Voisitteko ihan oikeasti lopettaa tota vähättelyä ja oikeasti avata silmät? Pahaolo on suuri.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006240728.html
Minä 28 vuotianaa jäin taas työttömänä, määräaikainen on loppunut, tänään joudun taas hakemaan Kelalta ja liitolta tukea. Olin erinomainen työntekijä mutta kun rahat "loppunut" ja johto päätti ettei enää palkata ketään. Olen nähnyt tätä "taantuma", "säästö", "YT" sirkusta jo siitä lähtien kun olin ensimmäisessä työpaikassa jo 15 vuotiaana. Olen AINA ollut töissä ja saanut sitä helpolla silti tässä kierteessä ihan jatkuvasti.
Onko tämä jotenkin minun vikani että jotkut ovat muuttaneet maailman niin että tavalliset ihmismassat joutuvat lopullisesti uuvuttaa ittensä, suorittaa, oppia uutta ja uudistautua jatkuvasti?
Ymmärtääkö kukaan minkalaista selviytymistä tämä on? Minulla on laaja kaveri ja perhe piiri, olen verkostoitunut, kaikki ahkeria ja toimeentulevia ihmisiä. Epätoivo on suuri, taustasta huolimatta olemme kaikki samassa veneessä. Vuosittain saa kuulla kuinka joku on pettynyt "...minä kun luulin että tällä koulutuksella olisin päässyt tohon mutta kun säästöt iski..."
Tämä alkaa olemaan jo niin suuri pelleily ja se mitä eniten raivostuttaa on että ihmiset syyttävät toisensa laiskuudesta, minä en kerta kaikkiaan ymmärrä miksi ihmiset eivät nouse kapinoimaan ja lopettamaan tätä jatkuva painajaista!
Tiesittekö että meissä 30 vuotiaissa on ihan normaalia että vitsaillaan itsemurhasta ja hirttäytymisestä? Paineet ovat työelämässä niin kovia että mielenterveys on todellakin koetuksella, ihan sama missä olet töissä.
Kokoajan jotain säätöä jossain.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan ihmetellään miksi syntyvyys laskee.
Minä ja mieheni olemme vähän päältä parikymppisiä, juuri oman kodin ostaneita, olemme naimisissa ja vakipaikat töissä. Lapsien hankinta ei kuitenkaan tule lähiaikoina kuulonkaan, tulemme toimeen kahdestaan tämän hetken tuloillamme. Suomen valtio ei edes kannusta millään tavalla lasten hankintaan, päinvastoin. Lapsilisiä pienennetään, ynnä muuta. Kotihoidontuki on niin onneton, että töihin pitäis kiirehtiä äkkiä äitiysloman jälkeen, mikä olis tosi harmillista.
Samaan aikaan elämisen ja asumisen kustannukset nousee, verotus vaan kiristyy joka asiassa. Palkat ei seuraa perässä samaan tahtiin.Mätä valtio.
Kotihoidontuki, vanhempainvapaat, lapsilisät, päivähoito-oikeus, ilmainen peruskoulu (ja sen jälkeen vain materiaalit) jne.
Suurimmassa osassa maista on lukukausimaksut, töihin 6vkoa synnytyksestä ja töissä ollaan niin pitkään kuin raskaus antaa ja sairastetaankin omalla rahalla. Ei lakisääteisiä vuosilomia, ei lomarahoja (paitsi Kreikassa)
Kyllä. Kyllä tämä on paska maa lapsille. Aivan kamala. Yhyy. Ei ole edes varaa ostaa lapsille uutta iPhonea joka vuosi. Valtion pitäisi kyllä vähän antaa lisää ilmaista rahaa ja jos vielä voisin ulkoistaa mahdollisimman paljon lapseni kasvatusta yhteiskunnalle niin vielä parempi.
Ihan samaa mieltä. Lapsiperheiden etuudet ovat paremmat kuin koskaan mutta vieläkin kitistään. En ymmärrä. Uusien kerrostalojen pihatkin on ihan lapsille suunnitellut. On turvalliset keinut ja keinualustat ja kaikenlaista kivaa härveliä ihan toisella tavalla kuin vaikkapa 20 vuotta sitten.
Ei ole ainakaan yhteiskunnan vika jos nuoret aikuiset eivät osaa arvostaa tätä kaikkea hyvää mitä on. Matalalattiajunat ja bussitkin. Isot kaupat mihin mahtuu jopa kaksosrattaiden kanssa. Lapsiperheille omia parkkiruutuja ja lapsiparkkeja.
Mut vaan maristaan.
Ei ymmärrä.
Hassua, miten jollakin voi olla tuollaista, itse en tunne ketään työtöntä tai sellaista joka saisi aina kenkää joka paikasta niin kuin ap. Apn uravalinnoissa on pakko olla jotakin pielessä tai sitten jossakin syy yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ehdotat ratkaisuksi?
Itse työllisten itseni ja tällä hetkellä kolme muutakin
Kaikista ei ole yrittäjäksi. Siksi pitäisi olla tavan työpaikkoja tarjolla niille, joista yrittäjäksi ei vain ole.
Mitä siis ehdotat ? Mistä niitä taiotaan ? Tämä minuakin sattuneesta syystä kiinnostaa.
T Antti R.
Niinpä, mutta kun näiden ihmisten mielestä jonkun pitäisi nyt vain järjestää jostain tyhjästä niitä työpaikkoja, joissa ihmiset voisivat tehdä juuri sitä työtä jota haluvat, vaikka siitä ei olisi kenellekään hyötyä, eikä sitä kukaan tarvitisisi ta josta kukaan ei ole valmis maksamaan, mutta kuitenkin siitä pitäisi saada keskimääräistä parempaa palkaa. Näihin tarpeettomiin töihin se palkkaraha ilmeisesti kasvaa näiden ihmisten mielestä puussa tai tipahtaa sateen mukana taivaalta.
Minäkin siis haluaisin tietää, että 1) kenen sitä työtä pitäisi järkätä, 2) miten ja 3) mistä. Jonkun tarttis tehdä jotain tai kyllä hallituksen nyt vain pitäisi, ei nyt ole riittävä informaation aste. Jos ei oma koulutus ja osaaminen kohtaa niiden alojen kanssa, joissa työvoimaa tarvitaan, pitää tehdä omalle koulutukselle ja osaamiselle jotain. Työelämää ei nyt vain voi vääntää väkisin vastaamaan sinun koulutustasi ja osaamistasi, jos sinun tämänhetkiselle koulutuksellesi ja osaamisellesi ei nykymaailmassa enää ole vastaavaa tarvetta kuin kymmenen vuotta sitten vielä oli.
Aloitus oli kirjoitettu niin äärettömän huonolla suomenkielellä, että en yhtään ihmettele, ettei kukaan halua töihin selkeästi kielitaidotonta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota noin. Ei elämä tuohon lopu.
Mä olen ollut pätkätyö-työttömyyskierteessä koko aikuisikäni eli noin 25 vuotta. Nyt olen taas työttömänä enkä usko enää työllistyväni.
Sama homma että en ole ikinä ollut vakitöissä. Ensimmäiseen ammattiini valmistuin 1991, kukaan ei palkannut silloin. Sieltä ysäriltä asti pätkiä ja työttömyyttä. Uusi ammatti ja joksikin aikaa töitä kunnes 2009 alkoi taas pidempi työttömyys. Pisin työsopimus oli vuoden mittainen. Hermot on menneet riekaleiksi jo ajat sitten. Käyn välillä orjailemassa 9 e jos ihan pakko. En enää usko saavani oikeita töitä. Liian vanhakin, melkein 50.
Miten ne opiskelukaverisi, jotka tuolloin valmistuivat myös? Kaikki työttöminä tai pätkätöissä? Vai olisko ehkä niin, että suurikin osa on ihan vakituisissa töissä ja ollut jo pitkään? Onko vika vain yhteiskunnassa ja työnanatajissa, vai voisiko osa viasta olla myös sinussa, jos et missään vaiheessa ole onnistunut työllistymään vakituisesti - et edes nousukausien aikana?
Meillä olisi heti 100 000 työpaikkaa lisää, jos muun kuin raaka-aineiden tuonti ulkomailta kiellettäisiin. Iso syy työpaikkapulaan ovat ihmiset, jotka eivät halua ostaa mitään Suomessa tuotettua ja joille kotimainen ruoka on iso kauhistus. Hemmetti, soijabanaanipastaa sen olla pitää eikä mitään tylsää suomalaista jauhelihakastiketta.
Luin jostain, että 80% ekan vuoden tradenomiopiskelijoista luulee pääsevänsä manageritason tehtäviin valmistuttuaan. Voi lol sentään. Kenellä ne tässä pilvilinnat on?
Miksei satsata enemmän oppisopimiskoulutukseen ja ihan perinteisiin duunariammatteihin, joista on jopa pulaa joillain aloilla? Esim. hommansa osaavia sähkömiehiä on todella vaikea saada töihin.
Mikä meillä on Suomessa mennyt pieleen koulutuspolitiikassa? Joku ihmeen ylimielisyys?
Lehdessä oli juuri juttua, että esim. Vantaalla neljännes 20-29 -vuotiaista on vaille lukio- tai amistason opintoja. Siis pelkällä peruskoululla mennään. Neljännes!
Ja Rinne & co. ovat sitä mieltä, että 70% suomalaisista korkeakoulutetaan? Mitä jos lähdettäisiin edes siitä, että ne sadattuhannet pelkän peruskoulun käyneet nuoret saataisiin edes oppisopimuskoulutukseen tai amikseen?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Luin jostain, että 80% ekan vuoden tradenomiopiskelijoista luulee pääsevänsä manageritason tehtäviin valmistuttuaan. Voi lol sentään. Kenellä ne tässä pilvilinnat on?
Miksei satsata enemmän oppisopimiskoulutukseen ja ihan perinteisiin duunariammatteihin, joista on jopa pulaa joillain aloilla? Esim. hommansa osaavia sähkömiehiä on todella vaikea saada töihin.
Mikä meillä on Suomessa mennyt pieleen koulutuspolitiikassa? Joku ihmeen ylimielisyys?
Lehdessä oli juuri juttua, että esim. Vantaalla neljännes 20-29 -vuotiaista on vaille lukio- tai amistason opintoja. Siis pelkällä peruskoululla mennään. Neljännes!
Ja Rinne & co. ovat sitä mieltä, että 70% suomalaisista korkeakoulutetaan? Mitä jos lähdettäisiin edes siitä, että ne sadattuhannet pelkän peruskoulun käyneet nuoret saataisiin edes oppisopimuskoulutukseen tai amikseen?
Millä tavalla (konkreettisesti) sinun mielestäsi oppisopimuskoulutukseen pitäisi satsata nykyistä enemmän?
Avata oppisopimuspaikkoja enemmän, ja järjestää ohjausta nuorille, joiden on vaikea valmistua. Lisää henkilökohtaista ohjausta ja sitä, että näytetään asiat kädestä pitäen.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Mietin välillä, onko syynä Suomessa harjoitettu koulutuspolitiikka, jossa on jo pitkään ollut ajatuksena korkeakouluttaa suurin osa suomalaisista vaikka väkisin.
Seurauksena on loppuun palaneita ihmisiä, jotka joutuvat koko ajan työskentelemään voimavarojensa ja kykyjensä ylärajoilla.
Ja toinen ongelma on sitten vielä se, että kaikille valmistuneille ei riitä asiantuntija-aloilla työpaikkoja. Kilpailu on siis todella kovaa.
Järkevintä olisi palauttaa akateemiset opiskelupaikat niille todella lahjakkaille opiskelijoille, joilla on oikeasti kykyä pärjätä niissä töissä. Eli tietyillä aloilla vähentää opiskelupaikkoja reilusti.
Ja sitten kunnianpalautus ihan normiduuneille. Esim. rakennusalalla on hirveä työvoimapula. Mutta eihän ne työt suomalaisille kelpaa. Rakennusfirmat rekrytoivat suoraan Virosta, kun suomalaiset ovat mieluummin työttömänä kortistossa.
Terkkuja vaan sinne Rinteen hallitukselle: Please, älkä toteuttako niitä koulutustavoitteita! Lisätkää ne koulutusresurssit sinne amiksen puolelle, siellä ne tulevaisuuden työpaikat on.
Nyt sinulla on vanhentunutta tietoa, ei virolaiset raksamiehet ole kelvanneet enää vuosiin, saati suomalaiset, kun Virossa hinnat ovat nousseet, eikä enää pärjää 5€ tuntipalkalla, vaan vaativat kohtuullisen tuntipalkan.
Nyt raksalle miehet tulee Puolasta, Unkarista, joille voi maksaa 3€/h ja asuvat työmaakopeissa ja tekevät 60h työviikkoa.
Se siitä rakennusalan hirveästä rakennuspulasta.
Avata oppisopimuspaikkoja enemmän, ja järjestää ohjausta nuorille, joiden on vaikea valmistua. Lisää henkilökohtaista ohjausta ja sitä, että näytetään asiat kädestä pitäen.
Mitä tarkoitat oppisopimuspaikkojen avaamisella? Tiedätkö, mikä oppisopimuskoulutuksen todellinen ongelma nykyisin on? No minäpä kerron.
Aikoinaan oli ihan tavallista, että yrittäjä tarvitessaan itselleen työntekijän, otti nk oppipojan. Tämän palkka oli paljon pienempi kuin ammattilaisen. Yrittäjä opetti oppipojalleen ensin kaikista yksinkertaisimpia työtehtäviä yrityksessään ja kun osaamista karttui, palkkakin nousi. Vähitellen opetti lisää asioita sen mukaan, mitä työntekijän oli tarpeellista oppia. Omassa iköluokassani (n. 60 v) on yllättävn paljon ihmisiä, joilla ei ole keskikoulun jälkeen suoritettuna mitään opintoja.
Kun yrittäjä sitten alkoi ikääntyä, todettiin, että työntekijä on rautainen ammattilainen, mutta tutkinto puuttuu. Pitäisi voida hakea uutta työpaikkaa, mutta vaikka olikin osaamista, ei ollut muodollista pätevyyttä. Kehitettiin oppisopimuskoulutus, jonka avulla ihmiset pystyivät työssä oppimisen yhteydessä suorittamaan myös tutkinnon. Oppisopimusopiskelija, joka osasi tehdä taloon perustukset, rakentaa seinät, valaa betonilattiat yms, opetettiin vielä maalaamaan, laittamaan eristeet, tekemään katon jne. Koulutukseen liittyvä teoriaosuus opeteltiin oppilaitoksessa ja pian olikin tutkintotodistus kädessä.
Nykyisin koulutukset ovat muuttuneet laajemmiksi ja oppilaitokset määräävät, mitä kaikkea oppisopimusopiskelijan on työssään voitava opiskella. Kuitenkin yhä harvemmassa yrityksessä tehdään työ alusta loppuun. Yksi firma kaivaa montun, toinen tekee perustukset, kolmas valaa betonilattiat jne. Ei ole enää yrityksiä, joissa voitaisiin tarjota oppisopimusopiskelijalle kaikki ne erilaiset ja monipuoliset työtehtävät, joita tutkinto edellyttää.
Olen ollut vuosia sitten oppisopimusopiskelijan ohjaajana ja vaikka yritys olikin kohtuullisen iso, mun oli yksinkertaisesti mahdotonta keksiä hänelle kaikkia niitä tehtäviä, joita oppilaitos edellytti hänen tekevän saadakseen tutkinnon suoritetuksi. Joistakin kursseista sain sovittua oppilaitoksen kanssa, että opiskelija kirjoittaa aiheesta vain tutkielman, koska kurssin sisältö ei liittynyt millään tavalla työpaikkani toimialaan. Mutta siinäkin mun piti olla jatkuvasti apuna, vaikka tutkielman aihe ei millään tavalla koskenut sellaisia työtehtäviä, joista minä olisin tiennyt jotain. Tämän lisäksi mun piti tehdä omat työnikin, mutta vaikka usein oppisopimusopiskelijan vuoksi jouduin tekemään omat työni ylitöinä, ylityökorvauksia ei maksettu. Ja monista asioista jouduin etsimään opiskelijalle tietoa kotona, vapaa-ajallani.
Jos oppisopimuskoulutusta haluttaisiin kehittää, pitäisi siirtyä toisen asteen tutkintotavoitteisesta opiskelusta suppeampaan tutkintoon. Esimerkiksi vuoden kestävä oppisopimuskoulutus, jossa oppisi tietyt asiat. Ne asiat, mitä oppisopimuspaikan tarjoavassa firmassa on mahdollista tehdä. Vuoden kestävällä suppeammalla koulutuksella ei tietenkään voi saada ammattikoulun tutkintoa vastaavaa tutkintoa.
Samaa se on meillä viiskymppisilläkin. Aika stressaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan ihmetellään miksi syntyvyys laskee.
Minä ja mieheni olemme vähän päältä parikymppisiä, juuri oman kodin ostaneita, olemme naimisissa ja vakipaikat töissä. Lapsien hankinta ei kuitenkaan tule lähiaikoina kuulonkaan, tulemme toimeen kahdestaan tämän hetken tuloillamme. Suomen valtio ei edes kannusta millään tavalla lasten hankintaan, päinvastoin. Lapsilisiä pienennetään, ynnä muuta. Kotihoidontuki on niin onneton, että töihin pitäis kiirehtiä äkkiä äitiysloman jälkeen, mikä olis tosi harmillista.
Samaan aikaan elämisen ja asumisen kustannukset nousee, verotus vaan kiristyy joka asiassa. Palkat ei seuraa perässä samaan tahtiin.Mätä valtio.
Kotihoidontuki, vanhempainvapaat, lapsilisät, päivähoito-oikeus, ilmainen peruskoulu (ja sen jälkeen vain materiaalit) jne.
Suurimmassa osassa maista on lukukausimaksut, töihin 6vkoa synnytyksestä ja töissä ollaan niin pitkään kuin raskaus antaa ja sairastetaankin omalla rahalla. Ei lakisääteisiä vuosilomia, ei lomarahoja (paitsi Kreikassa)
Kyllä. Kyllä tämä on paska maa lapsille. Aivan kamala. Yhyy. Ei ole edes varaa ostaa lapsille uutta iPhonea joka vuosi. Valtion pitäisi kyllä vähän antaa lisää ilmaista rahaa ja jos vielä voisin ulkoistaa mahdollisimman paljon lapseni kasvatusta yhteiskunnalle niin vielä parempi.
Jos tarkastelet EU-maiden tukia ja etuuksia lapsiperheelle, niin Suomi laahaa siellä keskitason häntäpäässä.
Jokaisessa muussa maassa lapsilisät ovat korkeammat, samoin lapsivähennys verotuksessa, puolisoiden yhteisverotus jne.
Ja esim. terveydenhoito Suomessa ei ole kummoinen ja se on maksullinen.
Esim. Espanjassa, niin lapset ja aikuiset saavat kaiken ilmaiseksi, jopa lääkkeet. Ja äitiysloma on puoli vuotta, jonka jälkeen äiti voi lähteä osaaikatyöhön, jonka mahdollistaa puolisoiden yhteisverotus.
Uskomstonta miten Suomessa kuvitellaan olevan jokin lintukoto, mutta todellisuudessa se on aivan muuta. On todella pienet palkat,
Eu-maiden keskitasoa, vaikka maa elinkustannukseltaan on maailman korkein eli ostovoima on todella heikko.
Muualla maailmassa iPhoneat maksetaan itse, mutta siellä puhutaankin vuosipalkasta, jpka on 13-14 kk palkka.
Jos valitsee jäädä Suomeen, se tarkoittaa uhrauksia töiden osalta.
Niin pitäisi. Itse halusin opiskella taloushallintoa. Olen jo merkonomi mutta toiselta suuntautumisalalta, joten en voi opiskella sitä tutkintoa. Oppisopimuksen ei oteta koska alasta pitäisi olla parin vuoden työkokemus. Miten saan työkokemusta, kun ei oteta töihin ilman tutkintoa, jota en saa ilman työkokemusta?
Olkoot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota noin. Ei elämä tuohon lopu.
Mä olen ollut pätkätyö-työttömyyskierteessä koko aikuisikäni eli noin 25 vuotta. Nyt olen taas työttömänä enkä usko enää työllistyväni.
Sama homma että en ole ikinä ollut vakitöissä. Ensimmäiseen ammattiini valmistuin 1991, kukaan ei palkannut silloin. Sieltä ysäriltä asti pätkiä ja työttömyyttä. Uusi ammatti ja joksikin aikaa töitä kunnes 2009 alkoi taas pidempi työttömyys. Pisin työsopimus oli vuoden mittainen. Hermot on menneet riekaleiksi jo ajat sitten. Käyn välillä orjailemassa 9 e jos ihan pakko. En enää usko saavani oikeita töitä. Liian vanhakin, melkein 50.
Miten ne opiskelukaverisi, jotka tuolloin valmistuivat myös? Kaikki työttöminä tai pätkätöissä? Vai olisko ehkä niin, että suurikin osa on ihan vakituisissa töissä ja ollut jo pitkään? Onko vika vain yhteiskunnassa ja työnanatajissa, vai voisiko osa viasta olla myös sinussa, jos et missään vaiheessa ole onnistunut työllistymään vakituisesti - et edes nousukausien aikana?
Samaa mieltä. Vertailun vuoksi: olen saman ikäinen kuin tuo pitkäaikaistyötö. Valmistuin ammattiini, akateemiseen sellaiseen, -94. Ensimmäiset vuodet menivät ihan OK palkatuissa töissä, ja lopulta kokemuksen kartuttua riittävästi siirryin tekemään samaa työtä itsenäisenä yrittäjänä. Tulot ovat olleet jo n. 15 vuotta koko ajan yli 100k€/v ja viimeiset 10 vuotta n. 400k€/v. Olemme eläneet ko. pitkäaikaistyöttömän kanssa täsmälleen samaan aikaan täsmälleen samassa maassa, täsmälleen samojen opinto- ym. tukien ja etuisuuksien ja - huom! - täsmälleen samalla tavoin ilmaiseen tai lähes ilmaiseen koulutukseen oikeutettuina. Kultalusikkaa en ole saanut, ellei sellaiseksi lasketa lapsuudenperheestä saatua lukemis- ja koulutusmyönteistä asennetta, ja alkupääomani aloittaessa on ollut 0 euroa. Onko vika ja syypää ko. pitkäaikaistyöttömän tilanteeseen yhteiskunnassa vai jossain muussa?
Vierailija kirjoitti:
Niin pitäisi. Itse halusin opiskella taloushallintoa. Olen jo merkonomi mutta toiselta suuntautumisalalta, joten en voi opiskella sitä tutkintoa. Oppisopimuksen ei oteta koska alasta pitäisi olla parin vuoden työkokemus. Miten saan työkokemusta, kun ei oteta töihin ilman tutkintoa, jota en saa ilman työkokemusta?
Olkoot.
Häh? mä olen toimistopalveluiden ja tietojenhallinnan merkonomi ja hankin jatkokoulutkseksi taloushallinnon ammattitutkinnon kirjanpitäjän osaamisalalla, eikä kukaan kysellyt "väärän" suuntautumisalan perään.
Oppisopimuskoulutuksessakin voi olla ihan teoriaopetustakin koulun puolesta, eikä osaamistaan edes tarvitse näyttää töillä vaan harjoitustehtävillä, joihin ei ohjaajan tarvitse millään tavalla puuttua. Ihan samalla tavalla kuin nekin, jotka koulussa samaa asiaa opiskelee.
Älä myy mielenrauhaasi. Mielummin köyhä mutta rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ehdotat ratkaisuksi?
Itse työllisten itseni ja tällä hetkellä kolme muutakin
Kaikista ei ole yrittäjäksi. Siksi pitäisi olla tavan työpaikkoja tarjolla niille, joista yrittäjäksi ei vain ole.
KENEN pitäisi perustaa tällaisia työpaikkoja? Tarkoitatko siis, että valtion ja kuntien eli julkisen sektorin työpaikkojen määrää pitäisi lisätä?
Kysymys ei ole mistään työpaikkojen pakkoperustamisella korjautuvasta ongelmasta.
Koko systeemi on peruuttamattomasti kriisissä. Talousjärjestelmä joka on käytössämme, ei toimi enää tässä maailmassa.
Ehkä laajamittainen sota tai valtava luonnonmullistus voisi antaa taas reilun 50 vuoden pätkän sitä "talouskasvua"
Jokatapauksessa vaaditaan valtava romahdus ja mullistus, jotta tuntemamme kaltainen kapitalismi saa taas jotakin mistä ottaa kiinni.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa talousjärjestelmä, tosin siitäkin on huonoja kokemuksia lähimenneisyydestä.
Jotakin tulee tapahtumaan lähiaikoina, se on varmaa.