Olen töissä ja lapsi soitti itkien bussipysäkiltä että missä bussi ja hän jäätyy. Oli myöhästynyt TAAS
Ei tunne kelloa, laitan ainä hälytyksen ilmoittamaan milloin pitää mennä pysäkille. On jo 11v että saisi oppia ehtimään siihen bussiin, vaikka miten erityislapsi ei meillä miehen kanssa ole varaa jäädä jomman kumman aamuisin kyttäämään että tyttö ehtii autoon !
Kommentit (116)
Hetkinen,siis laitat kaiken valmiiksi?Miksei lapsi laita itse ja opi?
Pienestä pitäen digitaalikelloja ja nykyään ollut vaikeuksia sitten viisarikellosta hahmottaa aikaa kun vartit ja yli tai vaille vaikeaa hahmottaa.
Erityislapset viedään yleensä kyllä taksilla. Onko tämä nyt tottakaan?
Vierailija kirjoitti:
Mies oli aamuisin tytön kanssa vielä viime vuonna, tänä vuonna päätimme että saa opetella lähtemään omin nokkineen. Laitan illalla vaatteet ja repun valmiiksi sekä aamulla, ennen töihin lähtöäni vanhaan puhelimeeni hälytyksen, joka antaa 15 min aikaa siirtyä ulos ja pysäkille. Ei auta.
- Bussikortti jäi (Miksi se on otettu pois repun taskusta?)
- Reppu jäi
- Sukkia ei löytynyt
- Piti käydä vessassa (eli pissata ja istua sen jälkeen 20 min kännykkä kädessä pytyllä)
Tyttö täyttää ensi kuussa 12, ei tunne kelloa eikä saa itseään ajoissa linja-autoon !
Ap
No, itsehän olette päättäneet. Valitettavasti päätöksenne kostautuu lapselle. Lapsella vaikuttaa olevan ainakin toiminnan ohjauksen häiriö ja te jätätte hänet oman onnensa nojaan, surullista. Jotkut lapset eivät valitettavasti hahmota kelloa vielä 12-vuotiaana ja jotkut tarvitsevat tukea enemmän kuin toiset.
Miksi hankitte lapsen, jos ette ole valmiita häntä tukemaan ja auttamaan? Luuletteko todella, että lapsi tekee noita asioita tahallaan? Ei todellakaan. Itse veisin tytön jo kiireesti tutkimuksiin, että selviäisi, mikä hänellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellasi on liian vähän vaatetta, jos 40 min odottelussa tulee kylmä.
Lisäksi hän ei selvästikään pysty vielä itsenäisiin aamutoimiin. Opettakaa hänelle yksi vaihe kerrallaan itsenäisesti suoritettavaksi.
Kellon opetteluun (viisarikello) kannattaa panostaa, koska yläkoulussa se vaan on osattava.
Ootteko jumalauta itse ikinä odottanut bussia 40 minuuttia. Kyllä siinä tulee kylmä vaikka olisi vaatetta.
Lukemattomia kertoja! Asuin sellaisen tien varressa, jossa koulubussi jäi säännöllisesti jumiin johonkin ylämäkeen hiekoitusta odottamaan. Sitä bussia odoteltiin usein reilusti yli tunti.
Normaali odotusaika oli 15-20min + pysäkille kävely.
Vierailija kirjoitti:
Sikiöseulonnat. Ei nyt tätä tilannetta enää ratkaise, mutta tulevaisuudessa suosittelen.
Voi yhden kerran näitä kommentteja. Seulo ihan vaan itsesi ja mene empatiakurssille.
Tuntemallani 17-vuotiaalla tytöllä on samanlaista oireilua ja käytöstä. Ei tunne kelloa, ei noudata normaaleja sääntöjä liittyen kouluun, kotona käyttäytymiseen, asioiden hoitamiseen. Tuijottaa kännykkää aamusta aamuyöhön. Oireet viittaavat selkeästi ADD:hen, mutta tyttö ei saa lähetettä neurologille. Hänen perheensä on yrittänyt vuosia etsiä apua tytön ongelmiin, mutta mikään taho ei suostu hoitamaan tyttöä, koska tytön tila ei ole tarpeeksi ”kriittinen”. Tyttö täyttää loppuvuodesta 18, ja sen jälkeen huoltaja ei voi enää tehdä mitään, jos ja kun tyttö päättää tuijottaa kännykkää mieluummin kuin hakeutua itse hoitoon, jota ei kuitenkaan saa.
sinun vika kun ei vielä kelloa tajua.
Pakko todeta, että pari erityisaikuista (tai täyttä idioottia) on vastaajissa, kun jo aloituksesta selviää, että ON erityislapsi ja silti vielä sitä vaikka kuinka monta kertaa kysytään. S-tanan tolvanat, opetelkaa nyt edes lukemaan.
Teipatkaa ulko-oven viereen pieni muistilista jossa on aamurutiinit/mukaanotettavat jutut. Itse käytän tätä kikkaa vielä aikuisena kun lähden töihin klo 6 silmät ristissä ja aivot narikassa. Avaimet, kukkaro, rahat, junakortti ja menoksi.
Tuo oli myös kätevää opiskeluaikana, kun piti pakata aina oikeat kamat harrastuksiin, töihin, ja yliopistolle. Mukana oli tämän jälkeen aina oikea läppäri eikä unohtunut enää vesipullo, ratsastussukat taikka zumbahousut.
Kunhan tyttö saa onnistumisen elämyksiä itsenäisyydestään ja oppii kellon, kouluunmenemisen ja asioiden muistamisen pitäisi tuntuvasti helpottua.
Ymmärrän hyvin aloittajan tuskan. Meillä oman tyttären koulumatkat menivät pieleen vaikka piti mennä vain mäki alas ja kadun yli, jäi johonkin haahuilemaan ja myöhästyi. Ja usein sai palata kesken päivän hakemaan penaalia, säähän sopivia kenkiä tms . Tyttö oli semmoinen haaveilija, mitään tarkkavaisuushäiriötä ei osattu epäillä vaan lasta (synt.1996) pidettiin ainoastaan hajamielisena haaveilijana.
Tilanne paheni kun aloitti yläasteen, piti kävellä vajaa kilometri bussipysäkille ja kaupungin keskustasta toinen kilometri kouluun. Monesti myöhästyi ja palasi sitten kotiin keittelemään kahvia ja pelaamaan pleikkaa mistä tuli tietenkin ongelmia, sillä vaikka ei tieten tahtoen lintsannut niin luvaton poissaolohon tuommoinen on . Välillä jäi myös pyörimään johonkin Sokokselle ja ilmestyi kouluun tunnin myöhässä. Viihtyi kyllä koulussa, kunhan sai itsensä sinne!
Vierailija kirjoitti:
Mies oli aamuisin tytön kanssa vielä viime vuonna, tänä vuonna päätimme että saa opetella lähtemään omin nokkineen. Laitan illalla vaatteet ja repun valmiiksi sekä aamulla, ennen töihin lähtöäni vanhaan puhelimeeni hälytyksen, joka antaa 15 min aikaa siirtyä ulos ja pysäkille. Ei auta.
- Bussikortti jäi (Miksi se on otettu pois repun taskusta?)
- Reppu jäi
- Sukkia ei löytynyt
- Piti käydä vessassa (eli pissata ja istua sen jälkeen 20 min kännykkä kädessä pytyllä)
Tyttö täyttää ensi kuussa 12, ei tunne kelloa eikä saa itseään ajoissa linja-autoon !
Ap
Auttaisiko noihin unohtuviin tavaroihin, että ensin laitatte kaikki yhdessä illalla valmiiksi. Sitten niin, että seuraat koko ajan vieressä ja lapsi laittaa itse. Kun tämä alkaa sujua, lapsi laittaa itse ja tarkistat vaan aamulla ennen lähtöä, että on laittanut oikein. Jos ymmärtää listoja, niin tehkää yhdessä tarkastuslista, jonka käy aina läpi: nämä pitää laittaa valmiiksi.
Todennäköisesti unohtelee ja myöhästelee, koska keskittyy puhelimen räpläämiseen. Älyluuri illalla pois ja vasta koulun jälkeen takaisin. Koulupäiväksi sellainen, jolla voi vain soittaa. Tällä mennään, kunnes homma alkaa sujua.
Ootteko jumalauta itse ikinä odottanut bussia 40 minuuttia. Kyllä siinä tulee kylmä vaikka olisi vaatetta.