Olen töissä ja lapsi soitti itkien bussipysäkiltä että missä bussi ja hän jäätyy. Oli myöhästynyt TAAS
Ei tunne kelloa, laitan ainä hälytyksen ilmoittamaan milloin pitää mennä pysäkille. On jo 11v että saisi oppia ehtimään siihen bussiin, vaikka miten erityislapsi ei meillä miehen kanssa ole varaa jäädä jomman kumman aamuisin kyttäämään että tyttö ehtii autoon !
Kommentit (116)
Kokeile tätä
http://viihdevintiot.com/2016/06/01/tabletin-avulla-kellon-voi-oppia-yh…
Lapsi saa kellonlukuun opetusta (olkaa vierellä ohjaamassa). Lapsi saa saman verran ruutuaikaa kuin mitä pelaatte kellopeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus täysin hukassa.
Pöntölle ei mennä kännykän kanssa ihan jo hygieniasyistä. Ja itse kantamaan tekojensa seuraukset eikä itkemään puhelimen päässä äitiä apuun, kun on mokannut.
Kohta 12-vuotias ei ole mikään pikkulapsi.
Toivottavasti lapsella ei ole puhelin kädessä koko ajan - saati vessassa - silloinkin kun vanhemmat ovat kotona.
Pitää olla muuta tekemistä kuin pienen ruudun tuijottaminen.
Tällainen perusasia: olette varmaan jollain perhe sovelluksella konkreettisesti estäneet sen, että aamulla ei käytetä puhelimesta mitään viihdesovelluksia, pelejä, tai muuta sellaista?
Sitä ei voi jättää pelkän keskustelun varaan, vaan se pitää ihan oikeasti estää. Jos ette sitä vielä ole tehneet, niin nyt kiireesti.
Vierailija kirjoitti:
Anna jäätyä äläkä vastaa puhelimeen. Odottakoon seuraavaa.
Ei se muuten opi koskaan mitään vastuuta ottamaan itsestään. Ei se nyt kovasti vammainen voi olla, jos kulkee itse matkat.
Eikö sitä kelloa voi opettaa? Meillä viisivuotiaskin tuntee. Tuskin tyttösi alle kouluikäisen tasoinen on älyllisesti?
Toi "odottakoon seuraavaa" ei ihan joka paikassa toimi... Itse kävin kouluni maalla, jossa koululaislinja-auto ajoi ohitse sen tasan kerran aamussa ka takaisin iltapäivällä.
Ihan oma vika kun et ole kasvattanut lapseasi. Nyt sitten niität sitä mitä olet kylvänyt.
Iphonelle saa sellaisen sovelluksen ilmaiseksi kuin "Mitä kello on?"
Siinä on viisarikellon lisäksi rinnalla digitaalikello.
Eli siinä harjoitellaan kelloa, myös digitaalista
Sukulaistyttöni, joka on jo yläkouluissa, ei hahmota aikaa eikä osaa kelloa. Hänellä on ADD ja jokin muukin diagnoosi. Silti hän menestyy koulussa keskimääräistä paremmin, keskiarvo on yli 9. Ihmisillä voi olla erilaisia, hyvinkin kapea-alaisia häiriöitä.
Tämä kommenttina näille, jotka paheksuvat sitä, että lapselle ei ole opetettu kelloa.
Minä olin hyvä koulussa ja opin asiat helposti ja aikasin, paitsi kellon. Vieläkin olen ajoista vähän epävarma ja vasemman ja oikean tunnistaminen on vähän hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies oli aamuisin tytön kanssa vielä viime vuonna, tänä vuonna päätimme että saa opetella lähtemään omin nokkineen. Laitan illalla vaatteet ja repun valmiiksi sekä aamulla, ennen töihin lähtöäni vanhaan puhelimeeni hälytyksen, joka antaa 15 min aikaa siirtyä ulos ja pysäkille. Ei auta.
- Bussikortti jäi (Miksi se on otettu pois repun taskusta?)
- Reppu jäi
- Sukkia ei löytynyt
- Piti käydä vessassa (eli pissata ja istua sen jälkeen 20 min kännykkä kädessä pytyllä)
Tyttö täyttää ensi kuussa 12, ei tunne kelloa eikä saa itseään ajoissa linja-autoon !
Ap
Työnantajaasi toivoisin että tekisit töitä täällä roikkuminen sijaan.
Taksikyydit?
Meillä sai poika taksikyydin kun ei bussilla kulkeminen lähtenyt sujumaan. Sitä koitettiin ensin pojan omasta halusta. Hän saattoi lähteä bussilla jonnekin ihan muualle joten turvallisuuden vuoksi taksi. Oli siis vähän liian taitava bussilla kulkija. Osasi katsoa oikeat bussit joilla pääsi esim isovanhemmille jotka asuivat alueella jonne bussilla pääsee muutaman kerran päivässä jne.
Jos ei taksikyytejä syystä tai toisesta saa niin time timer esim ja vielä puhelimeen hälytys jos tounenkin. Kaikki niin valmiiksi kuin olla ja voi ja lapsi herätetään ennen töihin lähtöä eikä jätetä nukkumaan.
Vaatteet siinä järjestyksessä kun puetaan lattialle valmiiksi. Aamupala valmiina jääkaappiin. Hammaspesun hoitaa vaikka silloin heti herättyään kun olette vielä kotona.
Selkeät toimintaohjeet paperille. Vaikka joka päivälle oma lappu josta lapsi voi yliviivata sen minkä on jo tehnyt.
Minulla 2 erityislasta niin kokemusta on 😅
Tiedän myös että turhauttaa. Paineet yhteiskunnan puolelta siihen että käyt töissä. Myös moni ihminen ajattelee että laiskottelee vaan kotona eikä mene töihin.
Toisaalta taas yhteiskunnan puolelta odotetaan että olisit siellä kotona.
Itse jäin nyt reilu 2 vuotta sitten kotiin. Välissä olin muutaman vuoden työelämässä muttei siitä mitään tullut. Tosi stressaavaa kaikille.
Hain ja sain omaishoitajuuden eli sen palkkion turvin olen kotona. Nostan nykyään myös työmarkkinatukea koska rahat ei muuten riittäisi. Jotain pientä työtä olisin valmis tekemään. Osa-aikaista lyhyttä päivää siis mutten nyt ole aktiivisesti mitään etsinyt. Vuoden (reilun vuoden) koitan vielä sinnitellä kotona ja sitten katsotaan tilannetta uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin hyvä koulussa ja opin asiat helposti ja aikasin, paitsi kellon. Vieläkin olen ajoista vähän epävarma ja vasemman ja oikean tunnistaminen on vähän hankalaa.
Hahmottamisen pulmaa?
Mulla samaa.
Myös ajolinjat autolla ajaessa on haastavia jos ei ole selvästi merkitty. Kaipunkiajo siis. Onneksi Tampere on tuttu kaupunki niin siellä uskallan kyllä ajella mutta Helsinkiin en lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
add oireilee noin
Todellakin. Näin aikuisenakin ajantaju ja aikatauluissa pysyminen on hyvin haasteellista. Sääliksi käy jos taas yksi lapsi jää huomiotta ja hoitamatta.
No laatikaa sille sellainen testi, jossa ette vaadi lapselta mitään mutta jossa on joku täky jonka saa jos onnistuu tekemään jotain tiettyyn kellon aikaan. Siitä tiedätte onko muksun ongelma motivaation puute vai onko se vaan tyhmä.
Täähän olis hyvä kaveri sille, joka mölyää rapussa puoli tuntia ennen taksin tuloa.
Älypuhelin pois ja vanha malli sen tilalle. Laitatte eri tavoin pari hälytystä, vaikka munakellolla, jos ette muuta keksi. Kun puhelin on tylsä, niin ei sitä tarvitse vessaan mukaan.
Oli lapsi vaikka kuinka erityinen, niin häneltä voi jo vaatia normaaleja juttuja. Te vanhemmat olette nyt avainasemassa ja katsotte, että asiat menevät jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
No laatikaa sille sellainen testi, jossa ette vaadi lapselta mitään mutta jossa on joku täky jonka saa jos onnistuu tekemään jotain tiettyyn kellon aikaan. Siitä tiedätte onko muksun ongelma motivaation puute vai onko se vaan tyhmä.
Niin, koska sun tyhmään päähän ei mahdu se, että voi olla myös muita vaihtoehtoja. Ihan pahaa tekee lapsen puolesta kun leimataan tyhmäksi tai vammaiseksi.
Itsellä on adhd ja yhä pahoja vaikeuksia ajan tajun puutteen kanssa, mutta olen matemaattis-loogisesti, taiteellisesti, kielellisesti ja motorisesti lahjakas. Silti tämän yhden typerän puutteen vuoksi itsetunto on kokenut pahoja kolhuja, kun haukkuja ja väheksyntää on saanut kuulla lapsesta asti.
Ja minulla meinasi mennä hermot, kun 9 vuotias ei osannut kelloa, ja oli ihan pihalla ajankulusta. Eikä edes riittänyt, että kerroin, mitä kello on, vaan piti selittää, mitä hän kerkeää vielä tekemään ennen kuin pitää lähteä. Esim. "Jos olet nopea, kerkeät vielä syömään pienen aamupalan." tai "Jos puet nopeasti ulkovaatteet päälle, sinun ei tarvitse juosta kouluun." Kun pikkuveli aloitti koulun, ja osoittautui, että hän on kellon (ja kalenterin) kanssa hyvin tarkka, alkoi tyttökin opetella kelloa. Nyt tyttö osaa katsoa aamulla kelloa, vaikka äiti olisi kotonakin. Pari kertaa hän on ollut meillä se viimeinen lähtijä aamulla, ja hyvin on kerennyt kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna jäätyä äläkä vastaa puhelimeen. Odottakoon seuraavaa.
Ei se muuten opi koskaan mitään vastuuta ottamaan itsestään. Ei se nyt kovasti vammainen voi olla, jos kulkee itse matkat.
Eikö sitä kelloa voi opettaa? Meillä viisivuotiaskin tuntee. Tuskin tyttösi alle kouluikäisen tasoinen on älyllisesti?
Toi "odottakoon seuraavaa" ei ihan joka paikassa toimi... Itse kävin kouluni maalla, jossa koululaislinja-auto ajoi ohitse sen tasan kerran aamussa ka takaisin iltapäivällä.
Juuri näin. Eikä kaupungeissakaan aina muutaman minuutin välein bussit kulje. Me asutaan kaupungissa ja bussi kulkee kerran tunnissa.
Tarvitsisiko lapsi henkkoht. avustajan aamuihin? Tai saisitteko jonkun naapurin mummelin tai nuoren pientä korvausta vastaan hakemaan muksun ja saattamaan pysäkille?
Tai voiko olla kyse vain haluttomuudesta mennä kouluun? Kiusaamista?