Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako mun jäädä kodinhoitotuelle vai maksaa n. 300e/kk päivähoidosta ja mennä töihin tienaamaan 900e/kk käteen?

Vierailija
20.09.2019 |

Töitten takia tarvitsen auton (löytyy, ollut seisonnassa) ja oma palkka on verojen jälkeen n. 900e kuussa. Täällä ja omien ja miehen tulojen kanssa ennen veroja päivähoitomaksu on 290e/kk. Pohdin tässä vaan sitä että jääkö mulle melkein sama käteen jos olen lapsen 9kk-1,5vuotiaaksi aikavälin vielä kotona? Nykyisessä työssäni (kaupan ala, osa-aikatyö) ei ole enempää töitä tarjolla joten palkkaakaan en saa enempää.

Toki haluaisin olla kotona lapsen kanssa, (minusta 9kk on liian pieni päiväkotiin kun hoitajia ei ole tarpeeksi kiireeseen nähden) mutta jos ajatellaan vain rahaa niin eikö melkein senkin takia kannata jäädä kotiin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kun eri osoitteet ja kaikki tuet kelasta

Vierailija
22/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset älkää jääkö kotiin. Tulevaisuutenne on epävarma. Avioerot ovat hyvin tavallisia. Köyhänä eläkeläisenä on kurjaa.

Laskin myös aikoinaan näitä juttuja aika paljon, kun jäin kotihoidontuelle. Olin siihen asti, että kuopus oli 3v.

Myös muut lapset oli kotihoidossa, joten hoitomaksuissa säästi paljon. Laitoin auton pois. Tuli säästöä. Säästöä tuli myös muista kustannuksista, joita tulee, kun kulki ulkopuolella töissä.

Ja eläke. Se pari vuotta, mitä olin kotihoitotuella, pienensi lopullista eläkettäni muutaman kympin. Olen sen tienannut takaisin nyt myöhemmin tekemällä ylitöitä, joista vuositulo on kohonnut melko hyväksi ja nämä muutama kymppi kuukaudessa menetetty eläketulo on kerrytetty runsain mitoin takaisin.

Joten jos eroaisimme, ei se parin vuoden kotonaolo minun talouttani kaataisi. Eläkettä tulen silti saamaan tämän hetkisen laskelman mukaan 2300 e kuussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin menet töihin! Hoitomaksua ei maksa äiti, sen maksavat vanhemmat yhdessä, joten maksimissaankin maksat noin 160 e/kk. Toisaalta osa-aikatyössä ollessasi lapsi ei ole hoidossa täyttä viikkoa, joten hoitomaksu on pienempi.

Vierailija
24/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten olen sitä mieltä että töihin vaikkei käteen jäisi työssä käynnistä yhtään enempää kuin tuistakaan mutta kun lapsi on noin pieni vielä niin olen sitä mieltä että jää vielä kotiin. Meillä on kaikki kolme lasta menneet hoitoon ennen kuin ovat täyttäneet 2-vuotta. Saathan kuitenkin omaa rahaa ja eläkekertymää, parantaa markkina-arvoasi työelämässä jatkossa, saatat saada kokopäivätyön tai paremmin palkatun työn. Päivähoitomaksustahan puolet on miehen maksettavaa, pystyt kuitenkin pitämään autosi kun käyt töissä (nyt siis seisomassa), vaikka miehellä olisikin hyvä palkka niin onhan se parisuhteenkin kannalta parempi kun molemmilla omat tulot. Mutta tosiaan 9 kk::n ikäinen on vähän pieni jos se pitää viedä hoitoon, riippuu tietysti vähän hoitopaikastakin. 

Vierailija
25/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaa kadut kuolinvuoteellasi? Sitä ettet tehnyt enempää töitä vai sitä ettet ollut enemmän läheisten kanssa?

Se ero tuohon palkkaan va kotihoidontuki on niin pieni että kotiin vaan. Noin pienen paikka on kotona. Ja vaikka itse haluaisikin alata töihin niin kyllä sen hetken vielä kotona kestää. Töitä saat tehdä kyllästymiseen asti vielä. Itse hoidan nyt 2-vuotiasta kotona enkä vielä vuoteen ole palaamassa työelämään.

Vierailija
26/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset älkää jääkö kotiin. Tulevaisuutenne on epävarma. Avioerot ovat hyvin tavallisia. Köyhänä eläkeläisenä on kurjaa.

Kun menee naimisiin ei kannata suostua avioehtoon. Jos jää kotiin hoitamaan lasta niin kyllä mies on velvollinen tulemaan vastaan sen ajan ansionmenetysten ja eläkkeiden menetyksen suhteen.

Jos mies haluaisi väkisin avioehdon niin minulta ainakin jäisi lapsi tekemättä. En halua laittaa 9kk lasta päiväkotiin.

Vierailija
27/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin surutta kotiin. Toi palkka ei kompensoi tarpeeksi sitä, että kannattaa viedä pieni lapsi päiväkotiin selviytymään. Nauti siitä pienestä hetkestä, jonka saat viettää lapsen kanssa. Töitä ehtii tekemään töiden ilosta sen jälkeenkin. Tai sitten kuin minä, että lähteekin opiskelemaan, rankkaa sekin on, mutta eipä tarvitse tehdä vuorotöitä.

Vierailija
28/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishan se aika hienoa, jos kodin hoitamista tuettaisiin.

Vierailija
29/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu rahatilanteesta. Jos on tiukkaa, tuolla rahalla kustantaa perheen ruuat reippaasti . Se on iso asia.

Vierailija
30/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasta kertyy paremmin eläkettä? Kummalla metodilla on tulevaisuudessa parempi pohja työllistyä paremmin palkattuun hommaan?

Vierailija
31/31 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinä, jäisin ainakin loppuvuodeksi vielä kotiin. Selvittäisin myös, saisinko työvuoroja järjesteltyä niin, että lapsi voisi olla esim. kolme päivää viikossa hoidossa ja kaksi kotona.

Vaihtoehtoja on monia. Osa tuntemistani ihmisistä teki niin, että molemmat vanhemmat tekivät nelipäiväistä viikkoa, joillain mummo piti lapsesta huolta yhden päivän.

Tyypillisintä on, että toinen vanhempi menee aikaisin töihin ja toinen myöhemmin, niin että lapsen päiväkotipäivä on mahdollisimman lyhyt.

Yksi vaihtoehto on, että otat hoitolapsen omasi seuraksi. Kaksi ei mene siinä missä yksi ja sairastumiset ym. pitää miettiä etukäteen, mutta saisit pientä tuloa ja voisit pysyä kotona lapsen kanssa.

Muutamalla kuukaudella ei ole merkitystä, mutta vähän pidemmällä aikavälillä sinun kannattaa ehdottomasti palata töihin ja hakea parempi palkkaista ja/tai kokoaikaista työtä. Älä heittäydy miehen tulojen varaan liian pitkäksi aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi