Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

13-vuotias brittipoika kuoli ylipainoon - äiti syötti noutoruokaa vielä kuolinvuoteella ja haukkui ”donitsiksi”

Vierailija
15.09.2019 |

Haluan herättää keskustelun lasten ylipainosta. Suomessakin on tosi paljon pulleita lapsia. Miten meidän neuvolajärjestelmä ja kouluterveydenhoito reagoi jos lapsi on lihava?

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/42702f88-12c9-46cc-bd7c-8c5656e365d6

Britanniaa on järkyttänyt ylipainoon kuolleen teinin kohtalo, johon viranomaiset tai koulu eivät juuri puuttuneet.

Manchesterissa Isossa-Britanniassa 13-vuotias poika menehtyi ylipainon aiheuttamiin sairauksiin.
Pojan äiti ei ilmeisesti pitänyt lapsensa sairaalloista ylipainoa vakavana ongelmana. Äiti toi pojalle useita kertoja noutoruokaa jopa sairaalaan, vain joitakin viikkoja ennen tämän kuolemaa.
Poika, johon viitataan brittimediassa ainoastaan nimellä F1, oli ollut hengenvaarallisen ylipainoinen lapsesta saakka. 3-vuotiaana hän painoi jo yli 30 kiloa. Lapsen äiti ei vienyt tätä pakollisiin terveystarkastuksiin, vaikka lapsi oli itse ollut huolissaan painostaan.
Tapauksen tutkinnasta selviää, että terveysviranomaiset eivät puuttuneet ajoissa tilanteeseen eivätkä keskustelleet pojan vakavasta ylipainosta tämän koulussa.
Äiti toi toistuvasti pojan kouluun autolla, vaikka koulu rohkaisi poikaa kävelemään kouluun kavereidensa kanssa.
”Äiti syytti lasta siitä, ettei tämä pudottanut painoa ja sanoi häntä laiskaksi”, raportista käy ilmi.

Lisäksi äiti nimitti lastaan ”donitsiksi”.
Laiminlyöntejä
Poika oli kertonut koulun terveydenhoitajalle haluavansa pudottaa painoa, mutta epäilevänsä, että se on liian vaikeaa.
F1 osallistui koulussa erilliseen liikunnan opettajan lanseeraamaan dieetti-, urheilu- ja itsetunto-ohjelmaan, mistä ei pojan pyynnöstä kerrottu tämän äidille mitään. Ohjelma ei kuitenkaan juuri tuottanut tulosta, koska selvisi, että poika söi yli 2 000 kilokaloria jo ennen lounasta. Pojan toinen aamiainen koostui yleensä noutoruoasta, jonka äiti haki hänelle. Ihmisen tyypillinen päivittäinen energiantarve on noin 2 000–3 000 kilokaloria.
Viranomaisten tekemässä loppuraportissa todetaan, että eri alan ammattilaiset eivät kommunikoineet tarpeeksi keskenään, tietoja ei jaettu, tarvittavia kokouksia ei pidetty ja kokonaisvaltainen arviointi lapsen terveydentilasta puuttui. Sairaalassakin tarkka toimintasuunnitelma pojan hengen pelastamiseksi uupui.
”Tilanteen monimutkaisuutta ei tunnistettu, ja mitä kauemmin toimimattomuus jatkui, sitä vaikeampaa ammattilaisten oli huomata, että kyseessä oli lapsen vakava laiminlyönti äidin osalta.”

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta lihavien lasten vanhemmista pitäisi tehdä automaattisesti jonkunlainen ilmoitus tai lasu lapsesta. Pahoinpitelyä.

Jos joku syöttäisi koiralleen pelkkiä sipsejä ja juottaisi kokista, niin varmasti tehtäisiin eläinsuojeluilmoitus. Ihmislapsella on heikompi suoja.

Valitettavasti nämä lihavat vanhemmat valehtelevat perheen syömisistä. ”Kyllä me syödään kasviksia tosi paljon eikä meillä juoda limua!” Vaikka kyllähän sen näkee mitä siellä on syöty.

Vierailija
22/27 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää. Äiti pitäisi saattaa vastuuseen kuolemantuottamuksesta.

Tiedän minäkin 5 vuotiaan pullukan lapsen joka painaa 35 kg. Tässä tapauksessa syyllistetään isovanhempia joka on mielestäni väärin. Isovanhempien luona ruokailua kerran viikossa tai joka toinen viikonloppu. Suurimman osan aterioistaan lapsi syö kotonaan. Herkkuja on saatavilla päivittäin.

Ot ehkä vähän mutta onko 35 kg viisivuotiaaksi jotenkin erityisen lihava? Kuinka pitkä tuo lapsi siis on? Itse olin pitkähkö tyttö jo 6v, 135 cm, painoin melko lailla sen 30 kg mutta olin todella hoikan, jopa laihan näköinen kun kuvista katsoo. Koko ikäni olen ollut enimmilläänkin normaalipainoinen...

Kyllä on erityisen lihava. Lapset ovat niin lyhyitä, että jo pari kiloakin suuntaan tai toiseen tekee paljon. Esimerkiksi oma 7-vuotias lapseni on n. 130 cm, painaa 27 kg ja on ruumiinrakenteeltaan roteva. Vanhempi lapsista on hoikka ja on n. 135 cm ja 29 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän minäkin 5 vuotiaan pullukan lapsen joka painaa 35 kg. Tässä tapauksessa syyllistetään isovanhempia joka on mielestäni väärin. Isovanhempien luona ruokailua kerran viikossa tai joka toinen viikonloppu. Suurimman osan aterioistaan lapsi syö kotonaan. Herkkuja on saatavilla päivittäin.

Ot ehkä vähän mutta onko 35 kg viisivuotiaaksi jotenkin erityisen lihava? Kuinka pitkä tuo lapsi siis on? Itse olin pitkähkö tyttö jo 6v, 135 cm, painoin melko lailla sen 30 kg mutta olin todella hoikan, jopa laihan näköinen kun kuvista katsoo. Koko ikäni olen ollut enimmilläänkin normaalipainoinen...

Meidän 13-vuotias painaa 38 kg ja on 152 cm pitkä, normaalipainoinen. Eli joo, kyllä mun mielestä viisivuotias, joka painaa 35 kg, on lihava.

Vierailija
24/27 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän 12-vuotias poika painaa 35 kiloa ja on normaalipainoinen (alarajoilla kyllä), että kyllä on aika hurja paino alle kouluikäiselle.

Vierailija
25/27 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lihottaja äitejä löytyy ihan suomestakin, eivät vain ole vielä joutuneet julkisuuteen.

Vierailija
26/27 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa näkyy nykyään todella paljon pulleita lapsia ja nuoria.

Mun lapsuudessa ( 80-90-luku) lihavia lapsia ei ollut niin paljoa mitä nyt. Ja yleensä ne lihavat lapset tulivat perheistä, joissa vanhemmatkin olivat lihavia ja ruokavalio koostui ravinneköyhästä ruoasta.

Surullinen tapaus kaiken kaikkiaan. Tuon lapsen äiti pitäisi saada vastuuseen teostaan. Ei kuulosta normaalilta tapaukselta.

joo, Suomessa on kyllä paljon pulleita ja hieman ylipainoisia lapsia ja nuoria. Onneksi ollaan kaukana vielä brittien ja jenkkien tilanteesta, jossa lapset ja aikuiset on niin lihavia etteivät voi enää kävellä -pelottavaa.

Vierailija
27/27 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän 12-vuotias poika painaa 35 kiloa ja on normaalipainoinen (alarajoilla kyllä), että kyllä on aika hurja paino alle kouluikäiselle.

Meidän 13-vuotias painaa 50 kg. Hän on 180 cm pitkä. Hänen kokonsa syynä on perinnöllinen sairaus, jonka diagnosoiminen oli hyvin vaikeaa sillä vikaa haettiin lähinnä äidistä.

Tuntuu hurjalta, että joku 3-vuotias on vain 20 kg kevyempi.

Mutta tulee myös mieleen, että kyseessä voi olla joku harvinainen sairaus.