HS: Ratsastustallit pulassa. Ratsastajat liian lihavia.
Ratsastajan ei tulisi painaa yli 80kg, koska muuten hevonen kärsii. Tämä on monelle naisihmiselle arka paikka.
Kommentit (696)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa ylipainoisia ammattilaisratsastajia? Siis esteratsastajia.
Joku mieshän on helposti yli sen 80 kiloa, joten millä he ratsastavat?
Jos puhutaan vaikka kansainvälisen 4* ja 5* tason miesratsastajista, ovat he erittäin aktiivisia urheilijoita, jotka ovat enimmäkseen tuossa 80kg tai hieman alle. Ratsastus ei ole voimalaji, eli suuresta lihasmassasta ei ole suurta hyötyä. Oliver Townend on maailman parhaita kenttäratsastajia eikä muutenkaan mikään iso mies, mutta hän juuri hiljattain kertoi pudottaneensa paljon painoa ollakseen hevoselleen pienempi painolasti. Eli kyllä kilparatsastajat pitävät painostaan huolen. Lisäksi kehonhallinta ja ratsastustaito kompensoivat valtavasti. On täysin eri asia, onko saman hevosen kyydissä 80kg perunasäkki vai 80kg kilparatsastajamies.
Chuck Norriskin taisi olla alle 80kg ja lihasta kuitenkin paljon, lihaskimppu ei ratsastajan tarvii olla. Harvassa ne hoikat balttityyliset miehet Suomessa mutta on niitäkin, nykyään jotkut pitää 100kg suomimiehiä vaan lihaksikkaina kun läskien päälle treenaavat lihakset. Huonossa kunnossa ovat silti monet ja ei ne lihakset läskejä poista.
Varmaan se on muillakin sama kuin itsellä, että sitä jotenkin sokeutuu niille omille kiloilleen ja esim vaa'an näyttämä 85 kiloa ei vaan tunnu niin hurjan paljolta kun ei se niin peilikuvastakaan näy. Jotenkin ainakin itse onnistun näkemään kotipeilistä ihan suht timmin naisen ja viimeisimmissä sukujuhlissa otetuista valokuvista en itseäni tunnistanut. Se kontrasti oman minäkuvan ja valokuvan näyttämän totuuden kanssa on vaan niin järjetön, vaikka kyllähän sen tajuaa että +85 kiloa on 160 senttiselle naiselle ihan h*lverin paljon. Sitä ei vaan näe. Ei edes vaikka katsoo housuja, että ei saakeli kuinka isot nämä on ja jalkaan laittaessa ne onkin sopivat tai jopa hieman pienet.
Silti sen oman peilikuvan onnistuu näkemään jotenkin täysin päin v*ttua.
Ja juu, en ole ratsastaja mutta ymmärrän hyvin tuon painorajan sekä sen, ettei ihminen ehken vaan ymmärrä omia kilojaan. Toki siitä pitääkin silloin sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei!
Olen ratsastanut 7-vuotiaasta, nyt en enää saa ilman painonpudotusta.. Painan nykyään 82kg. Ei hyvä.
En edes ajatellut viime kesänä, kun ratsastin suomenhevosella ilman satulaa.
Ja kaveritkin ehdottelee, et lähdetäänkö ratsastamaan, täytyy kieltäytyä, ennen kuin paino laskee taas 60kiloon.
Olen 169cm pitkä.
Mitä jos kysyisit siltä hevoselta, että minkä painoisena hän sinua mieluiten kantaisi? Ihmiset valittavat jos kassit painavat, mutta hevoset eivät taida toisten mielestä ymmärtää onko siellä selässä painava vai kevyt henkilö.
Jos ajattelet hevostasi laihdutat, jos itseäsi, niin jatka samaa rataa.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei!
Olen ratsastanut 7-vuotiaasta, nyt en enää saa ilman painonpudotusta.. Painan nykyään 82kg. Ei hyvä.
En edes ajatellut viime kesänä, kun ratsastin suomenhevosella ilman satulaa.
Ja kaveritkin ehdottelee, et lähdetäänkö ratsastamaan, täytyy kieltäytyä, ennen kuin paino laskee taas 60kiloon.
Olen 169cm pitkä.
Yrititkö olla jotenkin hauska tai nokkela? Sä tai kaverisi ette tajunneet viimeksi, mutta nyt ihan tiedät ettei ihan kaikilla kiloilla hevosen selkään enää kiivetä. Totta kai sun pitääkin kieltäytyä kunnes olet laihtunut ainakin muutaman kilon ja mitä kamalaa vääryyttä siinä olisi, että laihduttaisit itsesi normaalipainoiseksi? Toki voit vaihtoehtoisesti lopettaa ratsastamisenkin, mutta jompi kumpi sun pitää valita. Ja vaikka oletkin 169cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa ylipainoisia ammattilaisratsastajia? Siis esteratsastajia.
Joku mieshän on helposti yli sen 80 kiloa, joten millä he ratsastavat?
Jos puhutaan vaikka kansainvälisen 4* ja 5* tason miesratsastajista, ovat he erittäin aktiivisia urheilijoita, jotka ovat enimmäkseen tuossa 80kg tai hieman alle. Ratsastus ei ole voimalaji, eli suuresta lihasmassasta ei ole suurta hyötyä. Oliver Townend on maailman parhaita kenttäratsastajia eikä muutenkaan mikään iso mies, mutta hän juuri hiljattain kertoi pudottaneensa paljon painoa ollakseen hevoselleen pienempi painolasti. Eli kyllä kilparatsastajat pitävät painostaan huolen. Lisäksi kehonhallinta ja ratsastustaito kompensoivat valtavasti. On täysin eri asia, onko saman hevosen kyydissä 80kg perunasäkki vai 80kg kilparatsastajamies.
Chuck Norriskin taisi olla alle 80kg ja lihasta kuitenkin paljon, lihaskimppu ei ratsastajan tarvii olla. Harvassa ne hoikat balttityyliset miehet Suomessa mutta on niitäkin, nykyään jotkut pitää 100kg suomimiehiä vaan lihaksikkaina kun läskien päälle treenaavat lihakset. Huonossa kunnossa ovat silti monet ja ei ne lihakset läskejä poista.
Totta. Lätkänpelaajat Kevin Lankinen ja Kaapo Kakko on miltei 190 cm pitkiä eikä kumpikaan paina kuin noin 85 kiloa ja nämähän ovat siis todella treenattuja miehiä. Taatusti löytyy sitä painavaa lihasta jolla moni palstalla selittelee huimia vaakalukemia.
Tuskinpa ratsastajamiehetkään on oikeasti tuon suurempia. Siis ne kenen painoon ja kokoon vedotaan kun keksitään syitä miksi +90-100 kiloinen mamma ei muka voisi ratsastaa. Onhan se tietysti huima ajatuskin että itse on paljon painavampi kuin ammatikseen urheileva mies.. Varsinkin jos on päätä lyhyempi.
Vierailija kirjoitti:
Milloin läskit oppivat ottamaan muut huomioon? Edes eläimet jos ei teitä ihmiset kiinnosta.
Milloin typerykset oppivat ottamaan muut huomioon haukkumisen sijasta? Teitä ei kiinnosta muu kuin muiden arvostelu, haukkuminen ja valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen konin perään voisi laittaa kiesit ja mamman niihin kieseihin. Pitää vaan muistaa rasvata pyörät, ettei se niistä valtavan taakan alla lähtevä nitinä häiritse lintujen pesintää...
Kivireki ja sinne mamma istumaan. Kestää vaikka minkälaisen painon.
Ok, ei siis koske minua, sillä olen 52 kg, 170 cm, strategiset mitat 90-55-90, kiinteä terhakka C-kuppi, olen myös 40 v mutta Alkossa kysytään paperit. Lisäksi Mensan jäsen. HAHAA!!
Jo on aikakin ottaa ratsatustallien hevosten hyvinvointi käsittelyyn. Julkinen keskustelu tekee hyvää sille. Moni ei kyllä tässäkään välitä hevosten hyvinvoinnista, vaan haluaa päästä mollamaan lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin läskit oppivat ottamaan muut huomioon? Edes eläimet jos ei teitä ihmiset kiinnosta.
