Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten linnut voi istua sähkölangoilla saamatta

Vierailija
14.09.2019 |

Sähköiskua?
Onko eläinten elämä pelkkää taistelua ja välttämättömän hankintaa, ruoka, suoja.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihminen voi seistä ratakiskolla, vaikka junien käyttämä sähkö kulkee kiskojen kautta ???!!

Vierailija
22/35 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajakin voi seistä vaikka sähkölangan päällä kumpparit jalassa, koska kumi toimii eristeenä niin iskua ei tule.

Miksi tässä on alapeukkuja, koska tottahan tuo on. Ja luulen että tässä tarkoitetaan nyt sähköpaimenta, mikä kiertää vaikka laidunta.

Kokeileppa itse seistä kumppareissa sähkölangan päällä ja sano sitten kuinka totta on?

No olenkin seisonut. Siitä sähköpaimenta mikä kiertää vaikka lehmien laidunta ei saa sähköiskua vaikka sen päällä seisoo koska kumpparit toimii eristeenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdestä johdosta ei voi saada sähköiskua, koska puuttuu sähköinen potentiaali. Eli tarvitaan ns. paluu eli vaikka maajohtavuus. Siis yksinkertaisesti, yhdestä johdosta saa sähköiskun jos on kiinni maassa, mutta jos on vain kiinni tuossa yhdessä pisteessä, niin siitä ei saa sähköiskua, koska puuttuu potentiaali. Virtapiiri muodostuu (ja virta kulkee kappaleen läpi), kun potentiaali kasvaa.

Ei potentiaali vaan potentiaaliero (potentiaali-ero, ei potentiaa-liero)

Vierailija
24/35 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko tätä verrata niin, että on kaksi järveä ja niiden välillä koski. Langalla istuminen tarkoittaa sitä, että uiskentelet siellä ylemmässä järvessä. Mutta jos kosket sekä lankaan että maahan, niin oletkin koskessa!

Vierailija
25/35 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajakin voi seistä vaikka sähkölangan päällä kumpparit jalassa, koska kumi toimii eristeenä niin iskua ei tule.

Miksi tässä on alapeukkuja, koska tottahan tuo on. Ja luulen että tässä tarkoitetaan nyt sähköpaimenta, mikä kiertää vaikka laidunta.

Kokeileppa itse seistä kumppareissa sähkölangan päällä ja sano sitten kuinka totta on?

No olenkin seisonut. Siitä sähköpaimenta mikä kiertää vaikka lehmien laidunta ei saa sähköiskua vaikka sen päällä seisoo koska kumpparit toimii eristeenä.

Kaikki käyttää aina kumppareita?

Vierailija
26/35 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla ainakin käyttää (missä niitä sähköpaimeniakin on).

Vierailija
27/35 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdestä johdosta ei voi saada sähköiskua, koska puuttuu sähköinen potentiaali. Eli tarvitaan ns. paluu eli vaikka maajohtavuus. Siis yksinkertaisesti, yhdestä johdosta saa sähköiskun jos on kiinni maassa, mutta jos on vain kiinni tuossa yhdessä pisteessä, niin siitä ei saa sähköiskua, koska puuttuu potentiaali. Virtapiiri muodostuu (ja virta kulkee kappaleen läpi), kun potentiaali kasvaa.

Ei potentiaali vaan potentiaaliero (potentiaali-ero, ei potentiaa-liero)

Kiitos korjauksesta, tietenkin siis potentiaaliero. Siitä on jo pitkä aika kun valmistuin sähköasentajaksi, ihan kaikkea ei voi muista tarkasti. Johtuu varmaan siitä, kun viimeisen vuosikymmenen tehnyt toisen alan töitä.

Vierailija
28/35 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain, mutta sähköpaimenen sähkö kiertää vain niissä langoissa, eikä siitä saa kovin suurta sähköiskua. Vaikka ne langat olisi maassa niin sähköiskun saa vain jos koskee lankaan. Ei se kulje maata pitkin mihinkään.

Vierailija
29/35 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on nähnyt istuvan linnun?

Tulee mieleen joku G. Pula-Aho- sketsi.

Mä näin kerran kala-satamassa harakan, joka istui kalamajan katon reunalla ainakin 6 numeroa liian iso sydvesti päässään ja se puristeli siinä jalkojaan "nyrkkiin" ja heilutteli niitä samalla.

Vierailija
30/35 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linnut käyttää kumppareita. Tai siis evoluutio on vuorannut niiden jalat kumilla ettei ne saa sähköiskua.

Vierailija
31/35 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

D. Koivulaakso kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linnut käyttää kumppareita. Tai siis evoluutio on vuorannut niiden jalat kumilla ettei ne saa sähköiskua.

Puhuin sähköpaimenesta mitä käytetään laidunten ja tarhojen aitoina, en sähkölangoista millä linnut istuu vaikka käytinkin sanaa sähkölanka (ajatellen että ihmiset tajuaa että puhun sähköpaimenesta, eivät tajunneet).

Vierailija
32/35 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

D. Koivulaakso kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuin sähköpaimenesta mitä käytetään laidunten ja tarhojen aitoina, en sähkölangoista millä linnut istuu vaikka käytinkin sanaa sähkölanka (ajatellen että ihmiset tajuaa että puhun sähköpaimenesta, eivät tajunneet).

Aloituksessa käytetään sanaa "sähkölanka", ja ajattelit, että ihmiset tajuavat sinun puhuvan eri sähkölangasta, kun käytät täsmälleen samaa sanaa??

Vierailija
33/35 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on päällystettyjä, pöhkö. Saatko itse sähköiskun vaikka pesukoneen johdon pinnasta tai jatkojohdosta?

Totta. Linnut päällystetään höyhenillä juuri siksi, etteivät saa sähköiskua.

Vierailija
34/35 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
35/35 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linnuillahan on kumisaappaat. Vai onko?