Voiko lasta antaa adoptioon niin ettei lapsi saa koskaan tietää biologisia vanhempiaan?
Koska en halua että lapsi ilmestyy 18 vuoden päästä yhtäkkiä oven taakse ja pilaa kaiken sen, mitä olen siihen menneessä saavuttanut. Olen antamassa lapsen adoptioon, ellei sen isä aio ryhtyä sen täyshuoltajaksi (en usko, ei vaikuta kovin isälliseltä ihmiseltä) niin, että minä en tee muuta kuin korkeintaan maksan elatusmaksuja. En halua olla missään yhteydessä lapseen, joka sai alkunsa yhdenyönjutusta (virhe), ehkäisystä huolimatta sellaisen pojan kanssa jota inhoan. Ikää minulla 17v hänellä joku 18 tai 19v.
Olen venyttänyt päätöstä liian kauan joten en voi tehdä aborttia, muutenkin olen suurimmaksi osaksi aborttia vastaan.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun en tiedä onko tämä vaan lapsellinen provo tai tositilanne, vastaan viimeisen mukaan.
SIIS jos suunnitelmasi on antaa lapsi adoptioon, tee se. Jos lapsi edes koskaan ottaa yhteyttä sinuun, se tapahtuu kun hän on täysi-ikäinen ja sinäkin olet kypsynyt aikuiseksi. Myös perheesi asenteet ovat voineet muuttua. Eli vaikka lapsi ottaisikin yhteyttä, ei se tule välttämättä olemaan mikään järkyttävä tapaus, jos se edes tapahtuu. Yleensä sulla voi olla mahdollisuus viestittää lapselle että et halua olla yhteydessä.
Minusta sinun tärkeimmät huolenaiheesi ovat paljon kiireisemmät: miten aiot peittää raskauden ja miten synnyttää ilman että suvun miehet saavat sen selville? Entä onko tuo vihaamasi lapsen isä edes luotettava ettei kerro asiasta kellekään?
Otapa yhteys sosiaaliviranomaisiin, sinulla on oikeus saada maksutonta adoptioneuvontaa.
https://adoptioperheet.fi/tietoa/lapsestaan-luopuvalle/
Toiseksi tarvitset keskusteluapua, joten ehkä voit soittaa Naisten linjalle, sinähän olet kenties uhkaavassa tilanteessa, jos tilasi tulee kotona ilmi.
Kuten sanoin, en ole usein tekemisissä isän puolen suvun kanssa niin se ei ole ongelma miten saam fyysisesti raskauden peitettyä.. Ja uskon että hän on jotenkin luotettava tai ainakin sellainen ettei hän sano kellekään, en kertonut vielä hänelle (enkä kellekään muulle) mutta siis en usko että sekään haluaa että tosi moni tietää tästä. Äitini on suomalainen ja aion kertoa hänelle ja tiedän hän ei kerro isälleni.
Ja kiitos linkeistä.
Onneksi sinulla on äitisi. Prosessi voi olla raskaampi kuin tajuat, olet vielä niin nuori. Kerro äidillesi pian että saat tarvitsemasi tuen.
En ihan ymmärrä sun luottamusta lapsen isään, eli vihaat häntä, etkä halua hänen lastaan, mutta luotat häneen ja muka jättäisit lapsenkin hänelle...? Juu, ei kuulosta kovinkaan järkevältä analyysiltä.
Mieti asiaa vielä huolella ja kysy äitisi neuvoja tai soita tuonne Naisten linjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun en tiedä onko tämä vaan lapsellinen provo tai tositilanne, vastaan viimeisen mukaan.
SIIS jos suunnitelmasi on antaa lapsi adoptioon, tee se. Jos lapsi edes koskaan ottaa yhteyttä sinuun, se tapahtuu kun hän on täysi-ikäinen ja sinäkin olet kypsynyt aikuiseksi. Myös perheesi asenteet ovat voineet muuttua. Eli vaikka lapsi ottaisikin yhteyttä, ei se tule välttämättä olemaan mikään järkyttävä tapaus, jos se edes tapahtuu. Yleensä sulla voi olla mahdollisuus viestittää lapselle että et halua olla yhteydessä.
Minusta sinun tärkeimmät huolenaiheesi ovat paljon kiireisemmät: miten aiot peittää raskauden ja miten synnyttää ilman että suvun miehet saavat sen selville? Entä onko tuo vihaamasi lapsen isä edes luotettava ettei kerro asiasta kellekään?
Otapa yhteys sosiaaliviranomaisiin, sinulla on oikeus saada maksutonta adoptioneuvontaa.
Toiseksi tarvitset keskusteluapua, joten ehkä voit soittaa Naisten linjalle, sinähän olet kenties uhkaavassa tilanteessa, jos tilasi tulee kotona ilmi.