Milloin typerykset oppivat ottamaan muut huomioon haukkumisen sijasta? Teitä ei kiinnosta muu kuin muiden arvostelu, haukkuminen ja valehtelu.
Miten teille pitäisi ilmaista se ettei suurimpaan osaa Suomen ratsastustalleilla olevista hevosista ei ole tarkoitettu yli 80 kiloisille? Sillä ei ole väliä onko se läskiä vai lihasta, mutta noita tuntihevosina käytettäviä hevosia ei vaan ole "tehty" 100 kiloisille. Vähän niinkuin toisia Linnanmäen laitteita ei ole tehty alle 140 cm pitkille.
Hevosilla on fyysiset rajat ja niitä kun lähtee liikoja haastamaan, niin mitä tapahtuu? Loukkaantumisia ym. Ihan kuten ihmisellä kun, jos hänet laitetaan kantamaan liian painavia asioita keholleen.
Onhan se surullista, kun oma keho rajoittaa mahdollisuuksia valita kaikkien lajien välillä, mutta positiivistä on, että lähes kaikki naiset voivat päästä tuohon alle 80 kiloon, ihan vaikka sitten laihduttamalla. Jos siis se ratsastaminen on tärkeää ja sitä haluaa tehdä, niin mitään ei ole menetetty pysyvästi, jos se ratkeaa laihduttamalla. Toisin kuin toisten miesten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä painan sen yli 80 kg ja pahoitan taas mieleni näiden laiheliinien rumasta kielenkäytöstä. Oikeastaan pelottavaa huomata, miten rumia ja ilkeitä nämä ihmiset ovat sisältä päin. Itse uskon ystävällisyyteen ja kunnioittavaan kanssakäymiseen. No siksi varmaan minulla on paljon ystäviä, painosta huolimatta. Paljon hevospiireistäkin, vaikken ratsasta.
Hyvä ruoka, parempi mieli, sanottiin jossain mainoksessa aikoinaan. Laihat ihmiset ovat ilmeisesti jatkuvassa nälässä, siksi pahantuulisia ja kohdistavat sen ylipainoisiin koska eivät (jostain syystä) voi syödä mahaansa täyteen joka päivä. Maailma vois olla paljon parempi ja sopuisampi paikka jos kaikki uskaltaisi syödä mitä haluaa.
Hoikilla ihmisillä on itsekuria ja kiinnostusta pitää itsensä terveinä. Siksi sporttiset ihmiset ovat yleensä myös henkisesti hyvinvoivia. Normaalit ihmiset syövät joka päivä mahansa täyteen ja pysyvät hoikkina, mikset sinä pysy?
Koska sinulla ei ole lainkaan itsekuria. Hoikalle ihmiselle riittää pieni määrä herkkuja päivässä, sinä vedät niitä saavikaupalla. Sinua ei kukaan kadehdi, ei normaali ihminen halua olla lihava eikä normaalisti ihmisen kuulukaan olla lihava.
Eipä tuo kommentti vaikuta kovin onnellisen ja tyytyväisen ihmisen aikaan saamalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teille pitäisi ilmaista se ettei suurimpaan osaa Suomen ratsastustalleilla olevista hevosista ei ole tarkoitettu yli 80 kiloisille? Sillä ei ole väliä onko se läskiä vai lihasta, mutta noita tuntihevosina käytettäviä hevosia ei vaan ole "tehty" 100 kiloisille. Vähän niinkuin toisia Linnanmäen laitteita ei ole tehty alle 140 cm pitkille.
Hevosilla on fyysiset rajat ja niitä kun lähtee liikoja haastamaan, niin mitä tapahtuu? Loukkaantumisia ym. Ihan kuten ihmisellä kun, jos hänet laitetaan kantamaan liian painavia asioita keholleen.
Onhan se surullista, kun oma keho rajoittaa mahdollisuuksia valita kaikkien lajien välillä, mutta positiivistä on, että lähes kaikki naiset voivat päästä tuohon alle 80 kiloon, ihan vaikka sitten laihduttamalla. Jos siis se ratsastaminen on tärkeää ja sitä haluaa tehdä, niin mitään ei ole menetetty pysyvästi, jos se ratkeaa laihduttamalla. Toisin kuin toisten miesten kohdalla.
Teille? Missä ihmeessä minä olen väittänyt mitään tuollaista? Ajatustenlukijaksikaan sinusta ei ole.
Mielestäsi painorajojen ja eläinten suojelun varjolla saa haukkua ja solvata ihmisiä miten tahansa ja pistää hänen suuhunsa sanoja? Et myöskään ymmärrä lukemaasi. En kaipaa sinun alentuvia neuvojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joo, mutta miksi ihmeessä ratsastustalleissa on poneja ja arabeja? Kunnon kokoisia hevosia, vaikka shireläisiä niin on kuulkaa kannatelleet helposti aikaan 180kg ritareita haarniskoineen. Antakaa tikkujalkahevosten juoksennella kauniisti vaikka liinassa säikkyen joka muovipussia... Jos haluaa nauttia ratsastuksesta niin osta shireläinen :D
Tai miksi ihmeessä et laihduta?
No koska kaikki painavat ihmiset eivät suinkaan ole lihavia. Esim pitkä, kuntosalilla ahkerasti käyvä mies saattaa helposti painaa 110kg. Ja lihavuus voi johtua lukuisista sairauksista jne ja ratsastus on kaikesta huolimatta urheilua joka (=liikunta) tekee erityisesti lihavalle hyvää. Vai eikö lihava saisi sinusta mennä kuntosalille?
Mitä ihmiset miettisivät jos kuntosalilaitteilla olisi painoraja tai uimahallissa vesi menisi liikaa yli jos sinne menisi ylipainoisia ihmisiä? Ihmiset toteaisivat että yrittäjän moka. Niin se menee. Asiat tulee ennakoida. Suomessa on olemassa muutamakin hyvä talli jolla on hevosia erilaisten ihmisten tarpeisiin.Todella yleistä varmasti, että ne painavat ratsastajat ovat nimenomaan lihaskimppumiehiä... Ja sairauksia, joista lihavuus voi johtua on oikeasti pirun vähän. Aika paljon vaadittu, että ratsastustalliyrittäjien pitäisi hankkia kalliita, Suomessa harvinaisia työhevosrotuja käyttöönsä joidenkin pläskien takia.
Suomenhevonen on kallis ja harvinainen työhevosrotu?
ohis
Suomenhevonen on vaan kooltaan liian pieni näille +180 senttisille nykynaisiille joita ketjun perusteella liki kaikki 80 kiloa ja enemmän painavat ratsastajat on. Hevosten pitäisi olla jo samaa kokoluokkaa (eli säkäkorkeus yli 170cm) kuin ratsupoliiseilla.
Suomenhevonen näyttää lähinnä ponilta noin pitkän ratsastajan alla.
Suomenhevosia on kaiken kokoisia, osa todella isolla säkäkorkeudella, osa ponikokoisia.
Rodun säkäkorkeus on keskimäärin vain 155cm eli hivenen on hölmöä sanoa että hankkikoon tallit suomenhevosia isoja nykyratsastajia varten. Kuitenkin tuo rotu on paremminkin pieni kuin iso hevonen, enemmänkin ja enimääkseen samaa sarjaa kuin norjan vuonohevonen. Joku hannoveri tai holsteini olisi jo sopivampi kooltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh. Aikamoisia kommentteja ylipainoisia kohtaan. Olettekohan koskaan miettineet, että jostain se on aloitettava ja monissa harrastuksissa on eri tasoja? Varsinkin nämä, jotka ovat sitä mieltä, että ylipainoinen ei voi harrastaa mitään urheilullista. Ja sitten ihmetellään, miksi se on lihava.. Taitaa olla samoja tyyppejä, jotka ilkkuu kun näkee ylipainoisen lenkillä.
Itse en näe siinä mitään pahaa, että kaikenikäiset ja kokoiset ihmiset liikkuvat ja harrastavat sekä kokeilevat uusia juttuja. Ratsastuksen kohdalla on toki sinällään eri asia, koska hevonen pitää ottaa huomioon, mutta en näkisi lievää ylipainoa esteenä sille, että haluaa aloittaa uuden harrastuksen ja pitää parempaa huolta itsestään. Ompa typerää kommentointia tämäkin ketju täynnä. Antakaapa ihmisille vähän armoa. Jonain päivänä saatatte itse olla se ylipainoinen, vaikka sairauden tai leikkauksen takia. Niin ne elämäntilanteet vaan muuttuu.
Kukaan ei ole kieltänyt ketään olemasta ylipainoinen vaan on ainoastaan yritetty kertoa, ettei ratsastus ole silloin se sinun lajisi. Ei ainakaan niin kauan kun ylipainoa löytyy. Ja miten niin ei lihava saisi harrastaa liikuntaa? Onhan tässäkin ketjussa mainittu vaikka mitä lajeja joita ylipainoinen voisi harrastaa ratsastuksen sijaan ja joissa saisi ihan itse kantaa ne omat ylimääräiset kilonsa. On ehdotettu ainakin maastojuoksua ja balettia mutta ei, ne ei kelpaa koska tietenkin on ihan vtun p*skaa liikkua omin jaloin kun ihra hyllyy niskassa. Uintikaan ei käy eikä mikään muukaan, mutta hevoselle pitäisi olla fine että selkää könyää jokin laardivalas.
Ketju todistaa ylipainoisten naisten itsekkyyden ja julmuuden melkoisen koruttomasti. MINÄMINÄMINÄ saan jos MINÄMINÄMINÄ haluan. Vtut siitä miltä se eläimestä tuntuu. Mitäs on niin heikko, leluhevonen.
Täällä ei ole kukaan ylipainoinen ketjussa väittänyt mitään tuollaista. Tottakai jokainen normaalilla järjellä ja empatialla varustettu ihminen ottaa hevosen huomioon ja lainaamassasi kommentissakin lukee "hevonen pitää ottaa huomioon". Sinulla sen sijaan ei ilmeisesti ole kykyä ottaa kanssaihmisiä huomioon kun viljelet tuollaista kielenkäyttöä ja nimittelet toisia ihmisiä "laardivalaiksi". Hevonen on upea eläin.
Itsesiassa useammassakin viestissä on "lievästi ylipainoiset" kertoneet kuinka nykyhevoset on jotenkin heiveröisiä ja tuo leluhevonenkin on jonkin "lievästi ylipainoisen" käyttämä ilmaus kun 100 kiloiset ei ole tervetulleita ratsastamaan.
Tuollaisella ajatusmaailmalla varustetut ei tosiaan ansaitse kenenkään kunnioitusta. Ihan sama millä nimellä niitä kutsuu, kunhan ei kutsu ihmisiksi.
Täh? 100 kiloinen nainen ei kyllä ole mitenkään lievästi ylipainoinen, paitsi jos on todella pitkä. Itse olen olettanut, että "leluhevonen" tarkoittaa pientä ja siroa hevosta tai ponia, joilla lähinnä lapset ratsastaa. Eikä puolustuksena, että sen 100 kiloisen pitää saada kiivetä pienen hevosen selkään, koska on pakko harrastaa ratsastusta hevosesta viis.
Kyllä ne ylipainoiset on ihan ihmisiä siinä missä muutkin ja talleilla olisi hyvä jos opeteltaisiin puhumaan näistä asioista sivistyneesti ja ylipainoisille heppatytöille tai naisille keksittäisiin muita tapoja osallistua, jos paino on liian korkea varsinaiseen ratsastamiseen.
Ei ole ei, paitsi sen 100 kiloisen ratsastajan itsensä (ja yläpeukuttajien) mielestä. Sen, jonka mielestä ratsastuskouluissa käytetään ihan vaan vttuilun vuoksi jotain leluhevosia jotka ei kestä normaalia käyttöä ja nykyihmisen painoa.
Mä en kanssa ymmärrä miksi tämä on niin kauhean kamala asia hyväksyttäväksi, onhan monessa muussakin harrastuksessa/urheilulajissa merkitystä sillä minkä kokoinen ihminen on. Tuntuu ihan h*llulta, että painolla ei saisi olla merkitystä lajissa missä elävä eläin joutuu kantamaan sitä ja että se on monille henkilökohtainen loukkaus, kun kerrotaan ettei hevosen selkään ole noilla kiloilla mitään asiaa.
Tähän astihan nämä ylipainoiset on kertoneet, että mitään nokan koputtamista ei ole kellään niin kauan kun jokainen kantaa ihan itse kilonsa. No, tässä tapauksessa ei kanna, mutta silti niistä ei saisi mainita vaan nämä käy silmille..
Voisitko ystävällisesti lainata viestiä, jossa joku 100kg puolustaa oikeuttaan ratsastaan? Mä olen esittäytynyt 100kg EX-ratsastaja. En ole ratsastanut hevosella lihavana vaan hoikassa nuoruudessani. Kaikki läskit eivät aina ole ole olleet läskejä. Ei tulisi pieneen mieleenkään nyt ratsastaa minkään kokoisella hevosella. Siihen ei ole mitään tarvetta eikä halua. Hevosten hyvinvointi on mulle ja kaikkien tunteminieni ratsastajille tärkeää. Ylipäätään täälläkään kukaan ei halua väen väkisin tupata hevosen selkään. Tämä läskiviha on vaan löytänyt uutta polttoainetta väärintulkituista kommenteista ja tuosta sinänsä hyvästä ja tarpeellisesta Hesarin artikkelista.
Juu en ala kahlaamaan +20 sivua kyseisen viestin takia, etsi ihan itse. Mutta jos mukamas noin on, kuten boldaamassani kohdassa väität, niin miksi tämä nykyratsastajien lihavuus on sitten ketjun otsikon mukainen ongelma ratsastuskouluille? Jos KUKAAN ylipainoinen ei ole hevosen selkään menossakaan niin eihän koko ongelmaa liian lihavien ratsastajien suhteen ole. Toki niitä on ollut ihan tässä ketjussakin jotka on sitä mieltä, että sen oman ylipainon voi ihan vaan mutulla todeta tarpeeksi lieväksi eikä se täten ole mitenkään ongelma. Varsinkaan silloin, jos haluaa ratsastaa koska jostainhan se harrastus on aloitettava. ja liikunta on hyväksi ylipainoiselle..
Jostain syystä ihan vaan lenkkeily/uinti ei ole sopivia liikuntamuotoja joista aloittaa. Harvalla aloittelijalle ratsastus on kovinkaan tehokasta lliikuntaa ja varsinkaan painonpudottamiseen.
Minä olen se 90-100 kg (tuossa haitarissa paino ollut vuosina, joina ratsastanut) miesratsastaja. Meidän tallilla on kolme minulle sopivaa hevosta. Ihmettelen sitä itkua, kun tallit valittavat ratsastajien painavan liikaa. No ehkä painavatkin heidän pikkuratsuilleen. On meidänkin tallilla poneja teineille. Jos ratsastusliiketoimintaa pyörittää, niin loogista on hommata sellaisia hevosia, joilla asiakkaat voivat ratsastaa. Kukaan ei varmaan laihdu sillä, että tallilla on joku painoraja. Itsellä on läskiä reilu 10 kiloa, joten en normaalipainoisenakaan paina alle 80kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalainen Ridsport lehti vertasi taannoin brittiläistä, japanilaista ja amerikkalaista tutkimusta. Brittitutkimuksen perusteella hevosen selässä ei saisi olla enempää kuin 10 prosenttia sen omasta painosta, satulan paino pois lukien. Jos hevonen siis painaisi 500-600kg voisi ratsastaja painavimmillaan olla vain 60 kiloinen. Tutkimuksessa todettiin, että vain viisi prosenttia tutkimukseen osallistuneista ratsastajista oli riittävän kevyitä hevoselleen.
Mitä sontaa. Arabianhevonen painaa 450kg, väitätkö että kaikki sillä ratsastavat ovat 45kg tai alle?
Minkä takia kaikki joyceyt ovat laihoja?
Kuka tollo ei osaa kirjoittaa edes jockeyta oikein :D?
Tuliko hyvä mieli pätemisestä?
Itse olen harrastanut ratsastusta aika pitkään tosin nyt tullut taukoa. Lapsena menin yleensä melkein aina hevosilla, kun olin aika pitkä jo silloin. Alussa menin isommilla poneilla vähän aikaa, mutta shetlanninponeilla on ole mennyt kuin pari kertaa juuri sen takia, kun olin liian pitkä. Tämän takia totuin hevosiin ja halusin yleensä mennä niillä ja oli hyvä asia, koska en olisi voinut mitenkään enää aikuisena mennä millään ponilla tai pienillä hevosilla joten hyvä tottua isoliikkeisiinkin hevosiin. Ratsastuskoulussa missä kävin ei oikeastaan ollut mitään painorajoja ja itse painoin silloin noin 65 kiloa ja ratsastin omastakin tahdosta yleensä niillä isommilla puoliverisillä ja suomen hevosilla. Laittai ratsastusope joskus minulle silti poninkin, vaikka omasta mielestä en ollut mikään poniratsastaja enää. Varsinkin aikuisten ryhmässä, joka tuli meidän jälkeemme oli pari aika lihavaa ihmistä, joista toinen ratsasti yleensä sillä samalla hevosalla minun jälkeeni ja muistan kuinka silloin, kun hänet satulaan avustin tuntui aika pahalta hevosen puolesta. Ja tässä puhutaan ihan sellaisesta 100 kilon painosta. Toisaalta ponitkaan eivät aina ole turvassa isolta painolta, koska monet nuoretkin tykkäävät vielä mennä poneilla, vaikka paino varmaan jo liikaa. Hevosilla sitten muutamia todella raskaita ratsastajia, mutta toisaalta myös kevyitä, kun monet lapset kuten minä lapsena tykkäsin mennä hevosilla ja ponit jäivät oikeastaan melkein välistä. Ratsastamassa kävi tosin myös pari miestä, jotka olivat aika "hyvässä kunnossa" ja varmasti kevyempi kuorma kuin ne pari naista.
Oikeastaan myös varusteilla on suuri merkitys ja jos satula on epäsopiva niin tulee kuormitusta selkään, vaikka ratsastajat olisivat ihan normipainoisiakin. Tämä yksi hevonen, jolle menin menetti melkein liikuntakykynsä sen vuoksi, että satula hankasi ja tuli "valkoisia karvoja" säkään. Tämä oli vielä yksityishenkilön hevonen, joka kävi silti tunneilla, mutta edes omistaja, ei puuttunut siihen ja tehnyt mitään. Tämä omistaja ratsasti siis itsekin hevosella. Lopulta hän kyllästyi hevoseen täysin ja se siirrettiin toiselle tallille. Myöhemmin sai paremman kodin ja tuli takaisin aiemmalle tallille. Ihmittelin todella sitä etteivät omistajat vaihtaneet satulaan tai tallin omistaja puuttunut, koska hevosen selkä oli silloin niin kipeä, etä jos loimen laittai niin saattoi purra. Itsekin huomasin tämän ja sanoin, että hevonen en äkäinen, mutta olin niin nuori ja en uskaltanut sanoa enempää, vaikka ymmärsin mistä on kyse. Uskon, että tuntihevoset ovat kovilla juuri varusteiden epäsopivuuden, kuormittavuuden sekä erilaisten ratsastajien takia.
Myöhemmin toisella tallilla kävin joskus ja siellä oli se 80 kilon painoraja tai sitten pari sellaista ryhmää missä mentiin vain vähän ravia ja ei laukkaa lainkaan jos paino oli tuon yli. Itse olen nyt vähän lihonnut ja en ratsastu enää monista seikoista johtuen. En silti voisi koskaan olla mikään todella kevyt ratsastaja ja painoa olisi aina joku 60 kiloa. Itsekin silti mietin jos ihmiste eivät halua hoitaa hevosia, kun minulle sekin oli aina tärkeää ja välillä tuli jokin kammo putoamisen jälkeen jolloin vaan hoisin ennen kuin uskalsin taas ratsastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joo, mutta miksi ihmeessä ratsastustalleissa on poneja ja arabeja? Kunnon kokoisia hevosia, vaikka shireläisiä niin on kuulkaa kannatelleet helposti aikaan 180kg ritareita haarniskoineen. Antakaa tikkujalkahevosten juoksennella kauniisti vaikka liinassa säikkyen joka muovipussia... Jos haluaa nauttia ratsastuksesta niin osta shireläinen :D
Tai miksi ihmeessä et laihduta?
No koska kaikki painavat ihmiset eivät suinkaan ole lihavia. Esim pitkä, kuntosalilla ahkerasti käyvä mies saattaa helposti painaa 110kg. Ja lihavuus voi johtua lukuisista sairauksista jne ja ratsastus on kaikesta huolimatta urheilua joka (=liikunta) tekee erityisesti lihavalle hyvää. Vai eikö lihava saisi sinusta mennä kuntosalille?
Mitä ihmiset miettisivät jos kuntosalilaitteilla olisi painoraja tai uimahallissa vesi menisi liikaa yli jos sinne menisi ylipainoisia ihmisiä? Ihmiset toteaisivat että yrittäjän moka. Niin se menee. Asiat tulee ennakoida. Suomessa on olemassa muutamakin hyvä talli jolla on hevosia erilaisten ihmisten tarpeisiin.Tätä ei voi verrata suoraan. Kuntosalilaitteita ei haittaa, vaikka niiden päällä treenaisi hyvin painava ihminen. Sen sijaan hevoselle se on silkkaa eläinrääkkystä. T. Lihava
Ilman muuta on yrittäjien moka, jos hevoset on liian pieniä suhteessa ratsastajiin. Tosin hyvin monen koulutallin hepat ovat kuin linttaan ajettuja pikkuautoja. Ne on halvalla hankittu, pidetään edullisesti ja ylikulutetaan. Ensimmäinen vaatimus on, että isoille ratsastajille on isoja hevosia, toinen on, ettei sama hevonen ole joka päivä koko päivää töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä painan sen yli 80 kg ja pahoitan taas mieleni näiden laiheliinien rumasta kielenkäytöstä. Oikeastaan pelottavaa huomata, miten rumia ja ilkeitä nämä ihmiset ovat sisältä päin. Itse uskon ystävällisyyteen ja kunnioittavaan kanssakäymiseen. No siksi varmaan minulla on paljon ystäviä, painosta huolimatta. Paljon hevospiireistäkin, vaikken ratsasta.
Hyvä ruoka, parempi mieli, sanottiin jossain mainoksessa aikoinaan. Laihat ihmiset ovat ilmeisesti jatkuvassa nälässä, siksi pahantuulisia ja kohdistavat sen ylipainoisiin koska eivät (jostain syystä) voi syödä mahaansa täyteen joka päivä. Maailma vois olla paljon parempi ja sopuisampi paikka jos kaikki uskaltaisi syödä mitä haluaa.
Hoikilla ihmisillä on itsekuria ja kiinnostusta pitää itsensä terveinä. Siksi sporttiset ihmiset ovat yleensä myös henkisesti hyvinvoivia. Normaalit ihmiset syövät joka päivä mahansa täyteen ja pysyvät hoikkina, mikset sinä pysy?
Koska sinulla ei ole lainkaan itsekuria. Hoikalle ihmiselle riittää pieni määrä herkkuja päivässä, sinä vedät niitä saavikaupalla. Sinua ei kukaan kadehdi, ei normaali ihminen halua olla lihava eikä normaalisti ihmisen kuulukaan olla lihava.Eipä tuo kommentti vaikuta kovin onnellisen ja tyytyväisen ihmisen aikaan saamalta.
t. lihava
Sääliksi käy heppoja. HevosMeetwurstin tuotantoa pitäisi lisätä rajusti, jotta hevosten kärsimykset loppuisivat.
Mitä tarkoitat? Että kun syön mahani täyteen, niin voimme sopia, että hevosen päälle voit nousta vaikka 120 kiloisena? Mitähän se hevonen mahtaa ajatella siitä? Vai onko sillä väliä, kun meillä molemmilla on hyvä mieli?