Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäistä kertaa viikoksi etelän lämpöön, millainen matkalaukku kannattaisi hankkia?

Vierailija
17.09.2019 |

Lähinnä mietin kokoa.

Keskikokoinen vai iso, kumpaa suosittelette?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ideaalia, jos pystyy reissaamaan hyvällä läppärirepulla.

Minimalistista pakkaamista opetetaan youtubessa tietyissä videoissa.

Matkustus helpottuu niin paljon, jos kaikki kantamukset ovat yhdessä repussa. Tunnet silloin vapautta.

Vierailija
22/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen rinkkaa. Helppo kohteessa liikkua julkisilla sekä jatkossa menee Suomessa eräillessä ja reppureissatessa eri mantereilla ristiinrastiin. Minulla 65litranen ja on riittäny keposesti kuukauden reissuille, jotka ovat sisältäneet lämpötilaltaan ja tekemiseltään erilaisia kohteita.

Rinkka menee usein erikoismatkatavaroihin. Ei mikään ongelma tietenkään kokeneemmalle matkustajalle.

Nykyisissä hihnat saa usein pussiin. Itselläni ei ole rinkka mennyt koskaan erityismatkatavaroihin. Harrastysvälineet on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite pärjänny käsimatkatavaralaukulla.

Vierailija
24/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso tosiaan lentoyhtiön sivuilta laukun suurin sallittu koko. Vaihtelee lentoyhtiöittäin.

Esim. Finnairilla matkalaukun enimmäispaino on 23 kg ja ulkomitat (pituus + leveys + korkeus) enintään 158 cm. Itse käytän tuota 158 cm kokoista matkalaukkua. Käy suurimpaan osaan lentoyhtiöitä.

Kannattaa hankkia mahdollisimman kevyt matkalaukku TSA-lukolla varustettuna.

??? Kyllä suurin sallittu yhden laukun/matkatavarat paino on 32kg. Finnairilla ja varmaan suurimmalla osalla lentoyhtiöitä. Eri asia mitä lippuun kuuluu.

Lomamatkalle ei kannata ährätä hirveän ison laukun kanssa. Kasaa tavarat ja Katso millainen matkahamsteri olet. Sen mukaan valitse laukun koon. Tuliaisille on hyvä olla tilaa. Mutta laukkujen itsensä painossa on monien kilojen eroja. Varsinkin pienessä käsimatkatavarakoossa sillä on iso merkitys.

Vierailija
25/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsimatkatavarakokoon mahtuva reppu on helpoin. Reppu on tilava ja kulkiessa kätevä, toisin kuin ne perässä rahisevat pyörälliset matkalaukut.

Repun kanssa pieni veska, esim.kangaskassi tai olkalaukku passille, lompsalle ym. tavaroille joita tarvitset kentällä/koneessa.

Vierailija
26/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso tosiaan lentoyhtiön sivuilta laukun suurin sallittu koko. Vaihtelee lentoyhtiöittäin.

Esim. Finnairilla matkalaukun enimmäispaino on 23 kg ja ulkomitat (pituus + leveys + korkeus) enintään 158 cm. Itse käytän tuota 158 cm kokoista matkalaukkua. Käy suurimpaan osaan lentoyhtiöitä.

??? Kyllä suurin sallittu yhden laukun/matkatavarat paino on 32kg. Finnairilla ja varmaan suurimmalla osalla lentoyhtiöitä. Eri asia mitä lippuun kuuluu.

Lomamatkalle ei kannata ährätä hirveän ison laukun kanssa. Kasaa tavarat ja Katso millainen matkahamsteri olet. Sen mukaan valitse laukun koon. Tuliaisille on hyvä olla tilaa. Mutta laukkujen itsensä painossa on monien kilojen eroja. Varsinkin pienessä käsimatkatavarakoossa sillä on iso merkitys.

Toi 32kg taitaa olla kahden henkilön kamoille max yhteispaino.

Vierailija
27/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen pakettimatkalla ja saan laukun ruumaan ilmaiseksi tai pikkurahalla, niin otan mukaani käsimatkalaukkua isomman version. 65 cm laukku riittää hyvin ja jää taatusti tilaa tuliaisille. Itse täytän puolet laukusta omalla tyynylläni :)

Jos käsimatkatavaroilla mennään, niin tarkistan mitkä mitat sallitaan ja valitsen sen mukaan joko repun tai pienen matkalaukun.

Vierailija
28/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

158cm kokoinen matkalaukku??

Å

Niin. Mitä ihmettelemistä tuossa on? Pituus+leveys+ korkeus, kuten tuossa yllä lukee.

Vierailija
29/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole 32 kg, vaan 23 kg Finnairilla. Helppo tarkastaa Finnairin sivuilta. Samoin myös muiden lentoyhtiöiden sivuilta.

Sähköpostiini tuli juuri seuraavan lentoni matkalaukun kokoa koskevat tiedot:

"SALLITUT MATKATAVARAT

1 käsimatkatavara(a)

Käsimatkatavaran enimmäispaino: 8 kg

Maksimimitat: 56 cm x 45 cm x 25 cm

1 ruumaan menevä(ä) laukku(a)

Alkuperäiseen lippuun sisältyy: 1 laukku(a)

Ruumaan menevän matkatavaran enimmäispaino: 23 kg

Maksimimitat: 158 cm"

Itse otan tuon suurimman sallitun matkalaukun tuliaisten takia. Laukku täyttyy, kun ostan vaatteita, viinejä, paikallisia elintarvikkeita (mausteet ym. paikalliset erikoisuudet, mitä Suomesta ei saa ja mitkä kestävät kuljetuksen pilaantumatta). Mulla Samsoniten kevyin malli matkalaukkuna.

Vierailija
30/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://aijaa.com/DY9evb

Linkissä Finnairin matkalaukkurajat.

Vierailija
31/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pärjään viikon lentolaukulla tai repulla käsimatkatavaroina.

Jos nyt kuitenkin laukku pitää ostaa, niin mieluiten sitten iso. Siinä on sitten seuraaviakin reissuja varten tilaa ja kulkee mukavasti pyörillä perässä vetämällä. Yleisin rajoite kirjattavalle matkatavaralle on 23 kg ja laukun mitat sen verran reilut, ettei siitä jää kiinni.

Vierailija
32/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen ihminen kyselee neuvoja tällaisessa asiassa. Emme voi tietää mitä haluat mukaan ottaa ja tuliaisina tuoda.

Ja onnistuupa joku kysymään käsimatkatavaraksi mahtuvan laukun kokoa. Emme tiedä edes lentoyhtiötä, jolla matkustaa. Ota pienin mahdollinen niin varmasti otetaan kaikkiin koneisiin.

Vierailija
33/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän pieni riittää mut 4 rengasta usein tarpeen. Tosi näppärä.

Vierailija
34/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliaiset on nykyään vähän kyseenalainen juttu, ellei sitten löydä laadukkaita paikallisia tuotteita. Kauppakeskuksissa on yleensä nykyään ne samat ketjuliikkeet ympäri maailman.

Vierailija
35/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostaisin kovan nelipyöräisen laukun. Joku n. 70 cm korkea on sopiva, ei tarvitse olla sen isompi, tuohon mahtuu jo kahden tavarat tai yhden isot tavarat. Toisaalta tuosta pienempi menee myös hyvin, mutta sitten ero käsimatkatavarana menevään laukkuun on niin pieni, että ennemmin mahduttaisin tavarani siihen. Isoa laukkua ei ole pakko pakata täyteen, pieni ääriään myöten täyteen tuupattu ei ole hyvä sekään. Laukku hajoaa nopeammin, jos se on aina ihan ratkeamaisillaan.

Mä tsekkaisin American touristerilta laukkuja. Ne on hyviä ja toimivia, kivan näköisiä ja hinta ei ole paha.

Vierailija
36/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliaiset on nykyään vähän kyseenalainen juttu, ellei sitten löydä laadukkaita paikallisia tuotteita. Kauppakeskuksissa on yleensä nykyään ne samat ketjuliikkeet ympäri maailman.

Jo Euroopassakin on monia ketjuliikkeitä, mitä Suomessa, tai edes naapurimaissa ei ole.

Vierailija
37/37 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Truu travelleri kirjoitti:

Mä ostaisin kovan nelipyöräisen laukun. Joku n. 70 cm korkea on sopiva, ei tarvitse olla sen isompi, tuohon mahtuu jo kahden tavarat tai yhden isot tavarat. Toisaalta tuosta pienempi menee myös hyvin, mutta sitten ero käsimatkatavarana menevään laukkuun on niin pieni, että ennemmin mahduttaisin tavarani siihen. Isoa laukkua ei ole pakko pakata täyteen, pieni ääriään myöten täyteen tuupattu ei ole hyvä sekään. Laukku hajoaa nopeammin, jos se on aina ihan ratkeamaisillaan.

Mä tsekkaisin American touristerilta laukkuja. Ne on hyviä ja toimivia, kivan näköisiä ja hinta ei ole paha.

Cabin size-trolleyssa menee painoraja nopeasti yli, jopa se Finnairin ruhtinaalinen 8 kg, jos vähänkään meinaa tuliaisia ostaa. Monilla lentoyhtiöillä on vieläkin tiukemmat koko- ja painorajat käsimatkatavaroidenkin suhteen, kuin Finnairilla.