Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saatiin kutsu juhlaan - apua, mitkä vaatteet äidille?

31.05.2006 |

Mies sai työnsä puolesta avec-kutsun. Kutsussa lukee " Johtaja ja rouva xx kutsuvat vastaanotolle klo 19-21" . Ei ole mitään pukeutumisohjetta. Paikka on sellainen, että sisätilat ovat pienet, joten tarkoitus on varmaan olla osin ulkona. Kutsuttujen joukossa on sellaisia " parempia" ihmisiä. Mitä vastaanotto tarkoittaa, onkohan niinkuin cocktail-tilaisuus? Mitä äiti laittaa päälleen, vaatekaappi ei tarjoa paljon valinnanvaraa. Onkohan paha olla mustassa housuasussa jos aurinko paistaa (toivon pilvista ja viileää...) vai pitäisi olla mekko? Onkohan ne muut kovin hienoina? Vieraita on kutsuttu varmaan toista sataa.

Iiik, kauhea paniikki, tosi noloa jos on alipukeutunut.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varma valinta + mukaan jokin lämmittävä huivi/pashmina iltaa varten.

Kannattaisin ns. vähäeleistä pukeutumista, eli ei mitään turhuuksia tms. hörhelöä. Tuskin pystyt ylipukeutumaan, ellet laita iltapukua päälle.

Kirjoitit toivovasi pilvistä ilmaa - toisaalta, Suomen kesän tuntien on varmaan aika epätodennäköistä että klo 19-21 aikaan enää on niin aurinkoista ja kuumaa että musta jakkupukukaan olisi liikaa (varsinkin jos laitat siistin paidan alle, voit ottaa takin pois tarvittaessa) mutta itse vierastaisin tummaa housupukua - kotelomekossa sen sijaan olen useasti ollut, se on niin monikäyttöinen ja mekko on kuitenkin mustasta väristään huolimatta jotenkin kevyempi vaate.

Vierailija
2/9 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan ulkona ja on kesä, mun mielestä mikä tahansa kesäinen siisti vaate käy, vaalea housuasu esim. pellavaa, hame, mekko jne. Musta jakkupuku tai kotelomekko taas on enemmän juhla-asu, mikä on varmaan ihan ok, jos kyseessä on esim. syntymäpäivät, mutta ihan illanviettoon ulkona turhan fiiniä? Itse pukisin jonkun pellavaisen yhdistelmän, huivia ja koruja mukaan, jos tarvitsee olla juhlavampi. Ei ne johtajat sen kummempia ihmisiä ole kuin muutkaan, rouvienkin korkkarit uppoaa nurmikkoon :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Lupitan kanssa samaa mielta kotelomekko tai kokopuku. Koruillahan saa viela natimmaksi yhdistelmaa. Mielestani vaalea pellavapuku on viela liian kesainen...

Mita miehesi laittaa paalle? Jos puku ja solvio niin sinulla ehdottomasti oltava tyylikas kotelomekko.

Vierailija
4/9 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eillä vastaanotto, kun on tyyliin minun synttärit? ;-) Ja sitten he tulevat hienossa leningissä ja sisäkengät mukana, joten itsensäkin pitää laittaa muuta kuin farkut. :D

Tietämättä, mistä juhlasta on kyse, housupuku tai kotelomekko sievällä takilla/pashminahuivilla on varma valinta. Rennompikin pukeutuminen voisi olla mahdollinen, kun pukukoodia ei ole. Esim. me on oltu suurlähetystössä kesäjuhlissa ja sinne ihmiset tulee melkein ykköset päällä ja suurlähettiläs on bermudoissa ja kesäpaidassa.

Vierailija
5/9 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes tilaisuuteen kuin tilaisuuteen. Housupuvussa en lähtisi. Tollaiseen tilaisuuteen en myöskään laittaisi kaksiosaista asua vaan mekon + jakun ja juhlakengät+laukun. Asun on oltava selvästi arkiasua juhlavampi. Kyseessä on iltatilaisuus. Pitkä iltapuku ei kuitenkaan ole oikea asu..

esimerkki vuosien takaa: ison valtion armeijan laivastovierailu Suomessa. Tapoihin kuuluu, että vastaanotto järjestetään sekä laivalla että maissa. Hävetti suomalaisnaisten pukeutuminen. Oli puuvillajakkupukua ja ladyjä sukittala ja samaan aikaan miehillä armeijan sapattivarusteet kunniamerkkeineen kaikkineen..

Niin, äiti hankkii lastenhoitajan ajoissa, että ehtii itse meikata, lakata kynnet, pukeutua ja muistaa unohtumattoman tuoksuisen hajuveden. Kruunaa illan hyvällä juhlamielellä ja edustaa miehensä kanssa ilolla ja muistaa poistua jatkoille klo 21..

Vierailija
6/9 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/9 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun tärkeiden tilaisuuksien valmistautumisseremonioihin kuuluu etiketin kertaus käytöskirjasta. On noita ton sortin pippaloita vähemmän.

Vierailija
8/9 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kun mies käyttää smokkia tai tummaa pukua, on naisen asu juhlavasta kankaasta valmistettu yksiosainen tai kaksiosainen iltapuku tai juhlava housupuku. Iltapuku voi olla täyspitkä, nilkkaan ulottuva tai muodin salliessa lyhyempikin. "

Eli eipä olennaista eroa! =) Ap. voi pukea mustan housupukunsa, jos se on juhlava. Joka tapauksessa vielä kerran: Mukavia Juhlia! :)

Vierailija
9/9 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepas joskus joidenkin yliopiston tiedekuntien tohtoripromootiotilaisuuksien pukeutumisohjetta VIERAILLE ja samoin nuo viralliset Suomen armeijan jne tilaisuuksiin ei just pysty pukeutumistaan säveltämään..