Suuttuisitko jos perintösi ei olisikaan sellainen, joksi sitä oletit?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani perivät omilta vanhemmiltaan useampia kiinteistöjä, metsää sekä merkittävän summan rahaa. Näyttää siltä, että näistä jää jäljelle korkeintaan metsää, ellei sitäkin pistetä sileäksi. Rahat menee lomailuun ja krääsään, kiinteistöt lahoavat pystyyn.
Mulla on tosi sekavat tunteet perinnön suhteen. Isovanhempani ajattelivat jälkipolvia, ja noita kiinteistöjä hankkivat mökeiksi sillä mielellä, että minulle ja sisaruksilleni olisi omat kesäpaikat. Vanhempani ovat tämän täysin unohtaneet, ja se ottaa päähän. Ennen haaveilin myyväni mökin saadakseni käsirahaa omaan asuntoon. Nykyään pelkään periväni jonkun noista (nykyään) homeloukoista veroineen.
Etpä olisi siis itsekään isovanhempiesi toivetta kunnioittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykös perinnöstä kieltäytymään? Meinaan jos ei halua maksaa perintöveroja? Ymmärsin kommenttien perusteella, että joskus voi joutua maksamaan verot, vaikka "konkreettinen" perintö jää vielä esim. lesken asunnoksi tms.? Itse haluaisin kyllä kieltäytyä tässä vaiheessa kunniasta.
Kyllä, mutta sitten et saa ottaa yhtään mitään perinnöstä etkä olla missään tekemisissä kuolinpesän kanssa, et siis saa esimerkiksi ryhtyä pesänhoitoon tai osallistua kuolinpesän jakoon millään tavalla.
Ongelmana on, että sitten verot valuu eteenpäin eli jos on lapsia, niin heille.
Kyllä minä ainakin hermostuisin, jos sen odotetun kerrostaloasunnon sijaan paljastuisi, että perinkin vielä lisäksi osakkeita, käteistä rahaa ja muuta finanssiomaisuutta.
Olen sanonut, että laittakaa kaikki sileäksi eläessänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykös perinnöstä kieltäytymään? Meinaan jos ei halua maksaa perintöveroja? Ymmärsin kommenttien perusteella, että joskus voi joutua maksamaan verot, vaikka "konkreettinen" perintö jää vielä esim. lesken asunnoksi tms.? Itse haluaisin kyllä kieltäytyä tässä vaiheessa kunniasta.
Kyllä, mutta sitten et saa ottaa yhtään mitään perinnöstä etkä olla missään tekemisissä kuolinpesän kanssa, et siis saa esimerkiksi ryhtyä pesänhoitoon tai osallistua kuolinpesän jakoon millään tavalla.
Ongelmana on, että sitten verot valuu eteenpäin eli jos on lapsia, niin heille.
Voihan se olla joskus ongelma, mutta jääpä yhdet verot välistä. Moni tekee näin tarkoituksella juuri siksi.
Kyllähän tuo ottaisi päähän. Tosin jos näin olisi käymässä, varmaan tulisi osa ennakkoperintönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis totta kai saa osallistua hautajaisjärjestelyihin, asunnon tyhjentämiseen, tyynyliinojen jakoon, sopimusten irtisanomiseen yms. Perun/jakokirjaan merkittyyn omaisuuteen ei voi koskea eikä määrätä, kelle se menee, vaan perintö siirtyy perintökaaren mukaisesti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä voi kieltäytyä, mutta jos on lapsia se siirtyy heille. Maistraatti valvoo tällöin lapsen etua. Jos perinnöllä on arvoa, lapsi ei käytännössä voine kieltäytyä perinnöstä tai siihen pitää olla erityisen hyvä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä voi kieltäytyä, mutta jos on lapsia se siirtyy heille. Maistraatti valvoo tällöin lapsen etua. Jos perinnöllä on arvoa, lapsi ei käytännössä voine kieltäytyä perinnöstä tai siihen pitää olla erityisen hyvä syy.
Lapset voivat olla myös jo täysi-ikäisiä. Vanhemman kieltäytyminen perinnöstä tarkoittaa, että vanhemman osalta säästyy perintövero. Jos sama perintö taas menee lapsille vasta vanhemman jälkeen (vanhemman kuoltua), menee samasta perinnöstä verot kahdesti. Jos perintö on tarkoitus pitää suvussa, kannattaa ehkä vähän kikkailla.
Kyllä suuttuisin.
Minullaon isä, joka on omituinen ja ei pidä minusta, vanhemmat ovat eronneet siis. Isä on kumminkin varakas ja muita lapsia ei tietääkseni ole. Jos isäni tahallaan olisi tehnyt minut perinnöttömäksi (ovela juristi kun on) niin toki suuttuisin. Mutta en tiedä onko se ihan sama asia, kun jo etukäteen tiedän, että voi olla että hän haluaa viimeisellä tahdollaankin kertoa kuinka en ole sopiva.
Äitinikin on hieman omituinen, joten en tiedä mitä sieltä tulee, mutta jos yhtäkkiä päättäisi jättää perinnöttömäksi (mikä kyllä onnistuu kun hänkin on juristi) niin toki loukkaantuisin.
Kun on kerran joutunut lapsuuden heidän kanssaan kärsimään niin kyllä minusta pitää perintöäkin jättää, jos on mitä jättää.
Mainittakoon, että en juo, käytä huumeita, minulla on mies ja lapsi ja elän ihan tavallista keskiluokkasta elämää, ei ole syyllistynyt mihinkään rikokseen tms. Mikä sinänsä on ehkä ihme, ottaen huomioon kuinka hankalat vanhemmat minulla on.
No, en suuttunut, kun oli paljon isompi kuin olin ikinä ajatellut.
En suuttuisi mutta ehkä yllättyisin jos vanhempieni perintö menisi jollekin muulle kuin heidän ainoalle, lapsettomalle lapselleen.
Mitään en odota, joten yllättyisin jos sieltä jotain tulisi. Muuta kuin kodin irtaimistoa.