Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruuanlaittovuorojen jako

Vierailija
20.09.2019 |

Mitäpä sanoo av-raati tähän.

Ollaan kaksin asuva pariskunta, ei lapsia.Molemmat käy töissä. Mä syön työpaikalla lämpimän ruuan, mies vain eväitä ja vasta illalla lämpimän ruuan (tekee fyysistä työtä ja kokee että raskaampi ruoka päivällä hidastaisi työtehoa).

Asutaan omakotitaloa ja mies tekee enemmän ulkotöitä tai oikeastaan melkein kaikki. Mä laitan enemmän ruokaa, mutta mieskin laittaa kyllä.

Nyt mies on alkanut valittaa että koska hän tekee ulkotyöt, mun pitäisi tehdä nykyistäkin enemmän ruokaa. Että ei ole kiva tulla suoraan ulkotöiltä ruuanlaittoon. Mä taas koen niin että kaikki ruuanlaitto arkisin mitä teen on miehen takia, jos asuisin yksin kokkaisin vain viikonloppuisin.

Että mikäpä olisi reilua raadista?

Kommentit (190)

Vierailija
21/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä teen pihatyöt 100% ja sisätöistä 50%. Lisäksi olen ainoa, joka tekee ruokaa, koska vaimo ei viitsi ja keittiö tulee likaiseksi.

Teen sunnuntaisin esim. makaroonilaatikkoa, jota otan töihin mukaan maanantaina ja tiistaina. Vaimo syö siitä osansa. Ei kai sekään reilua ole?

Vierailija
22/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumman ne ulkotyöt on? Jos mies tekee ne koska sinä niin haluat olisi ehkä reilua että tekisit ruuat. Jos taas mies tekee koska haluaa ne tehdä ei mielestäni ole reilua vaatia sinua tekemään ruokia joita et halua tehdä. Siinä tapauksessa mies saisi tehdä ruokansa sinä omasi.

Mä en vaadi miestä tekemään mitään, mutta osa on selkeästi sellaisia jotka pitää tehdä ja jotka on yhteiseksi hyödyksi (kuten polttopuiden teko ja kuskailu, talvella auraus ja nyt syksyllä sit fiksailee sitä aurauskalustoa kuntoon) ja osa enemmän miehen omia juttuja. Siitä syystä olen tehnyt ylipäänsä joskus arkisin ruokaa kun osa miehen ulkona tekemistä jutuista tulee yhteiseksi hyödyksi.

Tee sinä ne polttopuut ja auraukset. Tai muuttakaa kerrostaloon, jossa ei ole noita pihahommia.

No suoraan sanottuna en osaa. Ja mä voisin asuakin kerrostalossa, mutta mies ei. Ap

Mene ihan pokkana miehen kaveriksi ulkotöihin. Samalla näät hieman, että mitä oikeasti siellä tekee. Anna miehen opettaa sinua tekemään niitä. On ihan fiksua osata ne hommat. En osaa itsekään, mutta asunkin kerrostalossa. Jos asuisin omakotitalossa, niin olisi jossain vaiheessa fiksua oppia pihahommatkin. Ei sitä tiedä milloin mies vaikka sairastuu pidemmäksi aikaa, ja silloin asiat on vastuullasi. Näin mies ei myöskään voi vastuuttaa sinua tekemään ruokaa. Jos mies alkaa patistella sinua pihalta pois, niin on aika selvää, että touhuilee enimmäkseen jotain omiaan, ja haluaa sinulta vain sen ruuantekopalveluksen.

Joo tuon olen jo testannut. Olen yrittänyt mennä miehen kaveriksi ulkohommille vaan ei jotenkaan halua että olen mukana. Eikä halua neuvoa tai opastaa mua. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan tavallisessa omakotitalossa eikä tähän aikaan vuodesta todellakaan ole mitään päivittäisiä, eikä edes viikottaisia pihatöitä. Ei ole verrattavissa kotitöihin, ruoanlaitto, tiskaus, kaupassakäynti, pyykinpesu jne ovat kuitenkin päivittäisiä hommia. Ukkosi rassailee omia harrastuksiaan pihalla ja haluaa tulla iltamyöhällä valmiiseen pöytään.

Vierailija
24/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään viikonloppuna yhdessä ruuanteko talkoot, joilloin tehdään ruokaa sekä jääkaappiin, että pakkaseen. Osallitun myös pihatöihin, auraan, haravoin, hiekotan, jne...

Vierailija
25/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä etten ole miehesi. Olisi tosi rasittavaa elää tuollaisen vuorojen jakajan ja reiluuden pohtijan kanssa. Onneksi on terve parisuhde itsellä.

Vierailija
26/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaan tavallisessa omakotitalossa eikä tähän aikaan vuodesta todellakaan ole mitään päivittäisiä, eikä edes viikottaisia pihatöitä. Ei ole verrattavissa kotitöihin, ruoanlaitto, tiskaus, kaupassakäynti, pyykinpesu jne ovat kuitenkin päivittäisiä hommia. Ukkosi rassailee omia harrastuksiaan pihalla ja haluaa tulla iltamyöhällä valmiiseen pöytään.

Teillä lapsia? Kahden aikuisen taloudessa ei todellakaan synny päivittäistä tarvetta tuolle kaikelle. Sitä ruokaakin tehdään kerralla enemmän parin päivän tarpeeseen ja kaupassa käydään kerran viikkoon.

Vierailija
27/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teilläkin ongelmat. Ostakoon mies valmis ruokia, jos ei viiti omia makarooneja keittää. Yhelle hengelle ruuanlaitto, kyllä ei mikään vaikee homma oo. Mutta se tekee joka haluaa syödä.

Vierailija
28/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumman ne ulkotyöt on? Jos mies tekee ne koska sinä niin haluat olisi ehkä reilua että tekisit ruuat. Jos taas mies tekee koska haluaa ne tehdä ei mielestäni ole reilua vaatia sinua tekemään ruokia joita et halua tehdä. Siinä tapauksessa mies saisi tehdä ruokansa sinä omasi.

Mä en vaadi miestä tekemään mitään, mutta osa on selkeästi sellaisia jotka pitää tehdä ja jotka on yhteiseksi hyödyksi (kuten polttopuiden teko ja kuskailu, talvella auraus ja nyt syksyllä sit fiksailee sitä aurauskalustoa kuntoon) ja osa enemmän miehen omia juttuja. Siitä syystä olen tehnyt ylipäänsä joskus arkisin ruokaa kun osa miehen ulkona tekemistä jutuista tulee yhteiseksi hyödyksi.

Tee sinä ne polttopuut ja auraukset. Tai muuttakaa kerrostaloon, jossa ei ole noita pihahommia.

No suoraan sanottuna en osaa. Ja mä voisin asuakin kerrostalossa, mutta mies ei. Ap

Et osaa aurata lumia?!  Tökkäät kolan maahan ja työnnät eteenpäin. Ja polttopuiden hakkaaminen on mitä mainiointa arkiliikuntaa, toki siinä kannattaa lähteä varovaisesti, ettei sulla oo se kirves polvessa pystyssä, jos oot noin uusavuton.

Vierailija
29/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies kyllä siivoaa ja pesee pyykkiä. Käydään myös molemmat kaupassa.

Mies tekee kaikki pihatyöt ja huoltaa molempien autot. Mä olen ainoa joka leipoo ja säilöö (nyt esim oon keitellyt hilloja). Molemmat tehdään ruokaa ja tästä nyt kiistellään, kun mies haluaisi mun tekevän enemmän. -ap

Ap

Vierailija
30/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää yhdessä ruokaa viikonloppuisin isot annokset ja pakastakaa viikkoa varten. 

Itse kokkaan mielelläni vaikka joka päivä, mutta teen aina jotain nopeasti laitettavaa ruokaa. Esim. paistan kalaa, kanaa, kalkkunaa, ankkaa jne... Siihen lisukkeeksi keitän jotain kasvista tai salaattia. Tuoho kokkaamiseen menee alle puoli tuntia. Paljon teen myös keittoja soppakeittimellä tai valmistan ruoan uunissa. Ei siinä mene kuin vartti kun heittää uunivuokaan kasvikset ja siihen vaikka kokonaisen kalan päälle. Siellä se sitten kypsyy itekseen. 

Vierailija
31/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä onko joku syy tälle kilpailulle näissä tekemisissä? Tarkalle tasajaolle, ja sille että ei vain vahingossakaan tekisi mitään toiselle mieliksi tai avuksi?

En osaa sanoa muita neuvoja kuin se miten itse tekisin, mutta se tuskin kelpaa, kun siinä ei ole tuota hampaat irvessä toisen eteen tekemisestä kieltäytymistä.

Vierailija
32/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene ihan pokkana miehen kaveriksi ulkotöihin. Samalla näät hieman, että mitä oikeasti siellä tekee. Anna miehen opettaa sinua tekemään niitä. On ihan fiksua osata ne hommat. En osaa itsekään, mutta asunkin kerrostalossa. Jos asuisin omakotitalossa, niin olisi jossain vaiheessa fiksua oppia pihahommatkin. Ei sitä tiedä milloin mies vaikka sairastuu pidemmäksi aikaa, ja silloin asiat on vastuullasi. Näin mies ei myöskään voi vastuuttaa sinua tekemään ruokaa. Jos mies alkaa patistella sinua pihalta pois, niin on aika selvää, että touhuilee enimmäkseen jotain omiaan, ja haluaa sinulta vain sen ruuantekopalveluksen.

Joo tuon olen jo testannut. Olen yrittänyt mennä miehen kaveriksi ulkohommille vaan ei jotenkaan halua että olen mukana. Eikä halua neuvoa tai opastaa mua. -ap

No sitten on aika selvä tapaus. Eli todennäköisesti mies vaan harrastelee suurimman osan ajasta, ja tahtoo tulla valmiiseen pöytään. Kokeile vielä mennä pihalle hänen seurakseen, ja perustele kunnolla miski sinunkin on syytä oppia pihatyöt. Mies saattaa sairastua, vaikka jalka pakettiin, miten sinä voit sitten hoitaa pihatöitä, jos et ole koskaan oppinut? Ei niitä välttämättä kertomalla opita, vaan tekemällä.  Tai mies joutuu sairaalaan pitkäksi aikaa. Kerro että haluat myös vastuusi pihatöistä, jotta kotitöiden jako on tasaisempaa, molemmilla on piha- ja sisätöitä tehtävänään.  Perustele, että kun asutte omakotitalossa, silloin myös sinun on hyvä osata tehdä kaikkia talon töitä. Sano, että jatkossa sinäkin haluat olla pihalla tekemässä töitä. Jos alkaa raivokkaasti puolustelemaan, että ei halua sinua tekemään pihalle, niin hälytyskellojen pitäisi soida. Ei ole normaalia.

Vierailija
33/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa aurata lumia?!  Tökkäät kolan maahan ja työnnät eteenpäin. Ja polttopuiden hakkaaminen on mitä mainiointa arkiliikuntaa, toki siinä kannattaa lähteä varovaisesti, ettei sulla oo se kirves polvessa pystyssä, jos oot noin uusavuton.

No tuollleen osaisin. Mutta auraus siis tapahtuu traktorilla (pitkä pihatie, asutaan haja-asutusalueella) ja klapit tekee traktoriin kytketyllä klapikoneella. Ja puiden teko siis meillä alkaa siis ihan siitä että mies kaataa ne. -ap

Vierailija
34/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hyvä etten ole miehesi. Olisi tosi rasittavaa elää tuollaisen vuorojen jakajan ja reiluuden pohtijan kanssa. Onneksi on terve parisuhde itsellä.

Toivotaan että vaimosikin on samaa mieltä. -ap

Vierailija
35/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette useammaksi päiväksi ruokaa ja mies lämmittää mikrossa. Se siitä, no problem

Vierailija
36/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tekee kaikki pihatyöt ja huoltaa molempien autot. Mä olen ainoa joka leipoo ja säilöö (nyt esim oon keitellyt hilloja). Molemmat tehdään ruokaa ja tästä nyt kiistellään, kun mies haluaisi mun tekevän enemmän. -ap

Ap

Kysy tarkempia perusteluja, miksi mies haluaa että teet ruokaa enemmän? Jos teillä nyt menee jo aika tasan nuo kotityöt.  Minä siis nro5, jonka mies syö illalla yksin enemmän. Minulle ei illalla maistu mikään isompi, joten en yleensä syö. Jos jotain syön, niin juuri niinkuin sinäkin, ehkä jonkun jogurtin. Mutta aika harvoin Joten miehelle on selvä homma, että jos haluaa itselleen jotain isompaa, niin keittelee itse makaronit ja lyö joukkoon tonnikalaa yms. Eli tekee jotain nopeaa helppoa itselleen, josta saa pariksi illaksi ruokaa.  Joskus teen poikkeuksia, ja saatan illalla tehdä miehelle jotain, mutta vain omasta halustani, en siitä että mies patistaa ja pakottaa. Kerro sinun ruokailutarpeistasi, että ennemmin syöt illalla kevyemmin jotain välipalatyyppistä, kuin jotain raskaampaa. Voi olla, että mies ei ole tätä hoksannut, vaan olettaa, että sinullakin on tapana syödä isosti myös illalla.

-5

Vierailija
37/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuollleen osaisin. Mutta auraus siis tapahtuu traktorilla (pitkä pihatie, asutaan haja-asutusalueella) ja klapit tekee traktoriin kytketyllä klapikoneella. Ja puiden teko siis meillä alkaa siis ihan siitä että mies kaataa ne. -ap

Okei sori, tämä selvensi hiukan, sitten ymmärrän ettei tule suoraan selkärengasta :D mutta on kyllä sitten outo, esim. klapikoneen kanssa omaan mieleen olis kivempikin, että olis joku apuri, että miksei miehesi halua siinä sua jelppimään? Ja aurauksessakaan varmaan kaikkea traktorilla vedetä, että jos ehdotat, että sä teet sitten käsipelin nämä kapeammat kulkuväylät?

Vierailija
38/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidetään viikonloppuna yhdessä ruuanteko talkoot, joilloin tehdään ruokaa sekä jääkaappiin, että pakkaseen. Osallitun myös pihatöihin, auraan, haravoin, hiekotan, jne...

Tämä on muuten kiva idea. Otan omaan parisuhteeseen miehelle ehdotettavaksi, että välillä tehtäisiin näin. :D Vaikka meillä ei ole ruuanlaittojaon kanssa mitään ongelmia, niin tuo on ihan hauska idea, ja säästää arjessa tekemistä.

Vierailija
39/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä onko joku syy tälle kilpailulle näissä tekemisissä? Tarkalle tasajaolle, ja sille että ei vain vahingossakaan tekisi mitään toiselle mieliksi tai avuksi?

En osaa sanoa muita neuvoja kuin se miten itse tekisin, mutta se tuskin kelpaa, kun siinä ei ole tuota hampaat irvessä toisen eteen tekemisestä kieltäytymistä.

No mun mielestä kyse on siitä että mies on saanut kotonaan aika perinteisen mallin (äitinsä ja siskonsa hoitaneet kaikki sisätyöt).Pitää itseään edistyksellisenä kun ylipäänsä siivoaa ja laittaa ruokaa.

Mä taas mielestäni just oon tehnyt hänen mielikseen ja avukseen ruokaa arkisin. Itselleni vain en tekisi. Joten todellakin suututtaa kun se ei riitä ja valitetaan. -ap

Vierailija
40/190 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kotitöissä on paljon asioita joita voi laskea harrastuksiksi. Suurelta osin myös ruuan laitto on sitä. Itse en siitä hirveästi välitä enkä juurikaan esim. leivo tai säilö. Toisinaan harrastetaan yhdessä puolison kanssa ruuanlaittoa toisinaan taas on laitettava vain jotakin ruokaa kun on nälkä. Silloin ruuan tekee se jolla siihen on aikaa tai sitten syödään mitä nyt kaapista sattuu löytymään.

Rajanveto pihatöiden osaltakaan ei ole välttämättä selkeä. Auton huolto vou hyvin olla harrastus, mutta joskus se on pakollistakin. Onko nurmikko pakollinen vai onko se enemmän harrastus?