Asuntojen hintojen lasku tiedettiin kabineteissa jo kauan sitten. Miksei asuntosijoittajia varoitettu?
Vielä pari vuotta sitten suomalaiset hankkivat vimmatusti sijoitusasuntoja paremman tiedon puutteessa. On törkeä petos, että heitä ei varoitettu mitä on tulossa. Valtaapitävät tiesivät aivan hyvin, että monenlaiset talousongelmat, maaseudun alasajo sekä etenkin vuosikymmeniä jatkunut matala syntyvyys tulee romauttamaan asuntokaupan. Tästä vaiettiin visusti.
Kommentit (37)
Pitäähän itselläkin olla järkeä ja kykyä tulkita talouden suuntaviivoja: olen lukenut jo vuosikausia uutisia muuttoliikkeestä maaseudulta kaupunkeihin eikä tämä ole siis mikään uusi asia!
Ehkä ei pitäisi lähteä leikkimään asuntosijoittajaa jos edes tällaiset perusasiat ei ole hallussa, vaan pitää ootella vinkkejä kabinetista?
Fiksu sijoittaja osaa katsoa asioita pitkällä tähtäimellä. Ei se ole mikään salaisuus, että suomen väestä huomattava osa tulee kuolemaan pois. Syntyvyys on ollut alle 2 lasta/nainen jo vuodesta 1969 lähtien ei tarvitse olla mikään einstein tajutakseen, ettei uusia ihmisiä ole tulossa kuolevien tilalle paljoa. Tämäkin asia opittiin peruskoulussa. Mitäs läksivät, voi voi.
Sijoititko yksiöön Kärsämäen keskustassa oletuksena että siitä tulee yliopistokaupunki?
Jos se oli noin itsestään selvää kuin pari ensimmäistä postaaja sanoi niin kai puhuitte tästä ainakin lähipiirillenne ja varoititte muita esimerkiksi täällä AV:llä? Jälkeen päin on aina helppo olla oikeassa.
Tässä vinkki aloittajalle. Bensan hinta tulee nousemaan koska Saudit vähentävät tuotantoa.
Tästä voi besserwisseröidä täällä niin paljon kuin haluaa ja samalla passiivis-aggressiivisesti kehua itseään. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että ilman muuta poliitikkojen, asiantuntijoiden median yms olisi pitänyt puhua aiheesta. Eikö se ole ihan itsestään selvää? Mitä virkaa heillä muuten on.
Eikö sijoittajan nokka haistanut syntyvyyden laskua? (itse puhut vuosikymmenistä)
Voi hyvänen aika, kaikki lehdet ovat jauhaneet asiasta vuosikausia. Ikävä jos vasta nyt sattui silmääsi.
sijoittaja itse vastaa omista sijoituspäätöksistään ja niiden voitoista/tappioista.
T:Toinen sijoittaja
Vierailija kirjoitti:
Tästä voi besserwisseröidä täällä niin paljon kuin haluaa ja samalla passiivis-aggressiivisesti kehua itseään. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että ilman muuta poliitikkojen, asiantuntijoiden median yms olisi pitänyt puhua aiheesta. Eikö se ole ihan itsestään selvää? Mitä virkaa heillä muuten on.
Finanssivalvonta on tiedottanut tuosta yli 5 vuoden ajan.
Lehdissä on juttuja ollut jo useita vuosia.
Viimeisin lakimuutos oli lainakatto asuntolainoihin.
Hypo ja Suomen pankki ovat myös tiedottaneet tulevasta hintojen laskusta.
Miten niin ei ole varoitettu? Kaikki talouslehdet ovat täynnä varoituksia siitä ja tästä (ja toisaalta myös vasta-argumentteja siitä miten suomalaiset on turhan varovaisia jne). Tuo asuntosijoittaminen on yksi kestoaihe. Vai pitäisikö näitä varoituksia tulla Big Brotherin mainoskatkolla tai roikkua katosta varoituskyltteinä baareissa?
Eikä tuo asuntosijoittaminen sinänsä poikkea mistään muusta sijoittamisesta. Riskit on olemassa aina kun tuottomahdollisuuskin on. Tällä hetkellä suomalaisten pankkitileillä lepää 92 miljardia euroa. Matalien korkojen ansiosta inflaatio huomioon otettaessa tuo pankkitileillä lepäävä varallisuus itse asiassa hieman kuihtuu. En tässä tilanteessa lähtisi liikaa varoittelemaan ihmisiä, meillä olisi mahdollisuudet suurempaan talouskasvuun jos ihmiset sijoittaisivat enemmän. Jos lähtee sijoittamaan asuntoihin niin ei mielestäni vaan voi olla niin hölmö että ostaa jättimäisen omakotitalon jostain skutsista ja odottaa saavansa siitä tuottoa (poislukien joku erityistilanne: saat esim kymppitonnilla talon jonka kunnostat parillakymmenellä tonnilla ja myyt 70 tonnilla). Jos taas ostat yliopistokaupungista yksiön niin kukaan ei tiedä onko arvo suurempi vai pienempi 5 vuoden päästä. Otat siis riskin hintojen laskusta, mutta edelleen on olemassa myös voiton mahdollisuus. Ja asunnot on kuitenkin siitä kiitollisia sijoituskohteita että arvo ei voi mennä nollaan. Osakkeissa tämäkin on mahdollista.
Kyllä meni monilla tunteisiin, ei voi muuta sanoa. :D On niin ihanaa kohdustaa raivo viestin tuojaan eikä siihen todelliseen pahantekijään. Hyvin kypsää.
Ap
Tiesin näin käyvän jo yli 10v sitten, kun olin teini. Silloinkin oli puhetta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
sijoittaja itse vastaa omista sijoituspäätöksistään ja niiden voitoista/tappioista.
T:Toinen sijoittaja
Meillä kokoomuksessa on se linja että voitot on yksityisiä ja tappiot yhteisiä vastuun kantamisia.
Höpön löpön mitään varoituksia ollut. Näyttäkääpä valtamediasta muutama juttu vaikka neljän tai edes parin vuoden takaa, jossa puhutaan noista mainitsemistani asioista.
Ap
Eikö sijoittamisen idea nimenomaan ole se, että laitetaan rahaa voiton toivossa. Voiton tavoittelu sisältää AINA riskin, jonka sijoittaja ihan itse kantaa. Jos tätä riskiä ei olisi, ei olisi voittojakaan.
Ei kai sijoitusasuntoja mistään syrjäseudulta osteta muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön mitään varoituksia ollut. Näyttäkääpä valtamediasta muutama juttu vaikka neljän tai edes parin vuoden takaa, jossa puhutaan noista mainitsemistani asioista.
Ap
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sijoitusasunnoissa-muhii-iso-riski-v…
Kaikkihan tuon näkivät, jos vain yhtään tutkailivat heikkoja signaaleja. Maaseutu ajettiin alas jo vuosikymmeniä sitten.