Ennen kun riehaannutte edullisista Hekan asunnoista
Niin Helsingin kaupungin selvityksen mukaan n. 5 prosenttia asukkaista on suurituloisia. Eli pääosin asunnot on pieni- ja keskituloisten käytössä. Nyt taas tehty kärpäsestä härkänen yhden ystävättärilleen kateellisen rouvan mielipidekirjoituksen takia.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
No mitä vielä odotetaan? Miksi se 5 % ei ole jo heivattu hiuksista vuittuun niistä asunnoista, ei niin etteikö sinne olisi aidosti tarvitsevia jonossa.
No just siksi, että on marginaali-ilmiö, jonka takia ei kannata rakentaa raskasta tulojen tarkastussysteemiä, mikä tuo muita ongelmia, esinm.kannusteloukkuja ja alueiden ei toivottua yksipuolista asukaskantaa.
No ei sinne minusta keskituloisetkaan kuulu. Mikähän on näiden prosenttiosuus? (Olen itsekin keskituloinen 3500 e/kk tuloillani, ja sitä mieltä ettei yhteiskunnan kuulu joutua millään tavalla tukemaan kaltaisiani)
Vierailija kirjoitti:
No ei sinne minusta keskituloisetkaan kuulu. Mikähän on näiden prosenttiosuus? (Olen itsekin keskituloinen 3500 e/kk tuloillani, ja sitä mieltä ettei yhteiskunnan kuulu joutua millään tavalla tukemaan kaltaisiani)
Varmaan siis kieltäydyt asuntolainan korkovähennyksestä, lapsilisistä, peruskoulusta ja terveyspalveluista?
En pysty tietenkään todistamaan mutta erittäin vahva veikkaukseni on että näissä Hekan kämpissä majailee suhteettoman paljon kaupungin hyväpalkkaisia virkaloisia, poliittisen järjestelmän hyviä siskoja ja veljiä sekä ylipäänsä ihmisiä jotka eivät minkään mittarin mukaan kuuluisi laadukkaaseen mutta suhteessa törkeän edulliseen suhdekämppään. Heillä olisi paremmat kuin hyvät edellytykset hankkia vapaarahoitteisilta markkinoilta vuokra- tai omistusasunto.
Täysin sietämätöntä että Suomessa on edes promillesarjassa tällaista Pohjois-Korean eliittiin verrattavaa klikkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siis kieltäydyt asuntolainan korkovähennyksestä, lapsilisistä, peruskoulusta ja terveyspalveluista?
Sä varmaan luovuit aivoistasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä varmaan luovuit aivoistasi
Ajattelitkos, että nuo em. ei ole yhteiskunnan tukemia palveluita? T. Aivoton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kieltäydy tasapuolisesti samoin ehdoin kansalaisille (tai samassa elämäntilanteessa oleville kansalaisille, kuten lapsilisät lasten vanhemmille) tulevista eduista toki. Mutta kun nämä kaikki on jo olemassa, ja olen niistä toki kiitollinen, niin en usko että velkaantuneen Suomen on mitään järkeä tukea vielä esim. oman tuloluokkani ihmisten asumista yhteiskunnan tuella rakennetuisssa asunnoissa.
No jos sellaisen kämpän saisin niin tuurillani naapurit olisivat sitä ainesta että maksaisin mitä tahansa päästäkseni sieltä pois
Vierailija kirjoitti:
En pysty tietenkään todistamaan mutta erittäin vahva veikkaukseni on että näissä Hekan kämpissä majailee suhteettoman paljon kaupungin hyväpalkkaisia virkaloisia, poliittisen järjestelmän hyviä siskoja ja veljiä sekä ylipäänsä ihmisiä jotka eivät minkään mittarin mukaan kuuluisi laadukkaaseen mutta suhteessa törkeän edulliseen suhdekämppään. Heillä olisi paremmat kuin hyvät edellytykset hankkia vapaarahoitteisilta markkinoilta vuokra- tai omistusasunto.
Täysin sietämätöntä että Suomessa on edes promillesarjassa tällaista Pohjois-Korean eliittiin verrattavaa klikkiä!
Jep, varsinkin kantakaupungin Hekan kämpissä tosiaan on paljon kunnallispolitiikassa mukana olevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, varsinkin kantakaupungin Hekan kämpissä tosiaan on paljon kunnallispolitiikassa mukana olevia ihmisiä.
Kunnallispolitiikassa toimivat eivät välttämättä ole suurituloisia. Itse asun Puu-Käpylässä ja täällä asuu pääosin pienipalkkaisia kaupungin työntekijöitä, myös työttömiä, eläkeläisiä ja lapsiperheitä, varmasti osa suurituloisia, mutta pieni osa. Mutta yhteistä kaikille on, että kyse on kodista. Se on tärkeää, että tietää kodin olevan pysyvä, tällöin on paljon helpompi olla mukana alueen toimissa ja pitää huolta kodista ja lähiympäristöstään.
Voisiko ihan ensiksi selvittää, kuinka monessa Hekan kämpässä se vuokralainen asuu oikeasti eikä vuokraa pimeästi eteenpäin esimerkiksi maanmiehilleen tai virolaisille työukoille? Airbnb-vuokraajillakin tuntuu olevan liikaa neliöitä. Kun tuo savotta on tehty, voidaan putsata sidosryhmäläiset ja päättäjät pois. Tuo ”rikkaat asuvat halvalla” on vain sumuverho kaikille muille koijauksille.
Kun asuntoja on hekalla noin 50.000 niin tuo 5 % on 2500 asuntoa. Jos asunnossa asuu keskimäärin 2 henkilöä niin 5000 köyhää tai pienituloista jää ilman asuntoa
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä! Hekan asunnoissa pitäisi olla vain vähävaraisille ja asukkaan varallisuutta pitäisi voida tarkistaa. Aivan törkeää yhteiskunnan varojen tuhlausta tuo, että vuokra-asunnon saajilla ei ole tiukempia kriteereitä. Nythän se, että kuka saa asunnon on aivan hämärää touhua. Kyllä jokaisen vuokralaisen asunnon tarve pitäisi tutkia, ei sukulaisella pidä olla mitään etuoikeutta ko asuntoon. Hekan virkailijoiden laiskuutta tuo, että sukulainen ilman muuta kelpuutetaan asuntoon. Ei kai se voi olla työntekijän tavoite, että asunnot vuokralle mahdollisimman vähällä työllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnallispolitiikassa toimivat eivät välttämättä ole suurituloisia. Itse asun Puu-Käpylässä ja täällä asuu pääosin pienipalkkaisia kaupungin työntekijöitä, myös työttömiä, eläkeläisiä ja lapsiperheitä, varmasti osa suurituloisia, mutta pieni osa. Mutta yhteistä kaikille on, että kyse on kodista. Se on tärkeää, että tietää kodin olevan pysyvä, tällöin on paljon helpompi olla mukana alueen toimissa ja pitää huolta kodista ja lähiympäristöstään.
Terve naapuri!
En tosiaan ole minäkään (40v alueella asuneena) täällä huomannut stadin kämpissä "rikkaita" asumassa, ne on noissa osakekortteleissa. Tavan väkeä ja laidasta laitaan löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulun opettajista moni asuu Hekan asunnossa. He ovat saaneet ne työsuhdeasuntoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä vielä odotetaan? Miksi se 5 % ei ole jo heivattu hiuksista vuittuun niistä asunnoista, ei niin etteikö sinne olisi aidosti tarvitsevia jonossa.
No just siksi, että on marginaali-ilmiö, jonka takia ei kannata rakentaa raskasta tulojen tarkastussysteemiä, mikä tuo muita ongelmia, esinm.kannusteloukkuja ja alueiden ei toivottua yksipuolista asukaskantaa.
Ihmettelen sitä, että Hekan vuokra-asunto-oikeuden voi siirtää perheen sisällä. Sehän on aivan pöhköä. Enhän esim minä ole oikeutettu toimeentulotukeen sillä perusteella, että koko suku saa toimeentulotukea. Eikö jokaisen aikuisen ihmisen halvan asunnon tarve pitäisi tutkia erikseen? Onko henkilöllä yleensä asunnon tarvetta, onko vähävarainen jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulun opettajista moni asuu Hekan asunnossa. He ovat saaneet ne työsuhdeasuntoina.
Näissä Hekan työsuhdeasunnoissa on tietääkseni aikarajoite ( olisko 5 v), miten kauan voi pitää asuntoa? Ja se on minusta ok. Helpottaa työvoiman saantia.
Minä en usko mihinkään Helsingin kaupungin selvityksiin. Helsingin kaupungin selvitysten mukaan kaikki on aina mainiosti. Todellisuus sitten ihan jotain muuta.
T. Helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä Hekan työsuhdeasunnoissa on tietääkseni aikarajoite ( olisko 5 v), miten kauan voi pitää asuntoa? Ja se on minusta ok. Helpottaa työvoiman saantia.
Ei ole. Tuttuni asunut Laaksossa jo 30 vuotta. Opettaja.