Onko epäkohteliasta vaatia vieraita viemään itse intiimiroskansa?
Mielestäni on todella ällöttävää, että jotkut vieraat ajattelevat voivansa laittaa tamponinsa, siteensä tai vauvan likaisen vaipan meidän vessan tai keittiön roskikseen. Näitä on tapahtunut onneksi harvoin. Kerran yksi laittoi vauvansa kakkavaipan vessaroskikseen, jonka jälkeen asiasta heti huomautimme (haju ei jättänyt epäselvyyttä). Tämä äiti sitten korjasi vaipan pois roskiksesta ja vei sen mukanaan. Nyt sitten yksi naisvieras oli heittänyt tamponinsa meidän vessaroskikseen. Hyi helvetti! Jouduin sen sieltä poimimaan pois heti tyypin lähdettyä. Yök. En siitä tuolle naiselle maininnut, mutta tuon jälkeen päätin poistaa jatkossa roskiksen vessasta jos tulee naisvieraita.
Meillä kahden hengen taloudessa ei jätettä tule paljon eikä roskiksia tyhjennetä usein, eikä meillä ole vessassa edes roskapussia. Vessassamme oleva roskis on vain kuivajätteitä varten. Kuvatun kaltaista oksettavaa intiimijätettä meiltä ei tule lainkaan, kun itse käytän kuukuppia eikä lapsia ole (eikä tule).
Itse en ikinä laittaisi intiimijätteitä jonkun yksityisroskikseen! Enkä laittanut silloinkaan, kun vielä käytin tamponeja. Mielestäni on itsestään selvä asia, että jokaisen pitäisi viedä tuollaiset omat intiimijätteet mukanaan vähin äänin pois, jos ollaan toisten kotona! Esim. kääriä paperiin ja laittaa Minigrip-pussissa käsilaukkuun. Julkisten vessojen roskikset ovat eri asia, niihin voi tuollaiset jätteet laittaa.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä taas niin omituinen ketju. Aloitus on mielestäni ihan normaali kysymys ja toki tästä aiheesta voi olla montaa mieltä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että monet vastaajat ovat suunnilleen haukkuneet aloittajan pystyyn, kyseenalaistaneet tämän mielenterveyttä, kutsuneet tätä jopa lyötäväksi (?) tyypiksi ja ilkkuneet, että tällaiselta ihmiseltä tuskin kavereita löytyy. Itsekö nämä ihmiset ovat sitten mielestään täysin päästään terveitä ja erinomaista ystävämateriaalia, kun alkavat lyttäämään toista ihmistä sen takia, että tämä ei halua muiden verisiä tamponeita roskikseensa? Miksi asioista ei pystytä keskustelemaan asiallisesti, ilman että haukutaan joku pystyyn, koska tämä on eri mieltä jostain? Mikä teitä haukkujen kirjoittajia oikeasti vaivaa? Itse en ainakaan haluaisi tuollaisia ihmisiä ystäväpiiriini. Jos keskustelu verisistä tamponeista roskiksessa saa jo noin hermostumaan, niin mitäköhän kanssanne sitten tapahtuu, kun tulee oikeasti mielipide-eroja tai jopa riitaa jostain tärkeästä aiheesta?
Koska tuo vaatimus on kaheli, överi, kohtuuton ja hyvin epäkunnioittava vierasta kohtaan. Tekstin sävy kertoo jo suoraan, että jonkinlainen nöyryytyksen tarve tuossa on. Esim. tämä että varmasti poistaa roskiksen vastaisuudessa, kun naisvieraita tulee käymään. Että siinäpähän ovat sitten sormi suussa ymmällään mitä tehdä. On epäkohteliasta ja täysin tarpeetonta pakottaa vieraat juurikin nöyristellen kyselemään jotain veripusseja ja tekemään intiimistä asiastaan numeron.
Miksi menkat on sellainen roska, jotka täytyy hoitaa itse, muhittamalla omassa laukussa niitä, mutta muut roskat on ok? Itsellä ainakin monesti on laukussa jotain syötävää. Mieluusti en rättien seassa niitä säilytä. Ja kyllähän se roskiin laittaminen missä tahansa on sen roskan pois hoitamista.
Mistä tähän nyt joku nöyryytyksen tarve vedettiin? Aloittajahan alleviivaa, että vieraiden tulisi ensisijaisesti hoitaa nämä omat intiimiroskansa diskreetisti pois. Ei hän toivonut vieraiden alkavan kyselemään mitään pusseja, muuten kuin vasta toissijaisesti siinä tapauksessa jos vieras ei ole varautunut viemään jätettään pois.
Pitääkö kaikkien muiden ihmisten huolehtia sinun menkkaroskistasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä taas niin omituinen ketju. Aloitus on mielestäni ihan normaali kysymys ja toki tästä aiheesta voi olla montaa mieltä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että monet vastaajat ovat suunnilleen haukkuneet aloittajan pystyyn, kyseenalaistaneet tämän mielenterveyttä, kutsuneet tätä jopa lyötäväksi (?) tyypiksi ja ilkkuneet, että tällaiselta ihmiseltä tuskin kavereita löytyy. Itsekö nämä ihmiset ovat sitten mielestään täysin päästään terveitä ja erinomaista ystävämateriaalia, kun alkavat lyttäämään toista ihmistä sen takia, että tämä ei halua muiden verisiä tamponeita roskikseensa? Miksi asioista ei pystytä keskustelemaan asiallisesti, ilman että haukutaan joku pystyyn, koska tämä on eri mieltä jostain? Mikä teitä haukkujen kirjoittajia oikeasti vaivaa? Itse en ainakaan haluaisi tuollaisia ihmisiä ystäväpiiriini. Jos keskustelu verisistä tamponeista roskiksessa saa jo noin hermostumaan, niin mitäköhän kanssanne sitten tapahtuu, kun tulee oikeasti mielipide-eroja tai jopa riitaa jostain tärkeästä aiheesta?
Koska tuo vaatimus on kaheli, överi, kohtuuton ja hyvin epäkunnioittava vierasta kohtaan. Tekstin sävy kertoo jo suoraan, että jonkinlainen nöyryytyksen tarve tuossa on. Esim. tämä että varmasti poistaa roskiksen vastaisuudessa, kun naisvieraita tulee käymään. Että siinäpähän ovat sitten sormi suussa ymmällään mitä tehdä. On epäkohteliasta ja täysin tarpeetonta pakottaa vieraat juurikin nöyristellen kyselemään jotain veripusseja ja tekemään intiimistä asiastaan numeron.
Miksi menkat on sellainen roska, jotka täytyy hoitaa itse, muhittamalla omassa laukussa niitä, mutta muut roskat on ok? Itsellä ainakin monesti on laukussa jotain syötävää. Mieluusti en rättien seassa niitä säilytä. Ja kyllähän se roskiin laittaminen missä tahansa on sen roskan pois hoitamista.Mistä tähän nyt joku nöyryytyksen tarve vedettiin? Aloittajahan alleviivaa, että vieraiden tulisi ensisijaisesti hoitaa nämä omat intiimiroskansa diskreetisti pois. Ei hän toivonut vieraiden alkavan kyselemään mitään pusseja, muuten kuin vasta toissijaisesti siinä tapauksessa jos vieras ei ole varautunut viemään jätettään pois.
Pitääkö kaikkien muiden ihmisten huolehtia sinun menkkaroskistasi?
Koska on normaalia jättää vessasta tulevat roskat vessaan. Hyvin harvalla tuskin tulee mieleenkään, että just semmoisia mahdollisimman epägyhygieenisiä roskia, jotka kuuluu roskiin pitäisi alkaa kanniskella ja muhittaa jossain pikkulaukussa minigripein varusteltuna. On poikkeus ettei niin saisikaan tehdä. Joten kyllä, aistin tässä jonkinlaista kaapin näyttämisen paikkaa. Mitä muuta viimeinen virkkeesikään muka kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä ketju. Onko teillä oikeasti tapana kuljetella käytettyjä siteitä ja tamponeja laukussa?
Samaa mietin. Minulle tulee ensimmäisenä mieleen, että pitää olla jotain pari astetta pahempaa häikkää pääkopassa jos kantelee verisiä kuukautissuojia käsilaukussa. Roskat on roskia varten. Jos ei halua että vieraat käyttää roskista, voi joko ihan reilusti kieltää tämän tai jättää ne vieraat kokonaan kutsumatta. Tai vaikka kieltää ne ällöt vessakäynnit kokonaan ja ohjata vieraat naapurin takapihalle tarpeilleen. Lopputulos lienee sama, itse en ainakaan kaveeraisi ap:n kaltaisen sekopään kanssa.
Ketjun aloituksessa ei ole minusta mitään ihmeelllistä. Av-palstan lynkkaajat taas vauhdissa. Normaalia hienotunteisuutta huolehtia itse eritepitoisista jätteistään eikä laittaa niitä tuttujen riesaksi. Riipumatta siitä onko vessassa roskapussi vai ei.
Eli todellako sitä tampoonia pitäisi sinusta kuljettaa ulkoroskikseen asti joka kerta? Ensinnäkin todella epähygieenistä viedä vessan ulkopuolelle kaiken maailman jätöksiä käsissään ja sitten hups kosket kahvaan ja bakteerit leviää. Mielummin sinne vessan roskikseen joka on kannellinen ja siellä on muovipussi roskiksen suojana.
1. kääri tamponi paperiin. 2. laske paperikäärö altaan reunalle ja pese kätesi saippualla. 3. lisää vielä muutama paperikerros kääröön puhtain käsin. 4. ota laukusta minigrip-pussi ja laita käärö siihen. 5. pese saippualla se kohta altaan reunasta johon laskit käärön.
Onko epähygieenistä?
Minigrip-pussi on päältä puhdas, koska siihen koskettiin vasta pestyin käsin. Minigrip-pussi on myös sisäpuolelta puhdas ja käyttökelpoinen käytettäväksi uudelleen samaan tarkoitukseen, koska paperia on niin paljon, että tamponista tuleva kosteus ei pääse minigrip-pussin reunoihin asti. Altaan reunakin jäi puhtaaksi, koska se pestiin saippualla.
On. Ja laita siihen vessan roskikseen se muovipussi. En usko, että teille on paljonkaan vierastunkua toiseen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä ketju. Onko teillä oikeasti tapana kuljetella käytettyjä siteitä ja tamponeja laukussa?
Samaa mietin. Minulle tulee ensimmäisenä mieleen, että pitää olla jotain pari astetta pahempaa häikkää pääkopassa jos kantelee verisiä kuukautissuojia käsilaukussa. Roskat on roskia varten. Jos ei halua että vieraat käyttää roskista, voi joko ihan reilusti kieltää tämän tai jättää ne vieraat kokonaan kutsumatta. Tai vaikka kieltää ne ällöt vessakäynnit kokonaan ja ohjata vieraat naapurin takapihalle tarpeilleen. Lopputulos lienee sama, itse en ainakaan kaveeraisi ap:n kaltaisen sekopään kanssa.
Ketjun aloituksessa ei ole minusta mitään ihmeelllistä. Av-palstan lynkkaajat taas vauhdissa. Normaalia hienotunteisuutta huolehtia itse eritepitoisista jätteistään eikä laittaa niitä tuttujen riesaksi. Riipumatta siitä onko vessassa roskapussi vai ei.
Eli todellako sitä tampoonia pitäisi sinusta kuljettaa ulkoroskikseen asti joka kerta? Ensinnäkin todella epähygieenistä viedä vessan ulkopuolelle kaiken maailman jätöksiä käsissään ja sitten hups kosket kahvaan ja bakteerit leviää. Mielummin sinne vessan roskikseen joka on kannellinen ja siellä on muovipussi roskiksen suojana.
1. kääri tamponi paperiin. 2. laske paperikäärö altaan reunalle ja pese kätesi saippualla. 3. lisää vielä muutama paperikerros kääröön puhtain käsin. 4. ota laukusta minigrip-pussi ja laita käärö siihen. 5. pese saippualla se kohta altaan reunasta johon laskit käärön.
Onko epähygieenistä?
Minigrip-pussi on päältä puhdas, koska siihen koskettiin vasta pestyin käsin. Minigrip-pussi on myös sisäpuolelta puhdas ja käyttökelpoinen käytettäväksi uudelleen samaan tarkoitukseen, koska paperia on niin paljon, että tamponista tuleva kosteus ei pääse minigrip-pussin reunoihin asti. Altaan reunakin jäi puhtaaksi, koska se pestiin saippualla.
Et voi olla tosissasi.
Täh. Epäkohteliasta on siis se, että toivoisi vieraiden hoitavan omat verirättinsä ulos ovesta. Kohteliasta on se, että kutsujen emäntä käy poimimassa vieraiden veriset rätit roskiksesta ja vie ulos, ja sen jälkeen korjaa vieraiden astiat pesukoneeseen, käärii syömättömät ruuat elmukelmuun, tiskaa käsin viini- ja shampanjalasit ja kaatuu sänkyyn. Emäntä on ennen illanviettoa käyttänyt pari tuntia siivoukseen ja pari tuntia kokkaukseen. Vieras tulee parhaassa tapauksessa Alkon kautta, muutoin kahta kättä heilutellen kylään. Onpa ihan hirveesti vaadittu, että vieras korjaisi edes kuukautisjätöksensä itse.
Mysteerihomma. Vauvan kakkavaipat ällöttävät ihmisiä enemmän kuin aikuisen naisen alapään verisotkut.
Vierailija kirjoitti:
Täh. Epäkohteliasta on siis se, että toivoisi vieraiden hoitavan omat verirättinsä ulos ovesta. Kohteliasta on se, että kutsujen emäntä käy poimimassa vieraiden veriset rätit roskiksesta ja vie ulos, ja sen jälkeen korjaa vieraiden astiat pesukoneeseen, käärii syömättömät ruuat elmukelmuun, tiskaa käsin viini- ja shampanjalasit ja kaatuu sänkyyn. Emäntä on ennen illanviettoa käyttänyt pari tuntia siivoukseen ja pari tuntia kokkaukseen. Vieras tulee parhaassa tapauksessa Alkon kautta, muutoin kahta kättä heilutellen kylään. Onpa ihan hirveesti vaadittu, että vieras korjaisi edes kuukautisjätöksensä itse.
Mikään pakko ei vieraita ole kutsua, jos se saa tuollaiset marttyyrikohtauksen aikaan normaaleista asioista. Mene ravintolaan tai hengaa ihan keskenäsi.
Jos tuo on elämässäsi suurin ongelma niin miten yleensäkään pystyt elämään muitten ihmisten kanssa?
No tuohan on hyvä, että laittavat tampoonit roskikseen eikä vessanpönttöön! Fiksuja vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Kupin käyttäjillä ei ole tällaista ongelmaa
Kyllä minua inhottaa ajatella, että joku naikkonen viruttelee kuukuppiaan vessamme lavuaarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kupin käyttäjillä ei ole tällaista ongelmaa
Ilmoitan täten että minun vessassani ei kaadeta veriä eikä pestä kuppeja lavuaarissa.
Minäkin pitäisin inhottavana ja epähygieenisenä, jos vieraat pesisivät kuppeja meidän vessan lavuaarissa. Itse kyllä omani pesen siinä ja sen jälkeen pesen usein lavuaarinkin. Onneksi kuppi tarvitsee tyhjentää vain aamulla ja illalla, niin ei sitä vieraiden vessoissa joudu tyhjentämäänkään jos ei yötä ole.
Vietät sitten 12 tuntia päivässä samat veret mojuen kuukautiskupissasi? *oksentaa*
Olen antanut meillä vieraileville vauvaperheille tyhjän vihannespussin mukaan vessaan vaipanvaihdolle. Kakkavaippa pussiin ja pussi solmuun. Kiikutan pussin sitten ulkoroskikseen vieraiden lähdettyä.
Meillä on kannellinen sinkkipytty vessan roskiksena ja kerran, kun sinne oli laitettu kakkavaippa tietämättämme, haju oli aivan karmiva. Meillä kahden keski-ikäisen talous ja vessan roskikseen laitetaan yleensä vain pumpulipuikot, joten kantta tulee avattua ehkä vain pari kertaa viikossa ja siksi se em. yllätysvaippakin sinne jäi muhimaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään pakko ei vieraita ole kutsua, jos se saa tuollaiset marttyyrikohtauksen aikaan normaaleista asioista. Mene ravintolaan tai hengaa ihan keskenäsi.
Joillekin nääs on ihan normia kaataa juustonaksut kulhoon ja thäts it. Kyl sit veriset siteet ja kakkavaipat jaksaa kantaa ulos sit joskus ens vuonna ku on siivouspäivä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kutsua vieraita ellei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin nääs on ihan normia kaataa juustonaksut kulhoon ja thäts it. Kyl sit veriset siteet ja kakkavaipat jaksaa kantaa ulos sit joskus ens vuonna ku on siivouspäivä.
Miksi joku kirjoittaa thäts it?
Se, milloin minulla on kuukautiset, ei kuulu muille ihmisille -kuten kyläpaikan isäntäväelle - pätkän vertaa. Ei tulisi mieleenkään tulla esittelemään käytettyä kuukautissuojaani kenellekään.
Käärin tamponit ja siteet aina vessapaperiin, jotta ne eivät paista esiin roskiksesta. Näin pitäisi mielestäni jokaisen menstruoivan ihmisen tehdä. Mikäli joku tästä huolimatta sen käytetyn suojan sieltä löytää, se kertoo vain siitä, että henkilö harrastaa roskisten tonkimista.
Roskisten tyhjentäminen kuuluu normaaliin vieraanvaraisuuteen. Lapsen kakkavaipan vieminen ulkoroskiin vanhemman toimesta on hyvien tapojen mukaista, mutta talon isäntäväen tulisi kyllä huolehtia muista roskista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opin tämän jo lapsuudessa, kun ei meidän kotona ollut vessassa roskista. Näin äidin kaapissa siteitä ja tamponeita, mutta ei niistä tulevia roskia ollut ikinä missään. Päättelin että äiti kerää ne johonkin muualle kuin yleiseen kodin roskikseen ja pidin sitä ihan ymmärrettävänä käytäntönä. Meillä ei myöskään ikinä keskusteltu niiden hävittämisestä. Olen toiminut samalla tavalla, eli kerään käytetyt siteet ja tamponit omaan henkilökohtaiseen pussiin jonka vien sekajätteeseen. Jos olen vierailemassa jonkun luona, niin pidän laukussa minigrip-pusseja siltä varalta että suojaa joutuu vaihtamaan. Ei ole epähygieenistä, kun suojan käärii ensin paperiin kuten teen aina muutenkin.
Kunnon ou my god, mitä valistusta tai siis valistamattomuutta. Äitisi varmaan kertoi sinulle, että naisille tulee kirous kerran kuussa ja vessan kaapissa on jotain siihen vaivaan. Sanoi varmaan myös että pysy poissa miesten ja poikien lähettyviltä.
Kaksi menstruoivaa tytärtä ja niitten kaverit. En tutki vessan roskista sen tarkemmin. Vien pois kun on täysi.
No et sinäkään täysjärkiseltä vaikuta, jos et ymmärrä mitä eroa on siinä, että lyttää jonkun ajatuksen tai että lyttää jonkun ihmisen täysin siksi, että tällä on jokin erikoinen ajatus, josta et ole samaa mieltä.
Kuten sanoin, aloituksesta voi olla montaa mieltä ja kaikki mielipiteet sallittakoon. Mutta se, että aletaan haukkua aloittajaa, on täysin asiatonta. Ja valitettavasti monen mielestä täysin ok näiden haukkumiskommenttien tykkäyksistä päätellen. Ja tämä puheenaihe on kuitenkin hyvin arkinen ja mitätön eikä kohdistettu henkilökohtaisesti ketään vastaan. On mielestäni täysin perusteltua olettaa, että tästä aloituksesta riehaantuvien ihmisten kuppi menee täysin nurin, jos kiistan aiheena on jokin tärkeämpi asia.