Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa juttu seksuaalisen halun vähenemisestä

Vierailija
18.09.2019 |

Olihan tutkimusuutinen - taitaa olla vielä avoinna kaikille tää:

https://www.hs.fi/tiede/art-2000006242066.html

(Tutkimus: Molempien puolisoiden tyytymättömyys avioliittoon kasvaa, kun naisen seksuaalinen halu vähenee)

Voiko oikeesti olla noin että joku evoluutiotausta vaikuttaa noin paljon?

Kommentit (234)

Vierailija
21/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa tulee kohta itku kun joka paikassa lässytetään naisten haluttomuudesta, se on normaalia jne. Kunpa saisin itse olla se, jota ei kiinnosta ja saa aina kun kiinnostaa. Niin väärin. Olen synnyttänyt ja imettänyt kolmea lasta, mutta eipä sekään ole saanut haluja sammumaan. Ehkä ajan myötä itsetuntoni murenee niin täydellisesti, että haluttomuudet kohtaavat.

Oliko tuossa nyt todistettu, että hormonit vievät naisilta halut lasten myötä? Vai oliko pelkästään todettu, että on yleistä, että halut vähenevät lasten myötä? Sehän voi johtua jo kuormituksesta/stressistä, epäkunnioittavasta miehestä tai omasta lihomisesta tms. Itsellä kun on elämä suurinpiirtein tasapainossa niin seksi ja läheisyys kelpaisi hyvin. Valitettavasti nain vähän tunnekylmän miehen ja hänellä ei ole tarpeita.

Minä olen kateellinen sinulle! En ole tuntenut kunnolla halua 3 vuoteen, ainakaan sillä tavalla kuin ennen raskautta. Naiset ovat varmaan vaan tosi erilaisia keskenään, ja lähtöhormonitasot vaikuttavat. Jos naisella on kovin korkea estrogeenitaso ja matala testosteronitaso, niin halua ei varmaan ole niin paljon. Itsellä halu liittyy ihastumiseen ja rakastumiseen, ja sen jälkeen nähtävästi hiipuu. Luulin alussa, että niin ei kävisi tässä suhteessa, mutta kävi. Toivottavasti asia vielä muuttuu joskus, halun tunteminen on parasta seksissä! Vaihda miestä, tai yritä vielä herätellä omaasi teidän seksielämään.

Vierailija
22/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan täyttä skeidaa koko tutkimus. Itsellä halut oli täysin samat kuin aina ennenkin raskaanakin ( pelkuri mies ei uskaltanut lopussa enää) ja jo 2kk synnytksen jälkeen ja vielä imettäessäkin. Oikeastaan imetyksen jälkeen aina kauhea p anetus. Ihmettelen, miten muut naiset osaavat irroittaa itsestään seksuaalisuuden pois, kun tulevat äideiksi. Olen äiti, mutta myös NAINEN joka pitää s eksistä. Eikö normaalilla itsetunnolla varustettu ihminen aina nauti siitä? Aivan käsittämätöntä. Ehkä niissä miehissä sitten on oikeasti jotain pielessä, kun heidän naisensa eivät heitä halua? Toisaalta samaa on miehilläkin. Joten jos ei alussa ole s eksiä 24h7 niin sitten voi todeta, että ei kannata.

Eli tutkimus on huuhaata, jos se ei vastaa juuri sinun kokemusmaailmaasi? Et vissiin ole tullut koskaan ajatelleeksi sitä, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia? Miten vanha oikeastaan olet?

Ei se, ettei halua seksiä, tarkoita sitä, että on jotenkin irrottanut seksuaalisuuden, vaan sitä, ettei halua seksiä.

No tuohan on yleinen tapa täällä tulkita tutkimuksia. Eli yksikin vastakkainen esimerkikki kumoaa kaikki tutkimustulokset. 

Paitsi jos puhutaan miehistä. Mammojen mukaan kaikki miehet ovat sikoja ja jos joku poikkeus löytyy, niin hänkin on varmasti sika, mutta osaa esittää jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan täyttä skeidaa koko tutkimus. Itsellä halut oli täysin samat kuin aina ennenkin raskaanakin ( pelkuri mies ei uskaltanut lopussa enää) ja jo 2kk synnytksen jälkeen ja vielä imettäessäkin. Oikeastaan imetyksen jälkeen aina kauhea p anetus. Ihmettelen, miten muut naiset osaavat irroittaa itsestään seksuaalisuuden pois, kun tulevat äideiksi. Olen äiti, mutta myös NAINEN joka pitää s eksistä. Eikö normaalilla itsetunnolla varustettu ihminen aina nauti siitä? Aivan käsittämätöntä. Ehkä niissä miehissä sitten on oikeasti jotain pielessä, kun heidän naisensa eivät heitä halua? Toisaalta samaa on miehilläkin. Joten jos ei alussa ole s eksiä 24h7 niin sitten voi todeta, että ei kannata.

Eli tutkimus on huuhaata, jos se ei vastaa juuri sinun kokemusmaailmaasi? Et vissiin ole tullut koskaan ajatelleeksi sitä, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia? Miten vanha oikeastaan olet?

Ei se, ettei halua seksiä, tarkoita sitä, että on jotenkin irrottanut seksuaalisuuden, vaan sitä, ettei halua seksiä.

No tuohan on yleinen tapa täällä tulkita tutkimuksia. Eli yksikin vastakkainen esimerkikki kumoaa kaikki tutkimustulokset. 

Paitsi jos puhutaan miehistä. Mammojen mukaan kaikki miehet ovat sikoja ja jos joku poikkeus löytyy, niin hänkin on varmasti sika, mutta osaa esittää jotain muuta.

Sä oot ihan samanlainen kuin ne sun mammasi. Olet oikea mammojen mamma.

Vierailija
24/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni jos on joskus halut pysyvästi vähenneet niin kyseessä on ollut huono parisuhde. Kommunikaation ja hellyyden puute.

Kannattaa ihan kysellä näiltä naisilta joilla on halut vähenneet että mikä tässä on taustalla, eikä vetää omia johtopäätöksiä kertoen toiselle miten hänen seksuaalisuutensa toimii.

Ei tuollainen halukkuuden väheneminen ole mikään luonnolaki. Itse olen 15 vuoden jälkeenkin hyvinkin kiinnostunut seksistä, ja teemme molemmat aloitteita siihen vähintään pari kertaa viikossa. Mutta toisaalta en olekaan huonossa parisuhteessa ja pystyn luottamaan kumppaniini täysin. En myöskään ole harrastanut enkä tule harrastamaan seksiä vastoin tahtoani.

Tulihan se sieltä. Eli miehissä taas vika. Ja jos miehet halut vähenevät, niin hän on veemäinen pinnallinen m*lkku, joka ei huomioi naistaan.

Vierailija
25/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni jos on joskus halut pysyvästi vähenneet niin kyseessä on ollut huono parisuhde. Kommunikaation ja hellyyden puute.

Kannattaa ihan kysellä näiltä naisilta joilla on halut vähenneet että mikä tässä on taustalla, eikä vetää omia johtopäätöksiä kertoen toiselle miten hänen seksuaalisuutensa toimii.

Ei tuollainen halukkuuden väheneminen ole mikään luonnolaki. Itse olen 15 vuoden jälkeenkin hyvinkin kiinnostunut seksistä, ja teemme molemmat aloitteita siihen vähintään pari kertaa viikossa. Mutta toisaalta en olekaan huonossa parisuhteessa ja pystyn luottamaan kumppaniini täysin. En myöskään ole harrastanut enkä tule harrastamaan seksiä vastoin tahtoani.

Tulihan se sieltä. Eli miehissä taas vika. Ja jos miehet halut vähenevät, niin hän on veemäinen pinnallinen m*lkku, joka ei huomioi naistaan.

Montako kertaa lainaamassasi viestissä esiintyi sana mies? Laske ja kerro lopputulos.

Vierailija
26/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan täyttä skeidaa koko tutkimus. Itsellä halut oli täysin samat kuin aina ennenkin raskaanakin ( pelkuri mies ei uskaltanut lopussa enää) ja jo 2kk synnytksen jälkeen ja vielä imettäessäkin. ....

Ei tullut mieleen, että ihmiset ovat erilaisia. Esimerkiksi Finsex-tutkimuksen mukaan kaikissa ikäluokissa noin 60% miehistä haluaa enemmän seksiä, kun taas naisilla vastaava luku oli alle 20% keskimäärin ja luku pienin iän myötä. 

Vierailija
27/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimon halut ovat vähentynee merkittävästi vuosien varrella ja nyt on huvittanut kun hän on ottanut puheeksi ehkäisyasiat. Pitkään mentiin ihan kumilla lasten jälkeen ja sitten hän hankki kierukan. Nyt se on poistettu ja hän on kysellyt, että onko minulla ollut ajatuksena laittaa piuhat poikki. Välillä olen asiaa miettinyt, mutta toisaalta jos seksiä on maks. kymmenen kertaa vuodessa, niin yksi kondomipaketti riittää vuodeksi. Enkä kyllä usko, että vaimon seksi-into mitenkään kasvaisi enää.

Toisaalta voisit ehkä yllättyä, mitä vasektomia saattaisi tehdä vaimosi haluille. Ehkä hän on tiedostamattaan stressaillut raskauden mahdollisuutta joka yhdynnän aikana (minä olen! Vaikeaa olla oikeasti vapautunut kun raskauden mahdollisuus vaanii jatkuvasti...) ja toisaalta arvostuksesi voisi nousta vaimosi silmissä; hän on kärsinyt raskaudet, synnytykset ja imetykset, on hienoa että sinäkin uskallat laittaa kehosi edes hitusen "vaaravyöhykkeelle" yhteisen hyvän takia. Ja kolmanneksi: kondoomi harvemmin tuntuu kauhean mukavalta vaimonkaan mielestä, minä ainakin nautin eniten paljaasta.

Lisäksi; minkä ikäinen vaimosi on? Minulla on aina ollut suuret halut, että ehkä siksi olen jäävi sanomaan, mutta neljänkympin tietämillä haluni nousivat ihan uusiin sfääreihin. Ja onhan se jo aika tunnettukin ilmiö. Lapset on tehty, ovat jo hieman isompia, enemmän omaa aikaa... Ehkä teidän molempien kannattaisi löytää uusi näkökulma parisuhdeseksiin, teillä on mahdollisesti nautinnollisimmat vuodet edessäpäin. Tantrakurssi, kirjallisuus, leffat, sidonta... ehkä jopa seksuaaliterapia. Älä luovuta ihan vielä!

N45

Vierailija
28/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti totta. Itse jaksoin pelleilyä 8 vuotta naimisiinmenon jälkeen. Ensin vaimolle riitti 1 kerta viikossa, kun aikaisemmin oli 2-3 kertaa viikossa jotain seksiä. Sitten kerran kahdessa viikossa. Otin asian puheeksi varmaan satoja kertoja. Kun viimein ymmärsin, että nyt ollaan jo tilanteessa että saan parisuhteessa olevana ihmisenä seksiä vain n. 12 kertaa vuodessa, minulle riitti. 

En loukkaa vaimoa, mutta käyn vieraissa. Vaimo on tyytyväinen kun en koko ajan häiritse, ja saa olla rauhassa väsynyt. Minä panen sitten muita. Avioliitto muuten ok. Tämä nyt vain taitaa olla naisiin biologisesti istutettu toiminto, minkäs teet.

Ja vaimo oli aikoinaan se, joka kehui itseään "seksuaalisesti tosi aktiiviseksi". Paskan marjat. Varmaan niiden satunnaisten kanssa sitten sinkkuaikoinaan.

Vierailija
29/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan täyttä skeidaa koko tutkimus. Itsellä halut oli täysin samat kuin aina ennenkin raskaanakin ( pelkuri mies ei uskaltanut lopussa enää) ja jo 2kk synnytksen jälkeen ja vielä imettäessäkin. ....

Ei tullut mieleen, että ihmiset ovat erilaisia. Esimerkiksi Finsex-tutkimuksen mukaan kaikissa ikäluokissa noin 60% miehistä haluaa enemmän seksiä, kun taas naisilla vastaava luku oli alle 20% keskimäärin ja luku pienin iän myötä. 

Jep. Tutkimusta ei voi soveltaa yksittäistapauksiin. Miksei tätä opeteta koulussa? 

Vierailija
30/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun haluihin vaikuttaa ennen kaikkea hormoniehkäisy. Silloin kun hormoniehkäisy on ollut syystä tai toisesta tauolla, tekee mieli enemmän. Ehkäisypillerien suurin vaikutus on minulla se ettei vaan haluta.

Parisuhteessa haluttomuutta on aiheuttanut se, että ansaitsin ex-puolisoa enemmän, mutta hän oletti mun tekevän kotona kaikki kotityöt (auton renkaiden vaihtoa ei lasketa, koska auto oli ainoastaan ex-puolison käytössä).

Jos kahdenkeskinen tekeminen ja kunnioitus katoaa, huomaat olevasi miehelle pelkkä kotipiika niin ketä siinä huvittaa rakastella tätä sohvalla makaavaa itsekästä ihmistä?

Vierailija
31/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti totta. Itse jaksoin pelleilyä 8 vuotta naimisiinmenon jälkeen. Ensin vaimolle riitti 1 kerta viikossa, kun aikaisemmin oli 2-3 kertaa viikossa jotain seksiä. Sitten kerran kahdessa viikossa. Otin asian puheeksi varmaan satoja kertoja. Kun viimein ymmärsin, että nyt ollaan jo tilanteessa että saan parisuhteessa olevana ihmisenä seksiä vain n. 12 kertaa vuodessa, minulle riitti. 

En loukkaa vaimoa, mutta käyn vieraissa. Vaimo on tyytyväinen kun en koko ajan häiritse, ja saa olla rauhassa väsynyt. Minä panen sitten muita. Avioliitto muuten ok. Tämä nyt vain taitaa olla naisiin biologisesti istutettu toiminto, minkäs teet.

Ja vaimo oli aikoinaan se, joka kehui itseään "seksuaalisesti tosi aktiiviseksi". Paskan marjat. Varmaan niiden satunnaisten kanssa sitten sinkkuaikoinaan.

Miten usein sun vaimo saa teidän seksin yhteydessä orgasmin?

Miten usein harrastaisit seksiä jos et koskaan saisi orgasmia?

Vierailija
32/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se loppui vaimon puolesta häiden jälkeen kuin seinään. Viime vuonna 4 kertaa: joulu, juhannus, hääpäivä ja kerran kun vaimo tuli viinipäissään kaveriltaan kotiin.

Laskin kerran, että tulin torjutuksi 15 lauantaita peräkkäin.  Ei siinä oikein romantiikka sen jälkeen kiinnosta. Onneksi on kaikkia nettisivuja. Vielä en ole lähtenyt vieraisiin, mutta sanotaanko niin, että jos kotona ei ole ruokaa niin pitää sitten mennä varmaan muualle syömään.

Vierailija
33/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimon halut ovat vähentynee merkittävästi vuosien varrella ja nyt on huvittanut kun hän on ottanut puheeksi ehkäisyasiat. Pitkään mentiin ihan kumilla lasten jälkeen ja sitten hän hankki kierukan. Nyt se on poistettu ja hän on kysellyt, että onko minulla ollut ajatuksena laittaa piuhat poikki. Välillä olen asiaa miettinyt, mutta toisaalta jos seksiä on maks. kymmenen kertaa vuodessa, niin yksi kondomipaketti riittää vuodeksi. Enkä kyllä usko, että vaimon seksi-into mitenkään kasvaisi enää.

Miehen halusi seksiä enemmän kuin minä jakolmannen lapsen jälkeen päätettiin ettei haluta enempiä lapsia. Seksi ei tosiaankaan kiinnostanut koska pelkäsin raskautta ja hormonaalinen ehkäisy ei sopinut. Asiasta keskusteltiin ja mieheni ihan oma-aloitteisesti ehdotti vasektomian ja hakea sen myös. Seksi elämämme vapautui huomattavasti ja on vielä yli viisikympoisenä aktiivista. Mieheni tosin on erittäin hellä ja huomaavainen arjessakin.

Vierailija
34/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se loppui vaimon puolesta häiden jälkeen kuin seinään. Viime vuonna 4 kertaa: joulu, juhannus, hääpäivä ja kerran kun vaimo tuli viinipäissään kaveriltaan kotiin.

Laskin kerran, että tulin torjutuksi 15 lauantaita peräkkäin.  Ei siinä oikein romantiikka sen jälkeen kiinnosta. Onneksi on kaikkia nettisivuja. Vielä en ole lähtenyt vieraisiin, mutta sanotaanko niin, että jos kotona ei ole ruokaa niin pitää sitten mennä varmaan muualle syömään.

Haluat sitä seksiä pelkästään lauantaisin? Todella omituista.

Vierailija
35/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juuri avioliiton solmineita pareja seuranneessa tutkimuksessa huomattiin, että naisen muttei miehen halun väheneminen lisäsi molempien tyytymättömyyttä suhteeseen."

Allekirjoitan tuon. Meillä mies on haluton ja hänen mielestään suhteemme on hyvä, hän on tyytyväinen...

Voisko sanoa että toisistaan riittävän kaukana olevat haluamistasot on aina ongelma, mutta miehet valittaa ja vonkaa enemmän jos ovat se enemmän haluava osapuoli?  

Vierailija
36/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mina haluaisin useamminkin, mutta vaimo teki harvinaisen selväksi, että viikolla ei tarvitse yrittää, ei kiinnosta. Alkutaipaleella oli 5-6 kertaa viikossa normaalia, sitten 2-3 kertaa viikossa, häiden jälkeen ei viikolla enää tarvinnut yrittää ja siitä se on vähentynyt nykyiseen 4-5 kertaan vuodessa. Tosin vain, jos vaimo on juonut ensin alkoholia. Ilman sitä ei kuulemma kiinnosta yhtään. Ja kun mukamas kiinnostaa niin yleensä kommenttien kanssa: "no niin, tehdään tää nyt sitten äkkiä, että päästään nukkumaan."

Vierailija
37/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta voisit ehkä yllättyä, mitä vasektomia saattaisi tehdä vaimosi haluille. Ehkä hän on tiedostamattaan stressaillut raskauden mahdollisuutta joka yhdynnän aikana (minä olen! Vaikeaa olla oikeasti vapautunut kun raskauden mahdollisuus vaanii jatkuvasti...) ja toisaalta arvostuksesi voisi nousta vaimosi silmissä; hän on kärsinyt raskaudet, synnytykset ja imetykset, on hienoa että sinäkin uskallat laittaa kehosi edes hitusen "vaaravyöhykkeelle" yhteisen hyvän takia. Ja kolmanneksi: kondoomi harvemmin tuntuu kauhean mukavalta vaimonkaan mielestä, minä ainakin nautin eniten paljaasta.

Lisäksi; minkä ikäinen vaimosi on? Minulla on aina ollut suuret halut, että ehkä siksi olen jäävi sanomaan, mutta neljänkympin tietämillä haluni nousivat ihan uusiin sfääreihin. Ja onhan se jo aika tunnettukin ilmiö. Lapset on tehty, ovat jo hieman isompia, enemmän omaa aikaa... Ehkä teidän molempien kannattaisi löytää uusi näkökulma parisuhdeseksiin, teillä on mahdollisesti nautinnollisimmat vuodet edessäpäin. Tantrakurssi, kirjallisuus, leffat, sidonta... ehkä jopa seksuaaliterapia. Älä luovuta ihan vielä!

N45

Hyviä asiallaisia näkemyksiä. Miehillehän operaatio on ymmärtääkseni helppo ja pieni, mutta kuitenkin aina hieman mietityttää operaatoiden mahdolliset seuraukset tuolla alueella. 

Kondomiasiasta ei ole aikaisemmin ainakaan kommentoinut mitään, mutta saattaa tuokin pitää paikkaansa. Ikää on +40 ja kun kävimme parisuhdeterapiassa, niin hän vain totesi ettei tunne käytännössä lainkaan tarvetta seksille. Ja toisaalta onhan tässä itseltäkin vuosien mittaan innokkuus hiipunut, kun huomaa ettei toista asia kiinnosta lainkaan.

Täytyy vielä etsiä kokemuksia ja kommentteja vasektomiasta, mutta tuntuu melko turhalta toimenpiteeltä tässä tilanteessa. 

Vierailija
38/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mina haluaisin useamminkin, mutta vaimo teki harvinaisen selväksi, että viikolla ei tarvitse yrittää, ei kiinnosta. Alkutaipaleella oli 5-6 kertaa viikossa normaalia, sitten 2-3 kertaa viikossa, häiden jälkeen ei viikolla enää tarvinnut yrittää ja siitä se on vähentynyt nykyiseen 4-5 kertaan vuodessa. Tosin vain, jos vaimo on juonut ensin alkoholia. Ilman sitä ei kuulemma kiinnosta yhtään. Ja kun mukamas kiinnostaa niin yleensä kommenttien kanssa: "no niin, tehdään tää nyt sitten äkkiä, että päästään nukkumaan."

Vaimosi asenne on todella ikävä! Tuohan osoittaa vain halveksuntaa sinua kohtaan, ei mitään kunnioitusta. Oli vaimosi haluttomuulla mitä tahansa syitä, niin ei omaa kumppaniaan saisi kohdella tuolla tavalla. Parisuhteenne on varmasti todella antoisa ja arvostava... Mies, ota asia puheeksi. Yritä saada muutosta aikaan, vaikka pariterapialla. Eihän tuollaisessa yhteiselämässä ole mitään kivaa. Vai onko teillä muuten sopusuhtaisaa ja rakastavaa?

Vierailija
39/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten usein sun vaimo saa teidän seksin yhteydessä orgasmin?

Miten usein harrastaisit seksiä jos et koskaan saisi orgasmia?

Että te jaksatte. En ole tuo aikaisempi kommentoija, mutta aina on vaimo saanut ja minä olen erilaisia lelujakin hänelle ostanut. 

Sitten ihmettelee, kun kieltäydyn, jos selvästi tarjoaa säälipll*a. 

Vierailija
40/234 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N45

Hyviä asiallaisia näkemyksiä. Miehillehän operaatio on ymmärtääkseni helppo ja pieni, mutta kuitenkin aina hieman mietityttää operaatoiden mahdolliset seuraukset tuolla alueella. 

Kondomiasiasta ei ole aikaisemmin ainakaan kommentoinut mitään, mutta saattaa tuokin pitää paikkaansa. Ikää on +40 ja kun kävimme parisuhdeterapiassa, niin hän vain totesi ettei tunne käytännössä lainkaan tarvetta seksille. Ja toisaalta onhan tässä itseltäkin vuosien mittaan innokkuus hiipunut, kun huomaa ettei toista asia kiinnosta lainkaan.

Täytyy vielä etsiä kokemuksia ja kommentteja vasektomiasta, mutta tuntuu melko turhalta toimenpiteeltä tässä tilanteessa. 

Itse olen kuullut tapauksista, joissa nainen halut ovat vähentyneet vasektomiasta. Ilmeisesti alitajuisesti luokittelee miehen huonoksi/turhaksi, kun ei ole enää hedelmöityskykyinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi