Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tulet omakotitaloon koputtamatta sisälle?

Käytöstavat
16.09.2019 |

Meillä on ovikello. Lähes kukaan vieras / tuttu ei käytä sitä. MIKSI ?
Ihmiset lompsivat ovesta suoraan sisälle. Osa koputtaa sitten sisällä eteisen sisäoveen kun kävelevät jo kengät jalassa olohuoneeseen. En tajua.
Itsekin olen omakotitaloalueelta kotoisin ja meille kyllä opetettiin lapsena, että soitetaan ovikelloa ja odotetaan, että talonväki tulee aukaisemaan. Jos ei tule, niin lähdetään pois.
Minä laitoin yksi päivä etuoven lukkoon, niin eräskin kulkukauppias kokeili ovea, jonka jälkeen soitti ovikelloa. En avannut, kun halusin olla rauhassa, niin tämäpä mies tuli takaovesta sisälle!!
En ymmärrä. Olemme nyt asuneet "maaseudun rauhassa" vajaan vuoden ja tämä ahdistaa minua!

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset pidä ovea lukossa?

Vierailija
2/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ihmeessä ovi lukkoon silloin kun haluat ettei kukaan tule noin. Kyllä meilläkin päin niin on, että ihmiset voi koputtaa ja tulla sitten itse sisään, jos ovi on auki. Mutta minä en pidä koskaan ovea auki paitsi sillloin kun itse olen pihassa, joten eipä tuo minua haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sun vieraat sitten avonaisista ikkunoista sisälle jos pidät ovesi lukossa?

Vierailija
4/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidetään ovi lukossa. Naapuri marssi kerran sisälle koputtamatta, ja yllätti minut ja mieheni petipuuhista 😁 kuvittelimme että olis tuosta ottanut opikseen, mutta ei. Kyselee aina, että miksi ovi on lukossa 🙄

Vierailija
5/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koputan. Paitsi jos joku läheinen kaveri tietää kellonajan milloin olen saapumassa ja auton ääni kuuluu sisälle asti, niin onhan se vähän turhaa soitella ovikelloa. Koputus ja ovi itse auki yleensä. Vieraammilla ihmisillä sitten odotan kiltisti oven takana, että tulevat itse avaamaan.

Vierailija
6/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saata*nan vaikeaa on lukita se ovi?

Vierailija
7/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ovea pidetään avoinna, jos sitä ei saa avata ?

Vierailija
8/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vieläkö on Suomessa paikkoja, joissa ei lukita ovia!?!

Luulin tämän tavan jääneen jonnekin 1980-luvulle.

Lukitaanhan ovi kuitenkin yöksi? Entä silloin, kun kukaan ei ole kotona??

Vierailija
9/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me pidetään ovi lukossa. Naapuri marssi kerran sisälle koputtamatta, ja yllätti minut ja mieheni petipuuhista 😁 kuvittelimme että olis tuosta ottanut opikseen, mutta ei. Kyselee aina, että miksi ovi on lukossa 🙄

Hih hih

Vierailija
10/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vieläkö on Suomessa paikkoja, joissa ei lukita ovia!?!

Luulin tämän tavan jääneen jonnekin 1980-luvulle.

Lukitaanhan ovi kuitenkin yöksi? Entä silloin, kun kukaan ei ole kotona??

Meillä on mökki Kiskossa, ihan maaseudulla useamman km kirkonkylästä. Ei siellä ihmiset ovia lukossa pidä. Emme mekään yleensä edes öisin kun ollaan itse paikalla, mutta silloin kun lähdetään kauemmas laitan kyllä ovet lukkoon. Mutta esim. lähikauppareissun tai koiralenkin takia en laita lukkoon. Niin äärimmäisen epätodennäköiseltä tuntuu, että sinne kukaan tulisi varkaisiin tms. Kun ei tosiaan muutkaan naapurustossa pidä lukossa eikä mitään ole sattunut.

Vierailija
11/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nykypäivänä uskaltaa pitää ovea auki? No maalla voi olla tapa että vaan tullaan, siihen auttaa oven lukitseminen tai sanominen (tai lappu oveen)  että koputa ennen kuin tulet....

Vierailija
12/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut koko ikäni Helsingissä ja olin aina äärimmäisen vaivautunut, kun poikaystävän etuovi oli aina auki ja sinne piti vaan mennä sisälle. Asui niinkin kaukana kuin Hyvinkäällä.. 

Ensimmäisillä kerroilla itsepintaisesti soitin ovikelloa ja odotin, että tullaan ovelle. Tultiin kyllä, mutta oltiin tosi ihmeissään, miksen vain tullut sisälle. En osaa mennä toisten koteihin ilman "lupaa"! Edelleenkin on inhottavaa vain avata ovi ja mennä sisälle, vaikka poikaystävästä on tullut mies ja vuosia on kulunut 25 ensimmäisestä käynnistä appivanhemmilla.

Minusta olisi todella moukkamaista, jos meille joku vain tulisi sisään. Myös silloin, kun vaikka tuuletan rivitaloasuntoamme kesähelteillä ja etuovi on auki. Ei Helsingissä silloinkaan tulla sisään, jos ei ole kutsuttu kylään. Tosi outo tapa, että saapastellaan kutsumatta ovista, oli ne auki tai ei!

Vierailija
13/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas outoa, "laita lukkoon ovi". Kyllä tuon verran pitäisi käytöstapoja ihmisillä olla, että jos ei erikseen olla sanottu, että saa tulla koputtamatta, niin sitten koputetaan. Meillä oli aikoinaan lasten takia ovi "auki" (=ei lukossa), mutta olisn pöyristynyt, jos joku aikuinen olisi tullut sisään koputtamatta. Lapset tuli ja meni ihan miten lystäsivät, eikä sitä aina edes huomannut, mutta aikuinen jos tulee, on sillä minulle asiaa. En halua, että sellainen ihminen vaan yhtäkkiä ilmestyy sisään!

Vierailija
14/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ovi lukossa öisin ja silloin ku ketään ei ole kotona. Päivisin ku ollaan kotona, ovi on aina auki, ettei tarvi aina raahata avaimia mukaan jos käy viemässä roskat, käyttää koiran ulkona tms. Meidän tutut yleensä kyllä pimpottaa ja odottaa että avataan ovi. Jos on sovittu kyläily, niin läheisimmät kaverit ja mun vanhemmat ja sisarukset saattaa pimpottaa ja sit marssia sisään. Mulle se on ihan ok. Mutta jos joku tulee yllätysvierailulle niin kyllä sillon on kohteliasta odottaa ovella. Miehen kaveri marssi kerran sisään ku siivottiin kylppäriä ja viedessäni roskia keittiöön näin sen yhtäkkiä olohuoneessa ja siinä ääneen hämmästelin koskas on saapunut niin meni vähän vaikeaksi :D

Itse marssin vanhempien luo pimpottamatta, koska heillä ei ole ovikelloa ja lapset ovat aina tervetulleita kotiin <3 parin hyvän ystävän luo saatan marssia sisään niin että pimpotan ja avaan ite oven, koska ovat niin monta kertaa vaan huikanneet tuu sisään vaan, kyllä meille saa tulla.

Vierailija
15/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ovi lukossa öisin ja silloin ku ketään ei ole kotona. Päivisin ku ollaan kotona, ovi on aina auki, ettei tarvi aina raahata avaimia mukaan jos käy viemässä roskat, käyttää koiran ulkona tms. Meidän tutut yleensä kyllä pimpottaa ja odottaa että avataan ovi. Jos on sovittu kyläily, niin läheisimmät kaverit ja mun vanhemmat ja sisarukset saattaa pimpottaa ja sit marssia sisään. Mulle se on ihan ok. Mutta jos joku tulee yllätysvierailulle niin kyllä sillon on kohteliasta odottaa ovella. Miehen kaveri marssi kerran sisään ku siivottiin kylppäriä ja viedessäni roskia keittiöön näin sen yhtäkkiä olohuoneessa ja siinä ääneen hämmästelin koskas on saapunut niin meni vähän vaikeaksi :D

Itse marssin vanhempien luo pimpottamatta, koska heillä ei ole ovikelloa ja lapset ovat aina tervetulleita kotiin <3 parin hyvän ystävän luo saatan marssia sisään niin että pimpotan ja avaan ite oven, koska ovat niin monta kertaa vaan huikanneet tuu sisään vaan, kyllä meille saa tulla.

Entäs jos vanhemmillasi on rakkauden hetki kesken? Kai soitatte ensin kun olette sinne kylään menossa?

Vierailija
16/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

O V I    L U K K O O N  !  !

voi taivas sentään…..

Vierailija
17/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vuoksi ei ovi ole lukossa. Itselläkin helpompaa kulkea pihalle ja sisään edestakaisin, kun ei tarvitse koko ajan avaimella aukoa. 

Ja johan kerroin aloituksessakin, että sen kerran kun laitoin lukkoon, niin kulkukauppias änkesi takaovesta sisään. (jota en siis lukinnut, kun ei tullut mieleenkään, että joku kiertäisi talon taakse....)

Ja olen sanonut!  Vieraammille en ole kehdannut suoraan sanoa, vaan olen muka ihmeissäni ihmetellyt, että en kuullut lainkaan ovikelloa. Tutummille olen ruvennut sanomaan, että olisi mukavaa, jos soittaisivat ovikelloa, mutta eivät he sitä muista, kun ei ole heillä tapana.

ap

Vierailija
18/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan olla kotonani kuin kotonani. Eli voin hyvin olla pelkillä alushousuillani, hiukset hujan hajan ja vaikka pesemättä. Haluan nukkua viikonloppuisin pitkään, eli voin hyvin olla vaikka klo 13 yöpaidassani ja sohvalla makaamassa, katsomassa telkkaria.

En todellakaan halua, että tuolloin sisään astelee joku! Haluan olla kotona rauhassa, enkä jatkuvasti jossain ihme valmiustilassa vastaanottamaan yllätysvieraita.

Vierailija
19/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kaverit sentään ovat oppineet, että sisälle ei tulla noin vain. Koputtavat ja odottavat. 

Hekään eivät ole oppineet pyynnöistä huolimatta soittamaan ovikelloa, mikä minulle olisi mieluisinta, kun en aina meinaa hiljaisia koputuksia kuullakaan. 

Omat lapseni olen opettanut siihen, että kyläpaikkoihin ei lampsita sisään kuten omaan kotiin.

Vierailija
20/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kaupunkilaisena ikinä saapastelisi noin vain sisään, vaan aina soitan ovikelloa tai koputan ja odotan. Ymmärrän kuitenkin, että eri paikkakunnilla ja yhteisöissä on erilaisia tapoja - joku saattaisi pitää pimpottamista kauhean muodollisena ja että isäntäväen odottaminen avaamaan olisi ylimääräisen vaivan tuottamista ja itsestään numeron tekemistä.

Teilläpäin on selvästi tuollainen tapana, että tullaan vain sisään. Miksi et siis laita ovea lukkoon? Takaovea myös? Jos joku ihmettelee, miksi ovi on lukossa, voit sanoa että toivot että vieraat soittavat kelloa ja että sulle ei ole mikään vaiva tulla avaamaan ovi. Eivät he muuten usko, eivätkä välttämättä tarkoita mitään pahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme