Miksi tulet omakotitaloon koputtamatta sisälle?
Meillä on ovikello. Lähes kukaan vieras / tuttu ei käytä sitä. MIKSI ?
Ihmiset lompsivat ovesta suoraan sisälle. Osa koputtaa sitten sisällä eteisen sisäoveen kun kävelevät jo kengät jalassa olohuoneeseen. En tajua.
Itsekin olen omakotitaloalueelta kotoisin ja meille kyllä opetettiin lapsena, että soitetaan ovikelloa ja odotetaan, että talonväki tulee aukaisemaan. Jos ei tule, niin lähdetään pois.
Minä laitoin yksi päivä etuoven lukkoon, niin eräskin kulkukauppias kokeili ovea, jonka jälkeen soitti ovikelloa. En avannut, kun halusin olla rauhassa, niin tämäpä mies tuli takaovesta sisälle!!
En ymmärrä. Olemme nyt asuneet "maaseudun rauhassa" vajaan vuoden ja tämä ahdistaa minua!
Kommentit (70)
Antakaa niille lapsille avaimet ja opettakaa käyttämään niitä.
Ja sitten ovi lukkoon!
Toi on muuten ihan itse tehty ongelma.
Hankalaa kummin vain. Meillä sentään yleensä rimpautetaan ovikelloa ja sitten vasta marssitaan omatoimisesti sisään. Postimies pakettia tuodessaan marssii vaan suoraan sisään. Jos ovi on lukossa, sitä pitää sitten koko ajan aukoa lapsille. Pitää itse muistaa ottaa avaimet mukaan jos käy varastossa, autolla, postilaatikolla, kasvihuoneessa, kompostilla, roskiksella, pyykkiä ripustamassa...
Jos ovi on lukossa, niin alkaa ihmettely "miiiitäs niiiin salaista täällä puuhataan kun ovikin on lukkoon pitänyt laittaa..."
Meillä ei ole päivällä ovi lukossa. Ihan jo sen takia kun lapset kulkee jatkuvasti ulkona, samoin minä.
Nuo kulkukauppiaat ovatkin rasite maaseudulla. Osa rehellisiä, muttei kaikki. Montakohan turhaa remonttia saaneet pakkomyytyä vanhuksille kun moni pitää ovia auki...
Missä päin tuollainen tapa oikein on? Asun nykyään kerrostalossa, mutta esim. vanhemmillani ovi on monesti päivisin auki ihan kätevyyden takia (ei tarvitse huolehtia koko ajan avaimista jos käy viemässä roskat, ajamassa nurmikkoa, puutarhatöissä tms.), ja ihan käsittämätön ajatuskin että ihmiset vain tunkisivat sisälle! Parhaimmat kaveritkin soittavat ovikelloa. Ainoa, mihin menen sisälle suoraan on isoisäni luona (ja silloinkin soitan samalla ovikelloa merkiksi), koska hänellä liikkuminen on vaikeaa ja oven avaamaan tulo kovin vaivalloista.
Ja sitten itketään kun asuntovarkaat vaan saapastelee sisään kun ei tajuta pitää ovia lukossa.
Jos joku on kotona ovi ei ole lukossa, lasten takia sillä 10v ei ikinä muista avaimia ottaa ja 6v taas ei saa avattua lukkoa. Onhan toisaalta se itselleenkin kätevää, kun ei tarvitse esim. lämpimänä syyspäivänä pukea pihatöihin hupparia jotta olisi tasku avainnipulle !
Yöksi tietenkin lukitsemme, vaikka tämä on pikkukaupunki lukitsematon ulko-ovi yöllä olisi sulaa hulluutta.
Vanhempani asuvat mikkelissä, omakotitalossa päättyvän kadun päässä ja ulko-ovi on sisäpihalla minne ei näy kadulta. Muistan nuoruudesta, miten monesti tulin koulusta ilman avaimia vaikka ketään ei ollut kotona! Kerran eräs kaverini oli mennyt sisään ja vessaan ,kun pissatti eikä kukaan avannut . Tulin koulusta ja kaveri kömpi vessasta ulos :D
Kerran sitten äitini oli yksin kotona ja silitti makuuhuoneessa , poistui keittämään kahvit ja koki elämänsä järkytyksen sillä eteisessä seisoi englantia höpöttävä ulkomaalainen mies joka möi ilm tauluja. Kielitaidoton äitini huusi että "Painu hel""n siitä ", jolloin mies lähti . Tuon jälken äiti lukitsi aina oven, vaikka isä pitkin sitä tarpeettomana ja vähätteli äidin kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Mikset pidä ovea lukossa?
Nimenomaan. Vaan ap lienee maalta, missä vielä 70-luvulla ulko-ovea vasten nojannut lauta oli merkki, että nyt ei kannata tulla, koska isäntäväki ei ole kotona.
Siis miten niin tulen? Milloin olen muka tullut?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ovi lukkoon!
Koko naapuruston lapsille avaimet? Lähemmäs 30 avainta? Jotta voisivat ne hukata?
Ei kiitos.
Lapset saavat mennä ja tulla miten lystäävät, mutta aikuisten on osattava soittaa ovikelloa. Alkeellisia käytöstapoja tällaiset.
Me asutaan Espoossa mutta meillä on aina kesäisin ovet auki jos joku on kotona. Välillä myös silloin kun talo on tyhjillään. Meillä on kyllä kaksi (kilttiä) rotweileria.
Noiden kaupustelijoiden takia asennettiin kyllä portti joka toimii koodilla, kaukosäätimellä tai sisältä summerin kautta.
Meille saavat vieraat, joiden tulosta olen tietoinen, lampsia itse sisään. Nämä ovat sellaisia läheisiä jolle portin koodi on annettu.
Sitä en siedä että sisään tullaan ilmoittamatta jos mitään ei ole sovittu. Äitini kanssa ollaan tästä muutaman kerran otettu yhteen, mutta nykyään homma toimii.
Lisään vielä että koska meillä on lapsia niin intiimimmät hetket hoidetaan yleensä makkarissa jonka ovessa on kyllä lukko. Saavat lapset tehdä omiaan kavereidensa kanssa salla kun me miehen kanssa puuhaillaan rauhassa.
Laita ovi lukkoon niin ei tulla. Kuka nuija vielä nykyään pitää ovea auki?
Miksi pidät oven auki jos et halua, että sisälle tullaan? Ymmärrän, että maaseudulla on tapana ollut jättää ovet auki, jne. mutta enää ei eletä missään lintukodossa Peräseinäjoellakaan vaan olisi ihan fiksua laittaa se ovi lukkoon. Kyllä se isäntä ja lapset oppii sitä avainta käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että koska meillä on lapsia niin intiimimmät hetket hoidetaan yleensä makkarissa jonka ovessa on kyllä lukko. Saavat lapset tehdä omiaan kavereidensa kanssa salla kun me miehen kanssa puuhaillaan rauhassa.
Oikeastiko te harrastatte seksiä kun teillä on lasten kavereita kylässä? Jos saisin tuollaisesta tietää niin omat lapseni eivät astuisi enää jalallaankaan teidän pirttiinne.
Joo en ymmärrä.
Maalla asutaan eikä pidetä ovea lukossa kuin öisin ja kun ei olla kotona. Ostettiin oveen kolkutinkin.
Koskaan kukaan ei tule koputtamatta PAITSI miehen vanhemmat.
Kyllä he näkevät jos mies ei ole kotona, hänellä työauto, silti tulevat sisään ja juurikin kenkäsillään.
Siksi nykyään kun olen yksin on ovi lukossa, koska monet kerrat olen alasti kotona ja kuulen kun ovi käy, pitää nopeasti pukea päälle jos tiedän että se ei ole mieheni.
Enkä osaa olla rauhassa, koskakin juuri tuosta syystä. Oma äitini ehdotti, että älä pue päälle vaan mene heidät ottamaan alasti vastaan jos he siitä oppisivat jotain.
Monet kerrat miettinyt jos olen suihkussa vaikeroimassa itsetyydytyksen takia ja joku tulee sisään, kun luulee että jotain sairauskohtausta saan.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko te harrastatte seksiä kun teillä on lasten kavereita kylässä? Jos saisin tuollaisesta tietää niin omat lapseni eivät astuisi enää jalallaankaan teidän pirttiinne.
Hahah.. Jos me harrastaisimme seksiä vain kun koti on vieraista tyhjä ja lapset nukkumassa niin meillä olisi vain ehkä kerran-pari kertaa seksiä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ovi lukkoon!
Koko naapuruston lapsille avaimet? Lähemmäs 30 avainta? Jotta voisivat ne hukata?
Ei kiitos.
Lapset saavat mennä ja tulla miten lystäävät, mutta aikuisten on osattava soittaa ovikelloa. Alkeellisia käytöstapoja tällaiset.
Lapsenahan ne käytöstavat opitaan.
Se on maalaisten ja vanhusten tapa. Olen kaupunki omakotitalossa pitänyt siitä lähtien ovia lukossa, kun esim anoppini ja yksi eno kävelivät aina sisälle suoraan soittamatta ovikelloa.
Lasten takia pidin terassin ovea auki, mutta onneksi röyhkimykset eivät sitä tajunneet.