MARRASMURUJEN keskiviikko ------<3
Kommentit (16)
Täällä sitä kotosalla lepäillään. Tulee vielä aika pitkäksi, mutta en halua nyt ottaa mitään riskiä. Onneksi on tuota tukiverkostoa!
Äiti oli eilisen päivän täälä ja siivos koko talon, pesi kolme koneellista pyykkiä, laitto kuivat paikoilleen ja teki ruokaa!
Tänään on lapset vipaa päivää päiväkodissa. Sitten tarvitaankin vähän enemmän apua lähipiiriltä. Onneksi myös lapset on jo ihan hyvän ikäisiä. Olis kamala jollekin puolitoistavuotiaalle selittää, että äiti ei nyt voi ottaa syliin jne...
Mutta tosiaan päivä kerrallaan...
Terve kaikille marrasmuruille!
Ensimmäistä kertaa pinoudun, taustalla olen ollut melkein päivittäin.
Onko melkein kaikilla muilla on alkanut ns. mukava aika raskaudessa?
Minulla on vaan jatkuvaa pahoinvointia ja oksennan päivittäin. Viime viikolla olin tiputuksessa pari päivää kun mikään ei pysynyt sisällä. Syynä taitaa olla ne 2 pientä vipeltäjää vatsassa. Alan jo olemaan hirmusen väsynyt tähän pahoinvointiin ja yleistila on laskenut kuin lehmän häntä! Kyllähän kaikki sanoo että kyllä se sinullakin alkaa se ihana raskausaika, saas nähdä!
Vatsa on kasvanut sen verran että tavalliset farkut eivät enää mahdu päälle joten kaikki lökäpöksyt on etsitty kaapin pohjalta. Kaikki paidat ovat jostain syystä pienentynyt niin että etupuolelta ne ovat liian lyhyet. Pitäisi varmaan kohta puolin käydä tutustua äitiysvaatteisiin.
Rintaliivit on uusittu jo n. 3 viikkoa sitten kun kaikki vanhat menivät liian pieniksi.
Tulevaisuus mietityttää minua paljon. Minkäänlaisia hankintoja en ole vielä tehnyt mutta ajatukset pyörivät niissä. Mitä pitää ostaa, millaiset vaunut olisivat hyvät, saako vauvoille vakuutukset(kaksoisraskaus on riskiraskaus), ja se tavaran määrä mikä pitää hankkia ja tietysti tuplana suurin osa. Miten kauan vauva käyttää ensimmäistä turvaistuinta ennenkuin siirtyy seuraavaan kokoon? Ajateltiin että ne ekat voisi vuokrata. Täytyy varmaan alkaa pikkuhiljaa tiedustelemaan sukulaisilta ja ystäviltä jospa heiltä löytyisi lainaksi pientä rekvisiittaa.
Mukavaa päivänjatkoa!
Amalia, rv hmm olisikohan noin 15, täytyy tarkistaa!
Hei kaikille marraskuisille!
Nyt vasta uskallan ilmoittautua mukaan. LA on 11.11. Minulla on alku ollut hieman hankalaa ensin keskenmenopelon vuoksi ja sitten sikiön niskaturvotuksen takia. Eilen sain kuitenkin vastauksen lapsivesipunktiosta: " sikiöllä on normaalit kromosomit" - maailman ihanimpia lauseita ainakin meidän perheessä!
Perheessä on siis nyt 3 v. tuleva isoveli sekä miehen edellisestä liitosta olevat 15 ja 17 v. pojat. Isoista pojista 17 v. on nyt asut viimeiset 2 vuotta äitinsä luona. Joten miesvaltaisessa perheessä ollaan ja mopojutut ovat päivittäistä hupia :-)
Nyt tuntuu helpottavalta kun voin vihdoin alkaa nauttimaan raskaudesta ja jutella siitä laajemmaltakin, aluksi yritin pitää matalaa profiilia juuri noiden tutkimusten takia. Painoa on tosin tullut jo reilusti, joten vanhat vaatteet on pitänyt hylätä jo aikaa sitten.
Kesää odotellessa
Sandeman
taidan pinoutua tällä puolen ekaa kertaa!
Olen oksennellut viikolta 7 asti joka päivä, ensin 6 viikkoa ympäri vuorokauden ja viimeiset pari " vain" aamupäivisin paitsi tällä viikolla taas useammin. Töistäkin olin pois kokonaista kolme päivää mutta nyt siihen ei todellakaan ole mahdollisuutta. Päätä särkee ja väsyttää, paino laskenut 7 kg, mutta mieli on onnellinen. Vaikka tätä kestäisi marraskuulle niin kestän sen kyllä, niin kauan kuin vauvalla kaikki on hyvin!
Tsemppiä kaikille. Ja toivottavasti se kukoistava keskiraskaus koittaisi itse kullekin.
silveriina+kuutti 15+1
Kas, kun en ole ennemmin huomannut, että täällä on toinenkin kaksosraskaana oleva :) Tiedätkö, onko sulla identtiset vai erimunaiset tulossa? Minulla identtiset, sukupuoli selviää juhannuksen alla :)
Mä olen selvinnyt oksentamatta, kovaa etomista vaan oli rv14 asti. Nyt taas ruoka maistuu vähän liiankin kanssa ja vaakaan alkaa keräytyä lukemia. Maha on kasvanut sentin viikkovauhtia. Nyt on jo sen verran hurja, että tuttavakin oikein ihmetteli, miten se noin on ponnahtanut. Mua ei oikeastaan kauhistuta muu, kuin se, että miten kamalan hurjaa mahaa mun täytyy kantaa kuukausitolkulla. Liikkeitä olen tuntenut jo 1,5 viikkoa, vaikka istukka on edessä. Liikkeet tuntuu sen ympärillä. Voimaa näillä kavereilla kyllä on, varsinkin vasemmalla :)
Meille tulee vakuutukset näille ennen syntymää. Ihan normaalisti sai näillekin vakuutukset. Heinäkuussa täytyy täyttää paperit, toisessa lukee A ja toisessa B, muuten ihan samanlainen lappu kuin esikoisellakin oli. Ajattelin käydä heinäkuussa katsomassa Firkon-merkkisiä kaksostenvaunuja (E-pohjanmaalla myyntipaikka). Ihastuin niiden ulkonäköön, järkeviin tiloihin ja erittäin halpaan hintaan. Matkarattaat olisi kyllä myös tarpeen kauppareissuille.
Alia ja tiku+taku rv17+2
Olosta: Mulla on alkanut suht helppo vaihe. Ongelmana kyllä supistukset, hengästyminen ja jatkuva pissillä ramppaaminen, mutta kyllä näiden kanssa elää.
Esikoisella meillä oli kaukalo käytössä 7kk ikään saakka. Kaksosille ajattelin ostaa Britaxin Rock-a-Tot -kaukalot, jotka on kevyitä ja halpoja (89e), mutta turvallisia.
Alia *jatkoi*
kevätjuhlat on juhlittu..
jäätelöä on syöty pojan kanssa kesäloman alun kunniaksi niin paljon,että on jo huono olo. Vielä ei tajua miten pitkä loma edessä. Kunhan opiskelustressi hellittää niin osaa rentoutua. Tais jo vähän ressiä purkautua kun olin NIIN väsynyt juhlan jälkeen että suorastaan kaaduin sänkyyn.
Vaavin potkut tuntuu päivä päivältä kovemmin, etenkin illalla kun alan nukkumaan. Mieskin tunsi masun päältä pienen , pienen muksauksen eilen illalla :) Esikoiselta tunsin liikkeet joskus rv 19-20, joten tämä tuntuu aikaiselta. Saa nähdä kuinka kova potkija tästä vaavista tulee kun nyt jo jyskyttelee noin kovasti, vaikka pieni on vielä.
Puoliväli raskaudesta alkaa häämöttämään pikkuhiljaa. MAHTAVAA!
T.Vaavaa rv 17+5
Pitkästä aikaa pääsen kirjotteleen kuulumisia (laiskimus=))!
Täällä vointi ihan hyvä, väsymys vaan jatkuu edelleen mutta kaipa se siitä kun lakkais toi ainainen vesisade ni pääsis pihalle.
NP-ultrassa käytiin miehen kanssa parisen viikkoa sitten ja oli kyllä tosi helpottavaa nähdä, että siellä masussa todella on joku=)! Siellä se vaavi köllötteli selällään kaikessa rauhassa (rauhallinen kuten isänsä ilmeisesti), turvotus oli 1.3mm ja koko vastas täysin viikkoja, istukka oli kohdunkaulan edessä (mikä on kai ihan normaalia vai????). Mutta oli kyllä mahtava tunne nähdä oma vaavi ja kyllä meille molemmille miehen kanssa tuli tippa linssiin=).
Koko lähisuku tietää jo vauvasta, suurin osa on ihan hyvin ottanut uutisen ja olleet iloisia puolestamme, mutta joukkoon on ikävä kyllä mahtunut niitäkin joilta ei olla saatu MITÄÄN kommenttia, aika ihmeelliseltä vaan tuntuu... onko muilla kokemuksia??
Parin päivän päästä loppuu kesäloma eikä mitään inspiraatioo töihin,mutta kaipa se siitä=)!
Aurinkoista loppuviikkoa toivottelen!
tiitiäinen78 rv14+5
Kyselen vaan, että mites te muut näillä viikoilla ja jatkossa liikutte?
Itse en ole urheilija, mutta tykkään kuntoilla. Eli käyn reippailla kävelylenkeillä ja hyötyliikun pyöräillen. Nyt viikkoja on 16 ja liikkumista ei vielä estä mikään. Ainut rajoite on, että pissapaikka pitää löytyä lenkkimatkan varrelta =) Ja lenkit on lyhentyneet, eli reilu 3km on ihan sopiva happihyppely.
Pyöräilen varmaan kesän ajan, mutta tiedän ettei se tule onnistumaan enää isoilla viikoilla. Uida tykkään, mutta mun rinnat palelee raskauden/imetyksen aikana ihan sairaasti. Eli se on jäänyt pois, mitänyt lasten mukana joskus hallissa lillin.
Muilla?
Mä pyöräilen ja kävelen päivittäin. Toivottavasti tulee ulkoiltua yhtä hyvin kesäoman aikana..
Olen kevään ajan pyöräillyt päivittäin koulumatkat yht. 12km per päivä, lisäksi pienillä kävelyillä käydään koiran kanssa (Mies lenkittää koiran) Koko perhe tykätään käydä pyöräretkillä joita tehdään pari-kolme viikossa. Pienet vaelluslenkit, luontopolut, kuntopolut on myös tuttua, koko perheen viikonloppu elämää. Ennen kuin tapasin mieheni olin aikamoinen sohvaperuna, mutta hänen urheilullisuus on vähän tarttunut minuunkin. JA HYVÄ NIIN, koska kyllähän ulkoilu vaikuttaa uneen, terveyteen ja elämänlaatuun aika paljon. Mahtavaa kun on löytänyt riemun liikkumiseen ja kilojakaan ei pääse kertymään niin helposti.
Liikun kuitenkin rauhallisesti ja kehoa kuunnellen, en veren maku suussa.
Vielä ainakaan masu ei ole tiellä, mutta hengästyn todella helposti. Ylämäet on rankkoja ja portaiden nousut. Olin viime kesänä vaeltamassa karhunkierroksella Kuusamossa. Reissusta jäi niin hyvät muistot, että olisi ollut mukava päästä tänäkin kesänä, mutta se olisi liian rankkaa.
Uiminen voisi olla mukavaa, mutta en tykkää uimahalleista. Kesällä uin mieluummin luonnon vesissä.
Vaavaa 17+5
Täällä olis kans vielä yksi kaksosten odottaja. Alun pahoinvointi on jo aika hyvin helpottanut, mitä nyt pientä etomista välillä. Mutta muutama viikko sitten alkanut ruskea vuoto ei ota loppuakseen. Johtuu luultavasti siitä, että istukka on kohdun suulla. Maha on myös kasvanut jo " järkyttävän" isoksi, eikä mitkään vaatteet meinaa enää mahtua päälle. Muuten olo tuntuu tänään suhteellisen normaalilta.
Käväisin lukemassa helmikuisten juttuja, niin tuntu niin hienolta, niillä on siellä armoton kuhina päällä, kauheasti vauvoja, kaikki laittavat innoissaan tietonsa kahteen kertaan ja muutenkin.. Tuntuu niin hienolta, nyt huomaan oman herkyyteni, itken täällä kun noi helmikuiset on niin onnellisia uutisista :) söpöö :)
Liikunnasta: tahtoisin enemmän harrastaa, mutta minä vuorotöissä, mies myös niin ajankäyttö on vähän niinkuin koti ja työ, yhdelle kaverille jota en ollut tavannut aikoihin niin ehdotin että tavataanko lenkin merkeissä? tavattiin vedettiin joku kuus kilsaa ja olin onnellinen :)
Mies meillä treenaa jo työnsä puolestakin( turva-alalla) tulee oikein huono omatunto kun en mielestäni pääse tarpeeksi liikkumaan :/
Nyt kun vielä saikulla niin mieli halajaa hikeä enemmän..
Nooh, kyllä se tästä.
tittuska rv 15+3
Ei ole identtisiä kaksosia tulossa. Sain muuten aikaisin tietää kaksosista kun alkuraskaudessa oli vuotoa ja heti ultrattiin ja silloin jo näkyi 2 sikiöpussia.
Onko sinulle puhuttu siitä että kaksoisraskauksista jää sairaslomalle ennen äitiyslomaa? Minulle sanottiin heti että vähintään 4 viikkoa ennen äippälomaa täytyy jäädä sairaslomalle vaikka voisi hyvin. En tiedä yrittääkö ne minimoida ennenaikaista synnytystä?!?
tässä yksi kohtalotoveri, jolla ei vielä meinaakaan tuntua liikkeet. Noh, mähän olen ensisynnyttäjä ja viikkojakin vasta 15+1, joten ei niitten kai vielä kuuluisikaan tuntua.
Mulla on " tämän lisäksi" todella hyvä ja tavallinen olo - ikään kuin en raskaana olisikaan. Ensimmäisen 3 kk öklötys on tiessään ja olo on superhyvä. Vatsaa ei ole ulkopuolisten silmin oikeastaan ollenkaan (kukaan ei ole huomannut ilman sanomista), ja mua katsotaankin epäuskoisena kun kerron olevani raskaana. Mutta ainakin pari viikkoa sitten vielä näin 7,5 senttisen vaavin köllivän mun masussa, kun ultrassa kävin...
Tuntuu tää silti tosi epätodelliselta. Mä odotan vatsan kasvamista ihan toden teolla, sekä myös liikkeitä. Tuntuu hullulta, mutta kaipaan jotain " vahvistusta" ...
Täälläkin uusi odottaja liittyy keskusteluun! Täällä näyttää olevan monta samassa tilanteessa olevia. Minäkin kävin nimittäin ultrassa tänään, ja siellä selvisi pieni yllätys. taitaa olla kaksoset tulossa!!! Kauheat pahoinvoinnit ympäri vuorokauden, ja väsymys on ollut valtava, mikä nyt saikin selityksen. Luulin tosin että pahimmat oksentelut olisi olleet takanapäin. Kun menin ultraa kortissa luki rv 12+3. nyt lukeekin 9+1, että taitaa jatkua samaan mallin vielä jokunen kuukausi! Eikä vauvosta saanut paljon selvää, mutta kätilö väitti että hyvältä näyttää! Hyvältä tuntuukin, aina välillä kunhan ei okseta, tai muuten vaan pelottaa, että miten pärjäämme kun vauvat syntyy joulukuussa. Esikoinen on silloin vain 1,5 v. Toivotaan että kaikki menee hyvin, ja tsemppiä muille odottajille!
Heidi + poika 05
Juu täällä tämä käynnistelee aamua ja lapsia ja yritän patistella äijää nukkumaan kun juuri se tuli töistä.
Tänään olis sitte lääkäri, mutta vaihteeksi koiralla, hän saa rokotuksen :)
Hienoa mennä tuon kanssa lääkäriin ku ensimmäiseksi siellä huudetaan että kuonokoppa!! mutta miksi meidän dogi on lammasta lauhkeampi, mutta johtunee rodusta, Bullmastiffi Mimmumme.
Omanapa: äh, koska tunnen liikkeitä, koska huomaan että olen raskaana? ei olla kerrottu raskaudesta kenellekkään kun on toi keskenmeno riski ollut.. Ois kiva tuntea olevansa raskaana :)
ja kun kaikki täällä vielä puhuvat että liikkeitä tuntuu ja jne ja minulla ei mitään :( Ruoka muuten maistuu, ehkä vähän liiankin hyvin, kaikki menee paitsi makeat mutta luoja tietää että yritän välttää niitä suolaisiakin :)
Juu mutta nyt taas kahville ja koiralle pyhäpanta kaulaan ja lääkäriin,
hyvät päivän jatkot kaikille.