Ensimmäistä kertaa viikoksi etelän lämpöön, millainen matkalaukku kannattaisi hankkia?
Lähinnä mietin kokoa.
Keskikokoinen vai iso, kumpaa suosittelette?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse matkalaukkua, laita Havaijipaita ja hellehattu koneeseen.
Se olisikin ihanan vapaata 😊
Valitettavasti mukaan täytyy ottaa vaatetta koska määränpää ei ole kuumimmasta päästä. Ja tilaa pienille tuliaisillekin tarvitsisi olla.
Keskikokoinen laukku korkeintaan. Turha raahata vaatetta ylimääräistä mukanaan.
Keskikokoinen riittää hyvin yhdelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olisikin ihanan vapaata 😊
Valitettavasti mukaan täytyy ottaa vaatetta koska määränpää ei ole kuumimmasta päästä. Ja tilaa pienille tuliaisillekin tarvitsisi olla.
Eihän sitä kotonakaan kauheasti viikon aikana käytä vaatetta.
Nykyään reissataan käsimatkatavaroilla usein. Joten pieni kangas kassi joka menee käsimatkatavara.
Ottaisin keskikokoisen. Ihmiset tuppaavat pakkaamaan aina liikaa joka tapauksessa, harvoin niille oikeati isoille matkalaukuille on edes tarvetta. Ehkä jos sulla on suunnitelmissa joku monen viikon tai kuukauden reissu tuon lisäksi, niin isollekin voisi olla käyttöä.
Itse pärjään viikon etelänlomilla käsimatkatavaroilla.
Riippuu tietysti tavaran määrästä ja ehkä jopa tuliaisten laadusta. Itse tuodaan usein alkoholia (muualta kuin lentokentältä) jolloin ne on laitettava ruumalaukkuun. Jos riittää pienempi määrä tavaraa eikä ole tuota alkoholia niin saattaa riittää lentolaukku jonka saa ottaa (käsilaukun lisäksi) matkustamoon jolloin mm lentokenttä asiointi helpottuu ja nopeutuu kun ei tarvi odotella laukkuhihnalla. Meillä (kahdella) on iso ja keskikokoinen matkalaukku sekä lentolaukut. Matkan pituuden mukaan otetaan laukku/laukut. Joskus riittää 1 ruumalaukku, joskus toki ollaan reissattu ns käsimatkatavaroillakin (lentolaukut).
Kuinka ison laukun saa ottaa käsimatkatavaraksi?
Käykö pieni matkalaukku?
Lentoyhtiöillä on omat rajansa näihin. Toiset yhtiöt myös tarkempia sääntöjen noudattamisessa. Tarkat mitat löytyy lentoyhtiön sivuilta mutta huomaa että niissä myös painorajoitus, esim 8 kg. Kentillä on myös semmosia testikoteloita joihin voit (joutua) sovittaa laukkua. Yleensä ns lentolaukku on sallituissa mitoissa.
Vierailija kirjoitti:
harvoin niille oikeati isoille matkalaukuille on edes tarvetta. Ehkä jos sulla on suunnitelmissa joku monen viikon tai kuukauden reissu tuon lisäksi, niin isollekin voisi olla käyttöä.
Itse asiassa pitkille reissuille ei tarvita yhtään sen enempää tavaraa. Ei sitä kuitenkaan voi pakata niin paljon, ettei tarvitsisi jossain välissä pestä, joten viikon reissukamat menee monta viikkoa, kun käyttää pesulassa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ison laukun saa ottaa käsimatkatavaraksi?
Käykö pieni matkalaukku?
Joka lentoyhtiön sivulta löytyy tämä tieto. Ei kannata luottaa vauvapalstalaisiin faktoissa.
Suosittelen rinkkaa. Helppo kohteessa liikkua julkisilla sekä jatkossa menee Suomessa eräillessä ja reppureissatessa eri mantereilla ristiinrastiin. Minulla 65litranen ja on riittäny keposesti kuukauden reissuille, jotka ovat sisältäneet lämpötilaltaan ja tekemiseltään erilaisia kohteita.
Katso tosiaan lentoyhtiön sivuilta laukun suurin sallittu koko. Vaihtelee lentoyhtiöittäin.
Esim. Finnairilla matkalaukun enimmäispaino on 23 kg ja ulkomitat (pituus + leveys + korkeus) enintään 158 cm. Itse käytän tuota 158 cm kokoista matkalaukkua. Käy suurimpaan osaan lentoyhtiöitä.
Kannattaa hankkia mahdollisimman kevyt matkalaukku TSA-lukolla varustettuna.
Kestävä, koska mikään ei ole ikävämpää, kuin kesken matkan hajoava laukku. Sen kokoinen, että jaksat sen nostaa ja jopa kantaa, jos on pakko tilanne. Eli keskikoko ja kevyt tyhjänä. Meillä siihen menee kahden vaatteet. Viikko tai kuukausi, niin saman verran vaatteita tarvitaan. Vaatteita voi pestä.
Käsimatkatavara mitattuna renkaineen ja mielummin pehmeä. Nykyiset neljärenkaiset vievät isomman tilan. Itse joudun vetämään laukkua perässäni huonoja teitä, eli käytän kaaksirenkaisia. Niitä on helpompi vetää peräasä. Neljärenkaiset ovat hyviä kentillä ja tasaisella. Väriltään sellainen jonka erotat. Itselläni oli maalattu laukku ja se oli hyvä. Erotti kaukaa ja mustalaukkuisien kavereiden laukkuja hävisi aina jonnekin. Joskus vahingossa, joskus jäi joku selkeästi ryysylaukku tilalle.
Kova vai pehmeä. Maku asia, paitsi koneeseen sisään otettava laukku suositellaan olevan pehmeä. Kukaan ei puutu kovaan laukkuun. Lukkoa en ole koskaan pitänyt kiinni. Saa sen auki kuitenkin ja parempi avattu vetoketju, kuin viilletty laukku.
Kevyt, keskikoko. Itselläni on tuolavetoketjut ja leventämisvara tuliaisille. Levennsavara on osoittautunut hyväksi ja tuolavetoketjut vähän hankaliksi, mutta tuovat varmuutta kestävyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
harvoin niille oikeati isoille matkalaukuille on edes tarvetta. Ehkä jos sulla on suunnitelmissa joku monen viikon tai kuukauden reissu tuon lisäksi, niin isollekin voisi olla käyttöä.
Itse asiassa pitkille reissuille ei tarvita yhtään sen enempää tavaraa. Ei sitä kuitenkaan voi pakata niin paljon, ettei tarvitsisi jossain välissä pestä, joten viikon reissukamat menee monta viikkoa, kun käyttää pesulassa välillä.[/quote
No joo, minäkin tuossa aiemmin sanoin että matkan pituuden mukaan otan laukun koon, mutta joo, ei välttämättä pituus mutta matkan luonne muuten voi vaatia enemmän tai vähemmän tavaraa. Minä en oo mikään reppureissaaja, vähän ikääntyneempi reissailija ja myönnän että edelleen tulee pakattua liikaakin tavaraa mutta joskus sitä vaan tarvitaan esim joitain välineitä tai vaatteita hyvin erilaisiin tilanteisiin/sääolosuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen rinkkaa. Helppo kohteessa liikkua julkisilla sekä jatkossa menee Suomessa eräillessä ja reppureissatessa eri mantereilla ristiinrastiin. Minulla 65litranen ja on riittäny keposesti kuukauden reissuille, jotka ovat sisältäneet lämpötilaltaan ja tekemiseltään erilaisia kohteita.
Rinkka menee usein erikoismatkatavaroihin. Ei mikään ongelma tietenkään kokeneemmalle matkustajalle.
Vierailija kirjoitti:
Katso tosiaan lentoyhtiön sivuilta laukun suurin sallittu koko. Vaihtelee lentoyhtiöittäin.
Esim. Finnairilla matkalaukun enimmäispaino on 23 kg ja ulkomitat (pituus + leveys + korkeus) enintään 158 cm. Itse käytän tuota 158 cm kokoista matkalaukkua. Käy suurimpaan osaan lentoyhtiöitä.
Kannattaa hankkia mahdollisimman kevyt matkalaukku TSA-lukolla varustettuna.
158cm kokoinen matkalaukku??
Å
Vierailija kirjoitti:
Kestävä, koska mikään ei ole ikävämpää, kuin kesken matkan hajoava laukku. Sen kokoinen, että jaksat sen nostaa ja jopa kantaa, jos on pakko tilanne. Eli keskikoko ja kevyt tyhjänä. Meillä siihen menee kahden vaatteet. Viikko tai kuukausi, niin saman verran vaatteita tarvitaan. Vaatteita voi pestä.
Käsimatkatavara mitattuna renkaineen ja mielummin pehmeä. Nykyiset neljärenkaiset vievät isomman tilan. Itse joudun vetämään laukkua perässäni huonoja teitä, eli käytän kaaksirenkaisia. Niitä on helpompi vetää peräasä. Neljärenkaiset ovat hyviä kentillä ja tasaisella. Väriltään sellainen jonka erotat. Itselläni oli maalattu laukku ja se oli hyvä. Erotti kaukaa ja mustalaukkuisien kavereiden laukkuja hävisi aina jonnekin. Joskus vahingossa, joskus jäi joku selkeästi ryysylaukku tilalle.
Kova vai pehmeä. Maku asia, paitsi koneeseen sisään otettava laukku suositellaan olevan pehmeä. Kukaan ei puutu kovaan laukkuun. Lukkoa en ole koskaan pitänyt kiinni. Saa sen auki kuitenkin ja parempi avattu vetoketju, kuin viilletty laukku.
Kevyt, keskikoko. Itselläni on tuolavetoketjut ja leventämisvara tuliaisille. Levennsavara on osoittautunut hyväksi ja tuolavetoketjut vähän hankaliksi, mutta tuovat varmuutta kestävyyteen.
Sorry siis tuplavetoketjut.
Tykkään itse vetoketjullisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia mahdollisimman kevyt matkalaukku TSA-lukolla varustettuna.158cm kokoinen matkalaukku??
Å
Mitat yhteensä