Onko epäkohteliasta vaatia vieraita viemään itse intiimiroskansa?
Mielestäni on todella ällöttävää, että jotkut vieraat ajattelevat voivansa laittaa tamponinsa, siteensä tai vauvan likaisen vaipan meidän vessan tai keittiön roskikseen. Näitä on tapahtunut onneksi harvoin. Kerran yksi laittoi vauvansa kakkavaipan vessaroskikseen, jonka jälkeen asiasta heti huomautimme (haju ei jättänyt epäselvyyttä). Tämä äiti sitten korjasi vaipan pois roskiksesta ja vei sen mukanaan. Nyt sitten yksi naisvieras oli heittänyt tamponinsa meidän vessaroskikseen. Hyi helvetti! Jouduin sen sieltä poimimaan pois heti tyypin lähdettyä. Yök. En siitä tuolle naiselle maininnut, mutta tuon jälkeen päätin poistaa jatkossa roskiksen vessasta jos tulee naisvieraita.
Meillä kahden hengen taloudessa ei jätettä tule paljon eikä roskiksia tyhjennetä usein, eikä meillä ole vessassa edes roskapussia. Vessassamme oleva roskis on vain kuivajätteitä varten. Kuvatun kaltaista oksettavaa intiimijätettä meiltä ei tule lainkaan, kun itse käytän kuukuppia eikä lapsia ole (eikä tule).
Itse en ikinä laittaisi intiimijätteitä jonkun yksityisroskikseen! Enkä laittanut silloinkaan, kun vielä käytin tamponeja. Mielestäni on itsestään selvä asia, että jokaisen pitäisi viedä tuollaiset omat intiimijätteet mukanaan vähin äänin pois, jos ollaan toisten kotona! Esim. kääriä paperiin ja laittaa Minigrip-pussissa käsilaukkuun. Julkisten vessojen roskikset ovat eri asia, niihin voi tuollaiset jätteet laittaa.
Kommentit (126)
Vastaus kysymykseesi: on. Olisipa helvetin outoa ja epäkohteliasta jos laittaisin vieraani kuskaamaan roskia. Saati erikseen nöyrästi pyytelemään jotain pussikoita intiimijätteilleen. Jos vessassa on roskis, sinne laitetaan pussi, koska se on roskis, piste. Jos haluat pitää vessassa pahvinkerayslaatikkoa, pistä sinne vaikka pari pizzalaatikkoa tai maitotölkkiä niin vieraatkin tajuavat sen olevan pahveille, ei roskille. Jos kylään tulee vaippaikäisiä, voi varata etukäteen pusseja vaipanvaihtotilaan tai vaikka kysyäkkin tarvitseeko äiti/isä jotain sinne. Roskat vien tällöinkin itse, koska vieraat ovat vieraita eikä mitään syöpäläisiä.
Vaipoille sanoin ehdottoman ei! Aluksi pari mammakaveria hämmentyi kun eivät saaneet kakka/pissavaippoja laittaa keittiön roskiin saatika lattialle! Kulkevat muutenkin ulkoroskiksen ohi niin samallahan sen vaipan sinne heittää.. yhen mamman kotona ei tosin harrastettu roskiin viemisiä niin talo oli täynnä käytettyjä vaippoja ja haju sen mukainen 😵 tämä sama mamma niiin yritti vaippoja hylätä minun nurkkiin.
Kuukautisvehkeille laitan pienen roskapussin vessaan koska tarvitsen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä ketju. Onko teillä oikeasti tapana kuljetella käytettyjä siteitä ja tamponeja laukussa?
Samaa mietin. Minulle tulee ensimmäisenä mieleen, että pitää olla jotain pari astetta pahempaa häikkää pääkopassa jos kantelee verisiä kuukautissuojia käsilaukussa. Roskat on roskia varten. Jos ei halua että vieraat käyttää roskista, voi joko ihan reilusti kieltää tämän tai jättää ne vieraat kokonaan kutsumatta. Tai vaikka kieltää ne ällöt vessakäynnit kokonaan ja ohjata vieraat naapurin takapihalle tarpeilleen. Lopputulos lienee sama, itse en ainakaan kaveeraisi ap:n kaltaisen sekopään kanssa.
Meillä saa jättää minkä vaan roskan mihin vaan roskikseen. Jos tulee esim vaipparoska tyhjennän sitten roskiksen ja laitan uuden pussin. Ei tulis mieleenkään tehä asioita hankalaksi vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On epäkohteliasta. Vaipan ymmärrän, mutta en tampponeista ja siteistä ahdistumista. Ette vaikuta kovin mukavilta ihmisiltä.
Ahdistuminen toisten intiimiroskista ei ole lainkaan yhteydessä ihmisten mukavuuteen. Ei vaan halua sellaisia omaan roskikseensa haisemaan. Vieraiden pitäisi ainakin ensin kysyä, onko ok laittaa tällainen jäte teidän roskikseenne. Todennäköisesti en kuitenkaan ole ainoa, jota tuollaiset jätteet kuvottavat.
No, laittaa muovipussin ja vie sen roskisten heti, kun vieraat on menneet.
Voi sua.😷
Uusavuttomuus tai uushaluttomuus hoitaa asioita kai iskenyt?
Sä oot ehkä ollut kotona se, joka ei oikein tehnyt mittäään?
Tai missä pullossa oletkaan sitten kasvanut. En tiedä, mitta säälittävältä kuulostat.
Vierailija kirjoitti:
Vaipoille sanoin ehdottoman ei! Aluksi pari mammakaveria hämmentyi kun eivät saaneet kakka/pissavaippoja laittaa keittiön roskiin saatika lattialle! Kulkevat muutenkin ulkoroskiksen ohi niin samallahan sen vaipan sinne heittää.. yhen mamman kotona ei tosin harrastettu roskiin viemisiä niin talo oli täynnä käytettyjä vaippoja ja haju sen mukainen 😵 tämä sama mamma niiin yritti vaippoja hylätä minun nurkkiin.
Kuukautisvehkeille laitan pienen roskapussin vessaan koska tarvitsen itsekin.
Hohhoijaa.
Minä sanon suoran hohhoijaa tälle ongelmien kehittelijälle.
Ostin vessaan roskiksen vieraita varten.
Itse olisin voinut ne tamponin paperit ja vessapaperihylsyt viedä keittiön roskikseen,
mutta tiedän, että monen mielestä on kiusallista kiikuttaa vessakäynnin jälkeen roskia keittiön roskikseen.
Ja joidenkin mielestä on kiusallista nähdä ne tamponipaperit siellä keittiön roskiksessa.
Vauvavieraiden roskat on vanhempansa yleensä paketoinut tiiviisti ja roskapussi on suljettu sitten.
Olen vienyt roskapussin ovenpieleen odottamaan vientiä.
En ole edellyttänyt roskien vientiä vieraalta.
Roskapussi on joko viety itse tai joskus on vieraskin sen vienyt lähtiessään "samalla menee, kun mennään autolle".
Jos jotain olen oppinut tästä ketjusta, niin sen että ihmiset ovat ihan kaheleita. Siis ketjun perusteella on aivan ok, että joku heittää muovipussittomaan vessan paperihylsyroskikseen verisen siteen käärimättä sitä edes paperiin. Emäntä on ihan taliaivo, kun ei ole kaikkien muiden valmisteluiden ohella älynnyt laittaa roskikseen muovipussia tai ottaa roskista pois vessasta. Nyt siis ihan aikuisten oikeesti: ethän sä nyt voi vaatia, että emäntä kerää sun verilimaisen siteen tai tamppoonin roskiksesta ja joutuu vielä pesemään roskiksen sun vuoksesi. Taidatte olla samoja tyyppejä, jotka jättävät yleisissä vessoissa veriset siteet pitkin poikin avointa roskista tai siihen roskiksen kannen päälle. Kun mielessä on vain minä minä minä.
Ja sitten vaan vessasta ulos käsiä pesemättä.
Luultavasti nämä itsekkäät tyypit eivät oikeasti edes kutsu ketään kylään, eivät edes ymmärrä mitä kaikkea vaivaa emäntä vieraidensa eteen näkee. Oi aikoja oi tapoja!
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain olen oppinut tästä ketjusta, niin sen että ihmiset ovat ihan kaheleita. Siis ketjun perusteella on aivan ok, että joku heittää muovipussittomaan vessan paperihylsyroskikseen verisen siteen käärimättä sitä edes paperiin. Emäntä on ihan taliaivo, kun ei ole kaikkien muiden valmisteluiden ohella älynnyt laittaa roskikseen muovipussia tai ottaa roskista pois vessasta. Nyt siis ihan aikuisten oikeesti: ethän sä nyt voi vaatia, että emäntä kerää sun verilimaisen siteen tai tamppoonin roskiksesta ja joutuu vielä pesemään roskiksen sun vuoksesi. Taidatte olla samoja tyyppejä, jotka jättävät yleisissä vessoissa veriset siteet pitkin poikin avointa roskista tai siihen roskiksen kannen päälle. Kun mielessä on vain minä minä minä.
Ja sitten vaan vessasta ulos käsiä pesemättä.
Luultavasti nämä itsekkäät tyypit eivät oikeasti edes kutsu ketään kylään, eivät edes ymmärrä mitä kaikkea vaivaa emäntä vieraidensa eteen näkee. Oi aikoja oi tapoja!
Keskustelun kulusta päätellen jotkut emännät eivät ole, eivätkä missään nimessä aio nähdä vaivaa vieraidensa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä ketju. Onko teillä oikeasti tapana kuljetella käytettyjä siteitä ja tamponeja laukussa?
Samaa mietin. Minulle tulee ensimmäisenä mieleen, että pitää olla jotain pari astetta pahempaa häikkää pääkopassa jos kantelee verisiä kuukautissuojia käsilaukussa. Roskat on roskia varten. Jos ei halua että vieraat käyttää roskista, voi joko ihan reilusti kieltää tämän tai jättää ne vieraat kokonaan kutsumatta. Tai vaikka kieltää ne ällöt vessakäynnit kokonaan ja ohjata vieraat naapurin takapihalle tarpeilleen. Lopputulos lienee sama, itse en ainakaan kaveeraisi ap:n kaltaisen sekopään kanssa.
Ketjun aloituksessa ei ole minusta mitään ihmeelllistä. Av-palstan lynkkaajat taas vauhdissa. Normaalia hienotunteisuutta huolehtia itse eritepitoisista jätteistään eikä laittaa niitä tuttujen riesaksi. Riipumatta siitä onko vessassa roskapussi vai ei.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikä tässä aloituksessa on niin provoa tai ihmeellistä. En itsekään haluaisi kenenkään jättävän haisevaa vaippaa kotiini, tällaisessa tilanteessa voisin antaa vieraalle roskapussin, jonka hän voisi lähtiessään heittää taloyhtiön roskikseen. En ymmärrä, mitä outoa tässä on? Tosin itselläni ei ole lapsia, joten ehkä en ymmärrä kakkavaippojen ihanuutta. Jos aikuisella olisi tilanne, että jostain syystä käyttäisi vaippaa, niin tuskin sitäkään jätettäisiin vieraiden roskikseen haisemaan? Ei sitä tarvitse taskuun panna vaan sen voi laittaa roskapussiin ja viedä mennessään.
Itse olen useaan kertaan kuukautisten aikaan kylässä ollessani miettinyt, miten toimia käytetyn suojan kanssa. Pyrin itse ajoittamaan vaihdot niin, että sen voi tehdä ravintolan/kauppakeskuksen/baarin tms. vessassa. Jos on pidempi vierailu, niin pyrin itse viemään ne ulkoroskikseen asti. Aika harva varmaan haluaa kosketuksiin toisten ihmisten eritteiden kanssa, ja esimerkiksi tamponista voi helposti tulla verta sen ympärille käärityn paperinkin läpi. Mielestäni nämä ovat asioita, joissa voi ja pitää puolin ja toisin ottaa muut huomioon.
No itsellä on se vessan roskis nimenomaan sitä varten vessassa että sinne laitetaan vanulaput, vanupuikot, laastarit, kuukautissuojat ja niiden muovi/paperikääreet ym. jätteet ettei niitä tarvitse roudata vessan ulkopuolelle.
Ensinnäkin vaivalloista ja lisäksi epähygieenistä niitä olisi kuskata ympäri asuntoa, puhumattakaan että jossain laukussa. On myös aika kiusallista esim. juhlissa jos pitäisi vieraan vaihtaa suoja ja kuskata sitten sitä käytettyä tampoonia asunnossa kun ei saisi vessassa rauhassa laittaa roskiin.
Vessan roskis sitten vaihdetaan kerran pari viikossa ja kyllä siellä itsellä on muovipussi valmiina ja roskis on kannellinen. Parissa päivässä itse vessa ei rupea siinä haisemaan.
Mitä tulee vaippoihin niin niille on aina kyllä vieraat kysyneet erikseen muovipussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aloituksessa ei ole minusta mitään ihmeelllistä. Av-palstan lynkkaajat taas vauhdissa. Normaalia hienotunteisuutta huolehtia itse eritepitoisista jätteistään eikä laittaa niitä tuttujen riesaksi. Riipumatta siitä onko vessassa roskapussi vai ei.
Eli todellako sitä tampoonia pitäisi sinusta kuljettaa ulkoroskikseen asti joka kerta? Ensinnäkin todella epähygieenistä viedä vessan ulkopuolelle kaiken maailman jätöksiä käsissään ja sitten hups kosket kahvaan ja bakteerit leviää. Mielummin sinne vessan roskikseen joka on kannellinen ja siellä on muovipussi roskiksen suojana.
Vierailija kirjoitti:
Opin tämän jo lapsuudessa, kun ei meidän kotona ollut vessassa roskista. Näin äidin kaapissa siteitä ja tamponeita, mutta ei niistä tulevia roskia ollut ikinä missään. Päättelin että äiti kerää ne johonkin muualle kuin yleiseen kodin roskikseen ja pidin sitä ihan ymmärrettävänä käytäntönä. Meillä ei myöskään ikinä keskusteltu niiden hävittämisestä. Olen toiminut samalla tavalla, eli kerään käytetyt siteet ja tamponit omaan henkilökohtaiseen pussiin jonka vien sekajätteeseen. Jos olen vierailemassa jonkun luona, niin pidän laukussa minigrip-pusseja siltä varalta että suojaa joutuu vaihtamaan. Ei ole epähygieenistä, kun suojan käärii ensin paperiin kuten teen aina muutenkin.
Mitä sinne vessan roskikseen voi laittaa?
Tämä on kyllä taas niin omituinen ketju. Aloitus on mielestäni ihan normaali kysymys ja toki tästä aiheesta voi olla montaa mieltä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että monet vastaajat ovat suunnilleen haukkuneet aloittajan pystyyn, kyseenalaistaneet tämän mielenterveyttä, kutsuneet tätä jopa lyötäväksi (?) tyypiksi ja ilkkuneet, että tällaiselta ihmiseltä tuskin kavereita löytyy. Itsekö nämä ihmiset ovat sitten mielestään täysin päästään terveitä ja erinomaista ystävämateriaalia, kun alkavat lyttäämään toista ihmistä sen takia, että tämä ei halua muiden verisiä tamponeita roskikseensa? Miksi asioista ei pystytä keskustelemaan asiallisesti, ilman että haukutaan joku pystyyn, koska tämä on eri mieltä jostain? Mikä teitä haukkujen kirjoittajia oikeasti vaivaa? Itse en ainakaan haluaisi tuollaisia ihmisiä ystäväpiiriini. Jos keskustelu verisistä tamponeista roskiksessa saa jo noin hermostumaan, niin mitäköhän kanssanne sitten tapahtuu, kun tulee oikeasti mielipide-eroja tai jopa riitaa jostain tärkeästä aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään epäillyt että kuukuppihulluilla kupin alipaine vetää aivotkin alakertaan. Se fanaatisuus ja julistaminen jasyyllistäminen on hullua, samoin väite että jokainen voi käyttää kuppia.
Toedättekö mitä, ei voi! Minulla gyne on erityisesti KIELTÄNYT kupin käytön, johtuen laskeumasta, kuppi pahentaa tilannetta. Kuppi ei käy laskeumapotilaille (oli se sitten vitsarskon, peräsuolen, emättimen tai kohdun laskeuma) eikä silikoniallergisille, ja joillain ei käy anatomian takia (voimakkaasti kallistunut kohtu, lyhyt ”emättimen kanava”.Siis VMP että kuppihullit syyllistää kertakäyttösiteiden käytöstä. Mulle ei käy kuppi eikä kierukka eikä tamponi pysy laskeuman takia vaan tippuu ulos. Siteet ainoa vaihtoehto. En ala minkään kuppihullun vaatimuksesta käyttämään sammalta ja jäkälää kuukautissuojana.
Kuppi on hyvä keksintö mutta saanut jotku vähän vauhkoontumaan liikaa!
Täällä on väitetty, että jokainen TERVE KAKSIKÄTINEN NAINEN voi käyttää kuppia, ei että jokainen voi käyttää kuppia. Edellinen väittäjäkin totesi että jotkut terveydelliset ongelmat voivat joskus muodostaa vasta-aiheen kupin käytölle. Niitä terveyssyitä voi olla monenmoisia eikä kaikkia varmaan voi osatakaan luetella ellei ole lääkäri.
Kertissiteiden käytöstä syntyy hurja määrä jätettä. Niiden käyttämisestä syyllistäminen on oikeutettua, jos niitä käytetään ilman pakottavia terveydellisiä syitä. Sinulla on pakottava terveydellinen syy enkä syyllistä sinua, mikäli kaikki voitava on jo tehty laskeuman korjaamiseksi.
Itse hakeutuisin tilanteessasi kohdun poistoon.
Luulin että kyläileminen on jo menneen talven lumia kun on noi ilmaiset skypet yms. viestimet. Itselläni on sen verran tilava laukku jonne mahtuu pussiin keräämään haisevat roskat. Yöksi en mene vieraaksi mihinkään enkä ota kotiini yövieraita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä taas niin omituinen ketju. Aloitus on mielestäni ihan normaali kysymys ja toki tästä aiheesta voi olla montaa mieltä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että monet vastaajat ovat suunnilleen haukkuneet aloittajan pystyyn, kyseenalaistaneet tämän mielenterveyttä, kutsuneet tätä jopa lyötäväksi (?) tyypiksi ja ilkkuneet, että tällaiselta ihmiseltä tuskin kavereita löytyy. Itsekö nämä ihmiset ovat sitten mielestään täysin päästään terveitä ja erinomaista ystävämateriaalia, kun alkavat lyttäämään toista ihmistä sen takia, että tämä ei halua muiden verisiä tamponeita roskikseensa? Miksi asioista ei pystytä keskustelemaan asiallisesti, ilman että haukutaan joku pystyyn, koska tämä on eri mieltä jostain? Mikä teitä haukkujen kirjoittajia oikeasti vaivaa? Itse en ainakaan haluaisi tuollaisia ihmisiä ystäväpiiriini. Jos keskustelu verisistä tamponeista roskiksessa saa jo noin hermostumaan, niin mitäköhän kanssanne sitten tapahtuu, kun tulee oikeasti mielipide-eroja tai jopa riitaa jostain tärkeästä aiheesta?
Minä en taas ymmärrä tämän tyyppisiä kommentteja, joissa luullaan, että jos joku oikeasti umpipimeä vaatimus tuomitaan niin kaikki asiat joista ollaan eri mieltä aiheuttavan jotenkin ylitsepääsemättömän riidan. En minä riitele kavereideni kanssa tai nimittele heitä hulluiksi. Ei ole tarvetta kun kaveeraan tervejärkisten ihmisten kanssa. Minä ymmärrän ihan täysin, että toisen ihmisen veri voi ällöttää, mutta minkäänlaisten vessajätteiden kanniskelu käsilaukussa ei minusta ole millään tasolla tervettä tai normaalia, eikä kukaan täysjärkinen ihminen ehdota sitä toiselle. Kukaan minun tuttavani ei tällaista tee, joten ei ole mitään tarvetta kyseenalaistaa heidän mielenterveyttään.
Vierailija kirjoitti:
Koska tuo vaatimus on kaheli, överi, kohtuuton ja hyvin epäkunnioittava vierasta kohtaan. Tekstin sävy kertoo jo suoraan, että jonkinlainen nöyryytyksen tarve tuossa on. Esim. tämä että varmasti poistaa roskiksen vastaisuudessa, kun naisvieraita tulee käymään. Että siinäpähän ovat sitten sormi suussa ymmällään mitä tehdä. On epäkohteliasta ja täysin tarpeetonta pakottaa vieraat juurikin nöyristellen kyselemään jotain veripusseja ja tekemään intiimistä asiastaan numeron.
Miksi menkat on sellainen roska, jotka täytyy hoitaa itse, muhittamalla omassa laukussa niitä, mutta muut roskat on ok? Itsellä ainakin monesti on laukussa jotain syötävää. Mieluusti en rättien seassa niitä säilytä. Ja kyllähän se roskiin laittaminen missä tahansa on sen roskan pois hoitamista.
Itselläni ei ole kuukautisia ollenkaan, mutta sen verran huomaavaisuutta löytyy että laitan pussin vessan roskikseen kun naisväkeä on tulossa kylään. Mielestäni on ihan tavallista vieraanvaraisuutta huolehtia siitä että myös vessassa käyminen on kyläilijöille mukava kokemus. Puhdas pönttö ja lavuaari, vasta vaihdettu käsipyyhe, saippuaa ja uusi pussi roskikseen. Ei ole vaikeaa. Ei kukaan "halua" intiimiroskia, mutta niitä tulee silti. Minusta on paljon mukavempaa, että vieraat voivat kääräistä siteensä kaikessa hiljaisuudessa roskikseen tekemättä asiasta numeroa.