Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luomen poisto raskaana ollessa

31.05.2006 |

Minulla on ollut yksi luomi jo tosi kauan. Nyt se on viime vuosina vähän levinnyt ja nyt alkanut kutiamaan. Tuo kutina teki sen, että vihdoin menin lekurille näyttämään.

No, luomi kuulemma on pinnallinen ja ei mitenkään pahan oloinen eikä siis siinä mielessä akuutti. Lääkäri kuitenkin suositteli poistoa, koska luomi on sellaisessa paikassa, että on koko ajan altis hankaukselle. Käski varaan ajan luomen poistoon ja raskaus ei kuulemma ole este.

Itse vaan mietin, että mitä jos poistokohta tulehtuu ja joutuu antibioottikuurille tms.

Mikähän tässä olisi paras ratkaisu, odottaa kunnes vauva on syntynyt (marraskuu) vai käydä poistamassa luomi heti? Onko jollakulla kokemuksia. Kiitoksia!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nimittäin itse juuri tänään menossa poistattamaan 3 isoa luomea itsestäni, ja meneillään on rv 23+6. Hieman epäröin kanssa operaatiota, mutta myös minulle aikaa varatessani sairaanhoitaja sanoi, että itse operaatio tai puudutusaineet tms. eivät ole tässä vaiheessa haitallisia. Eli ensimmäisen kolmen raskauskuukauden aikana eivät kuulema mielellään operoi.

Tietenkin meno on omalla vastuulla, ja sh mainitsi, että jos ei aivan pakko ole nyt poistaa, niin voihan jättää raskauden jälkeen tehtäväksi, että jos jotain sattuisi, niin sitten varmasti syyttäisin itseäni jne.. Mutta myös minulla yksi noita luomista on selvästi suurentunut, ja kaikki hankauksille alttiissa paikoissa, ja siksipä kaikesta huolimatta kuitenkin päätin mennä.

Eiköhän kaikki mene ihan hyvin - pieni ja vaaraton toimenpide kun kuitenkin kyseessä! Ja toivottavasti eivät haavatkaan jäkikäteen tulehdu!

Että mennään reippain mielin vaan, ja päästään eroon ylimääräisistä jutuista :)

Vierailija
2/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Mulla ei luomenpoistosta ole kokemusta, mutta hammasleikkauksesta.

Mulla oli viisaudenhampaan poistoon varattuna aika, ja hoitaja/lääkäri ei ainakaan suositellu raskaana olevana operaatiota vaikka puudutteesta ei ole haittaa. Jos huono tuuri, saa jonkin tulehduksen ja joutuu antibioottikuurille. Eikä niitäkään varmaan hyvä ole popsia vaikka muutamia voi raskaana ollessa syödäkin. Sinuna odottaisin, jos luomesta ei ole vaaraa/suurta haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokin aika sitten luomenpoistoa. Lääkäri ilmoitti, että puudutusaine kyllä läpäisee istukan, että omalla vastuulla, vaikkei periaatteessa mitään estettäkään ole. En sitten uskaltanut mennä, kun tämä asia on kuitenkin siirrettävissä myöhemmäksi, vaikka mullakin hankaa.

Alia ja tiku+taku rv17+2

Vierailija
4/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kävin ihan alkuraskaudessa tyyliin 5+ poistattamassa luomen. kerroin raskaudesta. Lääkäri sanoi, ettei luomen poistolle ole mitään estettä, sillä puudutusainetta käytetään vähän ja se vaikuttaa paikallisesti. eli minulta poistettiin luomi ja sillä hyvä. ainakin alku-ultrassa kaikki näytti olevan kohdallaan. kyse oli luomen poistoja melkein työkseen tekevästä lääkäristä, joka monien hoitajien mielestä on äärimmäisen ammattitaitoinen.

eli ota tästä nyt selvää.

Vierailija
5/5 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin siis juuri tuolta luomenpoistosta, jossa otettiin 3 isoa, mutta hyvänlaatuisilta näyttäävää luomea pois. Kävin paikallisen Syöpäyhdistyksen kirurgilla ne poistattamassa, joten oli ainakin ammattitaitoinen lääkäri kyseessä. Eipä kestänyt operaatio kuin kymmenisen minuuttia kaiken kaikkiaan. Ja tosiaan tuo kirurgi vielä mainitsi, että puudutusaine on paikallista, ja sikiölle vaaratonta muutenkin.

Omasta mielestäni kannatti käydä, kun nyt sain tuon viimeinkin aikaiseksi! Mutta toisaalta, eipä mikään olisi estänyt sen siirtoakaan.. Eli jos sattuu olemaan kovin murehtivainen ihminen, ja jos luomen/ luomien kanssa muuten " pärjää" , niin kaipa se kannattaa sitten siirtää ajalle jälkeen synnytyksen.

Niin ja kirurgi mainitsi, että jotkut luomet voivat raskauden aikana innostua kasvamaan, niin kuin minullekin näistä yhden kanssa kävi, ja mikä osaltaan vaikutti päätöksen käydä juuri nyt poistattamassa