Miksi lähes jokaisella vegaanilla on lihansyöjä kissa? Eikö siinä ole jonkinsortin ristiriita?
Oletteko huomanneet samaa?
Asiasta huomautetaan tässä "Slave Diet" videossa:
Kommentit (93)
Minä olen vegaani ja minulla on sekä kissa että koira. Entä sitten? Olen vegaani, koska en tykkää lihasta ja eläinperäisitä tuotteista. Miksi minun pitäisi vegaanina olla sen kiinnostuneempi tuotantoeläinten kohtelusta kuin kenen muunkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta en mä silti syö lihaa vaikka kissani syö. Kukaan tuntemani kasvissyöjä tai vegaani ei ole hankkinu mitään rotukissan pentua vaan kodittoman ja/tai hylätyn aikuisen kissan. En näe tässä mitään ristiriitaa.
Juurikin näin. On eettisempää huolehtia tänne jo syntyneistä eläimistä kuin tukea jalostusbisnestä ottamalla rotukissa statussymboliksi.
Itsekin ottaisin mielelläni vaikka kuinka monta kissaa jostain löytöeläintalosta, mutta minä ja mieheni olemme molemmat allergisia. Otimme rotukissan, jonka pitäisi olla vähän allergisoivaa sukulinjaa. Statussymboli meidän mussukka ei todellakaan ole.
Tunnen enemmän vegaaneja, joiden mielestä lemmikkien pitäminen voitaisiin suoraan kieltää tai sitä pitäisi ainakin säädellä erittäin tiukasti. Poislukien avustajakoirat jne.
"Eikä noinkaan, olen tehnyt sen minkä pystyy tekemään, eli lopettanut lihansyönnin. Minun takiani ei teurasteta yhtäkään eläintä. Jos niillä eläimillä ei olisi minulle merkitystä niin silloinhan toki itsekin söisin niiden lihaa."
Sinun takiasi ei teurasteta eläimiä koska et syö lihaa, mutta sinun lihaa syövän lemmikkieläimesi takia teurastetaan eläimiä. Et ole tehnyt kaikkea mitä ihminen pystyy tekemään eläinten tappamisen vähentämiseksi koska sinulla on lihansyöjäeläin lemmikkinä vaikka on olemassa myös kasvissyöjäeläimiä joita voi pitää lemmikkinä, esimerkiksi kanit, marsut ja undulaatit. On myös mahdollista olla ottamatta mitään lemmikkieläintä.
"Miksi minun pitäisi vegaanina olla sen kiinnostuneempi tuotantoeläinten kohtelusta kuin kenen muunkaan?"
Miksi lihaa syövien ihmisten sitten pitäisi olla kiinnostunut tuotantoeläinten kohtelusta, jos vegaanikaan ei siitä piittaa?
Vierailija kirjoitti:
"Eikä noinkaan, olen tehnyt sen minkä pystyy tekemään, eli lopettanut lihansyönnin. Minun takiani ei teurasteta yhtäkään eläintä. Jos niillä eläimillä ei olisi minulle merkitystä niin silloinhan toki itsekin söisin niiden lihaa."
Sinun takiasi ei teurasteta eläimiä koska et syö lihaa, mutta sinun lihaa syövän lemmikkieläimesi takia teurastetaan eläimiä. Et ole tehnyt kaikkea mitä ihminen pystyy tekemään eläinten tappamisen vähentämiseksi koska sinulla on lihansyöjäeläin lemmikkinä vaikka on olemassa myös kasvissyöjäeläimiä joita voi pitää lemmikkinä, esimerkiksi kanit, marsut ja undulaatit. On myös mahdollista olla ottamatta mitään lemmikkieläintä.
Enemmän kuin joka toisessa kommentissa sulle on yritetty selittää ettei sitä tehotuotantoa pyöritetä lemmikkien takia, ei voi kyllä enää mitään ettet sitä vieläkään tajua. Saattais olla ruokapakkauksen hinta vähän enemmän kuin joku 80 centtiä, jos ne kaikki sisäfileet yms. sinne lemmikinruokaan päätyisi. Ei oo ollut kyllä tarkoituskaan tehdä asian eteen ”kaikkea mitä ihminen pystyisi”, olen tehnyt sen verran mitä minä pystyn. Kerrohan nyt vuorostaan mitä sinä olet tehnyt eläinten tappamisen vähentämiseksi? Oletan että paljon kun yrität keksiä kaikki mahdolliset ja mahdottomat aasinsillat muitten syyllistämiseksi asian tiimoilta.
". Kerrohan nyt vuorostaan mitä sinä olet tehnyt eläinten tappamisen vähentämiseksi? Oletan että paljon kun yrität keksiä kaikki mahdolliset ja mahdottomat aasinsillat muitten syyllistämiseksi asian tiimoilta."
En mitään. Olen sekaruoan syöjä, tosin syön enemmän kasviksia kuin lihaa. Lemmikkieläimiä minulla ei ole.
Syyllistän vain niitä vegaaneja, jotka puolustelevat lihaa syövien eläimien pitämistä lemmikkieläiminä.
On tekopyhää, että vastustaa eläinten tappamista ja kuitenkin pitää lemmikkinään eläintä jonka ruoaksi täytyy tappaa eläimiä. Ne lemmikkieläimien ravinnoksi päätyvät halvimmatkin ruhon osat ovat peräisin tapetuista eläimistä.
Vierailija kirjoitti:
". Kerrohan nyt vuorostaan mitä sinä olet tehnyt eläinten tappamisen vähentämiseksi? Oletan että paljon kun yrität keksiä kaikki mahdolliset ja mahdottomat aasinsillat muitten syyllistämiseksi asian tiimoilta."
En mitään. Olen sekaruoan syöjä, tosin syön enemmän kasviksia kuin lihaa. Lemmikkieläimiä minulla ei ole.
Syyllistän vain niitä vegaaneja, jotka puolustelevat lihaa syövien eläimien pitämistä lemmikkieläiminä.
On tekopyhää, että vastustaa eläinten tappamista ja kuitenkin pitää lemmikkinään eläintä jonka ruoaksi täytyy tappaa eläimiä. Ne lemmikkieläimien ravinnoksi päätyvät halvimmatkin ruhon osat ovat peräisin tapetuista eläimistä.
Mutta eikö sitten ole tekopyhää syyllistää niitä jotka tekevät tuotantoeläinten puolesta jotakin, kun itse ei tee mitään? Väitteessäsi olisi pieni pointti jos ihmiset tosiaan eivät söisi lihaa ja tehotuotantoa ylläpidettäisiin vain lemmikkien ruokien takia, joten palataan asiaan kun tilanne on se.
"Mutta eikö sitten ole tekopyhää syyllistää niitä jotka tekevät tuotantoeläinten puolesta jotakin, kun itse ei tee mitään?"
Ei ole tekopyhää, koska sekaruoan syöjänä en vastusta eläinten tappamista ravinnoksi. Se olisi tekopyhää, jos sanoisin vastustavani eläimien tappamista ja siitä huolimatta kuitenkin söisin lihaa.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta eikö sitten ole tekopyhää syyllistää niitä jotka tekevät tuotantoeläinten puolesta jotakin, kun itse ei tee mitään?"
Ei ole tekopyhää, koska sekaruoan syöjänä en vastusta eläinten tappamista ravinnoksi. Se olisi tekopyhää, jos sanoisin vastustavani eläimien tappamista ja siitä huolimatta kuitenkin söisin lihaa.
Voi kun olet hienosti ulkoistanut itsesi kaikesta vastuusta :D se sama oikeus vaan kaikilla muillakin on ulkoistaa itsensä esim. lemmikkinsä ruokavaliosta, hehän ovat tehneet valinnan vain omasta ruokavaliostaan, lukuisista eri syistä. Satutko tietämään mitä lisävaatimuksia kuuluu karppajille tai välimeren ruokavalioisille?
Onhan se ristiriitaista, että hankitaan kissan tai koiran pentu tai pentuja ja paasataan kasvisruoan puolesta. Todellakin. Kissan ja koiran pentuja nimenomaan tuotetaan Suomessa tosi monelle. Eri asia jotkut harvassa olevat rescue-eläimet. Ilmastoystävällistä olisi olla tilaamatta sitä eläintä. Minulla ei ole lemmikkejä, joten perheeni voi hyvin syödä lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se ristiriita on?
Se että otat kissan/koiran (joka tuhoaa ilmastoa ja on rinnastettavissa ylellisyystuotteeksi) ja olet kuitenkin olevinasi ilmastopyhä. Syöt kasvisruokaa, tuomitset lapsen hankkimiset ja matkustelut, etkä siten tajua olevasi tekopyhä. (En tarkoita juuri sinua, vaikka kirjoitan sinä-muodossa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se ristiriita on?
Se että otat kissan/koiran (joka tuhoaa ilmastoa ja on rinnastettavissa ylellisyystuotteeksi) ja olet kuitenkin olevinasi ilmastopyhä. Syöt kasvisruokaa, tuomitset lapsen hankkimiset ja matkustelut, etkä siten tajua olevasi tekopyhä. (En tarkoita juuri sinua, vaikka kirjoitan sinä-muodossa.)
Älä jaksa yleistää. Ruokavaliosta ei voi vetää linkkiä noihin luettelemiisisi asioihin. Tuossa edelläkin joku oikeutti perheelleen lihansyönnin sillä etteivät omista lemmikkiä. Samoin voi oikeuttaa perheelleen sitten lemmikin koska ei syö lihaa. Jos siis on ylipäätään kiinnostunut ilmastoasioista.
Kaikilla mun tuntemilla vegaaneilla ei oo lemmikkejä, mutta joilla on, kyse on rescue-koirista tai -kissoista. Musta on ihan loogista, että vegaani haluaa pelastaa eläimen ja antaa sille hyvän elämän. He kyllä syöttävät lemmikeilleen ihan asianmukaista ruokaa, eli myös lihaa. Eläinten ruokiin käytetään yleensä sellaiset osat, joita ihmiset eivät syö, eli kovin montaa elukkaa ei ole näiden lemmikkien takia lihoiksi laitettu.
Voi että sentään. Katsokaas kun vegaani on itse vegaani, mutta ei pakota ympäristöään väkisin. Jokainen vegaani tietää, että kissa on lihansyöjä. Toisin kuin lihansyöjät, jossa tätä pakottamista sitten tapahtuukin. Kyllä meidän perheessä kaikki syö lihaa... tuntuuko tutulta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se ristiriita on?
Ilmastoa tärkeämmät syyt taitavat monelle olla eläinten oikeudet. Lemmikit syövät usein jätelihaa; omani syö luomua. En tosin vegaani vaan vegetaristi. En lennä, autoile eikä ole lapsia. Elämme pienesti kissani kanssa. Omatuntoni on hyvin puhdas :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se ristiriita on?
Älä jaksa yleistää. Ruokavaliosta ei voi vetää linkkiä noihin luettelemiisisi asioihin. Tuossa edelläkin joku oikeutti perheelleen lihansyönnin sillä etteivät omista lemmikkiä. Samoin voi oikeuttaa perheelleen sitten lemmikin koska ei syö lihaa. Jos siis on ylipäätään kiinnostunut ilmastoasioista.
Ne jotka ovat kasvissyöjiä, ovat usein kasvissyöjiä juurikin idealogisista syistä. Eli kyllä yleistän. Joo, on kasvissyöjiä, jotka ovat kasvissyöjiä muista syistä, mutta nämä ovat enemmän marginaalitapauksia.
"Tuossa edelläkin joku oikeutti perheelleen lihansyönnin sillä etteivät omista lemmikkiä." Joo, se olin minä. Minä, sama ihminen, kirjoitin nuo kaksi peräkkäistä kommenttia. En oikeastaan edes tiedä, pitääkö tuo paikkaansa - söisin lihaa joka tapauksessa, ja joka tapauksessa en olisi hankkimassa lemmikkiä. Nyt kun mietin asiaa, niin ärsyynnykseni kohdistuu siihen, että meitä lapsen hankkineita mielestäni tuomitaan lapsen hankkimisesta (ilmaston takia). Tämä ärsyttää minua, minkä takia siirrän saman käyttäytymisen lemmikkejä omistavia kohtaan. Eli tsot tsot lemmikinomistajat, taidattepas olla maapallon tuho.
Eikä noinkaan, olen tehnyt sen minkä pystyy tekemään, eli lopettanut lihansyönnin. Minun takiani ei teurasteta yhtäkään eläintä. Jos niillä eläimillä ei olisi minulle merkitystä niin silloinhan toki itsekin söisin niiden lihaa.