Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tulet omakotitaloon koputtamatta sisälle?

Käytöstavat
16.09.2019 |

Meillä on ovikello. Lähes kukaan vieras / tuttu ei käytä sitä. MIKSI ?
Ihmiset lompsivat ovesta suoraan sisälle. Osa koputtaa sitten sisällä eteisen sisäoveen kun kävelevät jo kengät jalassa olohuoneeseen. En tajua.
Itsekin olen omakotitaloalueelta kotoisin ja meille kyllä opetettiin lapsena, että soitetaan ovikelloa ja odotetaan, että talonväki tulee aukaisemaan. Jos ei tule, niin lähdetään pois.
Minä laitoin yksi päivä etuoven lukkoon, niin eräskin kulkukauppias kokeili ovea, jonka jälkeen soitti ovikelloa. En avannut, kun halusin olla rauhassa, niin tämäpä mies tuli takaovesta sisälle!!
En ymmärrä. Olemme nyt asuneet "maaseudun rauhassa" vajaan vuoden ja tämä ahdistaa minua!

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saattaa olla päivisin ovi auki, kun ja jos liikutaan pihalla, autotallissa tms. Mutta en silti voisi kuvitellakaan, että joku kävelisi ovesta sisään, sen verran sivistynyttä väkeä asuu ainakin tässä Turun kupeessa.

Ja tietenkin, jos otetaan päiväunia, käydään lähikaupassa, ovi lukitaan AINA. Kuten myös yöksi + hälytys päälle.

Vierailija
22/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Juurikin tuon olen aistinut, että täkäläisten mielestä teen itsestäni suuren numeron, kun minulle pitää ihan erikseen tulla oikein ovikin avaamaan.... 

Itse yritän olla vain kohtelias ja toisten kotirauhaa kunnioittava. :( 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asun siinä talossa.

Vierailija
24/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä AP asuu? Toisaalta, jos odotamme vieraita, jotka ovat siis hyvin tuttuja, niin kyllä heillä on tapana tulla suoraan sisään, enkä edes odota heidän soittavan ovikelloa. Yksikään kaupustelija ei ole tullut suoraan sisään. Ja jos sen tekisivät, niin kyllä saisivat kuulla kunniansa.

Vierailija
25/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppilassa on tällainen tapa ja se on ahdistavaa, kun tulet kaikessa rauhassa esim. vessasta ja yhtäkkiä olohuoneessa seisoo vieras ihminen.  Asumme itse kerrostalossa, missä soitetaan alasummeria ja sitten tarkistetaan tulija vielä ovisilmästä ennen avaamista.

Maalla maalaisten tavat.

Vierailija
26/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen koputtamatta sisään koska minä tämän paskan isäntä olen.

Vierailija
27/70 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme maalla ja päivisin ovi ei ollut lukossa, mutta nyt pidämme lukossa. Osa vieraista osasi soittaa ovikelloa ja osa marssi suoraan sisälle. Niinpä päädyimme lukitsemaan oven. Eihän sitä teidän, jos vaikka rosvot tulisivat lukitsemattomasta ovesta.

Vierailija
28/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovi auki 24/7. Hyvin oppineet koputtamaan sen jälkeen kun sylliin hyökkäsi 80kg koiraa.

Oli kesäpäivä ja koira sisällä kuumuuden takia. Tätähän eivät vieraat tienneet, koira kun aina ulkona.

Siihen loppui tepastelu omineen. Jopa anoppi koputtelee nykyään.

Vierailija
29/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule. Lisää typeriä kysymyksiä?

Olisikohan ap aika opetelle tekemään asiallisempia aloituksia. Vaikkapa tuohon olisi ollut sopivampi otsikko: Minua ärsyttää täällä maaseudulla se, että ihmiset eivät koputa tai soita ovikelloa, vaan marssivat suoraan sisälle.

Tai jos välttämättä haluat otsikkoon kysymyksen, niin: Miksi jotkut eivät koputa, vaan marssivat suoraan sisälle?

Kuvittelet ehkä saavasi enemmän vastauksia provosoivalla kysymyksellä. Minä en ainakaan ihan kiusallanikaan viitsi vastata kaltaisillesi heinäpäille itse asiasta. Boikotoin typeriä provokysymyksiä.

Vierailija
30/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molempia naapureita: koputtaa ja odottaa sekä koputtaa ja lampsii sisään.

Ne saakelin kulkukauppiaat, ne lampsii sisään ja huutelee sitten eteissä.... Mun miesestä niillä ei ole missään tilanteessa asiaa kynnyksen yli ilman kutsua. Muutaman heitin pihalle ja aloin pitää ovea lukossa.

Mutta kun en asu yksin. Mies on pusikosta kotoisin ja heillä ovet on yötä myöden auki ja ymmäränhän mä sen että avaimella avaaminen joka kerran kun edestakasin kulkee ei ole kätevää. Nykyisin meillä on etuovi lukossa ja usein takaovi auki.

Vierailija
31/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saa*anan vaikeaa on soittaa ovikelloa??!!

Vierailija
32/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me pidetään ovi lukossa. Naapuri marssi kerran sisälle koputtamatta, ja yllätti minut ja mieheni petipuuhista 😁 kuvittelimme että olis tuosta ottanut opikseen, mutta ei. Kyselee aina, että miksi ovi on lukossa 🙄

Helppo  vastata: "Olemme petipuuhissa." Riittää naapureilla juttua ja kateuden aihetta :D

Vierailija
33/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut koskaan lukosta? Meilläkin oli pakko alkaa pitämään ovet lukossa, kun yhdellä lapsen kaverilla äiteineen oli tapana saapastella sisälle ja jättivät vielä ovenkin auki ja koiramme livahti pari kertaa pihalle. Kotonaan heillä oli usein ulko-ovi sepposen selällään. Nykyään on muutenkin hyvämpitää ovet lukossa, koska on kaikenlaisia kiertelijöitä liikkeillä.

Vierailija
34/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pitäisin ovea lukossa jos ihmisillä tapana moukkamaisesti vain saapastella sisään. 

Vierailija
35/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ovea pidetään avoinna, jos sitä ei saa avata ?

Aivan.

Sinunlaistesi takia mekin pidämme oven lukossa, koska äitisi ei jo pienenä ole opettanut sivistyneitä tapoja.

Vierailija
36/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme maalla ja päivisin ovi ei ollut lukossa, mutta nyt pidämme lukossa. Osa vieraista osasi soittaa ovikelloa ja osa marssi suoraan sisälle. Niinpä päädyimme lukitsemaan oven. Eihän sitä teidän, jos vaikka rosvot tulisivat lukitsemattomasta ovesta.

Meillä alkoi pysyä ovet huolellisesti lukossa, kun näimme ilalla, että joku kävi kokelemassa ulko-oven kahvasta, että onko ovi lukossa.

Vierailija
37/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis missä AP asuu? Toisaalta, jos odotamme vieraita, jotka ovat siis hyvin tuttuja, niin kyllä heillä on tapana tulla suoraan sisään, enkä edes odota heidän soittavan ovikelloa. Yksikään kaupustelija ei ole tullut suoraan sisään. Ja jos sen tekisivät, niin kyllä saisivat kuulla kunniansa.

Meillä tuli kerran pizzalähetti ovesta sisään ja poistui paniikissa, kun koirat ryntäsi torjumaan tunkeilijaa 🤣 Nykyään on ovet lukossa, koska ei ole enää lapsia, jotka ramppaisi ovissa edestakaisin.

Vierailija
38/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vieläkö on Suomessa paikkoja, joissa ei lukita ovia!?!

Luulin tämän tavan jääneen jonnekin 1980-luvulle.

Lukitaanhan ovi kuitenkin yöksi? Entä silloin, kun kukaan ei ole kotona??

😂 Ite unohan lukita ovet tämän tästä. Autoki (suht uusi ja arvokas) jää useasti auki...

Lapissa asun.

Vierailija
39/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Juurikin tuon olen aistinut, että täkäläisten mielestä teen itsestäni suuren numeron, kun minulle pitää ihan erikseen tulla oikein ovikin avaamaan.... 

Itse yritän olla vain kohtelias ja toisten kotirauhaa kunnioittava. :( 

ap

En mene itse kenenkään kotiin suoraan sisälle, ellei tätä ole erikseen pyydetty.

Vierailija
40/70 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleensä ovi auki, koska kulkua sisälle ja ulos on niin paljon. Tietysti lukitaan ovi, kun lähdetään pihapiiristä pois ja yön ajaksi myös lukkoon.

Silti on kohteliasta soittaa ovikelloa tai koputtaa. Yleensä kyllä noin tehdäänkin. Eipä juuri kukaan meille saapastele sisälle noin vain vaikka ovi olisikin auki. Ovikelloa soitetaan tai koputetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi