Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annetaanko IVF-hoitoa, jos endometrioosia on jäljellä leikkauksen jälkeen?

31.05.2006 |

Mulle tehtiin puoli vuotta sitten laparoskopia, jossa löytyi endometrioosia. Ensi kuussa on IVF-suunnitteluaika, mutta oireiden puolesta tuntuu siltä, että endometrioosia on edelleen jäljellä. Toivoisin kovasti, että IVF-hoidot aloitettaisiin asap, mutta pelkään että päädytään ensin hormonihoitoon tai uuteen leikkaukseen.

Onko joku ollut samanlaisessa tilanteessa, miten on käynyt?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoitoihin pääsee, vaikka endoa olisikin! Itselläni on vaikea endo ja se ei ole kyllä hankaloittanut ollenkaan hoitoihin pääsyä, päinvastoin. Endon takia hoitoja on jopa aikaistettu ja olemme päässeet kiireellisinä jonojen ohi, kun tilanne on ollut aika vaikea ja vaatinut nopeita toimenpiteitä. Ja välttämättä aktiivinen endometrioosi ei estä raskaaksi tulemista ja hoitojen onnistumista.

Marwen

Vierailija
2/9 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olemme päässeet hieman nopeutetusti hoitoihin ärhäkän endometrioosini vuoksi. Minua oli kyllä skopiassa leikattu pari kertaa ennen hoitojen aloitusta, mutta siinä vaiheessa leikkauksistakin oli jo kulunut pari vuotta, ja endo oli palannut entiselleen tai oikeastaan jopa pahemmaksi. Meillä mentiin endon takia suoraan ivf:ään, lievempiä hoitoja ei edes kokeiltu (nkl, Hki). Hoitoja aloitettaessa päätettiin nimenomaa lykätä seuraavaa leikkausta mahdollisimman pitkälle ja tehdä ensin vähintään yksi ivf passeineen. Leikkauksestahan tulee aina kiinnikkeitä, jotka myös haittaavat alkion kiinnittymistä. Ensimmäisen ivf-kierroksen ansiosta vauvaa meille ei tullut, tosin yksi raskaus saatiin kylläkin alulle. Samalla endokivut pahenivat ja passien jälkeen minut päätettiin leikata (laparotomia). Laparotomian jälkeisestä ivf:stä tuli plussa ja nyt olen raskaana viikoilla 14+2.

Eli omalla kohdallani isosta leikkauksesta oli todennäköisesti olennaisesti hyötyä hoidon onnistumisen kannalta. Välillä on jo ehtinyt hieman harmittamaankin, että leikkausta ei tehty aikaisemmin. Mutta onhan tässä sattumallakin niin paljon pelissä, että ikinä ei voi varmasti tietää, että kannattaako heti leikata vai kokeilla ensin hoitoja.

Plussaonnea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästiin käytännössä laparoskopiasta suoraan hoitoihin, ärhäkän endometrioosin takia jota ei voitu suoraan ensimm. leikkauksessa poistaa.

Vaihtoehdot olivat joko jonoon uutta laparoskopiaa varten, tai sitten samantien pistoshoitoja jarruksi 3kk IVF:a varten. Tietenkin valittiin hoidot.

Lapa tehtiin huhtikuussa, munasolujen keräys punktiolla elokuussa, ja parin mutkan jälkeen päästiin siirtoon seuraavan vuoden helmikuussa. Siirto ja kaikki muukin onnistui ja pas-poikamme nyt 1v7kk :)

Onnea hoitoihin!!

Itta rv24+5

Vierailija
4/9 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että hoitoihin voi päästä endometrioosista huolimatta - ja vielä tulla raskaaksikin :) (onneksi olkoon!) Meille ei ole pitkään aikaan tullut kuin huonoja uutisa näihin lapsttomuusasioihin liittyen, joten olen odottanut tätä lääkärikäyntiäkin synkin mielin. Nopeutetusta aikataulusta ei kyllä voi meidän kohdallamme puhua, sillä olemme jonottaneet IVF-suunnitteluun sen normaalin 5 kk + 1 kk ekstraa papereiden hukkumisen takia. No, toivottavasti pääsemme aloittamaan hoidot pian käynnin jälkeen.

Vierailija
5/9 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli, että minulla on kyllä jouduttu käyttämään siirtojen välissä ja ivf:n jarruna 3kk:n zoladex-kuureja endon kuivatteluun, jotta endo saataisiin edes jollakin tapaa pidettyä kurissa. Eli aivan ilman ylimääräisiä hormonihoitoja ei selvitty.

Vierailija
6/9 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tuli vielä mieleen, että minulta ei ainakaan ole koskaan leikkauksessa saatu kaikkea endoa poistettua. Se kait on melkoisen mahdoton tehtävä. Eli aina meillä endolaisilla sitä endoa löytyy jnkv, ainakin useimmilla.

Vierailija
7/9 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paha endo, leikkauksessa saatiin vaan pahimmat pois ja päästiin nopeasti IVF-hoitoon ennenkuin ehtii pahentua. Meillä toinen IVF onnistui että kyllä ne hoidot voi hyvinkin auttaa!!!

Tsemppiä!

Baby ja poika 10 kk

Vierailija
8/9 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla endometrioosi. Molemmissa munasarjoissa isot endometrioomat. Ei leikattu ennen ivf-hoitoja mitään. Ensimmäinen hoito johti raskauteen, josta nyt terve 6kk vauva.

Vierailija
9/9 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se endo on kyllä kumma sairaus, koska se estää monilla raskaaksi tulemisen, vaikka sitä olisi leikkauksien jälkeen vain vähän jäljellä. Minulle lääkäri sanoi, että endo ilmeisesti erittää jotain hormonia, joka estää raskaaksi tulemisen. Itse en tullut raskaaksi endon takia millään muilla keioilla kjuin  ivf-hoidoilla.