Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöttekö aina haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä, vai vain silloin kun muut näkevät?

Vierailija
17.09.2019 |

Itse syön kotona yleensä ilman veistä haarukka oikeassa kädessä. Jos on sellainen ruoka että tarvii veitseä, niin sitten.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön melkein kaiken pelkällä haarukalla tai lusikalla sohvalta käsin :D Muutkin kuin keitot ovat usein helpompi syödä lusikalla kuin haarukalla esim kana ja riisi kulhossa. Todella harvoin on ruokaa, mihin kotona tarvitsee veistä. Tuntemattomien seurassa tai ravintolassa sitten toki etiketin mukaan veitsi oikeassa kädessä ja haarukka vasemmassa.

Vierailija
42/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön melkein kaiken pelkällä haarukalla tai lusikalla sohvalta käsin :D Muutkin kuin keitot ovat usein helpompi syödä lusikalla kuin haarukalla esim kana ja riisi kulhossa. Todella harvoin on ruokaa, mihin kotona tarvitsee veistä. Tuntemattomien seurassa tai ravintolassa sitten toki etiketin mukaan veitsi oikeassa kädessä ja haarukka vasemmassa.

Ohi aloituksen: onko sinulla kuitenkin ruokapöytä, vai miksi syöt sohvalla? Etkö pelkää että se likaantuu? Syövätkö lapset ja puoliso myös kanssasi siinä sohvalla? Vai onko sohvan edessä joku korkea pöytä tms? Oletko aina syönyt sohvalla? Teitkö niin myös lapsena?

Itselleni tuo sohvaruokailu on tosi outo ajatus, ja olen hämmästynyt siitä, että se taitaakin olla tämän ketjun perusteella melko yleistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohi aloituksen: onko sinulla kuitenkin ruokapöytä, vai miksi syöt sohvalla? Etkö pelkää että se likaantuu? Syövätkö lapset ja puoliso myös kanssasi siinä sohvalla? Vai onko sohvan edessä joku korkea pöytä tms? Oletko aina syönyt sohvalla? Teitkö niin myös lapsena?

Itselleni tuo sohvaruokailu on tosi outo ajatus, ja olen hämmästynyt siitä, että se taitaakin olla tämän ketjun perusteella melko yleistä.

En ole tuo kirjoittaja mutta vastaan omasta puolestani koska olen yksi sohvaruokailijoista. Eli meillä syödään aina iltaruoka sohvalla ja katsellaan tv:tä samalla. Minä syön aamiaisen tietokonepöydän ääressä ja nettailen samalla; mies syö aamiaisenkin sohvalla ja katselee aamu-uutisia. Meillä ei ole ollenkaan ruokapöytää. Myöskään lapsia ei ole; kissoja on ja ne ovat joskus vähän turhan kiinnostuneita ruoasta mutta uskovat kyllä kun vähän näyttää kädellä että hus. :-)

Olen jo sen verran vanha (yli 50) että meidän sukupolvessa perheruokailu yhdessä pöydän ääressä oli tosi kova sana. Ei puhettakaan että olisi syöty sohvalla!

Vierailija
44/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lähestulkoon aina pelkällä haarukalla. Jos joskus harvoin käyn ravintolassa safkaamassa, koitan parhaani mukaan pidellä ihan muodon vuoksi aterimia oikeaoppisesti, mutta äkkiäpä se veitsi kulkeutuu takaisin siihen lautasen viereen lepäilemään ja tyytyväisenä lappaan ruokaa naamariin haarukalla.

Vierailija
45/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska se olisi etiketin vastaista.

Voi pienet lampaani. 

Tämän sortin etiketti = yläluokan perseennuolentaan perustuvia sääntöjä vailla todellista merkitystä. 

Vierailija
46/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla veitsi on vasemmassa kädessä ja joskus siitä on huomautettu. En tiedä miksi mutta koen sen mukavemmaksi. Pystyn kyllä leikkaamaan oikeallakin, mutta kömpelömmin. Kaipa minulla on taipumusta molempi kätisyyteen ja sen takia ruokailen vasenkätisesti vaikka muut asiat teen oikealla kädellä.

Vierailija
47/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 25, oikeakätinen ja aina syönyt haarukka oikeassa kädessä. Noloa varmasti, tiedän. Eipä minulle tuntemattomat kuitenkaan tiedä olenko oikea- vai vasenkätinen jos vietän heidän seurassaan hetken ruokailun merkeissä. Ei ole koko ikäni aikana kukaan tullut asiasta minulle sanomaan, ketään ei ole haitannut. Tarhassa ei painotettu sen tärkeyttä, että oikeakätisillä veitsi pitäisi olla oikeassa kädessä. Jos olisi painotettu, olisin varmaan oppinut sen. Kai sitä vieläkin voisi opetella, mutta ei kiinnosta tarpeeksi. Tämä on juuri yksi niistä ikiaikaisista säännöistä/tavoista, jolle ei löydy yhtäkään kunnollista syytä, mutta ajatellaan silti että niin vain pitää tehdä. Olen aika kova kyseenalaistamaan turhia sääntöjä ja periaatteita, jos en löydä niille järjellistä selitystä esim. se olisi oikeasti jotakuta loukkaavaa/epäkohteliasta, vaikuttaisi toisen ihmisen elämään negatiivisesti, satuttaisi jotakuta tai olisi jollekin vaaraksi. Kutsukaa vain moukaksi. :D 

Lisään vielä, että tuon perustelun että veitsen käyttöön tarvitaan enemmän voimaa ja siksi se tulisi olla vahvemmassa kädessä vielä ymmärrän, mutta enpä vielä ole rannettani kipeäksi saanut vaikka käytänkin veistä "heikommassa" kädessäni. Jos jotakuta muuta haittaisi se, missä kädessä pidän mitäkin aterinta, ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos jollakin on todella niin pienet murheet, että ahdistuu noin pienestä, olen pahoillani. 

Mielestäni se on tarpeeksi pätevä perustelu tuo leikkaaminen eikä muuta tarvi. Mutta itse en kiinnitä mitään huomiota siihen millä eväillä muut syö.

No ihan hyvin olen pärjännyt ilman mitään ongelmia, vaikka en oikealla kädellä leikkaakaan. Aivan hyvin ilman ongelmia olen saanut ruokani pienemmäksi ja syötyä vaikka "väärin" sen teenkin. 

Vierailija
48/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kanssa kuulostaa aika oudolta. TV-meals ja silleen..? 

No okei, mekin kylla "ruokaillaan" sohvalla yleensa perjantaisin, tai siis katetaan sohvapoydalle jotain "sormiruokia" joita sitten napostellaan viininmaistelun ohella. :) Ja joskus jos on mennyt vahan tarkoitettua enemman viihteelle, niin saatetaan tilata pizzat ja syoda ne leffaa katsellessa kanssa siita sohvapoydalta, suoraan niista pahvilaatikoista tietty. Kuuluu vahan niinkuin konseptiin..? :D 

Muuten kylla ihan ruokapoydan aaressa ruokailuhuoneessa, kivempi istua vastapaata ja jutella kuin tuijottaa zombina telkkaria. 

Vierailija
49/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kanssa kuulostaa aika oudolta. TV-meals ja silleen..? 

No okei, mekin kylla "ruokaillaan" sohvalla yleensa perjantaisin, tai siis katetaan sohvapoydalle jotain "sormiruokia" joita sitten napostellaan viininmaistelun ohella. :) Ja joskus jos on mennyt vahan tarkoitettua enemman viihteelle, niin saatetaan tilata pizzat ja syoda ne leffaa katsellessa kanssa siita sohvapoydalta, suoraan niista pahvilaatikoista tietty. Kuuluu vahan niinkuin konseptiin..? :D 

Muuten kylla ihan ruokapoydan aaressa ruokailuhuoneessa, kivempi istua vastapaata ja jutella kuin tuijottaa zombina telkkaria. 

Meillä syödään aina sohvalla ja katsellaan telkkaria, mutta ei todellakaan zombina! Kommentoidaan ohjelmaa oikeastaan jatkuvalla syötöllä. Lähes kaikki ohjelmat saa ihan uuden tason kun niitä katsoo sellaisen kanssa joka on samalla aaltopituudella ja jolla on samankaltainen huumorintaju.

Vierailija
50/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes silloin, kun muut näkevät. Itsestäni tuntuu hyvältä syödä haarukka oikeassa kädessä ja veitsi vasemmassa, ja toisin päin vain sottaisin, joten nenänsä nyrpistelijät voivat miettiä, olisiko se parempi. Ollaan käyty erilaisilla konsernipäättäjien illallisilla, ja oma kokemukseni on se, että myöskään heitä ei kiinnosta pätkääkään, miten päin kukaan pitää aterimia. En siis ymmärrä, ketä turhantärkeilijää se oikeasti kiinnostaa.

Vierailija
51/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona syön lähes kaiken lusikalla, mutta riippuu ruoasta. Työpaikan tai koulun lounasraflassa miten sujuu nopeiten. Ravintoloissa ja sukupäivällisissä veitsi oikeassa ja haarukka vasemmassa, mutta etiketin vastaisesti pidän haarukkaa oikein päin.

Vierailija
52/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en syö sohvalla, koska en katso TV:tä, mutta minusta sohvasyömistä paljon oudommalta kuulostaa se, että aikuinen söisi niin sottaisesti että saisi pelätä sohvan likaantumista.

Vierailija
53/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu, useimmiten syön kotona pelkällä haarukalla/lusikalla. Pihvin kanssa tarvitaan myös veitsi. Joskus syön puikoilla.

Vierailija
54/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veitsellä paloitellaan ruoka valmiiksi lautasella ja sitten syödessä ei enää tarvitakaan kuin haarukkaa. Vasenkätiset käyttää tietysti parempaa kättään eli vasenta. Muut oikeaa. Simple as that.

Vierailija
55/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en syö sohvalla, koska en katso TV:tä, mutta minusta sohvasyömistä paljon oudommalta kuulostaa se, että aikuinen söisi niin sottaisesti että saisi pelätä sohvan likaantumista.

No pyyhitäänhän ruokapöytäkin monta kertaa päivässä. Entäs sohva?

Vierailija
56/71 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pyyhitäänhän ruokapöytäkin monta kertaa päivässä. Entäs sohva?

En minä ainakaan pyyhi, minulla on ruokapöydällä kankainen liina. En edes muista milloin se olisi viimeksi pitänyt ruokatahran takia pestä.

Vierailija
57/71 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos safka on dellaista, että pelkkä haarukka riittää, niin käytän pelkästään sitä.

Kiinalaisessa pyydän puikkojen sijaan haarukan ja veitsen. Ja Italiassa pastaa syödessä lusikan sijaan vaadin veitsen. Silmiään pyöritellen, siis italiassa, tuovat. Mutta so what, syön niin kuin halluan.

Eihän Italiassa käytetä lusikkaa pastan syömiseen? Ei kyllä veistäkään, spagetin kanssa.

Vierailija
58/71 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjänä ruoka on usein sellaista, ettei tarvetta veitselle hirveästi ole, kun ei mitään pihviä tarvitse leikata. Kotona usein syön pelkällä haarukalla, toki ruuasta riippuen.

Ravintolassa sitten oikeaoppisesti.

Vierailija
59/71 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan milloinkaan ikipäivänä ymmärtänyt miksi haarukkaa on pidettävä heikommassa kädessä, vaikka se on syömisessä veistä suuremmassa roolissa.

Vain pullamössön syöjillä haarukka on suuremmassa roolissa.

Vierailija
60/71 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina. Olen vasenkätinen, se käy luonnostaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi