:
-kypsennetty kaali (esim keitossa ja kääryleissä), raakana tai hyvin kevyesti wokattuna syön
-kypsennetyt herneet (esim. keitettynä), syön kuin kaalia
-läskipalat,
-sinihomejuusto
-Osterit
En pidä myöskään mämmistä, mutta kaikkia niitä jutun viittä numeroitua syön hyvällä ruokahalulla ja esim. sipulia rakastan. Inhoavatkohan ne jotka eivät pidä anjoviksesta myös caesar-salaattia? Siihen kastikkeeseenhan tulee anjovista.