Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LEVYLIHAPIIRAKKA. Miksi oletetaan, että tämä on kaikille herkkujen herkku?

Vierailija
18.09.2019 |

Toisessa ketjussa ihmeteltiin pullan tuputtamista, levylihis on se suolainen vaihtoehto josta vain luullaan kaikkien tykkäävän!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen kammotus on lämpimät voileivät, en tahdo paahtoleipää jonka päällä kilo sulaa juustoa ja kuumaa ketsuppia...

Monilla, siis ainakin 70/80-luvulla syntyneillä näihin varmaan liittyy jokin lapsuusnostalgia, pakko saada vaikkei olisi kummoista. Kun tulee mieleen lauantai, sauna, keltainen  jaffa ja äiti.

Lämppäritkin on hyviä. Tonnikalaa, tomaattia, juustoa. Ketsuppia meillä ei laitettu kotona, eikä laiteta tässä aikuisuuden kodissakaan. 

Jos et tahdo niin älä syö. Syö sellaisia ruokia mistä tykkäät. 

Vierailija
22/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, se tehdään voitaikinaan? Luulin, että samanlaiseen taikinaan kuin oikea lihapiirakka! Olen varmaan sittenkin syönyt tuollaista lapsuudessa, mutta nimeä en muista. Itse olen tehnyt tuota hapankaali + vuohenjuusto täytteellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vinyylipiirakkako? kirjoitti:

Mikä vtun levylihapiirakka?

Tämä on varmaan sukupolvijuttu. Olen syntynyt 1967 ja lapsuudessani ja nuoruudessani tämä oli parasta herkkua jota äiti teki usein esim. lauantai-illan iltapalaksi. Siis kaksi isoa ohueksi kaulittua levyä voitaikinaa, niiden väliin jauheliha-riisiseosta, ja uuniin. Myönnän että teen tätä vieläkin silloin tällöin mutta taitaa olla nuoremmalle väestölle aika tuntematon asia.

Samoin on täysin tuntematon 1958 syntyneelle. Pasteijoita kyllä tehtiin. Täytyypä kokeilla tuota, pääsee vähemmällä.

Vierailija
24/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ennen kuullut levylihapiirakasta. Oon syntynyt 80-luvun alkupuolella.

No se on kyllä ihan vaan lihapiirakka. Oletko siitä kuullut? En tiedä mistä tuo levy siihen alkuun on nyt yhtäkkiä keksitty. 

Vierailija
25/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syönyt 80-90- luvun jälkeen kun se oli yläasteen kotitalouskirjassa. Enkä ole kuullut kenenkään muunkaan tekevän. Olen kai pihalla jostain retrobuumista.

Ei sillä, noi peltipiirakathan ovat helppoa ja kätevää ruokaa. Maku ja terveellisyys riippuu siitä mitä keksii laittaa sisään.

Vierailija
26/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että tarkoitettiin sitä "pullataikinaan" tehtyä piirakkaa 😋. Mummo Karjalasta kotoisin ja äiti teki kolmea eri versiota, kaalitäytteellä, muna-riisitäytteellä ja jauhelihariisitäytteellä. Ne kaikki olivat herkkuja, paljon paljon parempia kuin voitaikinaan tehdyt. Olen syntynyt - 60 luvun puolivälissä.

Mummoltani opin vähän vastaavan "patenttipiirakan", joka tehdään varsin löysään (tarpeen mukaan maustettuun) leipä-/pullataikinaan ja (jäähtyneet) täytteet laitetaan juuri sotketun taikinan päälle ja annetaan hetki kohota, jolloin täyte jää sopivasti taikinan sisään.

M 45

Vierailija
27/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lisätä listaan munavoin ja voileipäkakut. Hyi helvata.

Vierailija
28/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ennen kuullut levylihapiirakasta. Oon syntynyt 80-luvun alkupuolella.

No se on kyllä ihan vaan lihapiirakka. Oletko siitä kuullut? En tiedä mistä tuo levy siihen alkuun on nyt yhtäkkiä keksitty. 

Katso kaupan einesosastolta mikä on lihapiirakka. Tai Googlesta. Tarkoitetaan varmaankin jotain ihan muuta.

Eri

Vierailija
30/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen kuullut lihapiirakasta. Isä teki niitä (ilman lihaa) joskus kun olin teini ysärillä. Eipä ne paljoa munkista eronnut, sokeri vaan puuttui. Tuo voitaikina-juttu kuulostaa kyllä ennemmin peltipasteijalta kuin lihapiirakalta.

Vierailija
31/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syödäänkö näitä levylihapiirakan kanssa? En ole kuullut näistä muista, paitsi voileipakakun olen nähnyt.

Vierailija
32/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen kammotus on lämpimät voileivät, en tahdo paahtoleipää jonka päällä kilo sulaa juustoa ja kuumaa ketsuppia...

Monilla, siis ainakin 70/80-luvulla syntyneillä näihin varmaan liittyy jokin lapsuusnostalgia, pakko saada vaikkei olisi kummoista. Kun tulee mieleen lauantai, sauna, keltainen  jaffa ja äiti.

Juu, ihan hirveätä,varsinkin se kilo juustoa siinä päällä. Syön ainoastaan Ähkis-, Potkis-, Härkis- ja Törkisvalmisteita. Joskus harvoin Tifua ja Kifua. Varsinkin Potkispallerot ovat herkkua. Ei juurikaan ravintoaineita, proteiinia ihan vähän. Nam! Juomana tietenkin kaurajuoma. Voi kun saisi jostain sitä ihanaa kuubalaista, mutta eihän täältä saa.

Vierailija
33/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se se inhottava ja rasvainen yökötys, joka oli maustettu vain tyyliin suolalla ja pippurilla? Inhosin sitä jo lapsena. Tahkeaa ja varsinkin kylmänä pahaa. Kertoo paljon kanssaihmisten ruokatottumuksista, jos pitää siitä.

Vierailija
34/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mutta mutta se on!!!

Vierailija
35/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödäänkö näitä levylihapiirakan kanssa? En ole kuullut näistä muista, paitsi voileipakakun olen nähnyt.

Ei mutta Suomessa oletetaan, että kaikki pitävät näitä herkkuina.

Vierailija
36/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitsa.  Pasteijat. Levylihis. Pulla. Mokkapalat.

Nämä ovat  niitä josta kieltäytyminen aiheuttaa utelun oletko laihiksella vaiko kenties raskaana?  Sillä kaikkihan tykkää pitsasta ja mokkapaloista ! New flash: eivät tykkää.

Ei pidä paikkaansa, kyllä ihan kaikki tykkää pizzasta ja mokkapaloista. Valehtelevat jos sanovat etteivät tykkää! Haluavat oikutella ja olla erikoisia ja erilaisia. Snobeja suorastaan, mokkapalan vihaajat.

Vierailija
37/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että tarkoitettiin sitä "pullataikinaan" tehtyä piirakkaa 😋. Mummo Karjalasta kotoisin ja äiti teki kolmea eri versiota, kaalitäytteellä, muna-riisitäytteellä ja jauhelihariisitäytteellä. Ne kaikki olivat herkkuja, paljon paljon parempia kuin voitaikinaan tehdyt. Olen syntynyt - 60 luvun puolivälissä.

Mummoltani opin vähän vastaavan "patenttipiirakan", joka tehdään varsin löysään (tarpeen mukaan maustettuun) leipä-/pullataikinaan ja (jäähtyneet) täytteet laitetaan juuri sotketun taikinan päälle ja annetaan hetki kohota, jolloin täyte jää sopivasti taikinan sisään.

M 45

Se on ihanaa!

Vierailija
38/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitsa.  Pasteijat. Levylihis. Pulla. Mokkapalat.

Nämä ovat  niitä josta kieltäytyminen aiheuttaa utelun oletko laihiksella vaiko kenties raskaana?  Sillä kaikkihan tykkää pitsasta ja mokkapaloista ! New flash: eivät tykkää.

Ei pidä paikkaansa, kyllä ihan kaikki tykkää pizzasta ja mokkapaloista. Valehtelevat jos sanovat etteivät tykkää! Haluavat oikutella ja olla erikoisia ja erilaisia. Snobeja suorastaan, mokkapalan vihaajat.

Mokkapalat ovat yököttäviä ja suomalainen kotipitsa järkyttävää. Browniet ovat maukkaita ja napolilainen pizza taivaallista.

Vierailija
39/43 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuja on monia, yksi tykkää ja toinen ei. Mikäli aloittaja olisi nimennyt tarkoittamansa ruuan oikein, olisi useampi ehkä tiennyt, mistä puhutaan. Ruuan nimi ei ole levylihapiirakka, vaan peltilihapiirakka.

Tämä on ajalta, jolloin maassamme syötiin vielä perinteisesti ja ihan tavallista sapuskaa. Ei ollut kikherneitä, mifuja, härkiksiä. Ei syöty sirkkoja, merilevää ja wasabista ei ollut kukaan kuullut.

Tuote oli hyvin perinteinen tuon ajan herkku, rehellisistä raaka-aineista tehty kahden voitaikinalevyn sisään pellille valmistettu piirakka, täytteenä keitettyä riisiä ja paistettua, hyvin maustettua jauhelihaa, joukossa kananmunaa, jolla täyte pysyi kasassa.

Vierailija
40/43 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta vain luullaan kaikkien tykkäävän!

Niinhän me tykkäämmekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä