Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko ihan oikeasti lopettaa tota vähättelyä ja oikeasti avata silmät? Pahaolo on suuri.

Vierailija
17.09.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006240728.html

Minä 28 vuotianaa jäin taas työttömänä, määräaikainen on loppunut, tänään joudun taas hakemaan Kelalta ja liitolta tukea. Olin erinomainen työntekijä mutta kun rahat "loppunut" ja johto päätti ettei enää palkata ketään. Olen nähnyt tätä "taantuma", "säästö", "YT" sirkusta jo siitä lähtien kun olin ensimmäisessä työpaikassa jo 15 vuotiaana. Olen AINA ollut töissä ja saanut sitä helpolla silti tässä kierteessä ihan jatkuvasti.

Onko tämä jotenkin minun vikani että jotkut ovat muuttaneet maailman niin että tavalliset ihmismassat joutuvat lopullisesti uuvuttaa ittensä, suorittaa, oppia uutta ja uudistautua jatkuvasti?

Ymmärtääkö kukaan minkalaista selviytymistä tämä on? Minulla on laaja kaveri ja perhe piiri, olen verkostoitunut, kaikki ahkeria ja toimeentulevia ihmisiä. Epätoivo on suuri, taustasta huolimatta olemme kaikki samassa veneessä. Vuosittain saa kuulla kuinka joku on pettynyt "...minä kun luulin että tällä koulutuksella olisin päässyt tohon mutta kun säästöt iski..."

Tämä alkaa olemaan jo niin suuri pelleily ja se mitä eniten raivostuttaa on että ihmiset syyttävät toisensa laiskuudesta, minä en kerta kaikkiaan ymmärrä miksi ihmiset eivät nouse kapinoimaan ja lopettamaan tätä jatkuva painajaista!

Tiesittekö että meissä 30 vuotiaissa on ihan normaalia että vitsaillaan itsemurhasta ja hirttäytymisestä? Paineet ovat työelämässä niin kovia että mielenterveys on todellakin koetuksella, ihan sama missä olet töissä.

Kokoajan jotain säätöä jossain.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että koet elämäntilanteesi tuollaisena.

Vierailija
2/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olet. Ja pahempaan suuntaan mennään koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Vierailija
4/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Denialismi on selkeästi muodissa kun kielletään todellisuutta ja näin rankasti. Sitten ihmetellään miksi nuoriso ei halu tehdä mitään. Fiksuja ovat kun tajuavat etteivät halua herroja palvella.

Uskokaa te vain näihin pilvilinnoihin, hyvin teitä on aivopesty. Teette suurta vahinkoa kieltää nämä ongelmat.

Vierailija
5/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen jo niin vanha, että voin ostaa jonkun mökkipahasen ja erakoitua sinne.

Vierailija
6/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vaan kaikilla on taipumus olettaa ja edellyttää että ’joku muu’ taikoo sen työpaikan missä aina vaan palkataan lisää väkeä ja kaikki saa leppoisasti käyttää olis kykyjään ja koulutustaan optimaalisesti. Mutta ne Yritystuet pitää heti poistaa ja kyllä se on ’sen jonkun’ firman velvollisuus vastata minun toimeentulostani vaikka minä saikutan / haluan viettää perhevapaata tai olen itse asiassa epäpätevä hommaan.

Vierailija
7/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin. Ei elämä tuohon lopu.

Mä olen ollut pätkätyö-työttömyyskierteessä koko aikuisikäni eli noin 25 vuotta. Nyt olen taas työttömänä enkä usko enää työllistyväni. 

Vierailija
8/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan ihmetellään miksi syntyvyys laskee.

Minä ja mieheni olemme vähän päältä parikymppisiä, juuri oman kodin ostaneita, olemme naimisissa ja vakipaikat töissä. Lapsien hankinta ei kuitenkaan tule lähiaikoina kuulonkaan, tulemme toimeen kahdestaan tämän hetken tuloillamme. Suomen valtio ei edes kannusta millään tavalla lasten hankintaan, päinvastoin. Lapsilisiä pienennetään, ynnä muuta. Kotihoidontuki on niin onneton, että töihin pitäis kiirehtiä äkkiä äitiysloman jälkeen, mikä olis tosi harmillista.

Samaan aikaan elämisen ja asumisen kustannukset nousee, verotus vaan kiristyy joka asiassa. Palkat ei seuraa perässä samaan tahtiin.

Mätä valtio.

Vierailija
9/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ehdotat ratkaisuksi?

Itse työllisten itseni ja tällä hetkellä kolme muutakin

Vierailija
10/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ei ole yrittäjäksi. Siksi pitäisi olla tavan työpaikkoja tarjolla niille, joista yrittäjäksi ei vain ole.

Vierailija
11/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ei ole yrittäjäksi. Siksi pitäisi olla tavan työpaikkoja tarjolla niille, joista yrittäjäksi ei vain ole.

Mitä siis ehdotat ? Mistä niitä taiotaan ? Tämä minuakin sattuneesta syystä kiinnostaa.

T Antti R.

Vierailija
12/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen jo niin vanha, että voin ostaa jonkun mökkipahasen ja erakoitua sinne.

Sitten sinä itket muutaman vuoden päästä lehtien palstoilla kun ostit mökin ja nyt et enää jaksa pitää sitä mutta kukaan ei sitä osta kuin romutettavaksi.

13/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin välillä, onko syynä Suomessa harjoitettu koulutuspolitiikka, jossa on jo pitkään ollut ajatuksena korkeakouluttaa suurin osa suomalaisista vaikka väkisin.

Seurauksena on loppuun palaneita ihmisiä, jotka joutuvat koko ajan työskentelemään voimavarojensa ja kykyjensä ylärajoilla.

Ja toinen ongelma on sitten vielä se, että kaikille valmistuneille ei riitä asiantuntija-aloilla työpaikkoja. Kilpailu on siis todella kovaa.

Järkevintä olisi palauttaa akateemiset opiskelupaikat niille todella lahjakkaille opiskelijoille, joilla on oikeasti kykyä pärjätä niissä töissä. Eli tietyillä aloilla vähentää opiskelupaikkoja reilusti.

Ja sitten kunnianpalautus ihan normiduuneille. Esim. rakennusalalla on hirveä työvoimapula. Mutta eihän ne työt suomalaisille kelpaa. Rakennusfirmat rekrytoivat suoraan Virosta, kun suomalaiset ovat mieluummin työttömänä kortistossa. 

Terkkuja vaan sinne Rinteen hallitukselle: Please, älkä toteuttako niitä koulutustavoitteita! Lisätkää ne koulutusresurssit sinne amiksen puolelle, siellä ne tulevaisuuden työpaikat on. 

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
14/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota noin. Ei elämä tuohon lopu.

Mä olen ollut pätkätyö-työttömyyskierteessä koko aikuisikäni eli noin 25 vuotta. Nyt olen taas työttömänä enkä usko enää työllistyväni. 

Sama homma että en ole ikinä ollut vakitöissä. Ensimmäiseen ammattiini valmistuin 1991, kukaan ei palkannut silloin. Sieltä ysäriltä asti pätkiä ja työttömyyttä. Uusi ammatti ja joksikin aikaa töitä kunnes 2009 alkoi taas pidempi työttömyys. Pisin työsopimus oli vuoden mittainen. Hermot on menneet riekaleiksi jo ajat sitten. Käyn välillä orjailemassa 9 e jos ihan pakko. En enää usko saavani oikeita töitä. Liian vanhakin, melkein 50.

Vierailija
15/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Denialismi on selkeästi muodissa kun kielletään todellisuutta ja näin rankasti. Sitten ihmetellään miksi nuoriso ei halu tehdä mitään. Fiksuja ovat kun tajuavat etteivät halua herroja palvella.

Uskokaa te vain näihin pilvilinnoihin, hyvin teitä on aivopesty. Teette suurta vahinkoa kieltää nämä ongelmat.

Ihan ohiksena: älä ala raivota nyt jollekin siitä, että hän on pahoillaan puolestasi. Haloo!

Olen vihervasemmistolainen ja ollut koko aikuisikäni sitä mieltä, että Suomen talouspolitiikka menee yhä kovempaan ja rikkaita suosivampaan suuntaan. Tulin työmarkkinoille 1990-luvun laman aikaan, ja voin kertoa sinulle, että tämä nykyhetki ei ole todellakaan mitään siihen verrattuna.

Ei sillä, symppaan kyllä nuoria aikuisia, teillä on samalla lailla edessänne pätkätöitä ja epävarmuutta, mutta talouden yleiskuva ja työllisyystilanne on silti rutkasti parempi kuin siihen aikaan.

Silti ei ole mitenkään itsestäänselvää, että KAIKKI roikkuisivat nyt jotenkin samassa epätoivon asenteessa kuin sinä, ap. Vaikka kuinka tiedän ongelmat - olen ollut toimittajana kolme vuosikymmentä, joten believe me, tiedän - en silti ole yhtä synkkä. Eivätkä ole parikymppiset lapsenikaan tai heidän ystävänsä.

Eli ei se nyt niinkään mene, että jos ymmärtää yhteiskuntaa ja tiedostaa sen ongelmat, on automaattisesti itsemurhan partaalla! Ihmisiä on monenlaisia, osa pyrkii toimimaan ongelmien ratkaisemiseksi, osa lamaantuu.

Vierailija
16/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan tutkia merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään tai tehdä kulttuurintutkimusta, eikä minusta ole yrittäjäksi joten jonkun pitää minulle se työpaikka tarjota?

Vierailija
17/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohiksena: älä ala raivota nyt jollekin siitä, että hän on pahoillaan puolestasi. Haloo!

Olen vihervasemmistolainen ja ollut koko aikuisikäni sitä mieltä, että Suomen talouspolitiikka menee yhä kovempaan ja rikkaita suosivampaan suuntaan. Tulin työmarkkinoille 1990-luvun laman aikaan, ja voin kertoa sinulle, että tämä nykyhetki ei ole todellakaan mitään siihen verrattuna.

Ei sillä, symppaan kyllä nuoria aikuisia, teillä on samalla lailla edessänne pätkätöitä ja epävarmuutta, mutta talouden yleiskuva ja työllisyystilanne on silti rutkasti parempi kuin siihen aikaan.

Silti ei ole mitenkään itsestäänselvää, että KAIKKI roikkuisivat nyt jotenkin samassa epätoivon asenteessa kuin sinä, ap. Vaikka kuinka tiedän ongelmat - olen ollut toimittajana kolme vuosikymmentä, joten believe me, tiedän - en silti ole yhtä synkkä. Eivätkä ole parikymppiset lapsenikaan tai heidän ystävänsä.

Eli ei se nyt niinkään mene, että jos ymmärtää yhteiskuntaa ja tiedostaa sen ongelmat, on automaattisesti itsemurhan partaalla! Ihmisiä on monenlaisia, osa pyrkii toimimaan ongelmien ratkaisemiseksi, osa lamaantuu.

Haloo itsellesi sisälukutaidoton! Viestissä ei pahoiteltu apn tilannetta vaan sitä mitä hän kokee. Viesti oli v*ttuilua.

Vierailija
18/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ammattikorkeakoulutasoisen koulutuksen ja tympäännyn uudella työpaikalla vuodessa tai kahdessa, Koskaan ei ole riitänyt uuden oppimista tahtiin, jota tahtoisin. Täytyy toistaa samaa työtä kuin robotti vuodesta toiseen vain, jotta saataisiin mahdollisimman suurta tulosta aikaiseksi. Sille naureskellaan, että kokee työnsä liian helpoksi ja kaipaa lisää haasteita.

Oikeasti työnantaja pelkää, että vien liikaa tietoa kilpailijalle. Lähtöni syy on aina ollut kyllästyminen ja se etten saa tarpeeksi rahallista korvausta työstäni. Saan aikaan muutoksia ja vakiintuneet työntekijät kokevat minut uhaksi. Onhan se noloa, kun paljastuu, että he eivät ole kertoneet johdolle, tavoista joilla voisi säästää ja sama on jatkunut siksi vuodesta toiseen!Mielestäni säästöjen tarkoituksena täytyy olla, että osa voitonkasvusta siirtyy suuremman palkan maksukykyyn! Vaikka esittelen, kuinka olen saanut säätöjä aikaiseksi, niin en saa siitä koskaan palkankorotusta. Töitä täytyisi tehdä hitaammin, kun nopeudesta ei makseta lisää. En jaksa. Olen nainen.

Vierailija
19/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten sinä itket muutaman vuoden päästä lehtien palstoilla kun ostit mökin ja nyt et enää jaksa pitää sitä mutta kukaan ei sitä osta kuin romutettavaksi.

En itke sillä ajattelen jo nykyisestä kodistani niin, että ränsistyköön minun puolesta kun en sillä enää itse mitään tee :D

Vierailija
20/52 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KENEN pitäisi perustaa tällaisia työpaikkoja? Tarkoitatko siis, että valtion ja kuntien eli julkisen sektorin työpaikkojen määrää pitäisi lisätä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä