Onko epäkohteliasta vaatia vieraita viemään itse intiimiroskansa?
Mielestäni on todella ällöttävää, että jotkut vieraat ajattelevat voivansa laittaa tamponinsa, siteensä tai vauvan likaisen vaipan meidän vessan tai keittiön roskikseen. Näitä on tapahtunut onneksi harvoin. Kerran yksi laittoi vauvansa kakkavaipan vessaroskikseen, jonka jälkeen asiasta heti huomautimme (haju ei jättänyt epäselvyyttä). Tämä äiti sitten korjasi vaipan pois roskiksesta ja vei sen mukanaan. Nyt sitten yksi naisvieras oli heittänyt tamponinsa meidän vessaroskikseen. Hyi helvetti! Jouduin sen sieltä poimimaan pois heti tyypin lähdettyä. Yök. En siitä tuolle naiselle maininnut, mutta tuon jälkeen päätin poistaa jatkossa roskiksen vessasta jos tulee naisvieraita.
Meillä kahden hengen taloudessa ei jätettä tule paljon eikä roskiksia tyhjennetä usein, eikä meillä ole vessassa edes roskapussia. Vessassamme oleva roskis on vain kuivajätteitä varten. Kuvatun kaltaista oksettavaa intiimijätettä meiltä ei tule lainkaan, kun itse käytän kuukuppia eikä lapsia ole (eikä tule).
Itse en ikinä laittaisi intiimijätteitä jonkun yksityisroskikseen! Enkä laittanut silloinkaan, kun vielä käytin tamponeja. Mielestäni on itsestään selvä asia, että jokaisen pitäisi viedä tuollaiset omat intiimijätteet mukanaan vähin äänin pois, jos ollaan toisten kotona! Esim. kääriä paperiin ja laittaa Minigrip-pussissa käsilaukkuun. Julkisten vessojen roskikset ovat eri asia, niihin voi tuollaiset jätteet laittaa.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kupin käyttäjillä ei ole tällaista ongelmaa
Ilmoitan täten että minun vessassani ei kaadeta veriä eikä pestä kuppeja lavuaarissa.
Minäkin pitäisin inhottavana ja epähygieenisenä, jos vieraat pesisivät kuppeja meidän vessan lavuaarissa. Itse kyllä omani pesen siinä ja sen jälkeen pesen usein lavuaarinkin. Onneksi kuppi tarvitsee tyhjentää vain aamulla ja illalla, niin ei sitä vieraiden vessoissa joudu tyhjentämäänkään jos ei yötä ole.
Aika harva varmaan tyhjentää suoraan lavuaariin, saa aika tolvana olla jos niin tekee. :) Eiköhän se yleensä kaadeta ihan pönttöön, eikä sitä ole mikään pakko ruveta huljuttelemaan siinä hanan allakaan kun puhditusnesteet ja -pyyhkeet on keksitty. Puhdistuspyyhkeitä valmistetaan myös täysin ekologisista materiaaleista ja niitä saa ihan kohtuulliseen hintaan, että ei tarvitse kenenkään ruveta siitäkään urputtamaan. Missään vieraiden luona niitä ei myöskään tyhjennellä, vaan kotona onnistuu aamoin ja illoin. Ihmeellisiä käsityksiä joillakin täällä.
Ei sitä lavuaariin tyhjennetäkään, vaan se pestään siinä tyhjennyksen jälkeen. Huolehdin hygieniastani sen verran hyvin, että en pesemätöntä kuppia laita sisääni. Puhdistusnesteet eivät sovi kaikille. Itse en allergian takia pysty käyttämään puhdistusnestettä, joten pesen kuppia pelkällä vedellä. Kuppipyyhkeet sopisivat, mutta ne ovat mielestäni kalliita. 5 eurolla saa vain 10 kpl. Ja kuppipyyhe olisi sitten taas roska, jota ei voisi laittaa pönttöön eli ylimääräistä jätettä. Kuppipyyhe onkin suunniteltu sellaisiin olosuhteisiin, kun juoksevaa vettä ei ole käytettävissä.
Mikähän sanomassani jäi epäselväksi vai muutenko vain tulit viilaamaan pilkkua? Kuppia ei tarvitse kaataa eikä puhdistaa lavuaarissa ollenkaan, ei edes kotona. Jos on allergiaa ja tietty muutenkin, niin kupin voi huuhtaista altaassa sen jälkeen kun on ensin puhdistanut sen puhdistusaineella. Ei siinä mitään verta silloin enää ole. Kuppipyyhkeitä saa myös täysin ekologisina versioina kuten sanoin, eli niistä aiheutuva roska ei ole mitään siteistä tai tamponeista aiheutuvan roskan rinnalla.
Oli varsin iloista havaita viikko lapsiperheen käynnin jälkeen se törkyvaippa WC:n roskiksesta. Olin epätoivon partaalla tuulettanut asuntoa ja pessyt paikkoja, eikä kaamea haju kadonnut. Luulin jo olevani mielenvikainen. Itse laitan lähinnä tyhjiä tuotepakkauksia ja paperihylsyjä kyseiseen roskikseen, enkä siis usein sinne edes katso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kupin käyttäjillä ei ole tällaista ongelmaa
Ilmoitan täten että minun vessassani ei kaadeta veriä eikä pestä kuppeja lavuaarissa.
Minäkin pitäisin inhottavana ja epähygieenisenä, jos vieraat pesisivät kuppeja meidän vessan lavuaarissa. Itse kyllä omani pesen siinä ja sen jälkeen pesen usein lavuaarinkin. Onneksi kuppi tarvitsee tyhjentää vain aamulla ja illalla, niin ei sitä vieraiden vessoissa joudu tyhjentämäänkään jos ei yötä ole.
Aika harva varmaan tyhjentää suoraan lavuaariin, saa aika tolvana olla jos niin tekee. :) Eiköhän se yleensä kaadeta ihan pönttöön, eikä sitä ole mikään pakko ruveta huljuttelemaan siinä hanan allakaan kun puhditusnesteet ja -pyyhkeet on keksitty. Puhdistuspyyhkeitä valmistetaan myös täysin ekologisista materiaaleista ja niitä saa ihan kohtuulliseen hintaan, että ei tarvitse kenenkään ruveta siitäkään urputtamaan. Missään vieraiden luona niitä ei myöskään tyhjennellä, vaan kotona onnistuu aamoin ja illoin. Ihmeellisiä käsityksiä joillakin täällä.
Ei sitä lavuaariin tyhjennetäkään, vaan se pestään siinä tyhjennyksen jälkeen. Huolehdin hygieniastani sen verran hyvin, että en pesemätöntä kuppia laita sisääni. Puhdistusnesteet eivät sovi kaikille. Itse en allergian takia pysty käyttämään puhdistusnestettä, joten pesen kuppia pelkällä vedellä. Kuppipyyhkeet sopisivat, mutta ne ovat mielestäni kalliita. 5 eurolla saa vain 10 kpl. Ja kuppipyyhe olisi sitten taas roska, jota ei voisi laittaa pönttöön eli ylimääräistä jätettä. Kuppipyyhe onkin suunniteltu sellaisiin olosuhteisiin, kun juoksevaa vettä ei ole käytettävissä.
Mikähän sanomassani jäi epäselväksi vai muutenko vain tulit viilaamaan pilkkua? Kuppia ei tarvitse kaataa eikä puhdistaa lavuaarissa ollenkaan, ei edes kotona. Jos on allergiaa ja tietty muutenkin, niin kupin voi huuhtaista altaassa sen jälkeen kun on ensin puhdistanut sen puhdistusaineella. Ei siinä mitään verta silloin enää ole. Kuppipyyhkeitä saa myös täysin ekologisina versioina kuten sanoin, eli niistä aiheutuva roska ei ole mitään siteistä tai tamponeista aiheutuvan roskan rinnalla.
Mieti itse mikä sinulle jäi epäselväksi. Minä en voi allergian takia käsitellä ollenkaan koko puhdistusnestettä, tajuatko? Ja toinen asia, jonka jo mainitsinkin: Kuppipyyhe on suunniteltu olosuhteisiin, joissa juoksevaa vettä ei ole käytettävissä. Jos sinulla on juoksevaa vettä, kuppipyyhe on turha ja kallis roska. Saman asian ajaa huuhtelu juoksevassa vedessä. Ja tuskin niitä ekologisiakaan kuppipyyhkeitä voi vessanpönttöön laittaa, joten niistäkin tulisi siteiden ja tamponeiden kaltaista ällöroskaa josta pitäisi huolehtia samalla tapaa kuin siteistä ja tamponeistakin. Ei hyvä ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä saa laittaa roskiin tamponit ja siteet kunhan ne on kääritty paperiin kunnolla!! En halua nähdä verisiä tamponeita yms tulee oksu suuhun. Jos meille tulee vieras jolla vauva mukana ja kun menee vaihtamaan vaippaa, niin tarjoan kyllä vaikka pyyhettä kuivaamiseen ja annan roskapussin johon vaipan voi laittaa. Ja voin kyllä ihan vieraan puolesta viedä sen vaipan ulkoroskikseen. Ihan kohteliasta semmonen.
Kun mä menen kyläpaikkaan, mä käytän aina koko vessapaperirullan siihen että pyöritän tamponit ja siteet sinne sisään! Paperin loppuessa pyydän lisää, yleensä pari-kolme rullaa varmuuden vuoksi. Jos on oikein iso side, niin saattaa mennä kolmekin rullaa. Ei varmasti okseta ketään, kun on huolellisesti paperiin kääritty.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kävi kerran noin. Olin kutsunut naisporukan istumaan iltaa ja seuraavana aamuna huomasin, että joku oli laittanut vessan roskikseen (jossa ei ole muovipussia, ja johon heitetään vain tyhjät vessapaperirullat) verisen kuukautissiteen. Kyllä otti pannuun siivota se sieltä ja pestä koko roskis, hyi h-tti. En tajua, miksei voi kääriä sidettä vessapaperiin ja laittaa pieneen pussiin ja omaan laukkuun. Ylipäätään joudun todella harvoin vaihtamaan sidettä kyläpaikassa ja jos joudun, niin mulla on mukana uusi side, jonka muovikuoreen laitan vanhan siteen ja vien mukanani.
Tuli olo, että olisin ollut jonkun pubin siivooja. Jos tulee toisen kotiin, voisi vähän ajatella, miltä emännästä tuntuu!
Kiteytit sen miltä tuo tuntuu: nimenomaan juuri siltä kuin joutuisi olemaan jonain pubin siivoojana. Omassa kodissaan.
Kamalan vaikeaa.. itse käytän siteitä, mutta älkää nyt hirttäytykö siihen.. käytetyn käärin rullalle seuraavan siteen paperiin ja sillä pikkuteipillä paketti umpeen. Kokoa on kuin paperiin käärityllä tamponilla. Sen siderullan voin ihan pokkana tuoda sinne vieraspaikan keittiöroskikseen, jos ei vessasta löydy roskista. Ja voin vaikka viedä sen roskapussin ulos asti, ei hävetä yhtään, jos vaikka paikan emäntä ottaa itseensä, ja länkyttää, että alkaa haisemaan siellä jogurttipurkkien seassa.
Vierailija kirjoitti:
Tälläinen samantyyppinen keskustelu on ollut siitä että vessassa ei ole roskista, vaan että kaikki roskat pitää viedä keittiöön.
Minusta on kohteliasta että vessassa on roskis, ettei vieraiden tarvitse niitä tamponeita ja siteitä vahingossakaan näytellä toisille. Emäntä/ isäntä voi hankkia kannellisen roskiksen jonka sitten bileiden jälkeen tyhjentää vaikka hengittämättä ja silmät kiinni niin ei tartte yökötellä jos normaalit ruumiineeitteet niin yököttää.
Vauvojen kakkavaipat on niin tujua että ne pitää kyllä viedä heti ulos tai vähintään erilliseen suljettuun muovipussiin ja kysyä missä on vähiten hajuhaitta.
Vessassa pitää ehdottomasti olla roskis, jossa on pussi. Ihan vaan sen takia, ettei kukaan heittäisi kuukautissuojaansa vessanpönttöön tukkimaan viemäreitä.
Hämmentävä ketju. Onko teillä oikeasti tapana kuljetella käytettyjä siteitä ja tamponeja laukussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kävi kerran noin. Olin kutsunut naisporukan istumaan iltaa ja seuraavana aamuna huomasin, että joku oli laittanut vessan roskikseen (jossa ei ole muovipussia, ja johon heitetään vain tyhjät vessapaperirullat) verisen kuukautissiteen. Kyllä otti pannuun siivota se sieltä ja pestä koko roskis, hyi h-tti. En tajua, miksei voi kääriä sidettä vessapaperiin ja laittaa pieneen pussiin ja omaan laukkuun. Ylipäätään joudun todella harvoin vaihtamaan sidettä kyläpaikassa ja jos joudun, niin mulla on mukana uusi side, jonka muovikuoreen laitan vanhan siteen ja vien mukanani.
Tuli olo, että olisin ollut jonkun pubin siivooja. Jos tulee toisen kotiin, voisi vähän ajatella, miltä emännästä tuntuu!
Ja sinä voisit miettiä miltä vieraasta tuntuu, kun joutuu käyttämään sitä suurinta sidettä, ja jopa yösidettä päivällä kun vuoto on niin suurta, ne ei mene miksikään pieneksi paketiksi. Tai kun joutuu vaihtamaan useasti sidettä kun yhtäkkiä hulahtaa koko side täyteen ja se pitää heti vaihtaa tai muuten tulee yli reunan. Niitäkö täynnä verta olevia siteitä sitten pitää huomaamattomasti kulettaa läpi huoneiston ja koko ilta etkoista jatkoille omassa laukussaan?
miksi/miten noin pahoista vuotohäiriöistä kärsivä ylipäätään voi ravata jollain etkoilla ja jatkoilla suorastaan vaipat pöksyissään? eikö olisi järkevämpää jäädä kotiin jos on sairas tai poistattaa vaikka kohtu? tai sitten ihan vaan siirtyä käyttämään kuukuppia??
Kuule kaikki eivät halua käyttää kuukuppia, taikka pysty käyttämään sitä. Tamponeistakin emättimeni lähtee supistelemaan ja työntää sen pois jos käytän monta tuntia, lisäksi tunnen sen tamponin alavatsassani koko ajan. Hormoneita en halua/voi syödä munuaissairauden vuoksi, kuin en myöskään treksamiinia. Limakalvon poltto on ainoa jota voi tehdä, mutta julkisella ei sitä tehdä ennenkuin on oikeasti toooosi ongelmakuukautiset ja aneeminen. Kihdun poistoa ei kannata tehdä ilman tosi hyvää syytä, aiheuttaa ongelmia muihin sisäelimiin, esim suoliston ja virtsarakko voivat vahingoittua leikkauksessa ja tulla laskeumia.
Minullakin on oikeus nauttia elämästä ja nauttia muiden seurasta vaikka kuukautisista on haittaa.olet siis joku vaginimista kärsivä frigidi hysteerikko, jolla ei tampoonitkaan pysy reiässä? sanoitkin sen jo ensimmäisessä lauseessa, siteiden käyttäjät eivät nimenomaan halua käyttää kuppia, vaikka se olisi mahdollista. kaikkia naurettavia tekosyitä latelette ja aina vongutaan kuinka ei muka pysty, ei pysty! mutta todellisuudessa ei vaan halua, halua! sen lisäksi että tietoisesti ja tahallaan tuhoatte luonnonvaroja turhuuksiin kuvittelette, että teillä on joku etuoikeus sotata paikkoja elämästä nauttimisen nimessä. kyllä se kuule menee niin päin, että jos sinun sotkuistasi on haittaa muille, niin silloin sinä saat myös varoa ja pitää huolen ettei niistä sinun surkeista läpivuotavista siteistäsi tule ongelmaa. mitenköhän intiimielämä ylipäätään onnistuu sinunlaiseltasi, mietin vaan...
Mulla kuppi ainakin haittaa virtsaamista. En saa rakkoa tyhjäksi, jos en ota kuppia pois. En jaksa ottaa kuppia pois joka vessakäynnillä. Niinpä käytän sitä lähinnä vain uidessa.
Mikä kuukuppihullu täällä vaahtoaa? :D
Ongelmasta selviää helposti, kun ei pidä vessassa roskista. Jos vieras kiikuttaa keittiön roskikseen vauvan vaipan, voi viedä roskat ulos saman tien.
No mulla ei ole roskista vessassa. Ei ole ikinä tullut vastaan moista ongelmaa. Jos joku on kärsinyt roskiksen puutteesta, ei ole sanonut.
Ap:lle suosittelen roskapussin laittamista vessaan kun on vieraita tulossa, niin ei tartte käsin poimia jätteitä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikä tässä aloituksessa on niin provoa tai ihmeellistä. En itsekään haluaisi kenenkään jättävän haisevaa vaippaa kotiini, tällaisessa tilanteessa voisin antaa vieraalle roskapussin, jonka hän voisi lähtiessään heittää taloyhtiön roskikseen. En ymmärrä, mitä outoa tässä on? Tosin itselläni ei ole lapsia, joten ehkä en ymmärrä kakkavaippojen ihanuutta. Jos aikuisella olisi tilanne, että jostain syystä käyttäisi vaippaa, niin tuskin sitäkään jätettäisiin vieraiden roskikseen haisemaan? Ei sitä tarvitse taskuun panna vaan sen voi laittaa roskapussiin ja viedä mennessään.
Itse olen useaan kertaan kuukautisten aikaan kylässä ollessani miettinyt, miten toimia käytetyn suojan kanssa. Pyrin itse ajoittamaan vaihdot niin, että sen voi tehdä ravintolan/kauppakeskuksen/baarin tms. vessassa. Jos on pidempi vierailu, niin pyrin itse viemään ne ulkoroskikseen asti. Aika harva varmaan haluaa kosketuksiin toisten ihmisten eritteiden kanssa, ja esimerkiksi tamponista voi helposti tulla verta sen ympärille käärityn paperinkin läpi. Mielestäni nämä ovat asioita, joissa voi ja pitää puolin ja toisin ottaa muut huomioon.
Samaa mieltä justiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä voisit miettiä miltä vieraasta tuntuu, kun joutuu käyttämään sitä suurinta sidettä, ja jopa yösidettä päivällä kun vuoto on niin suurta, ne ei mene miksikään pieneksi paketiksi. Tai kun joutuu vaihtamaan useasti sidettä kun yhtäkkiä hulahtaa koko side täyteen ja se pitää heti vaihtaa tai muuten tulee yli reunan. Niitäkö täynnä verta olevia siteitä sitten pitää huomaamattomasti kulettaa läpi huoneiston ja koko ilta etkoista jatkoille omassa laukussaan?
miksi/miten noin pahoista vuotohäiriöistä kärsivä ylipäätään voi ravata jollain etkoilla ja jatkoilla suorastaan vaipat pöksyissään? eikö olisi järkevämpää jäädä kotiin jos on sairas tai poistattaa vaikka kohtu? tai sitten ihan vaan siirtyä käyttämään kuukuppia??
Kuule kaikki eivät halua käyttää kuukuppia, taikka pysty käyttämään sitä. Tamponeistakin emättimeni lähtee supistelemaan ja työntää sen pois jos käytän monta tuntia, lisäksi tunnen sen tamponin alavatsassani koko ajan. Hormoneita en halua/voi syödä munuaissairauden vuoksi, kuin en myöskään treksamiinia. Limakalvon poltto on ainoa jota voi tehdä, mutta julkisella ei sitä tehdä ennenkuin on oikeasti toooosi ongelmakuukautiset ja aneeminen. Kihdun poistoa ei kannata tehdä ilman tosi hyvää syytä, aiheuttaa ongelmia muihin sisäelimiin, esim suoliston ja virtsarakko voivat vahingoittua leikkauksessa ja tulla laskeumia.
Minullakin on oikeus nauttia elämästä ja nauttia muiden seurasta vaikka kuukautisista on haittaa.
Limakalvon poltto olisi se ratkaisu, jos yksityiselle pääsisi. Kurja tilanne.
Pitkästä aikaa on joku kunnon hullu tehnyt aloituksen!
Ap, sä vaikutat aika lyötävälle tyypille.
Kohtelias voi olla jokainen; myös isäntäväki.
Itse kysyn suoraan onko ok, jos laitan tamponin isäntäväen keittiön roskikseen. Käärin verisen tamponin vessapaperiin ja kiikutan sen sitten isäntäväen luvalla sinne. Tähän mennessä kukaan ei ole kieltänyt niin tekemästä. Kysyn myös lähtiessä vienkö roskat heidän piharoskikseen, jolloin aina vastataan ettei tarvitse. Tosin en tätä tee kovaan ääneen ja kesken ruokailun.
Kakkavaipat ovat aina haaste, mutta jos vieras siitä myöskin mainitsee onko talonväellä antaa muovipussia tai voiko vaipan laittaa roskikseen on kai se ihan riittävän kohteliasta.
Jos asia sinua niin häiritsee sano suoraan. En käsitä, miten jollekin voi olla vaikeaa avata tällaisia asioita omien tuttujensa ja ystäviensä kanssa?
Siis voisiko ap kertoa, miksi ei voi laittaa sitä pussia sinne vessan roskikseen? Minusta on outoa tieten tahtoen pitää pussitonta ROSKISTA ja riehaantua, jos joku laittaa sinne epämiellyttävän roskan. Ihan kuin hänellä olisi roskiksen ja roskan käsite jotenkin häiriintynyt. Ei meilläpäin roskien tarvitse olla miellyttäviä ja hygieenisiä. Siksi on se pussi, ettei niitä roskia tarvitse tutkia tai käsitellä. Pussi solmuun ja ulkoroskikseen!
Hurjan epähygieenistä musta olisi työntää verisiä siteitä tai tamponeja käsilaukkuun. Siellä sitten heiluvat lompakon, meikkipussin ym. tavaroiden seassa. ☹️
Olen pitkään epäillyt että kuukuppihulluilla kupin alipaine vetää aivotkin alakertaan. Se fanaatisuus ja julistaminen jasyyllistäminen on hullua, samoin väite että jokainen voi käyttää kuppia.
Toedättekö mitä, ei voi! Minulla gyne on erityisesti KIELTÄNYT kupin käytön, johtuen laskeumasta, kuppi pahentaa tilannetta. Kuppi ei käy laskeumapotilaille (oli se sitten vitsarskon, peräsuolen, emättimen tai kohdun laskeuma) eikä silikoniallergisille, ja joillain ei käy anatomian takia (voimakkaasti kallistunut kohtu, lyhyt ”emättimen kanava”.
Siis VMP että kuppihullit syyllistää kertakäyttösiteiden käytöstä. Mulle ei käy kuppi eikä kierukka eikä tamponi pysy laskeuman takia vaan tippuu ulos. Siteet ainoa vaihtoehto. En ala minkään kuppihullun vaatimuksesta käyttämään sammalta ja jäkälää kuukautissuojana.
Kuppi on hyvä keksintö mutta saanut jotku vähän vauhkoontumaan liikaa!
Miksei kukaan mäkätä vessan roskiksen muovipusseista ennemmin kuin siteistä!
Lääkkeet...