Ruuanlaittovuorojen jako
Mitäpä sanoo av-raati tähän.
Ollaan kaksin asuva pariskunta, ei lapsia.Molemmat käy töissä. Mä syön työpaikalla lämpimän ruuan, mies vain eväitä ja vasta illalla lämpimän ruuan (tekee fyysistä työtä ja kokee että raskaampi ruoka päivällä hidastaisi työtehoa).
Asutaan omakotitaloa ja mies tekee enemmän ulkotöitä tai oikeastaan melkein kaikki. Mä laitan enemmän ruokaa, mutta mieskin laittaa kyllä.
Nyt mies on alkanut valittaa että koska hän tekee ulkotyöt, mun pitäisi tehdä nykyistäkin enemmän ruokaa. Että ei ole kiva tulla suoraan ulkotöiltä ruuanlaittoon. Mä taas koen niin että kaikki ruuanlaitto arkisin mitä teen on miehen takia, jos asuisin yksin kokkaisin vain viikonloppuisin.
Että mikäpä olisi reilua raadista?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumman ne ulkotyöt on? Jos mies tekee ne koska sinä niin haluat olisi ehkä reilua että tekisit ruuat. Jos taas mies tekee koska haluaa ne tehdä ei mielestäni ole reilua vaatia sinua tekemään ruokia joita et halua tehdä. Siinä tapauksessa mies saisi tehdä ruokansa sinä omasi.
Mä en vaadi miestä tekemään mitään, mutta osa on selkeästi sellaisia jotka pitää tehdä ja jotka on yhteiseksi hyödyksi (kuten polttopuiden teko ja kuskailu, talvella auraus ja nyt syksyllä sit fiksailee sitä aurauskalustoa kuntoon) ja osa enemmän miehen omia juttuja. Siitä syystä olen tehnyt ylipäänsä joskus arkisin ruokaa kun osa miehen ulkona tekemistä jutuista tulee yhteiseksi hyödyksi.
Tee sinä ne polttopuut ja auraukset. Tai muuttakaa kerrostaloon, jossa ei ole noita pihahommia.
No suoraan sanottuna en osaa. Ja mä voisin asuakin kerrostalossa, mutta mies ei. Ap
Et osaa aurata lumia?! Tökkäät kolan maahan ja työnnät eteenpäin. Ja polttopuiden hakkaaminen on mitä mainiointa arkiliikuntaa, toki siinä kannattaa lähteä varovaisesti, ettei sulla oo se kirves polvessa pystyssä, jos oot noin uusavuton.
No tuollleen osaisin. Mutta auraus siis tapahtuu traktorilla (pitkä pihatie, asutaan haja-asutusalueella) ja klapit tekee traktoriin kytketyllä klapikoneella. Ja puiden teko siis meillä alkaa siis ihan siitä että mies kaataa ne. -ap
Polttopuiden teossa on hommaa, kun se tehdään puun kaadosta lähtien. Jos et ole miehen apuna, niin ruuan laittaminen miehelle on kohtuullista ainakin niinä päivinä, jolloin mies tekee noita töitä. Talvella lumen aurausta voi olla parikin kertaa päivässä. Luulen, että miehen toive enemmästä ruuanlaitosta on kohtuullinen.
Miehen "muu" puuhastelu voi olla täysin tarpeellista, jotta saa pihatyöt tehtyä. Se voi olla vähän samaa kuin siivous sisällä. Eihän sitäkään ole mikään pakko tehdä, mutta jos ei tee, niin jossain vaiheessa koti ei enää toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehkä on parempi, että lähdet menemään ja elelette omissa oloissanne. Ei tuo yhteispeliltä oikein vaikuta, on vain minä ja minä eikä me.
Yhteispeliin kuuluu kyllä minusta myös se molempien oikeudenmukaiseksi kokema työnjako. -ap
Onko joku syy, ja jos on niin mikä, siihen että sinä et voi näitä ulkotöitä tehdä? Entä mikä syy on sile että ette voi tehdä sekä ulkohommia että ruuanlaittoa yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumman ne ulkotyöt on? Jos mies tekee ne koska sinä niin haluat olisi ehkä reilua että tekisit ruuat. Jos taas mies tekee koska haluaa ne tehdä ei mielestäni ole reilua vaatia sinua tekemään ruokia joita et halua tehdä. Siinä tapauksessa mies saisi tehdä ruokansa sinä omasi.
Mä en vaadi miestä tekemään mitään, mutta osa on selkeästi sellaisia jotka pitää tehdä ja jotka on yhteiseksi hyödyksi (kuten polttopuiden teko ja kuskailu, talvella auraus ja nyt syksyllä sit fiksailee sitä aurauskalustoa kuntoon) ja osa enemmän miehen omia juttuja. Siitä syystä olen tehnyt ylipäänsä joskus arkisin ruokaa kun osa miehen ulkona tekemistä jutuista tulee yhteiseksi hyödyksi.
Tee sinä ne polttopuut ja auraukset. Tai muuttakaa kerrostaloon, jossa ei ole noita pihahommia.
No suoraan sanottuna en osaa. Ja mä voisin asuakin kerrostalossa, mutta mies ei. Ap
No tee sitten sitä mitä osaat, eli ruokaa, tai opettele tekemään pihahommia. Mies varmaan mielellään opettaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä onko joku syy tälle kilpailulle näissä tekemisissä? Tarkalle tasajaolle, ja sille että ei vain vahingossakaan tekisi mitään toiselle mieliksi tai avuksi?
En osaa sanoa muita neuvoja kuin se miten itse tekisin, mutta se tuskin kelpaa, kun siinä ei ole tuota hampaat irvessä toisen eteen tekemisestä kieltäytymistä.
No mun mielestä kyse on siitä että mies on saanut kotonaan aika perinteisen mallin (äitinsä ja siskonsa hoitaneet kaikki sisätyöt).Pitää itseään edistyksellisenä kun ylipäänsä siivoaa ja laittaa ruokaa.
Mä taas mielestäni just oon tehnyt hänen mielikseen ja avukseen ruokaa arkisin. Itselleni vain en tekisi. Joten todellakin suututtaa kun se ei riitä ja valitetaan. -ap
(Eri) Auts. Pidä puolesi, etenkin jos aiotte perheenlisäystä; nuo perinteiset miehet odottavat naisen myös hoitavan lapset. Palkkatyönsä lisäksi, tietenkin.
Ei ap:n mies ole perinteinen. Hän siivoaa, pesee pyykkiä, laittaa ruokaa ja käy kaupassa. Lisäksi hän tekee kaikki ulkotyöt, joita on normaalia omakotitaloa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa aurata lumia?! Tökkäät kolan maahan ja työnnät eteenpäin. Ja polttopuiden hakkaaminen on mitä mainiointa arkiliikuntaa, toki siinä kannattaa lähteä varovaisesti, ettei sulla oo se kirves polvessa pystyssä, jos oot noin uusavuton.
No tuollleen osaisin. Mutta auraus siis tapahtuu traktorilla (pitkä pihatie, asutaan haja-asutusalueella) ja klapit tekee traktoriin kytketyllä klapikoneella. Ja puiden teko siis meillä alkaa siis ihan siitä että mies kaataa ne. -ap
Onkohan sinulla nyt ollenkaan realistista käsitystä siitä mitä kaikkea miehesi tekee yhteisen hyvänne eteen? Jos meillä aurattaisiin traktorilla piha ja puiden hommaaminen aloitettaisiin puunkaatamisella, niin kyllä mies olisi tekemäni ruuan ansainnut viimeistä murua myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehkä on parempi, että lähdet menemään ja elelette omissa oloissanne. Ei tuo yhteispeliltä oikein vaikuta, on vain minä ja minä eikä me.
Yhteispeliin kuuluu kyllä minusta myös se molempien oikeudenmukaiseksi kokema työnjako. -ap
Onko joku syy, ja jos on niin mikä, siihen että sinä et voi näitä ulkotöitä tehdä? Entä mikä syy on sile että ette voi tehdä sekä ulkohommia että ruuanlaittoa yhdessä?
Tämä. Kuviossa on nyt jokin, joka sinua hiertää, etkä varmaan osaa selittää sitä. (Tai sitten se, että normaalisti et söisi niin paljoa tukevampaa ruokaa, ja koet että mies pakottaa sinua tekemään asian suhteen hänelle enemmän tukevampaa ruokaa, niin kyllä se kuulostaa aika epätasa-arvoiselta.)
Yritä saada edes hetkeksi käännettyä kuvio niin, että teette asioita yhdessä. Silloin molemmat näkevät mitä töitä tekevät. Usein kun kotitöitä tekee yksinään, niin se työ ikäänkuin "piiloutuu". Niinkun sinäkään et osaa juuri sanoa, että mitä se mies siellä pihalla tekee. Eikä mies osaa arvioida mitä sinä silloin teet sisällä. Töihin kuluvan ajan saattaa helposti laskea alakanttiin, ja aliarvioida toisen työpanosta. Tämä siis kulkee molempiin suuntiin! Saattaa olla, että sinä aliarvioit mitä mies tekee pihalla, ja mies aliarvioi kuinka nopeaa sinä voit laittaa ruokaa. (Te jotka aliarvioitte tätä lausuntoa, kokeilkaapa joskus tehdä isompi siivous kotona niin, että etukäteen arvioitte, kauanko eri töiden tekemiseen menee. Verrataa lopuksi, miten paikkaansa arviot pitivät. Itse tein vasta näin, ja yllätyin kuinka omat arviot heitti pahasti alakanttiin!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sinulla nyt ollenkaan realistista käsitystä siitä mitä kaikkea miehesi tekee yhteisen hyvänne eteen? Jos meillä aurattaisiin traktorilla piha ja puiden hommaaminen aloitettaisiin puunkaatamisella, niin kyllä mies olisi tekemäni ruuan ansainnut viimeistä murua myöten.
No puiden teossa on kyllä sekin että mies tekee samalla puita myös myyntiin. Ja samalla kun ottaa polttopuuta metsästä hoitaa myös metsää, josta myöhemmin saa tuloja. Eli nämä kotityöt, harrastaminen, tulonhankita ja omaisuuden hoito on aika vaikeasti toisistaan erotettavissa.
Toki tuloistakin osa tulee yhteiseksi hyödyksi, mutta niinhän on tilanne myös mun palkjatyötulojen osalta, että osa menee yhtyeisiin kuluihin ja osa itselle. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä onko joku syy tälle kilpailulle näissä tekemisissä? Tarkalle tasajaolle, ja sille että ei vain vahingossakaan tekisi mitään toiselle mieliksi tai avuksi?
En osaa sanoa muita neuvoja kuin se miten itse tekisin, mutta se tuskin kelpaa, kun siinä ei ole tuota hampaat irvessä toisen eteen tekemisestä kieltäytymistä.
No mun mielestä kyse on siitä että mies on saanut kotonaan aika perinteisen mallin (äitinsä ja siskonsa hoitaneet kaikki sisätyöt).Pitää itseään edistyksellisenä kun ylipäänsä siivoaa ja laittaa ruokaa.
Mä taas mielestäni just oon tehnyt hänen mielikseen ja avukseen ruokaa arkisin. Itselleni vain en tekisi. Joten todellakin suututtaa kun se ei riitä ja valitetaan. -ap
(Eri) Auts. Pidä puolesi, etenkin jos aiotte perheenlisäystä; nuo perinteiset miehet odottavat naisen myös hoitavan lapset. Palkkatyönsä lisäksi, tietenkin.
Ei ap:n mies ole perinteinen. Hän siivoaa, pesee pyykkiä, laittaa ruokaa ja käy kaupassa. Lisäksi hän tekee kaikki ulkotyöt, joita on normaalia omakotitaloa enemmän.
Miehen arvot ovat perinteiset, joten ei kannata antaa kiiltokuvan häiritä arviokykyä. Nyt mies tekee myös "akkojen töitä", mutta onko asia myöhemminkin niin, esim jos on lapsia? Usealle käy niin, että kaksistaan mies tekee myös siivoustöitä, mutta lapsen synnyttyä ja työtaakan kasvaessa ne jää naiselle. Nuo arvot saattaa olla syvällä, ja leimahtaa myöhemmin esiin. Nytkin mies ei päästä naista "tontilleen", eli tekemään pihatöitä, vaikka puoliso on pyytänyt että ne opetettaisiin hänelle. Mies kehuskelee, että tekee "myös kotitöitä", niinkuin asia olisi jokin extra josta kehuskella, armopala joka on annettu, kun hän on näin reilu. Ajatus saattaa jossain vaiheessa kääntyä, että hän ei enää ole "reilu", ja tekee vain niitä pihatöitä. Kun ne perinteiset arvot on syvässä, ja varsinkin kun pitää kynsin ja hampain kiinni siitä, ettei opeta naiselle kuinka niitä "miesten töitä" tehdään. Voihan siellä pihalla olla vaikka miten paljon tehtävää, mutta tuo on minusta perusteellisen puhumisen paikka silti, että kuinka ne työt jaetaan lopulta.
Tuntuu kyllä, että on suhde hieman hataralla pohjalla, mikäli tarvii alkaa miettimään, että mikä eroteltaisiin yhteiseksi hyväksi, mikä tulon hankinnaksi ja mikä miehen omaksi puuhasteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuten aiemmin kerroin mies ei ota mua mukaan ulkohommiin eikä halua niitä neuvoa. Osin tekee niitä myös aikana jolloin en ole paikalla ja osana muita töitänsä.
Mieshän on kaikkinensa hirmu työteliäs, sitä en kiistä. Vaan kun suuri osa töistä on ihan niitä hänen omia juttujaan. Mä taas tykkäisin rennommasta elämästä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä asioita teette yhdessä?
Joskus laitetaan ruokaa. Sienestetään ja marjastetaan. Siis arkisin nyt syksyllä.
Ja arjen ulkopuolella tehdään reissuja ja käydään ulkona syömässä tai huvittelemassa (lähikaupungissa)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä, että on suhde hieman hataralla pohjalla, mikäli tarvii alkaa miettimään, että mikä eroteltaisiin yhteiseksi hyväksi, mikä tulon hankinnaksi ja mikä miehen omaksi puuhasteluksi.
Kerro toki lisää. Mun mielestä hyvin monissa perheissä mies yksin kerryttää omaisuuttaan ja nainen mahdollistaa sen pyörittämällä arjen.
Mä en ole sellainen nainen ja kerroin sen miehelle jo aivan alussa. -ap
Se tekee ruoan, joka ruokaa tarttee. Jos on lapsia, ruoanlaitto 50/50. Miehen ulkotyöiden teko on vähäisempää, kuin kaikki kotityöt (pl. ruoanlaitto) sisällä. Siihenhän kuuluu ainakin siivous, pyykkäys, tiskit. Myös kaappien siivous/ikkunoiden pesu/tavaroiden kiertoon laitto eli hommat joita tehdään vain harvoin. Useimpia ulkotöitäkin tehdään vain harvoin.
Mielestäni, jos molemmat siivoatte niin toiselle kokkaus ja toiselle ulkohommat on ihan ok työnjako. Luultavasti, sillä aikaa kun mies on ulkona, ehdit tehdä sen ruuan, eli teillä menee sama aika kotitöissä. Voithan tehdä vähän helpompaa ja nopeampaakin ruokaa kuten wokkia tai pastaa mihin menee puolisen tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuten aiemmin kerroin mies ei ota mua mukaan ulkohommiin eikä halua niitä neuvoa. Osin tekee niitä myös aikana jolloin en ole paikalla ja osana muita töitänsä.
Mieshän on kaikkinensa hirmu työteliäs, sitä en kiistä. Vaan kun suuri osa töistä on ihan niitä hänen omia juttujaan. Mä taas tykkäisin rennommasta elämästä. -ap
Miten se rennompi elämä mielestäsi toteutuu, jos tuon kaiken puu/pihahomman lisäksi mies tekee myös sen ruuan? Jääkö tällä tavalla enemmän rentoa yhdessäoloaikaa teille? Vai olisiko toiveenasi että sinulle jäisi ruuanlaiton verran rennompaa aikaa itseksesi, kun mies hoitaisi senkin?
Teillä taitaa tässä olla nyt vähän isommista asioista kuin ruuanlaitosta kyse, eikö vain?
Miten tälläisestäkin voi saada ongelman aikaiseksi? Mä teen mielelläni miehelleni ruokaa, esim. jonkun pastan pyöräyttää alle puolessa tunnissa ja kun tekee tarpeeksi ison satsin, se riittää helposti ainakin pariksi päiväksi.
Ja teen nimenomaan miehelleni, viimeksi spagettia ja lihapullia tomaattikastikkeessa, itse en ole syönyt lihaa vuosiin.
Vertaillaanko teillä oikeasti kumpi tekee enemmän jotain? Mä hoidan lumityöt talvisin yhdeksän kertaa kymmenestä ja silti ehdin hyvin tekemään sen ruoan. Perus työpäivä on sen 8h, mihin se aika menee jos ei ehdi edes tyyliin pottuja keittää, kysyn vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinua närästääkin se että miehellä on niin paljon omia juttuja. Ruuanteolla kiristäminen ei tuo toivottua lopputulosta, tai näpäyttely, tai että yrität kautta rantojen vihjailla ja opettaa miestäsi. Puhukaa suoraan. sano mitä sinä haluat suhteeltanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki lisää. Mun mielestä hyvin monissa perheissä mies yksin kerryttää omaisuuttaan ja nainen mahdollistaa sen pyörittämällä arjen.
Mä en ole sellainen nainen ja kerroin sen miehelle jo aivan alussa. -ap
En tiedä itse yhtään tuollaista paria ja asun maalla. Työnjako sinänsä voi olla hyvin perinteinen mutta kyllä se työ tehdään yhteiseksi hyväksi ei sen takia että toinen siitä hyötyisi enemmän.