Syöttekö aina haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä, vai vain silloin kun muut näkevät?
Itse syön kotona yleensä ilman veistä haarukka oikeassa kädessä. Jos on sellainen ruoka että tarvii veitseä, niin sitten.
Kommentit (71)
En kotona juuri koskaan syö veitsellä ja haarukalla ellei ruoka sitä vaadi. Syön joko lusikalla jos mahdollista tai sitten pelkällä haarukalla. Kun pitää syödä molemmilla, on etiketin vastaisesti haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa sillä vasemmalla en saa haarukkaa suuhun asti. Tai saan, mutta ruoka tippuu matkalla pois hermovian vuoksi :D Jos on oikein haastavaa leikeltävää eikä onnistu vasemmalla niin sitten vaihtuu asetelma siinä jatkuvasti, enkä koe mitenkään haastavana vaihtaa aseita kädestä toiseen tarpeen mukaan.
Olen varmaan todella juntti, mutta en ole liioin edes ajatellut tätä asiaa. Syön siis ns. vääräoppisesti, mutta aina kuitenkin siististi. Asia ei ole minulle niin merkityksellinen, että miettisin sitä. Aina olen hyvät käytöstavat omannut; tervehdin ihmisiä, pidän toisille ovea auki, annan vanhuksille tilaa täydessä bussissa jne. Tämä ei vain kai kuulu niihin asioihin, mitä pidän mitenkään merkitysellisenä minkään kannalta enkä koe että syömällä "väärin" voisin loukata ketään.
En syö koskaan veitsi vasemmassa kädessä. Jos veistä tarvitsee käyttää niin käytän sitä oikealla kädellä.
Kotona harvemmin tarvitsen veistä koska syön ruokia, joita ei tarvitse leikata ja syön syvältä lautaselta eli ruoka on helppo ottaa haarukkaan. Muualla käytän veistä, koska se on siistimpää kuin pelkällä haarukalla syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos safka on dellaista, että pelkkä haarukka riittää, niin käytän pelkästään sitä.
Kiinalaisessa pyydän puikkojen sijaan haarukan ja veitsen. Ja Italiassa pastaa syödessä lusikan sijaan vaadin veitsen. Silmiään pyöritellen, siis italiassa, tuovat. Mutta so what, syön niin kuin halluan.
Oletkohan koskaan käynyt Italiassa? Lusikkaa ei oikeasti käytetä pastan syömiseen, pasta syödään vain haarukalla.
Suomessa kiinalaisessa ravintolassa haarukka on yleisempi ruokailuväline kuin puikot, monesti puikkoja ei ole edes tarjolla. Japanilaisissa ravintoloissa ottimina toimii sitten puikot tai sormet.
Ei veistä tarvita kotona, ellei ole vieraita. Pihvi syödään irstaasti siitä haarukasta pyöritellen suupielet soosissa.
Syön kotonakin haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä, koska olen oikeakätinen. En tykkää syödä vain haarukalla. Syön myös aamiaisleivän yleensä haarukalla ja veitsellä, koska kokoan siihen päälle salaattia, kananmunan, tomaattia ja kurkkua. Ei se pysyisi kasassa eikä mahtuisi suuhun haukkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
En syö koskaan veitsi vasemmassa kädessä. Jos veistä tarvitsee käyttää niin käytän sitä oikealla kädellä.
Kotona harvemmin tarvitsen veistä koska syön ruokia, joita ei tarvitse leikata ja syön syvältä lautaselta eli ruoka on helppo ottaa haarukkaan. Muualla käytän veistä, koska se on siistimpää kuin pelkällä haarukalla syöminen.
Mikä tässä nyt oli niin kamalaa että pelkkää alanuolta sataa? Kiinnostaa siis oikeasti tietää kun en ymmärrä :D
Syön ruokani yleensä joko pelkällä haarukalla tai lusikalla.
Veistä sorrun käyttämään yleensä vain ryhmäpaineen takia tai jos ruoka on sellaista, että se ei haarukalla leikkaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 25, oikeakätinen ja aina syönyt haarukka oikeassa kädessä. Noloa varmasti, tiedän. Eipä minulle tuntemattomat kuitenkaan tiedä olenko oikea- vai vasenkätinen jos vietän heidän seurassaan hetken ruokailun merkeissä. Ei ole koko ikäni aikana kukaan tullut asiasta minulle sanomaan, ketään ei ole haitannut. Tarhassa ei painotettu sen tärkeyttä, että oikeakätisillä veitsi pitäisi olla oikeassa kädessä. Jos olisi painotettu, olisin varmaan oppinut sen. Kai sitä vieläkin voisi opetella, mutta ei kiinnosta tarpeeksi. Tämä on juuri yksi niistä ikiaikaisista säännöistä/tavoista, jolle ei löydy yhtäkään kunnollista syytä, mutta ajatellaan silti että niin vain pitää tehdä. Olen aika kova kyseenalaistamaan turhia sääntöjä ja periaatteita, jos en löydä niille järjellistä selitystä esim. se olisi oikeasti jotakuta loukkaavaa/epäkohteliasta, vaikuttaisi toisen ihmisen elämään negatiivisesti, satuttaisi jotakuta tai olisi jollekin vaaraksi. Kutsukaa vain moukaksi. :D
Lisään vielä, että tuon perustelun että veitsen käyttöön tarvitaan enemmän voimaa ja siksi se tulisi olla vahvemmassa kädessä vielä ymmärrän, mutta enpä vielä ole rannettani kipeäksi saanut vaikka käytänkin veistä "heikommassa" kädessäni. Jos jotakuta muuta haittaisi se, missä kädessä pidän mitäkin aterinta, ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos jollakin on todella niin pienet murheet, että ahdistuu noin pienestä, olen pahoillani.
Mielestäni se on tarpeeksi pätevä perustelu tuo leikkaaminen eikä muuta tarvi. Mutta itse en kiinnitä mitään huomiota siihen millä eväillä muut syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos safka on dellaista, että pelkkä haarukka riittää, niin käytän pelkästään sitä.
Kiinalaisessa pyydän puikkojen sijaan haarukan ja veitsen. Ja Italiassa pastaa syödessä lusikan sijaan vaadin veitsen. Silmiään pyöritellen, siis italiassa, tuovat. Mutta so what, syön niin kuin halluan.
Oletkohan koskaan käynyt Italiassa? Lusikkaa ei oikeasti käytetä pastan syömiseen, pasta syödään vain haarukalla.
Suomessa kiinalaisessa ravintolassa haarukka on yleisempi ruokailuväline kuin puikot, monesti puikkoja ei ole edes tarjolla. Japanilaisissa ravintoloissa ottimina toimii sitten puikot tai sormet.
Eihän sitä pastaa kuulukaan lusikalla syödä, vaan käyttää apuna.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan milloinkaan ikipäivänä ymmärtänyt miksi haarukkaa on pidettävä heikommassa kädessä, vaikka se on syömisessä veistä suuremmassa roolissa.
En minäkään. Olen oikea kätinen ja syön siten että haarukka on oikeassa kädessä. Kun leikkaan pihviä vaihdan leikkaamisen ajaksi haarukan vasenpaan käteen ja leikkaan veitsellä pihvistä palan.
Kukaan ei ole tullut motkottamaan syömistavoistani. Luulen ettei kukaan edes huomaa. Seurani on sen verran sivistynyttä muutenkin, etteivät kyttää niin typeriä juttuja, kuin toisen kätisyys syödessä.
En myöskään ymmärrä miksi lätkää tai säbää pelatessa oikeakätiset pelaavat leftin mailalla. Minusta se on vaan niin typerää ettei mitään rajaa.
Haarukan paikka on vain ja ainoastaan oikeassa kädessä. Toisinpäin olisi ihan outoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan todella juntti, mutta en ole liioin edes ajatellut tätä asiaa. Syön siis ns. vääräoppisesti, mutta aina kuitenkin siististi. Asia ei ole minulle niin merkityksellinen, että miettisin sitä. Aina olen hyvät käytöstavat omannut; tervehdin ihmisiä, pidän toisille ovea auki, annan vanhuksille tilaa täydessä bussissa jne. Tämä ei vain kai kuulu niihin asioihin, mitä pidän mitenkään merkitysellisenä minkään kannalta enkä koe että syömällä "väärin" voisin loukata ketään.
Samaa mieltä.
Sellainen ihminen joka syö hankalasti mutta oikeaoppisesti, voi pitää turpansa kiinni mikäli ei osaa syödessään olla mauskuttamatta, louskuttamatta, mussuttamatta ja pitämättä vastenmielistä ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan todella juntti, mutta en ole liioin edes ajatellut tätä asiaa. Tämä ei vain kai kuulu niihin asioihin, mitä pidän mitenkään merkitysellisenä minkään kannalta enkä koe että syömällä "väärin" voisin loukata ketään.
Kukaan tässä ketjussa ei ole väittänyt, että epäkonventionaalinen ruokailuvälineiden käyttötapa loukkaisi ketään. Monet tällaiset pienet, melko huomaamattomat tapakasvatukseen kuuluvat asiat joko opitaan kotona tai sitten ei, kuten aterimien lisäksi vaikka lautasliinan käyttäminen tai lasista juominen vasta sitten kun ruoka on nielaistu. Niillä voi osoittaa hallitsevansa ”koodin” ja siitä voi olla hyötyä joissakin tilanteissa. Mutta ei siitä kukaan loukkaannu jos joku ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä pastaa kuulukaan lusikalla syödä, vaan käyttää apuna.
Ei sitä käytetä mihinkään muuhun kuin kastikkeen ja pastan sekoittamiseen. Syöminen hoidetaan oikeaoppisesti haarukalla.
Toki minun puolestani saat syödä pastasi vaikka käsin, mutta ajattelin nyt vain oikaista tämän väärän luulon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan milloinkaan ikipäivänä ymmärtänyt miksi haarukkaa on pidettävä heikommassa kädessä, vaikka se on syömisessä veistä suuremmassa roolissa.
En minäkään. Olen oikea kätinen ja syön siten että haarukka on oikeassa kädessä. Kun leikkaan pihviä vaihdan leikkaamisen ajaksi haarukan vasenpaan käteen ja leikkaan veitsellä pihvistä palan.
Kukaan ei ole tullut motkottamaan syömistavoistani. Luulen ettei kukaan edes huomaa. Seurani on sen verran sivistynyttä muutenkin, etteivät kyttää niin typeriä juttuja, kuin toisen kätisyys syödessä.
En myöskään ymmärrä miksi lätkää tai säbää pelatessa oikeakätiset pelaavat leftin mailalla. Minusta se on vaan niin typerää ettei mitään rajaa.
Kuinka sivistynyttä on haukkua muita typeräksi monta kertaa yhdessä viestissä?
Syön lähes aina pelkällä haarukalla.
Riippuu ihan täysin ruoasta, ei siitä, onko joku katsomassa.
Huomasin tasta ketjusta ensinnakin sen, etta en ole koskaan pohtinut, missa kadessa ne aterimet on syodessa. (Mutta ne on haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kadessa.)
Sitten huomasin senkin, etta meilla syodaan tosi usein joko lusikalla (keittoja ei syoda tosin juuri lainkaan), lusikalla ja haarukalla, puikoilla tai - yllattavan usein - kasin.
Haarukka-veitsi -kombinaatio on meilla harvinainen, ja jos poytaan on katettu veitsi ja haarukka, saattaa veitsi jaada kayttamatta.
Me ei kai vaan syoda "haarukka ja veitsi ruokaa" :D
Lisään vielä, että tuon perustelun että veitsen käyttöön tarvitaan enemmän voimaa ja siksi se tulisi olla vahvemmassa kädessä vielä ymmärrän, mutta enpä vielä ole rannettani kipeäksi saanut vaikka käytänkin veistä "heikommassa" kädessäni. Jos jotakuta muuta haittaisi se, missä kädessä pidän mitäkin aterinta, ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos jollakin on todella niin pienet murheet, että ahdistuu noin pienestä, olen pahoillani.