Kuten sanoin, en ole usein tekemisissä isän puolen suvun kanssa niin se ei ole ongelma miten saam fyysisesti raskauden peitettyä.. Ja uskon että hän on jotenkin luotettava tai ainakin sellainen ettei hän sano kellekään, en kertonut vielä hänelle (enkä kellekään muulle) mutta siis en usko että sekään haluaa että tosi moni tietää tästä. Äitini on suomalainen ja aion kertoa hänelle ja tiedän hän ei kerro isälleni.
Ja kiitos linkeistä.
Onneksi sinulla on äitisi. Prosessi voi olla raskaampi kuin tajuat, olet vielä niin nuori. Kerro äidillesi pian että saat tarvitsemasi tuen.
En ihan ymmärrä sun luottamusta lapsen isään, eli vihaat häntä, etkä halua hänen lastaan, mutta luotat häneen ja muka jättäisit lapsenkin hänelle...? Juu, ei kuulosta kovinkaan järkevältä analyysiltä.
Mieti asiaa vielä huolella ja kysy äitisi neuvoja tai soita tuonne Naisten linjalle.
Siis en pidä hänestä ihmisenä, siis luonteesta (ärsyttävä ja ylimielinen ja fuckboy-tyyppiä) mutta muuten hänessä ei ole sellaista vikaa esim ei ole vaarallinen tai rikollinen tms.. ja ei vaikuta isälliseltä mutta jos hän haluaisi ottaa lapsen ja ryhtyä täyshuoltajaksi niin annan sen mielelläni hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kiitos linkeistä.
Siis en pidä hänestä ihmisenä, siis luonteesta (ärsyttävä ja ylimielinen ja fuckboy-tyyppiä) mutta muuten hänessä ei ole sellaista vikaa esim ei ole vaarallinen tai rikollinen tms.. ja ei vaikuta isälliseltä mutta jos hän haluaisi ottaa lapsen ja ryhtyä täyshuoltajaksi niin annan sen mielelläni hänelle.
Jatkuu
Ja siis se mitä tarkoitin luottamuksella niin luotan siihen ettei hän levitä asiaa koska kun kerron hänelle niin se on varmaan aika noloa hänelle myös eikä se ole sellainen asia millä hän kehuisi yms.. Siis se että olen raskaana.
Oma tilanteeni on sellainen, että olen 28-vuotias korkeakoulutettu terve nainen. En halua itse lapsia, mutta olen seurannut sivusta, kuinka hankalaa lapsien saanti on monelle kaverille. Luovuttaisin mielelläni munasolujani, jotta joku voisi niillä saada lapsen, mutta en halua, että joku tulee ovelleni 18 vuoden päästä. Lapsen äiti on mielestäni se, joka häntä hoitaa ja elättää, ei se munasolu. Harmittaa, kun niitä ei voi luovuttaa vain niin, että terveydenhuolto pitäisi luovuttajan tiedot itsellään.
Lapsi ei ole paketillinen lihaa. Siksi ei voi piiloutua. Hyvä Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Oma tilanteeni on sellainen, että olen 28-vuotias korkeakoulutettu terve nainen. En halua itse lapsia, mutta olen seurannut sivusta, kuinka hankalaa lapsien saanti on monelle kaverille. Luovuttaisin mielelläni munasolujani, jotta joku voisi niillä saada lapsen, mutta en halua, että joku tulee ovelleni 18 vuoden päästä. Lapsen äiti on mielestäni se, joka häntä hoitaa ja elättää, ei se munasolu. Harmittaa, kun niitä ei voi luovuttaa vain niin, että terveydenhuolto pitäisi luovuttajan tiedot itsellään.
Voi mikä harmi, kun lapsen etu on ensisijainen!
Itse olen luovuttanut munasolujani. Siihen aikaan sai valita, luovuttaako anonyymisti vai saako mahdollinen lapsi täysi-ikäisenä luovuttajan tiedot. Valitsin jälkimmäisen, muttei ole kuulunut mitään. Tiedän että toinen solujeni vastaanottajapareista sai tyttölapsen. Siitä on nyt yli kaksikymmentä vuotta.
Omat lapseni on tehty luovuttajan siittiöillä. Siihen aikaan homma tehtiin anonyymisti. Lapseni eivät missään tilanteessa saa luovuttajan tietoja. Eivät he kyllä ole olleet asiasta kiinnostuneitakaan.
18 vuotta on pitkä aika.
Ja adoptioon annettu lapsi ei ole biologisten vanhempien perillinen, joten siitäkään ei eräiden tarvitse huolestua.
Olen muuten miettinyt, että voiko suomessa se raskaana oleva adoptioon antava tavata mahdollisia tulevi adoptiovanhempia ennen lapsen syntymää?
Isovanhemmatkin voivat adoptoida.
Näkeekö gynekologi/kätilö naisesta jos tämä on aiemmin synnyttänyt? Sektion tottakai, mutta esim kohdusta jotenkin? Kai ap tajuat, että aika isolla riskillä pelaat jos meinaat yksin ulkomailla synnyttää. Moni asia voi mennä pieleen ja monille tulee repeämiä jne. Et sinä niitäkään pysty hoidattamaan anonyymisti ja kyllähän gynekologi tajuaa ne synnytysvaurioiksi. Vai jätätkö hoitamatta ja toivot, että arpeutuu suotuisasti? Älytön idea. Vielä typerämpi idea on naida tulevaisuudessa mies, jonka oletat jo valmiiksi olevan vaaraksi epämieluisia tietoja saadessaan. Ei ole typeryydellä näemmä mitään rajaa tietyissä kulttuuripiireissä.
Ap, merkintä siitä että olet ollut raskaana, ja synnyttänyt elävän lapsen, jää myös terveystietoihisi. Kun sitten aikanaan tämän isäsi suvun valitseman/hyväksymän miehen kanssa hankit lapsia, niin mm äitiysneuvolakortissasi on merkintä tästä. Myös tieto siitä että olet antanut lapsen adoptoitavaksi jää merkintänä väestötietojärjestelmään. Riski siitä että jäät kiinni tästä raskaudestasi ja lapsesta, on suuri jo ennenkuin lapsi täyttää 18v ja itse mahdollisesti päättää ilmestyä ovellesi.
Miksi annat jonkun ulkomaalaisen ukon (isäsi) määrätä kenen kanssa menet naimisiin? Haluatko mahdollisille lapsillesikin noin paskan isän, kuin sinulla. Sinä olet suomalainen, joka asut suomessa. Sinulla on oikeus valita itsellesi puoliso, tai valita olla ilman puolisoa. Isäsi ja isäsi suku ei määrää elämääsi, eikä heillä ole oikeuksia sinuun. Olet tehnyt aikuisen asioita, Käyttäydy niin kuin aikuinen, ja lakkaa höpöttämästä jotain ihmisistä, joita ei kiinnosta sinun tulevaisuutesi.
Niin ja vastauksena kysymykseen. Suomessa ei ole mahdollista. Euroopasta löytyy vauvaluukkuja ja sairaaloita, joissa synnyttäjää ei rekisteröidä heti.
Uskon, että voit elää omaa elämääsi lapsen adoptioon antamisen jälkeen. Tokihan adoptiosta jää merkintä moniin asiakirjoihin, mm. oikeuden päätös lapseksi ottamisesta, mutta käytännössä tällä ei välttämättä ole merkitystä. Kannattaa pitää facebook- ja instagram ym. tilit salaisina ja muutenkin harkita, mitä tietoa omalla nimellään jättää someen. Yleensä adoptoituja lapsia neuvotaan lähestymään biologisia vanhempia lähettämällä kirja adoptioviranomaisille, joka puolestaan toimittaa sen eteenpäin biologiselle vanhemmalle. Voit halutessasi kirjeeseen vastata tai olla vastaamatta. Jos laitat osoite- ja puhelinnumerotiedot salaisiksi niin on aika pieni mahdollisuus, että sinua saadaan jäljitettyä. Voit miettiä haluaisitko kirjoittaa lapsellesi kirjeen, jossa voisit kertoa jo valmiiksi syyt, miksi et pysty olemaan mukana hänen elämässään mutta toivot hänelle kaikkea hyvää ym. Tämä voisi auttaa lasta, jos joskus alkaa miettimään biologisia juuriaan. Arvostan kovasti ratkaisuasi, että olet antamassa tälle lapselle elämän hyvässä perheessä, jonne on kaivattu pitkään lasta.
Aviomies kyllä saa tietää vaimon synnyttäneen. Sen huomaa vartalosta ja tieto näkyy esim. tulevassa raskaudessa tiedoissa. Synnytyssairaalassa se voi tulla puheeksi. Mahdotonta, että mies ei missään vaiheessa saisi tietää.
Sektio olisi paras, koska gynen puolen leikkauksissa voidaan joutua tekemään laparotomia ja voi sanoa sen syyksi. Miestä ei tietysti voi ottaa mukaan neuvolaan ja synnytyksiin missään tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä tuota "pilaa kaiken mitä olen saavuttanut". Mitä sellaista aiot saavuttaa, jonka 18-v lapsesi pilaisi? Et ole siinä vaiheessa enää edes elatusvelvollinen, vaikka lapsi tulisikin oven taakse.
Ja vaikka lapsi tulisi alle 18-vuotiaana oven taakse, ei biologisilla vanhemmilla ole mitään elatus-tai muutakaan velvollisuutta adoptioon antamaa lastaan kohtaan. Kaikki velvollisuudet (ja oikeudet) loppuu vanhemman kohdalta siihen, kun lapsi annetaan adopitioon.
Ja kiitos linkeistä.